Title: Fukačův příspěvek k helfertovskému konceptu intelektualizace hudební výchovy
Variant title:
- Jiří Fukač and his contribution to Helfert's concept of the intellectualization of music education
Source document: Musicologica Brunensia. 2017, vol. 52, iss. 2, pp. 5-9
Extent
5-9
-
ISSN1212-0391 (print)2336-436X (online)
Persistent identifier (DOI): https://doi.org/10.5817/MB2017-2-1
Stable URL (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/137643
Type: Article
Language
License: Not specified license
Notice: These citations are automatically created and might not follow citation rules properly.
Abstract(s)
This essay addresses the theoretical legacy and research contributions of Jiří Fukač to Czechoslovak music pedagogy and its postwar efforts to design a new model of music education for the youngest generations. Fukač's concept of the intellectualization of music education draws upon the ideas of Vladimír Helfert (founder of musicology at Brno's university), chiefly his notion that music education at elementary and secondary schools should open doors to music by way of rational and emotional understanding. Toward achieving this (as yet still unfulfilled) goal, Jiří Fukač formulated a theory of musical communication as a methodological basis for the practical application of the new model of music education.
References
[1] FUKAČ, Jiří. K současnému stavu hudební pedagogiky, Hudební věda, 1971, roč. 8, č. 4, s. 448–467.
[2] FUKAČ, Jiří. Pojmosloví hudební komunikace. Brno: Masarykova univerzita, 1991.
[3] FUKAČ, Jiří – TESAŘ, Stanislav – VEREŠ, Jozef. Hudební pedagogika: Koncepce a aplikace hudebně výchovných idejí v minulosti a přítomnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2000.
[4] GUIDO ARETINUS. Regulae musicae rhytmicae. In Scriptores ecclesiastici de musica sacra potissimum II. Milano, 1931, s. 25.
[5] HELFERT, Vladimír. Základy hudební výchovy na nehudebních školách. In Vladimír Helfert. Vybrané studie I. O hudební tvořivosti. František Hrabal (ed.). Praha: Editio Supraphon, 1970, s. 115–161.
[6] POLEDŇÁK, Ivan. Stručný slovník hudební psychologie. Praha: Editio Supraphon, 1984.
[2] FUKAČ, Jiří. Pojmosloví hudební komunikace. Brno: Masarykova univerzita, 1991.
[3] FUKAČ, Jiří – TESAŘ, Stanislav – VEREŠ, Jozef. Hudební pedagogika: Koncepce a aplikace hudebně výchovných idejí v minulosti a přítomnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2000.
[4] GUIDO ARETINUS. Regulae musicae rhytmicae. In Scriptores ecclesiastici de musica sacra potissimum II. Milano, 1931, s. 25.
[5] HELFERT, Vladimír. Základy hudební výchovy na nehudebních školách. In Vladimír Helfert. Vybrané studie I. O hudební tvořivosti. František Hrabal (ed.). Praha: Editio Supraphon, 1970, s. 115–161.
[6] POLEDŇÁK, Ivan. Stručný slovník hudební psychologie. Praha: Editio Supraphon, 1984.