Aktivní a pasivní fáze kariéry učitele v kontextu malotřídní školy

Title: Aktivní a pasivní fáze kariéry učitele v kontextu malotřídní školy
Variant title:
  • Active and passive - stages in the careers of teachers in the context of small rural schools
Source document: Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. U, Řada pedagogická. 2008, vol. 56, iss. U13, pp. [65]-83
Extent
[65]-83
  • ISSN
    1211-6971
Type: Article
Language
License: Not specified license
 

Notice: These citations are automatically created and might not follow citation rules properly.

Abstract(s)
Cílem této studie je na základě provedeného výzkumu identifikovat rozhodující charakteristiky, události a přelomové body, které zásadně ovlivňují profesní aktivitu učitele v různých fázích kariéry. Dalším cílem bylo zjistit, jak s prací učitele a jeho profesní aktivitou a rozvojem souvisí kontext konkrétní školy. Cílovou skupinu tvořilo devatenáct učitelů z dvanácti malotřídních škol v Severní Karélii ve Finsku. Výsledky ukazují, že rozvoj učitele základní školy v kontextu malotřídek neodpovídá zcela přesně tradičním teoriím o fázích kariéry. Po úvodní fázi se profesní dráha učitele jeví jako nelineární s aktivními a pasivními fázemi, jejichž rozložení je variabilní. Kariéru učitele a proces profesního učení v kontextu malotřídních škol také silně ovlivňuje vztah mezi školou a lokalitou, v níž se škola nachází.
The purpose of this research is to determine the critical characteristics, events or turning points which have significant meaning for the teacher's professional activity at the different stages of his/her career. In addition, the aim is to find out how the location of school is related to teachers' work, professional activity and development. The target group consisted of nineteen teachers from twelve small rural schools in North Karelia in Finland. The data was analyzed with the use of interpretative framework of the teacher's professional self. The results showed that in the context of small rural schools primary teachers' professional development is not necessarily identical with traditional career stage theories. The teacher's career seems to be nonlinear with active or passive career stages which vary from one teacher to another. In addition, the school – location interrelationship significantly regulates teachers' professional learning process and career in the rural school context.