Název: Hastábhinaja : gesta rukou v tradičním divadelním umění Indie
Vydání
Vyd. 1.
Místo vydání
Brno
Nakladatel
Masarykova univerzita
Rok vydání
2013
Rozsah
236 s.
Edice
- Spisy Masarykovy univerzity v Brně, Filozofická fakulta = Opera Universitatis Masarykianae Brunensis, Facultas philosophica, ISSN 1211-3034; 419
ISBN
978-80-210-6406-5
Trvalý odkaz (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/129592
Jazyk
česky
Odkaz do knihovního katalogu MU: 882606
Více
Anotace
- Práce se zabývá tradičním indickým herectvím. Zaměřuje se na specifickou formu komunikace herce s divákem – na komunikaci prostřednictvím muder, jež jsou zpravidla charakterizovány jako symbolické pozice rukou. Hlavním cílem práce bylo pojednat o tom, na jakých principech se vyjadřování prostřednictvím muder v performančních aktivitách Indie zakládá. V práci je prověřována teze, že v případě muder jde o komunikaci mezi jevištěm a hledištěm prostřednictvím svébytného jazykového systému, který je schopen vyjádřit jakoukoli myšlenku i emoci. Výsledky výzkumu v této oblasti jsou založeny na staroindické i novodobé divadelní literatuře v sanskrktu, angličtině, případně francouzštině, především na poetikách a hereckých manuálech, a na současné praxi tradičního indického divadla či tanečních forem, kterou autorka zkoumala v rámci výzkumné cesty po Indii – ponejvíce praxi kéralských divadelních aktivit, zejména divadla kúdijáttam a kathakali. Symbolická pozice rukou, mudra, je komunikační nástroj svébytného jazykového systému, který je údajně schopen vyjádřit jakoukoli myšlenku či emoci. Autorka představuje vyjadřovací principy tohoto tajemného jazyka.
- The book entitled "Hastabhinaya: Hand gestures in traditional theatre art of India" deals with traditional Indian acting style, particularly with hand gestures. Its focus lies in a specific form of actor-spectator communication – the communication carried out with by means of mudras, or symbolic hand positions. The aim of the book consists in defining of the principles of this mode of communication within performance activities of India. The book also verifies the proposition that mudras create autonomous language system by which every single thought or emotion can be expressed. The research is based on ancient and also contemporary theatre literature in Sanskrit, English or French, most of all on poetics and acting manuals, and on contemporary practice of traditional theatre or dance in India. The most important sources of the research were the kootiyattam and kathakali theatre.
Subject keywords
Předmětová hesla
Poznámka
- Kniha vznikla v rámci Spisů FF MU a za podpory grantového projektu GA ČR GAP409/11/1082 - Český divadelní strukturalismus: souvislosti a potenciál.
Ústav FF MU
Obor
Licence: Neurčená licence
Držitel práv
Šárka Havlíčková Kysová
Masarykova univerzita
Přístupová práva
otevřený přístup
Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.
Chapter number | Title | Custom text |
---|---|---|
Poděkování | [6] Havlíčková Kysová, Šárka |
Chapter number | Title | Custom text |
---|---|---|
Poznámka k formální úpravě a přepisu sanskrtských termínů | 9–10 Havlíčková Kysová, Šárka |
Chapter number | Title | Custom text |
---|---|---|
Úvod | 11–14 Havlíčková Kysová, Šárka |
Chapter number | Title | Custom text |
---|---|---|
1. | | Tradiční formy indického divadelního umění a jejich výrazové prostředky | 15–30 Havlíčková Kysová, Šárka |
Chapter number | Title | Custom text |
---|---|---|
2. | | Gesta rukou v odlišných kontextech | 31–40 Havlíčková Kysová, Šárka |
Chapter number | Title | Custom text |
---|---|---|
3. | | Gesta rukou v divadelní tradici | 41–88 Havlíčková Kysová, Šárka |
Chapter number | Title | Custom text |
---|---|---|
4. | | Komunikace prostřednictvím muder – lingvistické aspekty; vyjadřování vyšších významových celků, základy gramatiky | 89–119 Havlíčková Kysová, Šárka |
Chapter number | Title | Custom text |
---|---|---|
5. | | Možnosti teoretických závěrů | 121–145 Havlíčková Kysová, Šárka |
Chapter number | Title | Custom text |
---|---|---|
Závěr | 147–148 Havlíčková Kysová, Šárka |
Chapter number | Title | Custom text |
---|---|---|
Prameny | 219–222 Havlíčková Kysová, Šárka |
Chapter number | Title | Custom text |
---|---|---|
Sekundární literatura | 223–227 Havlíčková Kysová, Šárka |
Chapter number | Title | Custom text |
---|---|---|
Rejstřík | 229–233 Havlíčková Kysová, Šárka |
Chapter number | Title | Custom text |
---|---|---|
Shrnutí | 235 Havlíčková Kysová, Šárka |
Chapter number | Title | Custom text |
---|---|---|
Summary | 236 Havlíčková Kysová, Šárka |