Title: Анализ текущих событий как составная часть университетской подготовки русистов: методические вопросы
Transliterated title
Analiz tekuščich sobytij kak sostavnaja čast' universitetskoj podgotovki rusistov: metodičeskije voprosy
Variant title:
- The analysis of current events of the RF (in the world context) on the curriculum of university studies of Russian studies
Source document: Новая русистика. 2016, vol. 9, iss. 2, pp. 109-118
Extent
109-118
-
ISSN1803-4950 (print)2336-4564 (online)
Stable URL (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/136063
Type: Article
Language
License: Not specified license
Notice: These citations are automatically created and might not follow citation rules properly.
Abstract(s)
The essay deals with the issue of whether to put the analysis of current events of the RF (in the world context) on the curriculum of university studies of Russian studies scholars (philologists and teachers). Based on experience with processing of the educational portal www.ruskerealie.zcu.cz, the author selects the key problematic aspects of that issue. They are the expediency of the information about current events inclusion (the language aspect, motivation of students compared to unfixed lectures and the subjectivity of the presentation of materials relating to the present situation), the selection of themes (meeting of the requirement of the topicality and representativeness), their interpretation (in the broad discourse and historical context) and the evaluation (criticism-neutrality-propagation), as well as the methodology (the cognitive factor compared to the emphasis on developing intercultural communicative competence). Each of the defined areas includes many dilemmas and open issues. Their solving contributes to the discussion about current (Czech) Russian studies and the work of Russian scholars and teachers.
References
[1] BERDIČEVSKIJ, A. L., KOLLAROVA, È. (2006): Rusist XXI veka: kto on. Russkij jazyk za rubežom, 2006, č. 1, s. 48–49.
[2] BYRAM, M. (1977): Teaching and assessing intercultural communicative competence. Clevedon.
[3] DOHNAL, J. (2014): Stranovedčeskije realii v obučenii russkomu jazyku. In: MARKOVA, J. M., DOHNAL, J. (ed.): Osnovnyje tendencii razvitija russkogo i drugich slavjanskich jazykov v sovremennom mire. Brno, s. 468–474.
[4] NIKOLAJEVA, N. V. (2014): O relevantnosti kriterijev otbora stranovedčeskich/kul'turovedčeskich učebnych tekstov dlja inostrannych učaščichsja prodvinutogo ètapa vladenija russkim jazykom. In: MARKOVA, J. M., DOHNAL, J. (eds): Osnovnyje tendencii razvitija russkogo i drugich slavjanskich jazykov v sovremennom mire. Brno, s. 495–503.
[5] PEŠKOVÁ, M. (2014): Mental'naja karta Rossii u češskich učaščichsja. Russkij jazyk za rubežom, 2014, č. 1, s. 53–59.
[6] PEŠKOVÁ, M. (2016): Aktuální přístupy ve výuce reálií (na příkladu reálií Ruska). Cizí jazyky. Časopis pro teorii a praxi 59, 2016, č. 3, s. 38–44.
[7] PETRIKOVA, A. (2014): Novoje v inojazyčnom obrazovanii: polikul'turnoje obrazovanije, polikul'turnaja didaktika — v dejstvii. In: MARKOVA, J. M., DOHNAL, J. (ed.): Osnovnyje tendencii razvitija russkogo i drugich slavjanskich jazykov v sovremennom mire. Brno, s. 494–498.
[8] POSPÍŠIL, I. (2013): Areál a filologická studia. Brno.
[9] POSPÍŠIL, I. (2013): Kulturní a politický význam rusistiky (Několik poznámek a zamyšlení). In: KOSTINCOVÁ, J. (ed.). DIALOG KULTUR VIII. Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference Hradec Králové 20.–21. ledna 2015. Hradec Králové. s. 149–155.
[10] MARKOVA, J. M., DOHNAL, J. (ed.): Osnovnyje tendencii razvitija russkogo i drugich slavjanskich jazykov v sovremennom mire. Brno, s. 489–494.
[11] PUTNA, M. C. (2015): Obrazy z kulturních dějin ruské religiozity. Praha.
[12] SUCHANEK, L. (2004): Rosjoznawstwo. Wprowadzenie do studiów nad Rosją. Kraków.
[13] ŠILOVA, G. F. (2012): Rossijevedenije kak učebnyj kurs v vuzach. Znanije. Ponimanije. Umenije, 2012, č. 4, s. 25–29.
[14] VEREŠČAGIN, Je. M., KOSTOMAROV, V. G. (1990): Jazyk i kul'tura. Lingvostranovedenije v prepodavanii russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva.
[15] ZERZOVÁ, J. (2012): Interkulturní komunikační kompetence a její rozvíjení v hodinách anglického jazyka na 2. stupni ZŠ. Brno.
[2] BYRAM, M. (1977): Teaching and assessing intercultural communicative competence. Clevedon.
[3] DOHNAL, J. (2014): Stranovedčeskije realii v obučenii russkomu jazyku. In: MARKOVA, J. M., DOHNAL, J. (ed.): Osnovnyje tendencii razvitija russkogo i drugich slavjanskich jazykov v sovremennom mire. Brno, s. 468–474.
[4] NIKOLAJEVA, N. V. (2014): O relevantnosti kriterijev otbora stranovedčeskich/kul'turovedčeskich učebnych tekstov dlja inostrannych učaščichsja prodvinutogo ètapa vladenija russkim jazykom. In: MARKOVA, J. M., DOHNAL, J. (eds): Osnovnyje tendencii razvitija russkogo i drugich slavjanskich jazykov v sovremennom mire. Brno, s. 495–503.
[5] PEŠKOVÁ, M. (2014): Mental'naja karta Rossii u češskich učaščichsja. Russkij jazyk za rubežom, 2014, č. 1, s. 53–59.
[6] PEŠKOVÁ, M. (2016): Aktuální přístupy ve výuce reálií (na příkladu reálií Ruska). Cizí jazyky. Časopis pro teorii a praxi 59, 2016, č. 3, s. 38–44.
[7] PETRIKOVA, A. (2014): Novoje v inojazyčnom obrazovanii: polikul'turnoje obrazovanije, polikul'turnaja didaktika — v dejstvii. In: MARKOVA, J. M., DOHNAL, J. (ed.): Osnovnyje tendencii razvitija russkogo i drugich slavjanskich jazykov v sovremennom mire. Brno, s. 494–498.
[8] POSPÍŠIL, I. (2013): Areál a filologická studia. Brno.
[9] POSPÍŠIL, I. (2013): Kulturní a politický význam rusistiky (Několik poznámek a zamyšlení). In: KOSTINCOVÁ, J. (ed.). DIALOG KULTUR VIII. Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference Hradec Králové 20.–21. ledna 2015. Hradec Králové. s. 149–155.
[10] MARKOVA, J. M., DOHNAL, J. (ed.): Osnovnyje tendencii razvitija russkogo i drugich slavjanskich jazykov v sovremennom mire. Brno, s. 489–494.
[11] PUTNA, M. C. (2015): Obrazy z kulturních dějin ruské religiozity. Praha.
[12] SUCHANEK, L. (2004): Rosjoznawstwo. Wprowadzenie do studiów nad Rosją. Kraków.
[13] ŠILOVA, G. F. (2012): Rossijevedenije kak učebnyj kurs v vuzach. Znanije. Ponimanije. Umenije, 2012, č. 4, s. 25–29.
[14] VEREŠČAGIN, Je. M., KOSTOMAROV, V. G. (1990): Jazyk i kul'tura. Lingvostranovedenije v prepodavanii russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva.
[15] ZERZOVÁ, J. (2012): Interkulturní komunikační kompetence a její rozvíjení v hodinách anglického jazyka na 2. stupni ZŠ. Brno.