Title: Christ in motion: portable objects and scenographic environments in the liturgy of medieval Bohemia
Source document: Theatralia. 2011, vol. 14, iss. 1, pp. 24-64
Extent
24-64
-
ISSN1803-845X (print)2336-4548 (online)
Stable URL (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/115545
Type: Article
Language
License: Not specified license
Notice: These citations are automatically created and might not follow citation rules properly.
References
[1] BARTLOVÁ, Milena. 2007. 'Znovuobjevení' Piety z Jihlavy [A 'Rediscovery' of the Pietà of Jihlava]. In Milena Bartlová (ed.). Pietà z Jihlavy. Pietà z farního kostela sv. Jakuba v Jihlavě – nový pohled na staré téma [The Pietà of Jihlava. The Pietà of the Parish Church of St James in Jihlava: a new perspective on an old issue]. Jihlava, 2007: 27-29. (Also in German as Bartlová, Milena (ed.). Die Pietà aus Jihlava/Iglau und die heroischen Vesperbilder des 14. Jahrhunderts. Brno, 2007: 25-27.)
[2] BLÁHOVÁ, Marie (ed.). 1979. Vavřinec z Březové. Husitská kronika. Píseň o vítězství u Domažlic [The Hussite Chronicle. The Song of the Victory at Domažlice]. Praha, 1979.
[3] BONNELL, John K. 1916. The Easter Sepulchrum in its Relation to the Architecture of the High Altar. Publications of the Modern Language Association of America XXXI (New Series XXIX), 1916.
[4] BOROVÝ, Klement. 1873. Libri erectionum archidioecesis Pragensis seaculo XIV. et XV. sumptibus Pragensis Doctorum Theologiae Collegii. Liber I. (1358-1376). Praha, 1873.
[5] Breviarium Pragense. Praha, 1492.
[6] BROOKS, Neil C. 1921. The Sepulchre of Christ in Art and Liturgy with Special Reference to the Liturgic Drama. Illinois, 1921.
[7] ČERNÝ, Pavol. 1999. Pasionál Jana Kalivody [Jan Kalivoda's Passional]. In Ivo Hlobil, Marek Perůtka (eds.). Od gotiky k renesanci. Výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400-1550. III. Olomoucko [From the Gothic to the Renaissance. Visual Culture in Moravia and Silesia 1400-1550. Volume III. The Olomouc Region]. Olomouc, 1999: 488-489.
[8] CHAMONIKOLA, Kaliopi. 1999. Kristus v hrobě [Christ in the Grave]. In Kaliopi Chamonikola (ed.). Od gotiky k renesanci. Výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400-1550. IV. Brno [From the Gothic to the Renaissance. Visual Culture in Moravia and Silesia 1400-1550. Volume IV. Brno]. Brno, 1999: 146-147.
[9] CHLÍBEC, Jan. 1996. Kristus z Božího hrobu [Christ of the Holy Sepulchre]. In Jiří Fajt (ed.). Gotika v západních Čechách (1230-1530) III [The Gothic Era in West Bohemia 1230-1530, volume III]. Praha, 1996.
[10] CHLUMSKÁ, Štěpánka (ed.). 2006. Čechy a střední Evropa 1200-1550 [Bohemia and central Europe 1200-1550]. An exhibition catalogue. Praha, 2006.
[11] CHYTIL, Karel. 1903. O junkerech pražských [On the Junkers of Prague]. Praha 1903.
[12] CIBULKA, Josef. 1934. Český řád korunovační a jeho původ [The Czech Coronation Order and its Origins]. Praha, 1934.
[13] DENKSTEIN, Vladimír, and František MATOUŠ. 1953. Jihočeská gotika [South Bohemian Gothic Art]. Praha, 1953.
[14] DILLER, Hans-Jürgen. 2005. A Palmesel from the Cracow Region. In Clifford Davidson (ed.). The Dramatic Tradition of the Middle Ages. New York, 2005: 58-62.
[15] EMLER, Josef (ed.). 1884. Fontes rerum Bohemicarum, Tom IV / Prameny dějin českých, díl IV. Praha, 1884.
[16] EMLER, Josef (ed.). 1893. Fontes rerum Bohemicarum, Tom V / Prameny dějin českých, díl V. Praha, 1893.
[17] ENDRÖDI, Gábor. 2003. Svätý hrob z Hronského Beňadiku / Okolo 1470-1490 [The Holy Grave of Hronský Beňadik, around 1470-1490]. In Dušan Buran et al. Gotika. Dejiny slovenského výtvarného umenia [The Gothic Age. A History of Slovak Visual Art]. Bratislava, 2003: 716-717.
[18] FASTENRATH, Wiebke. 1996. Zur ehemaligen Busmannkapelle in Dresden. Denkmalplegerisches Konzept und künstlerischer Gestaltungswettbewerb. Denkmalpflege in Sachsen. Mitteilungen des Landesamtes für Denkmalpflege Sachsen. Sachsen, 1996: 5-10.
[19] FLODR, Miroslav 'Neznámá' autentika Jindřicha Zdíka [The 'unknown' authenticity certificate by Jindřich Zdík]. Časopis společnosti přátel starožitností [Journal of Amateur Antiquarians Society] LXII (1954): 226-229.
[20] HAASTRUP, Ulia. 1987. Medieval Props in the Liturgical Drama. Hafnia 11 (1987): 136-138.
[21] HÁJEK, Václav of Libočany. Wacslaw Hagek z Liboczan, Kronyka Czeská [The Czech Chronicle]. Praha, 1541.
[22] HAMBURGER, Jeffrey F., and Robert SUCKALE (eds.). 2005. Krone und Schleier. Kunst aus mittelalterlichen Frauenklöstern. An Exhibition Catalogue of the Kunst- und Ausstellungenshalle der Bundesrepublik Deutschland Bonn and the Ruhrmuseum Essen, 2005.
[23] HARDISON, O. B. Jr. 1965. Christian Rite and Christian Drama in the Middle Ages. Essays in the Origin and Early History of Modern Drama. Baltimore, 1965.
[24] HECKMANN-von WEHREN, Irmhild. 2003. Das Heilige Grab der St Jakobikirche zu Chemnitz und seine typologische Einordung im Kontext des deutschsprachigen Kulturraumes: Annmerkungen zur Entstehungs- und Restaurierungsgeschichte sowie zu Stil- und Motivfragen. Denkmalpflege in Sachsen. Mitteilungen des Landesamtes für Denkmalpflege Sachsen. Sachsen, 2003: 24-39.
[25] HLEDÍKOVÁ, Zdeňka. 1995. Slavnosti církevního roku – v kostele i na ulici [Festivities of the Liturgical Year: in the Church and in the Street]. In Pražské slavnosti a velké výstavy (= Documenta pragensia XII) [Prague Festivities and Large Exhibitions]. Praha, 1995: 45-63.
[26] HLOBIL, Ivo. 1980. Nová zjištění ke skupině plastik Michelské madony – Madona z Hrabové, Kristus v Ostritz [New Findings on the Group of Sculptures of the Madonna of Michle – Madonna of Hrabová, Christ in Ostritz]. Umění [Art] XXVIII (1980): 112.
[27] HLOBIL, Ivo. 1999. Ukřižovaný [The Crucified]. In Ivo Hlobil, Marek Perůtka (eds.). Od gotiky k renesanci. Výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400-1550. III. Olomoucko [From the Gothic to the Renaissance. Visual Culture in Moravia and Silesia 1400-1550. Volume III. The Olomouc Region]. Olomouc, 1999: 296-297.
[28] HOMOLKA, Jaromír. 1972. Gotická plastika na Slovensku [Gothic Sculpture in Slovakia]/. Bratislava, 1972.
[29] HORNÍČKOVÁ, Kateřina. 2009. In Heaven and on Earth: Church Treasure in Late Medieval Bohemia. An unpublished PhD dissertation. Department of Medieval Studies, Central European University. Budapest, 2009.
[30] JEZLER, Peter. 1985. Gab es in Konstanz ein ottonische Osterspiel? Die Mauritius-Rotunde und ihre kultische Funktion als Sepulchrum Domini. In Adolf Reinle, Ludwig Schmugge, and Peter Stotz (eds.). Variorvm Mvnera Florvm. Latitinät als Prägende Kraft mittelalterlicher Kultur. Sigmaringen, 1985: 91 128.
[31] JUNG, Tanya A. 2006. The Phenomenal Lives of Mobile Christ Sculptures. Unpublished PhD dissertation. University of Maryland, 2006.
[32] KADLEC, Jaroslav. 1985. Das Augustinerkloster Sankt Thomas in Prag. Vom Gründusjahr 1285 bis zu den Hussitenkriegen mit Edition seines Urkundenbuches. Würzburg, 1985.
[33] KAREL IV.. Literární dílo [Charles IV, King of Bohemia and Emperor of Rome. Literary Works]. Edited by Pavel Jakub et al. Praha, 2000.
[34] KLICMAN, Ladislav (ed.). 1903. Monumenta Vaticana res gestas Bohemicas illustrantia [...] Tomus I. Acta Clementis VI. 1342-1352. Praha, 1903.
[35] KOLÁR, Jaroslav (ed.). Václav Hájek z Libočan: Kronika Česká. Výbor historického čtení [Václav Hájek of Libočany: The Czech Chronicle. Selected Historical Reading]. Praha, 1981.
[36] KOTRBA, Viktor. 1965. Tumba knížete Vratislava v bazilice sv. Jiří na Pražském hradě [The Tomb of Prince Vratislav in the St George Basilica of Prague Castle]. In Sborník k sedmdesátinám Jana Květa [A Festschrift in Honour of Jan Květ Septuagenerian]. Praha, 1965: 123-130.
[37] KRÁL, A. Bunny. 1996. Kostel Narození Panny Marie s paulánským klášterem [The Church of the Birth of the Virgin Mary with the Pauline Monastery]. In Miroslava Ludvíková (ed.). Poutní místo Vranov. Sborník [Vranov, a Place of Pilgrimage. A Collection]. Brno, 1996.
[38] KRAUSE, Hans-Joachim. 1987. 'Imago ascensionis' und 'Himmelloch'. Zum 'Bild'-Gebrauch in der spätmittelalterlichen Liturgie. In Friedrich Möbius and Ernst Schubert (eds.). Skulptur des Mittelaters. Funtion und Gestalt. Weimar, 1987: 280-353.
[39] KROESEN, Justin E. A. 2000. The Sepulchrum Domini Through the Ages: Its Form and Function. Leuven – Paris – Virginia, 2000.
[40] KROUPA, Petr. 1996. Farní kostel sv. Mikuláše ve Znojmě [The Parish Church of St Nicolas in Znojmo]. Průzkumy památek [Historical Monuments' Research and Documentation] 1996: II: 93.
[41] KROUPA, Petr. 1999. Dobový vzhled gotických kostelů [The Period Appearance of Gothic Churches]. In Kaliopi Chamonikoila (ed.). Od gotiky k renesanci. Výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400-1550. IV. Brno [From the Gothic to the Renaissance. Visual Culture in Moravia and Silesia 1400-1550. Volume IV. Brno]. Brno, 1999: 85.
[42] KŠÍR, Josef. 1970. Klášter Všech svatých, nyní Dům armády v Olomouci. Stavební historie budov [All Saints' Monastery, nowadays called The Army House in Olomouc. A History of Building Constructions]. Časopis Vlastivědné společnosti muzejní v Olomouci [Journal of the National Geography Museum Society of Olomouc] 60 (1970): 2-3: 113-127.
[43] KUTAL, Albert. 1953. Krucifix z kláštera Barnabitek na Hradčanech [The Crucifix of the Barnabite Convent of Hradčany]. Umění [Art] I (1953): 115-133.
[44] KUTAL, Albert. 1972. O reliéfu od Panny Marie Sněžné a některých otázkách českého sochařství první poloviny 14. století [On the Relief of Our Lady of the Snows and Several Issues regarding Czech Sculptures of the Early 14th Century]. Umění [Art] XXI (1972).
[45] LARSON, Orville K. 1959. Ascension Images in Art and Theatre. Gazette des Beaux-Arts LIV (1959): 6: 161-176.
[46] LAVIČKA, Roman. 2007. Gotické umění. Průvodce sbírkou středověkého umění Alšovy jihočeské galerie [Gothic Art. A Guide to the Aleš South Bohemian Gallery Collections of Medieval Art]. Hluboká nad Vltavou, 2007.
[47] LINKE, Hansjürgen. 1989. Prager Osterspiele (Lat.). In Die deutsche Literatur des Mittelalters Verfasserlexikon 7. Berlin and New York, 1989.
[48] LIPPHARDT, Walther. 1976. Lateinische Osterfeiern und Osterspiele IV and VI. Berlin, New York, 1976.
[49] MACHILEK, Franz. 1998. Der Liber breviarius der Kathedralkirche St Veit zu Prag von ca. 1384 und seine topographische Angaben. In Franz Kohlschein, Peter Wünsche (eds.). Heiliger Raum. Architektur, Kunst und Liturgie in mittelalterlichen Kathedralen und Stiftskirchen. Münster, 1998: 207-224.
[50] MAGIRIUS, Heinrich. 2006. Die Bussmannkapelle an der Sophienkirche in Dresden – ein Meisterwerk der Zeit um 1400, Denkmalpflege in Sachsen. Mitteilungen des Landesamtes für Denkmalpflege Sachsen. Sachsen, 2006: 6-23.
[51] MAŘÍKOVÁ, Jana. 2008. Basilika sv. Víta, Václava, Vojtěcha a Panny Marie na Pražském hradě. První stavební fáze [The Basilica of St Vitus, Wenceslas, Vojtěch and the Virgin Mary at Prague Castle. The First Construction Phases]. An unpublished PhD dissertation. Faculty of Arts, Masaryk University, 2008.
[52] MAŘÍKOVÁ-KUBKOVÁ, Jana, and David EBEN. 1999. Organizace liturgického prostoru v bazilice sv. Víta [Organisation of Liturgical Space in the St Vitus Basilica]. Castrum Pragense 2 (1999): 227-240.
[53] MEYER, Erich. 1950. Reliquie und Reliquiar im Mittelalter. In Eine Gabe der Freunde. Für Carl Georg Heise zum 28. VI. 1950. Berlin, 1950: 55-66.
[54] MIKEŠ, Jan. 2009. The Pietà of Lásenice and Sculpture of the Late Beautiful Style in South Bohemia / Pietá z Lásenice a sochařství pozdního krásného slohu na jihu Čech. Bulletin of the National Gallery in Prague XVII-XIX (2008-2009): 21-30, 87-92.
[55] MORRIS, Colin. 1997. Bringing the Holy Sepulchre to the West: S. Stefano, Bologna, from the 5th to the 20th century. In R. N. Swanson (ed.). The Church Retrospective (= Studies in Church History 33). Rochester NY, 1997: 31-59.
[56] MORRIS, Colin. 2005. The Sepulchre of Christ and the Medieval West: From the Beginning to 1600. Oxford, 2005.
[57] NEUMANN, Augustin. 1917. Neznámá statuta moravská z 15. století [Unknown Moravian Statutes of the 15th Century]. Hlídka [The Watchtower] XXXIV (1917).
[58] OSTOIA, Vera K. 1956. A Palmesel at the Cloisters. The Metropolitan Museum of Art Bulletin 14 (1955-1956): 170-173.
[59] OTTOVÁ, Michaela, and Helena ZÁPALKOVÁ. 2009. Kristus v hrobě z Litovle [Christ in the Sepulchre at Litovel]. In Ivo Hlobil, Marek Perůtka (eds.). Úsvit renesance na Moravě za vlády Matyáše Korvína a Vladislava Jagellonského (1479-1516) v širších souvislostech [The Dawn of the Renaissance in Moravia in the Reign of Matthias Corvinus and Ladislaus Jagiellon (1479-1516) in a Broader Context] (= Historická Olomouc XVII). Olomouc, 2009: 201-214.
[60] PALACKÝ, František. 1829. Scriptorum rerum Bohemicarum III. Annales patrio sermone scripti, vulgo Pulkavae et Benesii de Hořowic chronicum continuares anonymi / Stařj letoposowé česstj od roku 1378 do 1527, čili pokračovánj w kronikách Přibjka Pulkawy a Benesse z Hořowic z rukopisů starých vydané. Praha, 1829.
[61] PÁTKOVÁ, Hana. 1997. Středověká bratrstva v katedrále sv. Víta v Praze [Medieval Confraternities at St Vitus Cathedral of Prague]. Sborník archivních prací [Collection of Archival Studies] XLVII (1997): 1:10.
[62] PETR, Stanislav. 1990. Středověká liturgická bohemica v rukopisném fondu pražské maltézské knihovny [Medieval Liturgical Bohemica in the Manuscript Collections of the Maltese Library of Prague]. Studie o rukopisech [Manuscript Studies] XXVII (1989-1990): 43.
[63] PETR, Stanislav. 2008. Soupis rukopisů knihovny při farním kostele svatého Jakuba v Brně [A Catalogue of Manuscripts of the Parish Church Library of St James in Brno]. Praha 2008.
[64] PETRÁŇ, Josef (ed.). 1997. Dějiny hmotné kultury II (2) [A History of Material Culture II]. Praha, 1997.
[65] POCHAT, Götz. 1978. Brunelleschi and the 'Ascencion' of 1422. The Art Bulletin LX (1978): 232-234.
[66] POCHE, Emanuel (ed.). 1980. Umělecké památky Čech 3 (P-Š) [Historical Artefacts of Bohemia 3. P-Š]. Praha, 1980.
[67] POCHE, Emanuel (ed.). Umělecké památky Čech 1 (A-J) [Historical Artefacts of Bohemia 1. A-]. Praha, 1977.
[68] PODLAHA, Antonín, and Eduard ŠITTLER. 1903. Chrámový poklad u sv. Víta v Praze [The Cathedral Treasure at St Vitus of Prague]. Praha, 1903.
[69] PODLAHA, Antonín. 1901. Nejstarší tištěný rituál Pražský z r. 1496. Příspěvek k dějinám liturgie v Čechách [The Earliest Printed Book of Rites in Prague of 1496. A Contribution to the History of Czech Liturgy]. Časopis katolického duchovenstva [Journal of the Catholic Clergy] XLII (1901), XLII (1902), and XLIV (1903).
[70] POKORNÝ, František. 1991. Hudební obraz Brna do počátku 15. století. Chorální zpěv pod správou kostela jakubského [A Musical History of Brno Before the Early 15th Century. Choral Singing at St James' Church]/. Brno, 1991.
[71] RATAJ, Michal. 1999. Liturgie květné neděle v českých chorálních pramenech [The Palm Sunday Liturgy in Czech Choral Sources]. An unpublished master's thesis. FF UK 1999.
[72] RULÍŠEK, Hynek et al. 1989. Gotické umění v jižních Čechách. Vybraná díla ze sbírek Alšovy jihočeské galerie [Gothic Art in South Bohemia. Selected Artefacts of the Aleš South Bohemian Gallery Collections]. Praha, 1989.
[73] SCHWARZWEBER, Annemarie. 1940. Das heilige Grab in der deutschen Bildnerei des Mittelalters. Breisgau, 1940.
[74] SEKYRKA, Tomáš, and Michaela VOLDŘICHOVÁ (eds.). 1996. Edice barokních inventářů [An edition of Baroque inventories]. In Gotika v západních Čechách (1230-1530) II [The Gothic Era in West Bohemia 1230-1530, volume II]. Praha, 1996.
[75] ŠEVČÍKOVÁ, Jana, and Jiří ŠEVČÍK. 1976. Objevená minulost. Mistr Doksanské archy [A Discovered Past. The Master of the Arc of Doksy]. An exhibition catalogue. Litoměřice, 1976.
[76] ŠEVČÍKOVÁ, Jana. 1974. Chebská gotická plastika [The Gothic Sculpture of Cheb]. Cheb, 1974.
[77] SHEINGOR, Pamela. 1987. The Easter Sepulchre in England. Kalamazoo, 1987.
[78] STEJSKAL, Karel. 1990. O některých výsledcích uměleckohistorického zkoumání středověkých rukopisů v Národní knihovně České republiky [Selected Findings of the Art Historical Research in Medieval Manuscripts of the Czech National Library]. Documenta Pragensia X (1990): 1: 62-63.
[79] TAUBERT, Gesine, and Johannes TAUBERT. 1969. Mittelalterliche Kruzifixe mit schwenkbaren Armen: Ein Beitrag zur Verwendung von Bildwerken in der Liturgie. Zeitschrift des deutschen Vereins für Kunstwissenschaft XXIII (1969): 79-121.
[80] TOMEK, Wácslav Wladivoj. 1872. Základy starého místopisu Pražského, Oddíl IV. Hrad Pražský a Hradčany [Outlines of the Old Topography in Prague, section IV. Prague Castle and Hradčany]. Praha, 1872.
[81] TOMEK, Wácslaw Wladiwoj. 1893. Dějepis města Prahy IX [A History of Prague City, volume IX]. Praha 1893.
[82] TRIPPS, Johannes. 1996. Das handelnde Bildwerk in der Gotik. Forschungen zu den Bedeutungsschichten und der Funktion des Kirchengebäudes und seiner Ausstattung in der Hoch- und Spätgotik. Berlin, 1996.
[83] TYDEMAN, William (ed.). The Medieval European Stage, 500-1550. Cambridge, 2001.
[84] ULIČNÝ, Petr. 2008. Boží hrob a Svaté pole: Jeruzalémská topografie sedleckého kláštera [The Holy Sepulchre and the Sacred Field: Jerusalemian Topography of the Sedlec Monastery]. In Radka Lomičková (ed.). Historie, architektura a umělecká tvorba sedleckého kláštera ve středoevropském kontextu kolem roku 1300 a 1700. Mezinárodní sympozium. Kutná Hora 18.-20. září 2008 [History, Architecture and the Arts of the Sedlec Monastery in a Central European Context around the years 1300 and 1700]. Kutná Hora, 2008: 221-224.
[85] VÍTOVSKÝ, Jakub. 1999. Nástěnná malba v kostele sv. Mikuláše ve Znojmě [Mural Paintings in St Nicolas Church in Znojmo]. In Kaliopi Chamonikoila (ed.). Od gotiky k renesanci. Výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400-1550. IV. Brno [From the Gothic to the Renaissance. Visual Culture in Moravia and Silesia 1400-1550. Volume IV. Brno]. Brno, 1999: 213.
[86] VLHOVÁ, Hana. 2000. Středověké liturgické rukopisy z katedrály sv. Víta na Pražském hradě [Medieval Liturgical Manuscripts of St Vitus Cathedral at Prague Castle]. An unpublished PhD thesis. Faculty of Arts. Charles University. Praha, 2000.
[87] von ADELMAN, Josef Anselm. 1967. Christus auf dem Palmesel. Zeitschift für Volkskunde 63 (1967): 182-200.
[88] von BIENENBERG, Carl Joseph. 1780. Geschichte der Stadt Königgratz, Erster Theil. Prag, 1780.
[89] WENGER, Alfons et al. 2000. Der Palmesel: Geschichte, Kult und Kunst. Schwäbisch Gmünd, 2000.
[90] WIEPEN, Eduard. 1903. Palmsonntagsprozession und Palmesel. Eine kultur- und kunstgeschichtlich-volkskundliche Abhandlung zum kölner Palmesel der kunsthistorischen Asstellung zu Düsseldorf 1902. Bonn, 1903.
[91] WIRTH, Zdeněk. 1913. Pietà. In Zdeněk Wirth (ed.). Umělecké poklady Čech I [The Art Treasures of Bohemia]. Praha, 1913.
[92] YOUNG, Karl. 1920. The Dramatic Associations of the Easter Sepulchre (University of Wisconsin Studies in Language and Literature 10). Madison, 1920.
[93] YOUNG, Karl. 1933. The Drama of the Medieval Church I. Oxford, 1933.
[2] BLÁHOVÁ, Marie (ed.). 1979. Vavřinec z Březové. Husitská kronika. Píseň o vítězství u Domažlic [The Hussite Chronicle. The Song of the Victory at Domažlice]. Praha, 1979.
[3] BONNELL, John K. 1916. The Easter Sepulchrum in its Relation to the Architecture of the High Altar. Publications of the Modern Language Association of America XXXI (New Series XXIX), 1916.
[4] BOROVÝ, Klement. 1873. Libri erectionum archidioecesis Pragensis seaculo XIV. et XV. sumptibus Pragensis Doctorum Theologiae Collegii. Liber I. (1358-1376). Praha, 1873.
[5] Breviarium Pragense. Praha, 1492.
[6] BROOKS, Neil C. 1921. The Sepulchre of Christ in Art and Liturgy with Special Reference to the Liturgic Drama. Illinois, 1921.
[7] ČERNÝ, Pavol. 1999. Pasionál Jana Kalivody [Jan Kalivoda's Passional]. In Ivo Hlobil, Marek Perůtka (eds.). Od gotiky k renesanci. Výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400-1550. III. Olomoucko [From the Gothic to the Renaissance. Visual Culture in Moravia and Silesia 1400-1550. Volume III. The Olomouc Region]. Olomouc, 1999: 488-489.
[8] CHAMONIKOLA, Kaliopi. 1999. Kristus v hrobě [Christ in the Grave]. In Kaliopi Chamonikola (ed.). Od gotiky k renesanci. Výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400-1550. IV. Brno [From the Gothic to the Renaissance. Visual Culture in Moravia and Silesia 1400-1550. Volume IV. Brno]. Brno, 1999: 146-147.
[9] CHLÍBEC, Jan. 1996. Kristus z Božího hrobu [Christ of the Holy Sepulchre]. In Jiří Fajt (ed.). Gotika v západních Čechách (1230-1530) III [The Gothic Era in West Bohemia 1230-1530, volume III]. Praha, 1996.
[10] CHLUMSKÁ, Štěpánka (ed.). 2006. Čechy a střední Evropa 1200-1550 [Bohemia and central Europe 1200-1550]. An exhibition catalogue. Praha, 2006.
[11] CHYTIL, Karel. 1903. O junkerech pražských [On the Junkers of Prague]. Praha 1903.
[12] CIBULKA, Josef. 1934. Český řád korunovační a jeho původ [The Czech Coronation Order and its Origins]. Praha, 1934.
[13] DENKSTEIN, Vladimír, and František MATOUŠ. 1953. Jihočeská gotika [South Bohemian Gothic Art]. Praha, 1953.
[14] DILLER, Hans-Jürgen. 2005. A Palmesel from the Cracow Region. In Clifford Davidson (ed.). The Dramatic Tradition of the Middle Ages. New York, 2005: 58-62.
[15] EMLER, Josef (ed.). 1884. Fontes rerum Bohemicarum, Tom IV / Prameny dějin českých, díl IV. Praha, 1884.
[16] EMLER, Josef (ed.). 1893. Fontes rerum Bohemicarum, Tom V / Prameny dějin českých, díl V. Praha, 1893.
[17] ENDRÖDI, Gábor. 2003. Svätý hrob z Hronského Beňadiku / Okolo 1470-1490 [The Holy Grave of Hronský Beňadik, around 1470-1490]. In Dušan Buran et al. Gotika. Dejiny slovenského výtvarného umenia [The Gothic Age. A History of Slovak Visual Art]. Bratislava, 2003: 716-717.
[18] FASTENRATH, Wiebke. 1996. Zur ehemaligen Busmannkapelle in Dresden. Denkmalplegerisches Konzept und künstlerischer Gestaltungswettbewerb. Denkmalpflege in Sachsen. Mitteilungen des Landesamtes für Denkmalpflege Sachsen. Sachsen, 1996: 5-10.
[19] FLODR, Miroslav 'Neznámá' autentika Jindřicha Zdíka [The 'unknown' authenticity certificate by Jindřich Zdík]. Časopis společnosti přátel starožitností [Journal of Amateur Antiquarians Society] LXII (1954): 226-229.
[20] HAASTRUP, Ulia. 1987. Medieval Props in the Liturgical Drama. Hafnia 11 (1987): 136-138.
[21] HÁJEK, Václav of Libočany. Wacslaw Hagek z Liboczan, Kronyka Czeská [The Czech Chronicle]. Praha, 1541.
[22] HAMBURGER, Jeffrey F., and Robert SUCKALE (eds.). 2005. Krone und Schleier. Kunst aus mittelalterlichen Frauenklöstern. An Exhibition Catalogue of the Kunst- und Ausstellungenshalle der Bundesrepublik Deutschland Bonn and the Ruhrmuseum Essen, 2005.
[23] HARDISON, O. B. Jr. 1965. Christian Rite and Christian Drama in the Middle Ages. Essays in the Origin and Early History of Modern Drama. Baltimore, 1965.
[24] HECKMANN-von WEHREN, Irmhild. 2003. Das Heilige Grab der St Jakobikirche zu Chemnitz und seine typologische Einordung im Kontext des deutschsprachigen Kulturraumes: Annmerkungen zur Entstehungs- und Restaurierungsgeschichte sowie zu Stil- und Motivfragen. Denkmalpflege in Sachsen. Mitteilungen des Landesamtes für Denkmalpflege Sachsen. Sachsen, 2003: 24-39.
[25] HLEDÍKOVÁ, Zdeňka. 1995. Slavnosti církevního roku – v kostele i na ulici [Festivities of the Liturgical Year: in the Church and in the Street]. In Pražské slavnosti a velké výstavy (= Documenta pragensia XII) [Prague Festivities and Large Exhibitions]. Praha, 1995: 45-63.
[26] HLOBIL, Ivo. 1980. Nová zjištění ke skupině plastik Michelské madony – Madona z Hrabové, Kristus v Ostritz [New Findings on the Group of Sculptures of the Madonna of Michle – Madonna of Hrabová, Christ in Ostritz]. Umění [Art] XXVIII (1980): 112.
[27] HLOBIL, Ivo. 1999. Ukřižovaný [The Crucified]. In Ivo Hlobil, Marek Perůtka (eds.). Od gotiky k renesanci. Výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400-1550. III. Olomoucko [From the Gothic to the Renaissance. Visual Culture in Moravia and Silesia 1400-1550. Volume III. The Olomouc Region]. Olomouc, 1999: 296-297.
[28] HOMOLKA, Jaromír. 1972. Gotická plastika na Slovensku [Gothic Sculpture in Slovakia]/. Bratislava, 1972.
[29] HORNÍČKOVÁ, Kateřina. 2009. In Heaven and on Earth: Church Treasure in Late Medieval Bohemia. An unpublished PhD dissertation. Department of Medieval Studies, Central European University. Budapest, 2009.
[30] JEZLER, Peter. 1985. Gab es in Konstanz ein ottonische Osterspiel? Die Mauritius-Rotunde und ihre kultische Funktion als Sepulchrum Domini. In Adolf Reinle, Ludwig Schmugge, and Peter Stotz (eds.). Variorvm Mvnera Florvm. Latitinät als Prägende Kraft mittelalterlicher Kultur. Sigmaringen, 1985: 91 128.
[31] JUNG, Tanya A. 2006. The Phenomenal Lives of Mobile Christ Sculptures. Unpublished PhD dissertation. University of Maryland, 2006.
[32] KADLEC, Jaroslav. 1985. Das Augustinerkloster Sankt Thomas in Prag. Vom Gründusjahr 1285 bis zu den Hussitenkriegen mit Edition seines Urkundenbuches. Würzburg, 1985.
[33] KAREL IV.. Literární dílo [Charles IV, King of Bohemia and Emperor of Rome. Literary Works]. Edited by Pavel Jakub et al. Praha, 2000.
[34] KLICMAN, Ladislav (ed.). 1903. Monumenta Vaticana res gestas Bohemicas illustrantia [...] Tomus I. Acta Clementis VI. 1342-1352. Praha, 1903.
[35] KOLÁR, Jaroslav (ed.). Václav Hájek z Libočan: Kronika Česká. Výbor historického čtení [Václav Hájek of Libočany: The Czech Chronicle. Selected Historical Reading]. Praha, 1981.
[36] KOTRBA, Viktor. 1965. Tumba knížete Vratislava v bazilice sv. Jiří na Pražském hradě [The Tomb of Prince Vratislav in the St George Basilica of Prague Castle]. In Sborník k sedmdesátinám Jana Květa [A Festschrift in Honour of Jan Květ Septuagenerian]. Praha, 1965: 123-130.
[37] KRÁL, A. Bunny. 1996. Kostel Narození Panny Marie s paulánským klášterem [The Church of the Birth of the Virgin Mary with the Pauline Monastery]. In Miroslava Ludvíková (ed.). Poutní místo Vranov. Sborník [Vranov, a Place of Pilgrimage. A Collection]. Brno, 1996.
[38] KRAUSE, Hans-Joachim. 1987. 'Imago ascensionis' und 'Himmelloch'. Zum 'Bild'-Gebrauch in der spätmittelalterlichen Liturgie. In Friedrich Möbius and Ernst Schubert (eds.). Skulptur des Mittelaters. Funtion und Gestalt. Weimar, 1987: 280-353.
[39] KROESEN, Justin E. A. 2000. The Sepulchrum Domini Through the Ages: Its Form and Function. Leuven – Paris – Virginia, 2000.
[40] KROUPA, Petr. 1996. Farní kostel sv. Mikuláše ve Znojmě [The Parish Church of St Nicolas in Znojmo]. Průzkumy památek [Historical Monuments' Research and Documentation] 1996: II: 93.
[41] KROUPA, Petr. 1999. Dobový vzhled gotických kostelů [The Period Appearance of Gothic Churches]. In Kaliopi Chamonikoila (ed.). Od gotiky k renesanci. Výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400-1550. IV. Brno [From the Gothic to the Renaissance. Visual Culture in Moravia and Silesia 1400-1550. Volume IV. Brno]. Brno, 1999: 85.
[42] KŠÍR, Josef. 1970. Klášter Všech svatých, nyní Dům armády v Olomouci. Stavební historie budov [All Saints' Monastery, nowadays called The Army House in Olomouc. A History of Building Constructions]. Časopis Vlastivědné společnosti muzejní v Olomouci [Journal of the National Geography Museum Society of Olomouc] 60 (1970): 2-3: 113-127.
[43] KUTAL, Albert. 1953. Krucifix z kláštera Barnabitek na Hradčanech [The Crucifix of the Barnabite Convent of Hradčany]. Umění [Art] I (1953): 115-133.
[44] KUTAL, Albert. 1972. O reliéfu od Panny Marie Sněžné a některých otázkách českého sochařství první poloviny 14. století [On the Relief of Our Lady of the Snows and Several Issues regarding Czech Sculptures of the Early 14th Century]. Umění [Art] XXI (1972).
[45] LARSON, Orville K. 1959. Ascension Images in Art and Theatre. Gazette des Beaux-Arts LIV (1959): 6: 161-176.
[46] LAVIČKA, Roman. 2007. Gotické umění. Průvodce sbírkou středověkého umění Alšovy jihočeské galerie [Gothic Art. A Guide to the Aleš South Bohemian Gallery Collections of Medieval Art]. Hluboká nad Vltavou, 2007.
[47] LINKE, Hansjürgen. 1989. Prager Osterspiele (Lat.). In Die deutsche Literatur des Mittelalters Verfasserlexikon 7. Berlin and New York, 1989.
[48] LIPPHARDT, Walther. 1976. Lateinische Osterfeiern und Osterspiele IV and VI. Berlin, New York, 1976.
[49] MACHILEK, Franz. 1998. Der Liber breviarius der Kathedralkirche St Veit zu Prag von ca. 1384 und seine topographische Angaben. In Franz Kohlschein, Peter Wünsche (eds.). Heiliger Raum. Architektur, Kunst und Liturgie in mittelalterlichen Kathedralen und Stiftskirchen. Münster, 1998: 207-224.
[50] MAGIRIUS, Heinrich. 2006. Die Bussmannkapelle an der Sophienkirche in Dresden – ein Meisterwerk der Zeit um 1400, Denkmalpflege in Sachsen. Mitteilungen des Landesamtes für Denkmalpflege Sachsen. Sachsen, 2006: 6-23.
[51] MAŘÍKOVÁ, Jana. 2008. Basilika sv. Víta, Václava, Vojtěcha a Panny Marie na Pražském hradě. První stavební fáze [The Basilica of St Vitus, Wenceslas, Vojtěch and the Virgin Mary at Prague Castle. The First Construction Phases]. An unpublished PhD dissertation. Faculty of Arts, Masaryk University, 2008.
[52] MAŘÍKOVÁ-KUBKOVÁ, Jana, and David EBEN. 1999. Organizace liturgického prostoru v bazilice sv. Víta [Organisation of Liturgical Space in the St Vitus Basilica]. Castrum Pragense 2 (1999): 227-240.
[53] MEYER, Erich. 1950. Reliquie und Reliquiar im Mittelalter. In Eine Gabe der Freunde. Für Carl Georg Heise zum 28. VI. 1950. Berlin, 1950: 55-66.
[54] MIKEŠ, Jan. 2009. The Pietà of Lásenice and Sculpture of the Late Beautiful Style in South Bohemia / Pietá z Lásenice a sochařství pozdního krásného slohu na jihu Čech. Bulletin of the National Gallery in Prague XVII-XIX (2008-2009): 21-30, 87-92.
[55] MORRIS, Colin. 1997. Bringing the Holy Sepulchre to the West: S. Stefano, Bologna, from the 5th to the 20th century. In R. N. Swanson (ed.). The Church Retrospective (= Studies in Church History 33). Rochester NY, 1997: 31-59.
[56] MORRIS, Colin. 2005. The Sepulchre of Christ and the Medieval West: From the Beginning to 1600. Oxford, 2005.
[57] NEUMANN, Augustin. 1917. Neznámá statuta moravská z 15. století [Unknown Moravian Statutes of the 15th Century]. Hlídka [The Watchtower] XXXIV (1917).
[58] OSTOIA, Vera K. 1956. A Palmesel at the Cloisters. The Metropolitan Museum of Art Bulletin 14 (1955-1956): 170-173.
[59] OTTOVÁ, Michaela, and Helena ZÁPALKOVÁ. 2009. Kristus v hrobě z Litovle [Christ in the Sepulchre at Litovel]. In Ivo Hlobil, Marek Perůtka (eds.). Úsvit renesance na Moravě za vlády Matyáše Korvína a Vladislava Jagellonského (1479-1516) v širších souvislostech [The Dawn of the Renaissance in Moravia in the Reign of Matthias Corvinus and Ladislaus Jagiellon (1479-1516) in a Broader Context] (= Historická Olomouc XVII). Olomouc, 2009: 201-214.
[60] PALACKÝ, František. 1829. Scriptorum rerum Bohemicarum III. Annales patrio sermone scripti, vulgo Pulkavae et Benesii de Hořowic chronicum continuares anonymi / Stařj letoposowé česstj od roku 1378 do 1527, čili pokračovánj w kronikách Přibjka Pulkawy a Benesse z Hořowic z rukopisů starých vydané. Praha, 1829.
[61] PÁTKOVÁ, Hana. 1997. Středověká bratrstva v katedrále sv. Víta v Praze [Medieval Confraternities at St Vitus Cathedral of Prague]. Sborník archivních prací [Collection of Archival Studies] XLVII (1997): 1:10.
[62] PETR, Stanislav. 1990. Středověká liturgická bohemica v rukopisném fondu pražské maltézské knihovny [Medieval Liturgical Bohemica in the Manuscript Collections of the Maltese Library of Prague]. Studie o rukopisech [Manuscript Studies] XXVII (1989-1990): 43.
[63] PETR, Stanislav. 2008. Soupis rukopisů knihovny při farním kostele svatého Jakuba v Brně [A Catalogue of Manuscripts of the Parish Church Library of St James in Brno]. Praha 2008.
[64] PETRÁŇ, Josef (ed.). 1997. Dějiny hmotné kultury II (2) [A History of Material Culture II]. Praha, 1997.
[65] POCHAT, Götz. 1978. Brunelleschi and the 'Ascencion' of 1422. The Art Bulletin LX (1978): 232-234.
[66] POCHE, Emanuel (ed.). 1980. Umělecké památky Čech 3 (P-Š) [Historical Artefacts of Bohemia 3. P-Š]. Praha, 1980.
[67] POCHE, Emanuel (ed.). Umělecké památky Čech 1 (A-J) [Historical Artefacts of Bohemia 1. A-]. Praha, 1977.
[68] PODLAHA, Antonín, and Eduard ŠITTLER. 1903. Chrámový poklad u sv. Víta v Praze [The Cathedral Treasure at St Vitus of Prague]. Praha, 1903.
[69] PODLAHA, Antonín. 1901. Nejstarší tištěný rituál Pražský z r. 1496. Příspěvek k dějinám liturgie v Čechách [The Earliest Printed Book of Rites in Prague of 1496. A Contribution to the History of Czech Liturgy]. Časopis katolického duchovenstva [Journal of the Catholic Clergy] XLII (1901), XLII (1902), and XLIV (1903).
[70] POKORNÝ, František. 1991. Hudební obraz Brna do počátku 15. století. Chorální zpěv pod správou kostela jakubského [A Musical History of Brno Before the Early 15th Century. Choral Singing at St James' Church]/. Brno, 1991.
[71] RATAJ, Michal. 1999. Liturgie květné neděle v českých chorálních pramenech [The Palm Sunday Liturgy in Czech Choral Sources]. An unpublished master's thesis. FF UK 1999.
[72] RULÍŠEK, Hynek et al. 1989. Gotické umění v jižních Čechách. Vybraná díla ze sbírek Alšovy jihočeské galerie [Gothic Art in South Bohemia. Selected Artefacts of the Aleš South Bohemian Gallery Collections]. Praha, 1989.
[73] SCHWARZWEBER, Annemarie. 1940. Das heilige Grab in der deutschen Bildnerei des Mittelalters. Breisgau, 1940.
[74] SEKYRKA, Tomáš, and Michaela VOLDŘICHOVÁ (eds.). 1996. Edice barokních inventářů [An edition of Baroque inventories]. In Gotika v západních Čechách (1230-1530) II [The Gothic Era in West Bohemia 1230-1530, volume II]. Praha, 1996.
[75] ŠEVČÍKOVÁ, Jana, and Jiří ŠEVČÍK. 1976. Objevená minulost. Mistr Doksanské archy [A Discovered Past. The Master of the Arc of Doksy]. An exhibition catalogue. Litoměřice, 1976.
[76] ŠEVČÍKOVÁ, Jana. 1974. Chebská gotická plastika [The Gothic Sculpture of Cheb]. Cheb, 1974.
[77] SHEINGOR, Pamela. 1987. The Easter Sepulchre in England. Kalamazoo, 1987.
[78] STEJSKAL, Karel. 1990. O některých výsledcích uměleckohistorického zkoumání středověkých rukopisů v Národní knihovně České republiky [Selected Findings of the Art Historical Research in Medieval Manuscripts of the Czech National Library]. Documenta Pragensia X (1990): 1: 62-63.
[79] TAUBERT, Gesine, and Johannes TAUBERT. 1969. Mittelalterliche Kruzifixe mit schwenkbaren Armen: Ein Beitrag zur Verwendung von Bildwerken in der Liturgie. Zeitschrift des deutschen Vereins für Kunstwissenschaft XXIII (1969): 79-121.
[80] TOMEK, Wácslav Wladivoj. 1872. Základy starého místopisu Pražského, Oddíl IV. Hrad Pražský a Hradčany [Outlines of the Old Topography in Prague, section IV. Prague Castle and Hradčany]. Praha, 1872.
[81] TOMEK, Wácslaw Wladiwoj. 1893. Dějepis města Prahy IX [A History of Prague City, volume IX]. Praha 1893.
[82] TRIPPS, Johannes. 1996. Das handelnde Bildwerk in der Gotik. Forschungen zu den Bedeutungsschichten und der Funktion des Kirchengebäudes und seiner Ausstattung in der Hoch- und Spätgotik. Berlin, 1996.
[83] TYDEMAN, William (ed.). The Medieval European Stage, 500-1550. Cambridge, 2001.
[84] ULIČNÝ, Petr. 2008. Boží hrob a Svaté pole: Jeruzalémská topografie sedleckého kláštera [The Holy Sepulchre and the Sacred Field: Jerusalemian Topography of the Sedlec Monastery]. In Radka Lomičková (ed.). Historie, architektura a umělecká tvorba sedleckého kláštera ve středoevropském kontextu kolem roku 1300 a 1700. Mezinárodní sympozium. Kutná Hora 18.-20. září 2008 [History, Architecture and the Arts of the Sedlec Monastery in a Central European Context around the years 1300 and 1700]. Kutná Hora, 2008: 221-224.
[85] VÍTOVSKÝ, Jakub. 1999. Nástěnná malba v kostele sv. Mikuláše ve Znojmě [Mural Paintings in St Nicolas Church in Znojmo]. In Kaliopi Chamonikoila (ed.). Od gotiky k renesanci. Výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400-1550. IV. Brno [From the Gothic to the Renaissance. Visual Culture in Moravia and Silesia 1400-1550. Volume IV. Brno]. Brno, 1999: 213.
[86] VLHOVÁ, Hana. 2000. Středověké liturgické rukopisy z katedrály sv. Víta na Pražském hradě [Medieval Liturgical Manuscripts of St Vitus Cathedral at Prague Castle]. An unpublished PhD thesis. Faculty of Arts. Charles University. Praha, 2000.
[87] von ADELMAN, Josef Anselm. 1967. Christus auf dem Palmesel. Zeitschift für Volkskunde 63 (1967): 182-200.
[88] von BIENENBERG, Carl Joseph. 1780. Geschichte der Stadt Königgratz, Erster Theil. Prag, 1780.
[89] WENGER, Alfons et al. 2000. Der Palmesel: Geschichte, Kult und Kunst. Schwäbisch Gmünd, 2000.
[90] WIEPEN, Eduard. 1903. Palmsonntagsprozession und Palmesel. Eine kultur- und kunstgeschichtlich-volkskundliche Abhandlung zum kölner Palmesel der kunsthistorischen Asstellung zu Düsseldorf 1902. Bonn, 1903.
[91] WIRTH, Zdeněk. 1913. Pietà. In Zdeněk Wirth (ed.). Umělecké poklady Čech I [The Art Treasures of Bohemia]. Praha, 1913.
[92] YOUNG, Karl. 1920. The Dramatic Associations of the Easter Sepulchre (University of Wisconsin Studies in Language and Literature 10). Madison, 1920.
[93] YOUNG, Karl. 1933. The Drama of the Medieval Church I. Oxford, 1933.