
Tsivos, Konstantinos

The Greek Civil War in the Czech press

Neograeca Bohemica. 2015, vol. 15, iss. [1], pp. [65]-87

ISBN 978-80-260-9671-9
ISSN 1803-6414

Stable URL (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/142089
Access Date: 16. 02. 2024
Version: 20220831

Terms of use: Digital Library of the Faculty of Arts, Masaryk University provides access
to digitized documents strictly for personal use, unless otherwise specified.

Digital Library of the Faculty of Arts,
Masaryk University
digilib.phil.muni.cz

https://hdl.handle.net/11222.digilib/142089


The Greek Civil War 
in the Czech Press

Konstantinos Tsivos

|  |  Neograeca Bohemica  |  |  15  |  |  2015  |  |  65–87  |

Abstract

The Greek Civil War was the fi rst open confrontation in Europe between the 
Eastern block and the West aft er the Second World War. This confrontation did 
not only develop on the battlefront, but also on the propaganda front, inside 
Greece and abroad. Czechoslovakia was actively involved in the Greek Civil War, 
mainly by sending military equipment to Greece and by providing asylum to 
approximately 4,000 child refugees. The Greek Civil War was prominent in the 
Czechoslovakian press throughout its duration (1946–1949). This article, based 
on material from the Prague National Archives, analyses the events of the Civil 
War as presented by Czech newspapers. In addition, this presentation refl ects 
on the confrontation between the political forces that formed the National Front 
government of Czechoslovakia, before and aft er February 1948. There is also 
special reference to the activities of the propaganda machine that the Greek 
Communist Party had established in Prague at this time.

Keywords

Greek Civil War, Czechoslovak Press, Cold War, February 1948, polarization, 
propaganda





67  |  Th e Greek Civil War in the Czech Press

In March 1945 the Czechoslovak National Front government was formed. All 
the Czech and Slovak anti-fascist parties were equally represented in it, each 
by three ministers. The Communist Party, which had the leading role in form-
ing the government liberation program, took control of three ministries that 
played a crucial part in the orientation of the country: these were the minis-
tries of Interior, Agriculture and Information. The latter played an important 
part in the 1948 domination of the Czechoslovak Communist Party. Under the 
leadership of Václav Kopecký it formed the post-war frame of operation of 
daily and periodical press. In this particularly fl uctuating political scenery, the 
Czechoslovak media regularly informed their readers about post-war develop-
ments in Greece. The Greek Civil War was the fi rst open confl ict of the Cold War. 
Parallel to the battles taking place on the Greek mountains between government 
troops and communist guerrillas, the two sides, supported by their allies, also 
met on the propaganda front, trying to gain the support and recognition of 
international public opinion. The aim of the present article is to analyze the 
perception of the events of the Greek Civil War by the Czechoslovak media. We 
chronologically examine the sources and the way the Civil War events were 
presented through the prism of confrontation among Czechoslovak political 
powers before February 1948 and aft er. We chose the method of quoting articles 
and placing excerpts from relevant articles so that the readers can form their 
own opinion. The comments aim to aid the orientation of the reader and do not 
comment on the content of the articles.

The post-war backdrop of Czechoslovak media

Immediately aft er the end of the war, the landscape of media radically changed 
in Czechoslovakia. The National Front government put forward the view that 
newspapers and magazines are national property and therefore they may not 
be a means of profi t for individuals or groups of publishers. President Edvard 
Beneš himself noted that journalism is a public service, arguing that the ram-
pant (pre-war) freedom in the area of the press would not be repeated.¹ The 
notion that the press should be treated as a social good and not as a means of 
speculation was in line with a strong tendency towards the nationalization of 
large and medium-sized enterprises. Note that not only the communists, but 
also the representatives of the rest of the parties participating in the National 
Front government supported this tendency with enthusiasm.

1 Bednařík (2004: 132).



68  |  Konstantinos Tsivos

Information Minister Václav Kopecký was of the opinion that the press 
should serve the goals and the program of the National Front. Already on 
May 18, 1945, the National Front government banned the publication of all pe-
riodicals not belonging to the governing parties. The issuing of known news-
papers published with the support of the agriculturalists before the war was 
interrupted. At the same time, the publication of newspapers that had ceased to 
be issued during the occupation was renewed, while print media issued by mass 
organizations that acted alongside the National Front, such as trade unions, 
cooperatives, the army, youth organizations etc. made their fi rst appearance.² 

In 1946, Kopecký, citing paper suffi  ciency problems, approved the publica-
tion of 10 newspapers of an all-Czech range. We briefl y mention the background 
and the print runs of each newspaper: Rudé Právo was the central organ of the 
Central Committee of the Czechoslovak Communist Party and its circulation 
reached 500,000 copies in a country of ten million inhabitants and zero illit-
eracy. The second largest newspaper was Svobodné Slovo of President Beneš’s 
National Socialist Party, reaching 300,000 copies. Práce was the newspaper of 
the unions with a circulation of 250,000 copies. Právo Lidu was the newspa-
per of the Social Democrats, reaching 190,000 copies. Lidová Demokracie with 
185,000 sheets was the newspaper of the Christian Democrats, Zemědělské 
Noviny with 120,000 sheets was the newspaper of the agricultural cooperatives, 
Mladá Fronta with 80,000 sheets was the newspaper of the Czech Youth Union. 
Other daily newspapers with lower print runs were the army newspaper Obrana 
Lidu, Svobodné Noviny of the cultural organizations and Národní Osvobození of 
the Czech legionnaires. Each National Front party also issued its own print me-
dia on a county or region level.³

Note that aft er the war and until February 1948, there was no form of offi  -
cial censorship. However, there was sometimes recorded tension between the 
communist minister Kopecký and certain print media that were not consistent 
with the line of the Czechoslovak Communist Party. One of these episodes was 
related with the initiative of the non-communist city councilors of Prague who 
refused to allow the organization of a solidarity event in support of “Democratic 

2 Zieris (1947).
3 The policy followed post-war in the neighboring Slovakia – the media of which 

we will not be dealing with in the present article – was quite diff erent. The Slovak 
Ministry of Information, which was controlled by the Democratic Party, did not ban 
the publication of newspapers belonging to private entities. Therefore, until 1948, 
there were being issued print media in Slovakia that did not belong exclusively to 
the parties or to mass organizations friendly with the National Front.



69  |  Th e Greek Civil War in the Czech Press

Greece”, in other words, the government of Markos Vafi adis.⁴ Until 1948, there 
were no limitations as to the exercise of the journalistic profession. Even then, 
however, as is today, everyone understood that there were taboos, matters that 
no one dared to touch. Articles critical of President Edvard Beneš, reporting on 
the violent expulsion of the Sudetenland Germans, articles about the condi-
tions prevailing in the Czechoslovak army or about the choices of the Soviet 
Union were considered to be out of the offi  cial line. Journalists that dared to 
refer to any of the above-mentioned issues or to criticize the choices of the 
Czechoslovak Communist Party were forced to leave the country immediately 
aft er February 1948.

Archival material – Operation of the information mechanism of the KKE

In the archive of the Czechoslovak Ministry of Foreign Aff airs there are six 
folders containing 674 indexed articles of mainly Czech, Slovak and known in-
ternational print media concerning developments in Greece during the period 
1945–1950.⁵ Four hundred seventy-one articles are from Czechoslovak newspa-
pers, while 203 articles are from English, American, Soviet, Yugoslav etc. news-
papers. The classifi cation of this archival material is particularly problematic. 
In most folders, the articles are not classifi ed according to chronological crite-
ria, but according to some obscure political-geographical criteria that increase 
the vagueness of the whole undertaking. Since the folders do not carry any 
designation, we attempted a chronological classifi cation based on the subject 
of the majority of news pieces contained in a particular folder.

The sources, from which information about the Greek Civil War is drawn, 
are in most cases, especially in the period 1945–1948, basically reports of inter-
national news agencies or reprints of articles of known newspapers such as The 
Times, The Daily Mirror, the Soviet Pravda or the Yugoslav Borba. Most articles 

4 Markos Vafi adis (1906–1992) became a communist in his teens and fought with the 
partisans against the Germans during World War ii. Aft er the war he remained with 
the DSE guerrilla forces, rising to commander under the title General Markos. In 
December 1947 he proclaimed a provisional Greek government in northern Greece 
with himself as prime minister. Aft er bitter internal rows with Nikos Zachariadis 
was purged as a ‘defeatist’ (October 1948). He settled in the Soviet Union, where 
he clashed with party leadership and was alternately rehabilitated, purged, and 
restored to party membership. He returned to Greece aft er the general amnesty 
(1983), and he was elected to parliament as a supporter of the Panhellenic Socialist 
Movement (1989).

5 Národní Archiv Praha, Ministerstvo zahraničních věcí – MZV [Prague National Archive, 
Ministry of Foreign Aff airs]. Folder codes: MZV – VA 863–867 and MZV – VA ii 465. 



70  |  Konstantinos Tsivos

of this period invoke Reuters, the Soviet TASS or the USA agencies United 
Press – UP and Associated Press – AP as their sources. Some reports, until early 
1948, also cited the Yugoslav agency Tanjung as a source. Since 1947, there be-
gin to appear more regularly articles invoking the party agency Telepress as 
a source, founded and staff ed in the same way as other party agencies in various 
European capitals.⁶ This mechanism forwarded to Czechoslovak press translat-
ed communiqués of the Democratic Army of Greece (DSE)⁷ or announcements 
of the Greek Communist Party (KKE)⁸, as broadcasted by the party radio station 
“Free Greece”.⁹ 

Regarding the press material under examination, we can say that the percent-
age of comments, signed articles or authentic reports on the situation in Greece 
and the course of the Civil War, remains low. There is a total count of 32 signed 
reports, articles or comments. Greeks sign 14 articles, while Czech journalists 
and commentators sign the other 18. Regarding the Greek columnists, journalist 
Yannis Georgiadis, who appears as a correspondent of Greek communist paper 
Rizospastis in Prague in some archival materials, signs eight articles. The arti-
cles were published in various newspapers from May 1946 to September 1947.¹⁰ 
Miltiadis Porfyrogenis signs three articles, one is by Serafeim Maximos,¹¹ one by 
Thanasis Georgiou,¹² while one is by Dinos Xenos (clearly an alias). In order to 
comprehend fully the intervention of the KKE in the propaganda war, it would 
be useful to add some information about the mechanism of representation – in-
formation organized by the leadership of the Greek Communist Party in Prague.

Already in 1945, a Greek Office began operations in the Ministry of 
Information. The Hellenist lawyer Miloslava Vieweghová was in charge of 
the offi  ce. Following her initiative the Czechoslovak-Greek Association was 
founded in 1946, which played an important role in organizing solidarity events 

6 Mavroidis (2006: 173–185).
7 Dimokratikos Stratos Elladas [Democratic Army of Greece].
8 Kommunistiko Komma Elladas [Communist Party of Greece].
9 Regarding the operation of the KKE information mechanism see: Matthaiu – Polemi 

(2003: 19–36). For more details about the operation of “Free Greece” radio station see: 
Psimuli (2001: 14–23).

10 This is apparently Yannis Malkotsis–Georgiadis, around 40 years old, a native of 
Varna, Bulgaria, of whom we know that was active since 1948 in the translational 
machinery of the KKE, working initially in Bulkes and later in Bucharest. Matthaiu – 
Polemi (2003).

11 For more details about S. Maximos see: Afi eroma ston Serafeim Maximo [Tribute to 
Se rafeim Maximos], Archiotaxio, Vol. 3, May 2001, 50–89.

12 Former editor of “Free Greece”, head of the respective Party agency in Berlin. See: 
Mavroidis (2006).



71  |  Th e Greek Civil War in the Czech Press

and fund-raisers for the fi ghters of “Free Greece”. The role of the Association 
was crucial in the subsequent period, especially regarding the preparations 
for the reception of children of political refugees in the spring of 1948.¹³ 
M. Vieweghová, who was a connoisseur of the Greek language, was the sec-
retary of the Association and was in contact with Miltiadis Porfyrogenis, the 
Justice Minister of the fi rst post-war Greek government under G. Papandreou 
as well as of the “Mountain Government” under M. Vafi adis. Porfyrogenis con-
ducted regular visits to Prague and was responsible for leading the mechanism 
that represented the Communist Party in the Czechoslovak capital. The head of 
the mechanism was lawyer Dimitris Papas, who arrived in Prague in 1946 for 
medical reasons.¹⁴ In the same year D. Papas was appointed as an associate at 
the Ministry of Information, while simultaneously, he started working as editor 
of the Greek broadcasts of the Czechoslovak radio. D. Papas was active both in 
the information and publishing sectors.

In this information campaign, we also encounter Yannis Georgiadis who in 
1946–1947 made his appearance in various Czech newspapers with eight arti-
cles. About Georgiadis we only know that he appeared as a correspondent of 
Rizospastis in Prague, while his traces are practically lost aft er 1948. In February 
1949, aft er his expulsion from Paris, Serafeim Maximos came to Prague. He was 
a former leading member of the Communist Party, who personally knew Nikos 
Zachariadis,¹⁵ with whom he also shared common ancestry. Despite Maximos’s 
undoubted knowledge and multilingualism, beyond a few public appearances, 
he does not seem to have played another role in Czechoslovakia, apparently 
because he was considered to be stigmatized by his pre-war exclusion from the 
KKE. Miltiadis Porfyrogenis, during his Civil War visits in Prague, was making 

13 Regarding the aims of the Czechoslovak-Greek Association see: Marantzidis – Tsivos 
(2012: 170).

14 Regarding the activity of D. Papas in Prague see: Tsivos (2014: 66–75). 
15 Nikos Zachariadis (1903–1973) was the leader of the KKE from 1931 to 1956. He was 

arrested by the right-wing Metaxas dictatorship. From prison, he lent his politi-
cal infl uence to a united antifascist front following the Italy’s invasion in Greece 
on October 1940. Zachariadis remained imprisoned and when the Nazis ultimately 
occupied Greece was transferred to Dachau, where he remained until the camp was 
liberated in May 1945. Along with Markos Vafi adis, Zachariadis was an integral fi gure 
in the formation and operations Democratic Army of Greece (DSE) during the Civil 
War. Following the collapse of the military eff ort in 1949, Zachariadis and other lead-
ers of the DSE retreated to Bucharest. He continued to receive support as the General 
Secretary of KKE until the death of Stalin in 1953. Zachariadis fell out of favor and 
he was removed from his post with the support of Nikita Khrushchev by March of 
1956. He spent the rest of his life in exile in Siberia, where – according to offi  cial KGB 
records – he committed suicide in 1973.



72  |  Konstantinos Tsivos

public appearances or had meetings with leading members of the Czechoslovak 
Communist Party. The presence of Porfyrogenis in Prague was documented by 
the occasional publication of his statements in the Czech press and by the publi-
cation of three articles signed by him. Porfyrogenis’s “weakness” for Prague was 
undoubtedly supported by the fact that his partner – later on his wife – Maria 
Trifunovicova, had settled in the Czechoslovak capital.¹⁶

The fi rst period of the Civil War (1945–1947)

Few reports from 1945 refer to what preceded the Greek Civil War.¹⁷ One news 
report speaks of terrorism against Slav-Macedonians; another speaks of the 
enlisting of collaborators in the Gendarmerie, while other news reports refer 
to the Greek government being displeased about the agreed war reparations. 
Regarding the latter issue, Svobodné Slovo in an article entitled “Greeks dissatis-
fi ed with their share of reparations” reports that during a visit of an EAM¹⁸ del-
egation in London, it was noted that “the Greek public opinion is deeply disap-
pointed by the decision of the Reparations Commission to approve a percentage 
of 2.7% for Greece, while at the same time 3% was approved for Czechoslovakia 
and 6.6% for Yugoslavia”.¹⁹ A month earlier Svobodné Československo, citing the 
Yugoslav radio as its source, published a news report under the title “Slavs per-
secuted in Greece”. It is noted that there was a demonstration held in Monastir, 
during which “terror unleashed by fascist gangs against the Slavic population 
of Greece”²⁰ was denounced. Mladá Fronta published a telegram of the Soviet 
news agency TASS entitled “SS divisions in the Greek Gendarmerie”. The article 
cites an accusation by EAM according to which “the Greek government vio-
lates the Treaty of Varkiza. The Security Battalions created by the German SS in 
Greece during the occupation period, are now part of the Gendarmerie and the 
National Guard. This takes place while 20,000 Greek patriots remain in prison 
and hunger spreads in Greece”.²¹

16 Regarding the visits of M. Porfyrogenis in Czechoslovakia and his relationship with 
M. Trifunovicova see: Marantzidis – Tsivos (2012: 233–239).

17 Regarding the Greek Civil War see: Baev (1999), Marantzidis (2010), Margaritis 
(2000), Iliu (2005). About the involvement of Czechoslovakia in the Greek Civil war 
see: Hradečný (2003: 77–92), Marantzidis – Tsivos (2012: 212–230), Botu – Konečný 
(2005: 11–24). 

18 Ethniko Apeleft herotiko Metopo [National Liberation Front]. 
19 Svobodné Slovo, 27.12.1945.
20 Svobodné Československo, 7.11.1945.
21 Mladá Fronta, 17.11.1945.



73  |  Th e Greek Civil War in the Czech Press

Since early 1946, the Czech newspapers usually refer to the fi rst post-war 
elections in Greece in two-column articles from news agencies. It is typical 
that the news titles of all Czech print media, regardless of political preference, 
express strong reservations about the fairness of the elections. Most reports 
cite as their source mainly western agencies (Reuters, UP, AP), while the Soviet 
TASS news agency is mentioned only exceptionally. Práce published a news 
article entitled “Falsifi cation of popular will and intensifi cation of terror”. In 
the report, it is stated that according to the KKE the conditions in Greece are 
not suitable for conducting fair elections. At the same time, the decision of the 
Communist Party not to participate in the elections under these conditions is 
noted.²² Mladá Fronta published a news article under the title “The situation 
in Greece roughens – won’t the elections be eventually postponed?”. The arti-
cle mentions that “divisions of ELAS²³ are reactivated in order to face attacks 
from the monarchist organization X, against which the government does not 
take any measure”.²⁴ The same newspaper published a news story on March 5 
entitled “The Greek Left  will not participate in the elections – Royalists’ terror 
reinforced”. In the preface, it is noted that representatives of EAM visited the 
prime minister and informed him of their decision to abstain from the elec-
tions.²⁵ On the same day, Práce published a news article under the title “Greek 
elections or electoral coup of the Right?”. In the report, it is stated that “mon-
archists attacked the headquarters of the Communist Party. According to what 
is reported in Rizospastis, the attack was led by Police Chief Evert, who had held 
the same position during the occupation period”.²⁶

On March 22, the communist newspaper Rudé Právo published a news sto-
ry entitled “The British capital ordered elections for March 31”. On the same 
day, the socialist newspaper Svobodné Slovo published a news article entitled 
“A thousand observers in Greece – Chaos expands – Voices for and against the 
elections”. On the eve of the elections Mladá Fronta published telegrams from 
Reuters and UP about the upcoming elections entitled “The electoral farce in 
Greece is tomorrow – Not even the prime minister has the right to speak”. 
Svobodné Československo satirically headlined its own news story: “‘Democratic’ 
elections in Greece today”.²⁷

22 Práce, 26.2.1946
23 Ellinikos Laikos Apeleft herotikos Stratos [Greek People’s Liberation Army]. 
24 Mladá Fronta, 28.2.1946
25 Mladá Fronta, 5.3.1946
26 Práce, 5.5.1946
27 Svobodné Československo, 31.3.1946.



74  |  Konstantinos Tsivos

The Czech newspapers began to publish results and comments on the elec-
tion results since April 2. The fact that that no newspaper reported on the bloody 
attack launched on the day of the elections by communist guerrillas against the 
Gendarmerie station in Litochoro is striking. This attack actually marked the 
beginning of the Second Civil War that lasted until August 1949.²⁸ The relevant 
titles of Czech newspapers are indicative of the climate in which the elections 
took place: Mladá Fronta: “Terrorism and incidents – Half of the Greek people 
boycotted the elections”, Zemědělské Noviny: “The Greek people rejected the re-
action”, Svobodné Československo: “Greek electoral farce”. An article printed in 
Mladá Fronta on April 4 is also indicative of the situation: “Chaos surrounds 
election results in Greece – Churchill claims that there is democracy...”. Rudé 
Právo and Svobodné Československo alike published cartoons satirizing the “un-
impeachable conduct of elections in Greece”.

From April 1946 until the eve of the constitutional referendum, the Czech 
media are mainly concerned with the persecution of trade union offi  cials and 
youth organizations adjacent to the EAM. During the same period, several news 
stories refer to legislative decrees imposing prohibitions or sending into exile 
or to the fi ring squad left ist opponents of the government. From July 1946, news 
stories start citing the Telepress agency as a source, which was set up by the 
Greek Communist Party mechanism to inform the media in Czechoslovakia. 
For example on July 21, 1946 Práce published a two-column story under the title 
“Terror in Greece intensifi es – Even children are sent into exile”. During the 
same time, Národní Osvobození published a news article entitled “Executions due 
to communist activity in Greece”. The report, among other things, mentions the 
fi rst death sentences issued by military courts and it particularly highlights the 
mass execution of seven people in Giannitsa.²⁹

From late August, the Czech print media focused their interest on the consti-
tutional referendum and on the phenomenon of terror. The referendum was fi rst 

28 As First Civil War we call the clashes that occurred in 1942–1944, during the 
Occupation, between the EAM, and its military branch ELAS, which were controlled 
by the KKE, and the other resistance groups. Aft er the liberation (October 1944) 
the prelude of another round of civil war took place in Athens, on December 1944. 
A bloody battle (Dekemvriana) erupted aft er Greek government gendarmes, with 
British forces, opened fi re on a massive unarmed pro-EAM rally, killing 28 demon-
strators and injuring dozens. The battle lasted 33 days and resulted in the defeat of 
EAM aft er the heavily reinforced British forces. The subsequent signing of the Treaty 
of Varkiza (February 1945) spelled the end of the left -wing ascendancy. All the while, 
White Terror was unleashed against EAM-KKE supporters, further escalating the 
tensions between the dominant factions of the Greek nation.

29 Národní Osvobození, 24.7.1946.



75  |  Th e Greek Civil War in the Czech Press

mentioned on August 23 in the communist paper Rudé Právo. The article entitled 
“Imminent referendum – A farce in Greece” cites the Soviet TASS news agency as 
its source, which mentions a protest by Greek high-ranking party offi  cials against 
terror methods used by royalist armed gangs. The article also refers to the mur-
der of Kostas Vidalis, editor of the communist newspaper Rizospastis, by a para-
military gang. We indicatively mention headlines related to the referendum:

Rudé Právo, 3.9.1946 (source: Reuters): The outcome of Greek “vote”: External 
interventions and fascist terror restore monarchy in Greece – The people’s 
struggle for freedom continues.

Svobodné Československo, 4.9.1946 (source: Reuters/UP/AFP): A tragedy for 
Greek democracy – Victory for terror and manipulation.

Právo Lidu, 4.9.1946: The king and his successor are impatient – Democracy 
pays a heavy toll for their return.

Práce, 8.9.1946 (source: United Press): Aft er the Greek referendum: Three-quar-
ters in favor of the monarchy – Democrats protest against election manipulation.

Národní Osvobození, 8.9.1946 (source: Reuters): The king returns to Greece – 75% 
of the voters in favor of the monarchy – Referendum under conditions of terror.

On September 6, 1946, Mladá Fronta published an article by Yannis Georgiadis 
entitled “Another redundant king – What the Greek people want”. In the pref-
ace of the article, it is noted that: “The developments in Greece cause world-
wide concern. The monarchist government managed to restore monarchy in 
Greece aft er the unreliable elections and an even more unreliable referendum. 
However, because neither the brutal and incompetent government nor the king 
are able to improve the tragic situation, they are trying to focus the attention 
of public opinion on neighboring states, citing non-existent threats... In order 
to clarify that this policy is not consistent with the views of democratic Greeks 
we publish today the objectives of the foreign policy of EAM, as presented by 
Yannis Georgiadis.” In the article, among other things, it is stated that one of the 
objectives of EAM is that territories inhabited by Greek populations (Cyprus, 
the Dodecanese) as well as territories in which the Greek element had been 
dominant in the past (Northern Epirus, Turkish Thrace) should be returned 
to Greece. The demand for the payment of war reparations for the damages 
caused to the country by the occupying forces of Germany, Italy and Bulgaria is 
also noted. Aft er the news coverage of the referendum new reports follow that 
inform about the “Athens government’s decision to declare the country to be in 
a state of emergency due to the operation of armed groups, mainly in the areas 
of Macedonia and Epirus”.³⁰

30 Svobodné Noviny, 18.9.1946.



76  |  Konstantinos Tsivos

The fi rst news piece regarding the creation of the Democratic Army of 
Greece – DSE is found in the pages of Rudé Právo. The news article is entitled 
“The Greek Democratic Army denounces the lies of the government”. In the 
report, which cites the AFP news agency as its source, it is stated among other 
things that: “The leadership of the DSE in Northern Greece denies that it main-
tains contacts with outside countries, that it is being armed by external forces 
and that it launches attacks from abroad. Its main suppliers are the monarchist 
groups that were equipped by the occupying British troops. The DSE was born 
from the persecution imposed by neo-fascists. The violations of Varkiza Treaty 
led the guerrillas to fl ee to the mountains. The DSE rejects allegations of disrup-
tive aims, considers the Greek territory and its borders sacred and fi ghts for the 
honor of the people, democracy and the independence of Greece. It also rejects 
the accusation of burning down villages and murdering women and children. 
It declares that it fi ghts for the freedom of Greece.”³¹

Rudé Právo later republished statements of the KKE leader Nikos Zachariadis, 
originally published in Chicago Daily News, under the title “Who is responsible 
for the confl ict in Greece – Statements by the leader of the Greek communists”. 
In his statement, Zachariadis stressed that the DSE was created by “democratic 
Greek citizens forced to take up the arms and fl ee to the mountains when they 
were convinced that there was no other way to defend their lives, their fami-
lies and their children”. Then Zachariadis states that the right of self-defense 
is an inviolable right of democrats and therefore those who defend life and 
democratic rights cannot be condemned. When asked about who is responsible 
for the situation in Greece, the leader of the KKE replies: “The responsibility 
lies with the English occupying forces, the Anglo-Saxon machinations, their 
intervention in our internal aff airs and the shameless behavior of the monar-
cho-fascist government that was established aft er the English intervention in 
Greece. They turned the Treaty of Varkiza into a worthless piece of paper bring-
ing Greece to its current situation.”³²

Since mid-1946, the Czechoslovak media started reporting more regularly 
about legislative measures that established the function of temporary military 
tribunals, about the ban of organizations and unions adjacent to the KKE, about 
the operation of concentration camps and especially about death sentences and 
executions of communists. From 1947 until the end of the Civil War, we counted 
about 50 reports providing data on the number or the detention conditions of 
prisoners and exiled people and about death sentences. The reports mainly 

31 Rudé Právo, 22.11.1946.
32 Rudé Právo, 30.11.1946.



77  |  Th e Greek Civil War in the Czech Press

emphasized the fact that among the prisoners and those executed there were 
many fi ghters who had fought against the German troops during the occupa-
tion period. Several news pieces cited reports of British delegations that had 
visited Greece or reports of British soldiers who had served in Greece. For ex-
ample, Práce newspaper published a news article entitled “A report of a British 
parliamentary delegation about Greece – Testimony on government terror”. 
In the report the members of the British delegation noted that Greece should 
immediately “restore internal order and parliamentary liberties, to repeal the 
specifi c decrees and to ensure the return of all those exiled in various islets”. 
It also recommends new elections to be conducted under reliable voter lists.³³ 
Other news articles refer to medieval tactics followed by right-wing paramili-
tary groups in order to humiliate their dead opponents. The decapitation and 
public exhibition of the heads of dead guerrillas is mentioned, accompanied by 
relevant gruesome photos. Práce published testimonies of British soldiers who 
had returned from Greece in which they expose the gory details of the decapi-
tation of dead guerrillas, which the Greek Minister of Public Order justifi ed as 
necessary in order for the declared bounty to be paid.³⁴

It is striking that no Czech newspaper mentioned the creation of the Provi-
sional Democratic Government – PDK,³⁵ under General Markos Vafi adis on 
December 24, 1947. The lack of news on the creation and composition of the fi rst 
mountain government is a question hard to explain. We assume that the cautious 
approach of the Czech media must have certainly been infl uenced by the unwill-
ingness of Moscow and its satellites to formally recognize Vafi adis’s government.

From the arrival of refugee children until the military defeat 
of the communists (1948–1949)

The folder MZV – VA ii 465 contains 40 articles with clippings considering soli-
darity events organized by the Czechoslovak-Greek Association for “Democratic 
Greece”, as well as several articles regarding the hosting of refugee children 
from Greece and the international reaction caused by their arrival. The fi rst 
articles are concerned with the coverage of the opening of a photography and 
art exhibition held on March 12, 1947 in a hall in Prague following the initiative 
of the Czechoslovak-Greek Association. Národní Osvobození mentions that the 

33 Práce, 7.1.1947.
34 Práce, 13.11.1947. Other print media (e.g Mladá Fronta, 12.11.1947) reprint gruesome 

pictures from the Daily Mirror. 
35 Prosorini Dimokratiki Kyvernisi [Provisional Democratic Government].



78  |  Konstantinos Tsivos

exhibition would remain open until April 7 and it is about the “heroic libera-
tion struggle of EAM – ELAS against the fascist conquerors as well as about the 
struggle of the Greek people against the new oppressors”. Most reports note 
that PDK minister Miltiadis Porfyrogenis attended and spoke at the opening 
of the exhibition.

The unilateral sympathy events for the PDK, organized at a time when 
Czechoslovakia still maintained diplomatic relations and signed trade agree-
ments with the royalist Athens government, caused reactions among the other 
three parties (Christian Democrats, Social Democrats and National Socialists) 
forming, along with the communists, the National Front government. Therefore 
the communist newspaper Rudé Právo published on March 28, 1947 a two-col-
umn news article entitled “Malicious attempt to ban a demonstration of support 
for Democratic Greece – the Christian Democrats, the Social Democrats and the 
National Socialists requested police intervention against an event organized by 
nationwide organizations”. In the article it is noted that the representatives of 
the three afore mentioned parties in the Municipal Council of Prague “despite 
strong protests by communists adopted an unprecedented provocative decision. 
They requested the ban of an event during which the sympathies of our people 
to the sorely tested and heroic Greek people were to be expressed...”. The report 
goes on to compare the struggle of “Democratic Greece” with the struggle of the 
Spanish democrats against fascism.

The Christian Democrat newspaper Lidová Demokracie responded to the ar-
ticle of the communist newspaper the next day by a single-column comment 
under the title “Discussion about Greece in the City Council – The democratic 
majority of the City Council against demagogy”. In the comment, it is men-
tioned that the request of the Czechoslovak-Greek Association caused a two-
-hour long discussion in the City Council, the majority of which “adopted a 
decision according to which it requests the ban of a protest directed against the 
current Greek government... The City Council must adopt decisions that serve 
the policy of the state outside its borders. At a time when decisions considering 
our borders are taken, it is not wise for nationwide organizations to take deci-
sions that are inconsistent with the policy of the Czechoslovak government. 
Such interventions are considered unacceptable and constitute a dangerous 
interference in the internal aff airs of other states”, as was noted in the article 
of the Christian Democrat newspaper.³⁶ 

The pattern of comparing the Spanish Civil War with the Greek Civil War ap-
pears later as well since the “Greek problem” became a side-face confrontation 

36 Lidová Demokracie, 29.3.1947.



79  |  Th e Greek Civil War in the Czech Press

between the Czechoslovak communists and their political opponents within 
the National Front. Undoubtedly, members of the Christian Democrats, the 
National Socialists and the Social Democrats oft en became recipients of infor-
mation leaked by the government of Athens and its Western allies considering 
the establishment of “international brigades”, members of which were allegedly 
communists from various Slav countries, who were to take part in the Greek 
Civil War. From what we already mentioned, it becomes clear that by the end of 
1947 the communists had indeed the upper hand in the Czechoslovak political 
developments. However, they did not monopolize power and considering certain 
sensitive foreign policy issues, as were the demonstrations of solidarity with 
Greece, they were forced to respond to the declarations of discontent of their, 
albeit only formal, allies in the National Front government about the uncritical 
support provided to “Democratic Greece”. The situation was defi nitively clarifi ed 
on February 25, 1948 when the communists began to monopolize power. A proof 
of this is provided by the triumphant reception given by the Czechoslovak press 
to the refugee children that arrived in Czechoslovakia two months later.

The fi rst news story about the arrival of refugee children from Greece 
in Czechoslovakia was published on April 1, 1948 in the youth newspaper 
Mladá Fronta under the title “Greece: Ten thousand children will come to 
Czechoslovakia”. Two days later Rudé Právo confi rmed the news about the ar-
rival of Greek children but signifi cantly limited their number. “2,000 Greek 
children will come to Czechoslovakia”, reads the title of the article, which states 
that “they will be hosted in premises of the unions until complete liberation 
from the monarcho-fascist government”.³⁷ Právo Lidu published news regarding 
the hosting of 2,000 Greek children. The newspaper mentions that members 
of the Czechoslovak-Greek Association had provided the information on the 
arrival of the children. It is also mentioned that children from Markos’s demo-
cratic Greece would be accommodated in premises of the unions, the Red Cross 
and the Catholic Church charity organization Charita.³⁸

On April 24, 1948, Rudé Právo was the fi rst newspaper to publish a news ar-
ticle entitled “The Greek children have arrived”. In the report, it is noted that 
a train arrived from Belgrade at the Parkan border station carrying 749 children 
aged from 5 months to 15 years. “The children were taken away in order to es-
cape persecution by fascists and the monarchist air force bombing... Over the 
next few days more Greek children will arrive as 12,000 children are currently 
threatened by famine in Greece,” ends the news article.

37 Rudé Právo, 3.4.1948.
38 Mladá Fronta, 7.4.1948.



80  |  Konstantinos Tsivos

Svobodné Noviny covered the arrival of the children at the Slovakian Parkan 
border station with an extensive report. An anonymous article entitled “A tragic 
mission – Greek children arrive in Czechoslovakia” describes the fi rst moments 
of the arrival of the train carrying the Greek children and very eloquently 
speaks of the tragic situation the children were in, describing their fatigue, 
despair, fear and inability to communicate with the people welcoming them. It 
also describes the decontamination process and the spraying with DDT as well 
as the route the children followed until they reached Mikulov station, where 
they spent a period in quarantine. The report ends with an appeal to readers to 
send directly clothing and shoes to the children.³⁹

Related reports published at the same time by other newspapers were writ-
ten in the same spirit. The relevant article of Zemědělské Noviny was entitled 
“The Greek children are satisfi ed in our country – Presents for the victims of 
the Civil War arrive from all places”,⁴⁰ while a day later Národní Osvobození pub-
lishes a report entitled “We saved the Greek children”. On June 10, 1948 four 
newspapers publish information provided at a press conference in Prague by 
“representatives of Democratic Greece” in order to reply to accusations by the 
government of Athens about kidnapping the children and the risk of them be-
ing slavifi ed. Rudé Právo, in an article entitled “New provocation by the Greek 
monarcho-fascists: they request the return of the children aft er having mur-
dered their parents”, notes that “children whose parents are in prison or were 
killed, were helped to escape Greece following orders of General Markos’s 
government. Due to time pressure, the government did not consult with in-
ternational organizations but appealed directly to democratic organizations 
around the world. So far 10,000 children were saved, of which 2,500 are in 
Czechoslovakia. This display of humanity and international solidarity does not 
violate the integrity of the Greek state in no way”.⁴¹

The issue of the accommodation of the children and the Athens govern-
ment diplomatic appeals is later mentioned in other newspapers as well. 
Svobodné Slovo for example reported on a press conference given in Prague by 
“Democratic Minister of Education and Social Aff airs Petros Kokalis, express-
ing the gratitude of the Greek people towards Czechoslovakia about providing 
to children asylum in decent conditions, where surrounded by nature they are 
educated in the Greek spirit. The issue of the ‘abducted’ children was discussed 
at the United Nations and it was decided that they should be returned to Greece 

39 Svobodné Noviny, 26.4.1948.
40 Zemědělské Noviny, 8.6.1948.
41 Rudé Právo, 10.6.1948.



81  |  Th e Greek Civil War in the Czech Press

if their parents would request their return. However, no parent has so far re-
quested for the return of a child,” reads the report.⁴²

The last phase of the Civil War

Until August 1948 the news covering the course of warfare are not few and 
they usually rely on reports of foreign press agencies. The situation in this area 
changed radically from August 1948, when the Czech media placed the course of 
warfare at the heart of the “Greek problem”, drawing almost exclusively from re-
ports of “Free Greece” radio station or from statements of KKE envoys in Prague. 
Several reports also refer to interventions of Soviet diplomats at the UN regard-
ing the course of the Civil War, mainly citing TASS as a source. Enough publicity 
is dedicated to Partsalidis’s government composition and to General Markos’s 
“resignation due to illness”. During the last two months of the Civil War and 
shortly aft er its end, articles regarding Tito’s “back stabbing” increase in number.

In July and August 1948, numerous news reports refer to harsh confl icts be-
tween government troops and guerrillas taking place in the Grammos mountain 
range. The prevailing tone is optimistic about the outcome of the war for the 
communist guerillas. For example on August 20, 1948 Lidové Noviny spoke of the 
failure of the American intervention in Greece as American offi  cials realized 
they could not curb the guerillas. Svobodné Slovo, citing statements of American 
offi  cers in Greece, notes that the USA is faced with the dilemma of terminating 
its military intervention in Greece. “In another case more millions will have to 
be approved for military aid to Greece in the coming years. These pessimistic 
predictions follow the failed attack of government troops, since even though 
Markos was pushed back from a part of the front he managed to gain strategic 
locations elsewhere... General Van Fleet declared that for the absolute annihila-
tion of Markos’s units he would need an army of 700,000 men, while currently 
the Greek army numbers only 130,000 men,” says the report.⁴³ In late October, 
Obrana Lidu published an extensive article under the heading “Greece is strug-
gling for freedom and independence – Markos’s army celebrates the second 
anniversary of its foundation”. In the report, it is stated that General Van Fleet 
is essentially the leader of the Greek armed forces and that 65% of the expenses 
of the Greek budget is intended for covering the needs of the Greek security 
forces. At the same time, it is noted that “the aim of the so-called Marshall Plan 
aid was to transform Greece into a USA colony”.

42 Svobodné Slovo, 18.12.1948.
43 Svobodné Slovo, 19.8.1948.



82  |  Konstantinos Tsivos

Since early 1949, the news coverage regarding developments in the Greek 
Civil War thickens and radio station “Free Greece” as well as DSE press releases 
become the almost exclusive source of information. If there is something that 
characterizes news coverage of the last months of the Civil War in the Czech 
media that is exaggeration. Exaggeration in terms of the size of the success of 
the DSE on the military front, as well as exaggeration and picturesque descrip-
tion of the losses of the opponent and the situation in the ranks of the National 
Army. In short, the worse the situation on the front was for the DSE, the further 
news provided to friendly regimes and their press by the KKE mechanism were 
from reality. The passages cited below show that the news coverage of “Free 
Greece” had gotten a fi nal divorce from reality.

On February 8, 1949, almost all Czech newspapers covered with extensive 
reports the decision of the 5th Plenum of the KKE Central Committee, which 
was assembled on January 30 and 31. Rudé Právo printed extensive excerpts 
from N. Zachariadis’s speech during the Plenum. What was said about the situ-
ation on the military front is indicative: “The Democratic Army recaptured the 
largest part of Pindos. The monarcho-fascists’ situation in the Peloponnese and 
Northern Greece is dire.” In the report, the changes made to the composition 
of the leadership are mentioned, while it is noted that General Markos was 
relieved of his duties due to serious illness.

Aft er January 1949, the number of news reports about the “victorious op-
erations” of the DSE grew. Obrana Lidu published a full-page report signed by 
Thanasis Georgiou with the title “How the Democratic Army of Greece lives and 
fi ghts”. In the preface of the article, the operations of the DSE against strong 
fortifi ed cities such as Thessaloniki, Karditsa, Edessa and Naoussa are men-
tioned. The DSE is described as powerful as ever and able to undertake deci-
sively victorious operations against its opponents in 1949. It is noted that the 
victory for the DSE would be faster if it had the quantity and quality of weapons 
held by the opponent. A large part of the article is devoted to the position of the 
woman-fi ghter in the ranks of the DSE.⁴⁴ The Czech newspapers also covered 
the major off ensive launched by DSE units in February 1949 against Florina. Of 
course, there was no mention about the crashing defeat suff ered by the guer-
rillas and the loss of hundreds of members of DSE units. On the contrary, Rudé 
Právo, with a three-column article, declared that “monarcho-fascist units refuse 
to fi ght the democrats”. The news piece refers to “an increase in cases of open 
revolts in monarcho-fascist units as soldiers refuse to fi ght the democrats”. It 

44 Obrana Lidu, 7.1.1949.



83  |  Th e Greek Civil War in the Czech Press

mentions that in Kastoria alone a court-martial sentenced 69 soldiers who re-
fused to fi ght in Vitsi.⁴⁵

From March until September 1949, Czech newspapers reprint, almost on 
a daily basis, the press releases of “Free Greece” which speak of victorious at-
tacks in the most unlikely locations in mainland Greece. Guerrilla units, during 
a time when they were under relentless persecution or were completely exter-
minated in Roumeli and the Peloponnese, appear to be conquering strategic 
locations, strategic villages or to be launching attacks causing thousands of 
deaths in the ranks of the “monarcho-fascists”.

The exaggeration of rival losses characterizes more or less all the announce-
ments of military staff s. However, the question arises whether the political 
members of the KKE were able to diagnose the upcoming and irreversible de-
feat and to prepare their followers by moderating their rhetoric aggression, and 
possibly to point out the need for an honorable compromise. Serafeim Maximos, 
one of the two envoys of the KKE leadership in Prague, evaluates the course of 
events. One of his articles was published on March 25, 1949 in Obrana Lidu under 
the title “The fourth year of war in Greece”. In his front-page article S. Maximos 
ridicules the statements of US General Van Fleet, who shortly aft er the victori-
ous battle of the government troops in Florina declared that 1949 would be the 
last year of the war. The communist journalist reminds the readers that the 
American general had predicted the crashing defeat of the DSE already in 1948, 
declaring that it would take only four weeks for that to happen. However, reality 
proved him miserably wrong. “1949 will be a year of truly decisive importance 
for Greece. However, it will be entirely diff erent than what Van Fleet expects,” 
Serafeim Maximos notes with optimism in his article.⁴⁶

On the eve of Victory Day, Mladá Fronta published an “exclusive” article of 
Miltiadis Porfyrogenis entitled “New attempt for peace in Greece”. In his article, 
Porfyrogenis reminds of a letter sent on April 20 by the PDK to the SG of the 
UN, proposing him to mediate in fi nding a peaceful solution. He notes, how-
ever, that this proposal caused new aggressive statements by the “criminals of 
Athens”. Attempting to assess the situation of the “monarcho-fascists camp”, 
he characterizes it as worse than ever. The government’s soldiers do not want to 
fi ght because they realize that the time when their leaders could send them to 
slaughter without protest have passed. Entire brigades run away from the front 
as soon as they are slightly pressed by DSE’s small groups, notes the leading KKE 
member. M. Porfyrogenis then refers to the situation prevailing in the political 

45 Rudé Právo, 6.3.1949.
46 Obrana Lidu, 25.3.1949.



84  |  Konstantinos Tsivos

camp of his opponents. He speaks of corruption scandals in which the king 
himself is implicated. “It is obvious that such a decayed, corrupt and hated by 
the people regime cannot resist for long,” Porfyrogenis stresses in his article.⁴⁷

Optimism prevails in the news releases broadcast by “Free Greece” radio 
station even during the summer months. Since early August 1949, the reports 
of “Free Greece” published in Czech newspapers had been concerned with the 
outcome of the battles at Grammos. Fierce battles are mentioned involving air-
craft s making use of incendiary bombs (napalm). The attacks of “monarcho-
-fascists” appear to be repulsed by DSE units, causing hundreds of deaths in the 
ranks of their opponents. Since mid-July, the Czech newspapers begin referring 
to Tito’s betrayal as well. The fi rst relevant comment directed against Tito was 
published on July 15, 1949 in Práce entitled “The traitor’s megalomania”. In the 
news piece, it is stated that accusations of the Greek PDK about Yugoslav of-
fi cers cooperating with the Greek monarcho-fascist army with the blessings 
of their Anglo-American allies were confi rmed. Two weeks later Obrana Lidu 
conveyed in its pages a comment of “Free Greece” under the title “Greek fascism 
will not be saved by Tito’s aid – Capitalist money aimed at saving the Trotskyist 
regime”. In the preface, it is mentioned that fascists and imperialists of all 
shades are exulted because of Tito’s defection, while at the same time they pose 
the strengthening of cooperation between Belgrade and Athens as a condition 
for granting a loan to the Yugoslav regime.⁴⁸

On August 2, Rudé Právo published a three-column news article entitled 
“The KKE announcement regarding Tito’s betrayal”. In the article it is noted 
that Tito’s and the imperialist agents’ clique were surprised by the revelation of 
their treacherous cooperation with monarcho-fascist Greeks. Práce published 
an extensive report by Dinos Xenos entitled “The Yugoslav betrayal aims at sav-
ing the Athenian regime – Grammos and Vitsi will become the graveyards of 
the monarcho-fascists”. The article also presents a map of the Greek-Yugoslav 
border, which the “monarcho-fascists” had allegedly crossed in order to attack 
DSE forces operating in Kaimaktsalan from behind. The same report states that 
government forces, during their attack at Grammos from August 2–9, counted 
about 6,000 dead and wounded.⁴⁹ On August 17, Lidová Demokracie published an 
extensive report entitled “The heroic struggle of the DSE – The attack led by the 
Americans and the English will fail”. On the same day Rudé Právo printed a four-
-column story under the title “The attack at Grammos had a cost of 15,000 dead 

47 Mladá Fronta, 8.9.1949.
48 Obrana Lidu, 30.7.1949.
49 Práce, 14.8.1949.



85  |  Th e Greek Civil War in the Czech Press

for the monarcho-fascists – the DSE is better equipped and more experienced 
than last year”. On September 1, 1949, two days aft er the fi nal defeat of the DSE 
at Grammos, Lidová Demokracie published a new news release of “Free Greece” 
under the title “The heroic resistance of the democrats at Grammos mountain 
range”. In the report, it is stated that DSE units unabated continue to defend 
their strongholds at Grammos. There is also talk about off ensive operations by 
DSE units in the areas of Epirus, Thessaly and Central Macedonia.

On September 24, 1949, Obrana Lidu fi rst published a story entitled “Greek 
Democrats in favor of ending the Civil War – The DSE develops intensive action 
on the fronts and at the enemy’s rear”. In the report, it is stated that the PDK 
sent a memorandum to the United Nations, expressing its willingness to end 
the Civil War based on proposals submitted by the Soviet Union at the spring 
meeting of the United Nations. At the same time, the article refers to attacks 
launched by the DSE in most parts of northern Greece. Obrana Lidu published 
the fi nal report referring to “Battles in Greece” on October 16, 1949, on the same 
day as the KKE Central Committee announced the temporary cessation of mili-
tary operations from Bureli, Albania.⁵⁰

The decision was published on October 18, 1949 in Rudé Právo under the ti-
tle “Announcement of the Greek PDK for the temporary cessation of military 
operations – The DSE has not surrendered its weapons”. In the announcement, 
it is characteristically stated that the Democratic Army did not surrender its 
weapons, it just stopped fi ring. It retreated due to the consequences of the over-
whelming material superiority of the foreign conquerors, strengthened by the 
Tito’s backstabbing betrayal. It is also noted that “while monarcho-fascism con-
tinues its murderous orgy, thousands of fi ghters remain in Roumeli, Thessaly, 
Epirus, Thrace and Macedonia, in Crete and other islands, ready to defend their 
lives and the lives of the people from the fi ring squads of the executioners of 
Athens”.

Conclusions 

The Czechoslovak press covered the developments in Greece with hundreds 
of reports from the end of 1945 until the end of 1949. The focus of attention 
was initially on the conduct of the parliamentary elections and the constitu-
tional referendum, the terror attacks, the bans of organizations, the operation 
of concentration camps, the death sentences and executions of communists. 
In this period, most articles drew their information mainly from western press 

50 Obrana Lidu, 27.9.1949.



86  |  Konstantinos Tsivos

agencies. However, they knew how to fi lter their content as they could sense 
which side implicitly supported the Communist Party of Czechoslovakia, which 
had become the largest party in the country and was in control of the Ministry 
of Information. 

It is indicative that from the end of 1946 the use of the term “monarcho-
-fascist” was generalized to characterize opponents of Greek communists while 
the use of the term “democratic” was used to characterize the followers, the gov-
ernment, the territory and the army created by the KKE in Greece. It is evident 
that from the beginning of 1947 the information of the Czechoslovak media was 
infl uenced by the mechanism organized by the leadership of the KKE in Prague, 
in which Dimitris Papas and Serafeim Maximos played an active part under the 
guidance of Miltiadis Porfyrogenis. From 1947, the two of them began supplying 
the Czechoslovak media with numerous translated announcements of the KKE 
and DSE leadership that had been earlier broadcast by the party radio station 
“Free Greece”. This mechanism, as well as the Czechoslovak-Greek Association, 
put forth the initiative to organize fund-raising and dozens of other solidarity 
events for “Democratic Greece”, as well as for the welcoming of refugee chil-
dren. Czechoslovak media covered these events extensively.

Towards the end of the Civil War articles reporting on the course of military 
confl icts dominated the relevant news coverage. Characteristic of these news 
articles is the exaggeration in terms of the operational possibilities and the 
activity of the DSE, which appeared to be causing huge losses to its opponents. 
Along these articles, there were also incurably optimistic comments of KKE 
members, who until the last moment did not cease to speak of the imminent 
victory of the DSE forces.

Bibliography

Baev, J. 1999. Mia matia ap’ exo: O emfylios polemos stin Ellada [One View from Outside: The 
Greek Civil War]. Athina.

Bednařík, P. 2004. Český tisk v letech 1945–1948 [Czech Press in the Years 1945–1948]. 
In J. Končelík – B. Kopplová – I. Prážová – J. Vykoukal (eds.), Rozvoj české společnosti 
v Evropské unii iii. Media [The Evolution of Czech Society in the European Union iii. 
Media]. Praha, 132–144.

Botu, A. – Konečný, M. 2005. Řečtí uprchlíci. Kronika řeckého lidu v Čechách, na Moravě a ve 
Slezsku 1948–1989 [Greek Refugees. Chronicle of the Greek People in Bohemia, Moravia and 
Silesia 1948–1989]. Praha.

Hradečný, P. 2000. Řecká komunita v Československu. Její vznik a počáteční vývoj (1948–1954)
[The Greek Community in Czechoslovakia. Its Creation and Initial Development (1948–1954)]. 
Praha.



87  |  Th e Greek Civil War in the Czech Press

Hradečný, P. 2003. Zdrženlivý internacionalismus [Sparing Internationalism]. Soudobé 
dějiny 10, 77–92.

Iliu, F. 2005. O ellinikos emfylios polemos. I emploki tu KKE [The Greek Civil War. The Invol-
ve ment of KKE]. Athina.

Marantzidis, N. 2010. I istoria tu DSE [The History of DSE]. Athina.
Marantzidis, N. – Tsivos, K. 2012. O ellinikos emfylios ke to diethnes kommunistiko systima – 

To KKE mesa apo ta archia tis Tsechoslovakias [Greek Civil War and the International Com-
mu nist System – The KKE through the Czechoslovak Archives]. Athina.

Margaritis, G. 2000. O emfylios polemos [The Civil War]. Athina. 
Matthaiu, A. – Polemi, P. 2003. I ekdotiki peripetia ton Ellinon kommuniston. Apo to vuno stin 

yperoria, 1947–1968 [The Publishing Adventure of Greek Communists. From the Mountain 
to Yonder, 1947–1968]. Athina.

Mavroidis, L. 2006. To «HELLAS PRESSE» tis Sofi as [“HELLAS PRESSE” of Sofi a]. Archio-
taxio 8, 173–185.

Psimuli, V. 2001. I foni tu kommatos sta petrina chronia: Archio tu radiofoniku stathmu 
Eleft heri Ellada / Foni tis Alithias [The Voice of the Party during the Stone Years: Free 
Greece Radio Station Archive / The Voice of Truth]. Archiotaxio 1, 14–23. 

Tsivos, K. 2014. Doc. Dimitrios Papas – zakladatel lektorátu Novořecké fi lologie na UK 
[Doc. Dimitrios Papas – Founder of the Lectureship of Modern Greek Philology in 
Charles University]. Auriga 56, 66–75.

Zieris, K. 1947. Nové základy českého periodického tisku [The New Foundations of Czech Perio-
dical Press]. Praha.

Primary sources

Lidová Demokracie, 1946–1949.
Mladá Fronta, 1945–1949.
Národní Archiv Praha, Ministerstvo zahraničních věcí – MZV [Prague National Archive, 

Ministry of Foreign Aff airs]. Folder codes: MZV – VA 863–867 and MZV – VA ii 465.
Národní Osvobození, 1946–1949.
Obrana Lidu, 1946–1949.
Práce, 1946–1949.
Právo Lidu, 1946–1949.
Rudé Právo, 1946–1949.
Svobodné Noviny, 1945–1949.
Svobodné Slovo, 1945–1949.
Zemědelské Noviny, 1946–1949.




