Název: Liebhard Egkenfelder und die Musikhandschriften in Pressburg in der zweiten Hälfte des 15. Jahrhunderts
Variantní název:
- Liebhard Egkenfelder and the music manuscripts in Bratislava in the second half of the 15th century
Zdrojový dokument: Musicologica Brunensia. 2020, roč. 55, č. 1, s. 57-74
Rozsah
57-74
-
ISSN1212-0391 (print)2336-436X (online)
Trvalý odkaz (DOI): https://doi.org/10.5817/MB2020-1-4
Trvalý odkaz (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/142889
Type: Článek
Jazyk
Licence: CC BY-SA 4.0 International
Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.
Abstrakt(y)
Almost all preserved musical manuscripts from the 15th century from Bratislava belonged to the Library of Bratislava Chapter. A small part of manuscripts and fragments came from other parish, monastery and school libraries or from private collections. Complete liturgical codices and fragments are a testimony of the multicultural background of customers, makers, and users. The most precious materials from the second half of the 15th century are the liturgical manuscripts of the Bratislava Chapter - Bratislava Antiphonary IIa and IIb (Strigonium liturgy, Austrian scriptorium and illumination tradition) and Bratislava Antiphonary III (Strigonium liturgy, Buda-Renaissance scriptorium in combination with the Austrian illumination school). One of the most interesting personalities from Late Middle Ages Bratislava was a notary Liebhard Egkenfelder. He was the main scriptor in town between 1441 and 1456. He was an extraordinarily erudite layman and a great humanist representative. He owned a large private library with codices from various scientific disciplines. He himself copied several manuscripts. Amongst the codices he wrote "with his own hand" we can find material regarding both liturgical and secular music culture.
Reference
[1] BORECZKY, Anna. Details des Bilderkatechismus der Concordantiae caritatis im Klosterneuburger Kodex von Liebhardt Egkenfelder. In Galéria, 2004–2005, Bratislava: Slovenská národná galéria, S. 161–166.
[2] BURAN, Dušan. "Böhmisch – slowakisch – österreichisch"? Die Malerei in Pressburg (Bratislava). In Böhmische Buchmalerei des 14. und 15. Jahrhunderts. Purkersdorf: Verlag Brüder Hollinek, 2012, S. 45–55.
[3] BURAN, Dušan. Fragmente illuminierter gotischer Handschriften aus zwei slowakischen Archiven. In Biblos. Beiträge zu Buch, Bibliothek und Schrift Europa, Die Nationalbibliotheken der neuen EU-Länder. Wien: Phoibos Verlag, 2004, S. 67–79.
[4] BURAN, Dušan. Neznámy budínsky (?) iluminátor a maliar z okruhu Ulricha Schreiera. In RUSINA, Ivan et al. (eds.). Renesancia: umenie medzi neskorou gotikou a barokom: Dejiny slovenského výtvarného umenia. Bratislava: Slovenská národná galéria – Slovart, 2009, S. 873–874.
[5] DOBSZAY, László. A »Budai antiphonále« megtalált töredékei. Zenetudományi dolgozatok. Budapest: MTA Zenetudományi Intézet, 1978, S. 35–39.
[6] HAIDINGER, Alois. Bemerkungen zur Entstehung des Großen Antiphonars Klosterneuburg, Stiftsbibliothek, Cod. 65–68. In Böhmische Buchmalerei des 14. und 15. Jahrhunderts. Purkersdorf: Verlag Brüder Hollinek, 2012, S. 73–80.
[7] HAIDINGER, Alois. Katalog der Handschriften des Augustiner Chorherrenstiftes Klosterneuburg. Teil 1: Cod. 1–100. Wien: Österreichische Akademie der Wissenschaften, 1983.
[8] HLAVAČKOVÁ, Miriam. Juraj zo Schönbergu. Bratislavský prepošt v službách cisára a kráľa. Bratislava: VEDA – Historický ústav SAV, 2015.
[9] HLAVAČKOVÁ, Miriam. Kapitula pri Dóme sv. Martina. Intelektuálne centrum Bratislavy v 15. storočí. Bratislava: Pro Historia, 2008.
[10] HLAVAČKOVÁ, Miriam. Oltárne benefíciá v bratislavskom Dóme sv. Martina v 15. storočí. In Galéria, 2001, Bratislava: Slovenská národná galéria, 2001, S. 85–99.
[11] HLAVAČKOVÁ, Miriam. Vzdelanostná úroveň členov Bratislavskej kapituly v 15. storočí. Historický časopis 2001, 49, Nr. 3, S. 433–451.
[12] KLUGSEDER, Robert – RAUSCH, Alexander – ČIZMIĆ, Ana – CHARVAT, Vera Maria – VERHAAR, Oscar – VESELOVSKÁ, Eva – ZÜHLKE, Hanna. Katalog der mittelalterlichen Musikhandschriften der Österreichischen Nationalbibliothek Wien. In Codices Manuscripti & Impressi. Purkersdorf: Verlag Brüder Hollinek, 2014, Supplementum 10.
[13] KLUGSEDER, Robert. Medieval musical manuscripts and fragments in the Austrian National Library (ÖNB), Vienna. In Cantus Planus. Papers read at the 16th Meeting Vienna, 2011. Wien: Verlag Brüder Hollinek, 2012, S. 192–201.
[14] LEHOTSKÁ, Darina. Vývoj bratislavskej mestskej kancelárie do roku 1523. Historické štúdie 1958, Jahrg. 4, S. 222–274.
[15] LEWON, Marc. Die Liedersammlung des Liebhard Eghenvelder: im Ganzen mehr als die Summe ihrer Teile. In RAUSCH, Alexander – TAMMEN, Bjorn R. (eds.). Musikalische Repertoires in Zentraleuropa (1420–1450). Wien, Köln, Weimar: Böhlau Verlag, 2014, S. 299–346.
[16] LOMNITZER, Helmut. Liebhard Eghenvelders Liederbuch. Zeitschrift für doe deutsche Philologie, 1973, Jahrg. 90, S. 190–216.
[17] MAJOROSSY, Judit – SZENDE, Katalin (eds.). Das Pressburger Protocollum Testamentorum 1410 (1427)–1529. Teil 1: 1410–1487. Wien: Böhlau Verlag, 2010.
[18] MASCHEK, Franz. Die Handschriftensammlung des Stadtschreibers Liebhard Eghenvelder. Unsere Heimat, Monatsblatt des Vereins für Landeskunde von Niederösterreich und Wien, 1953, S. 93–96.
[19] MAZAL, Otto – UNTERKIRCHER, Franz. Katalog der abendländischen Handschriften der Österreichischen Nationalbibliothek: Series nova (Neuerwerbungen): Teil 3: Cod. Ser. n. 3201–4000. Wien: Prachner, 1967.
[20] MIKÓ, Árpád. Fáncsi Imre armálisa (1511) és két Budán illuminált, kottás díszkódex. Ars hungarica 2013, Jahrg. 39, Nr. 2, S. 163–173.
[21] RISCHPLER, Susanne. Der Illuminator Michael. Codices Manuscripti. Supplementum 1, 2009. Purkersdorf: Verlag Brüder Hollinek, 2009.
[22] SOPKO, Július. Stredoveké latinské kódexy slovenskej proveniencie v Maďarsku a Rumunsku. Martin: Matica slovenská, 1982.
[23] SOPKO, Július. Stredoveké latinské kódexy v slovenských knižniciach. Martin: Matica slovenská, 1981.
[24] SPIRITZA, Juraj. Curriculum vitae bratislavského mestského notára a skriptora Liebharda Egkenfeldera. In SEDLÁK, Vincent (ed.). Zborník príspevkom k slovenským dejinám. Bratislava: Slovenský historický ústav Matice slovenskej, 1998, S. 190–215.
[25] SPIRITZA, Juraj. Testament Liebharda Egkenfeldera, bratislavského mestského notára v rokoch 1441–1456. In Sborník Slovenského národného múzea – História, 1967, roč. 61, S. 167–182.
[26] SZENDREI, Janka. A magyar középkor hangjegyes forrásai. Budapest: MTA Zenetudományi Intézet, 1981.
[27] SZENDREI, Janka. Die Geschichte der Graner Notation. Studia Musicologica Academiae Scientiarum Hungaricae 1988, 30, S. 5–234.
[28] ŠEDIVÝ, Juraj. Beiträge zur mittelalterlichen deutschprachigen Schriftkultur in der Slowakei I. Bratislava: Univerzita Komenského, 2019.
[29] ŠEDIVÝ, Juraj. Mittelalterliche Schriftkultur im Pressburger Kollegiatkapitel. Bratislava: Chronos, 2007.
[30] THEISEN, Maria – JENNI, Ulricke (eds.). Mitteleuropäische Schulen IV (ca. 1380–1400). Hofwerkstätten König Wenzels IV. und deren Umkreis. Wien: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, 2014.
[31] VESELOVSKÁ, Eva – ADAMKO, Rastislav – BEDNÁRIKOVÁ, Janka. Stredoveké pramene cirkevnej hudby na Slovensku. Bratislava: Slovenská muzikologická spoločnosť – Ústav hudobnej vedy SAV, 2017.
[32] VESELOVSKÁ, Eva. Bohemian Notation in Slovakia in the Middle Ages. Hudební věda, 2012, Jahrg. 49, Nr. 4, S. 337–376.
[33] VESELOVSKÁ, Eva. Catalogus fragmentorum cum notis musicis medii aevi e civitate Tyrnaviensi. Catalogus fragmentorum cum notis musicis medii aevi in Slovacia. Tomus IV. Bratislava: Ústav hudobnej vedy SAV, 2015.
[34] VESELOVSKÁ, Eva. Der böhmische Einfluß auf mitteleuropäische Musikhandschriften des 14. und 15. Jahrhunderts unter Berücksichtigung illuminierter Codices. In Böhmische Buchmalerei des 14. und 15. Jahrhunderts. Purkersdorf: Verlag Brüder Hollinek, 2012, s. 95–115.
[35] VESELOVSKÁ, Eva. Fragmente des Budaer Antiphonars im St. Adalbert-Verein Trnava und im Archiv des Slowakischen Nationalmuseums. Studia Musicologica, 2015, Jahrg. 56, Nr. 2–3, S. 233–246. | DOI 10.1556/6.2015.56.2.9
[36] VESELOVSKÁ, Eva. Métsko-gotická notácia na Slovensku v období stredoveku. Musicologica Slovaca, 2018, Jahrg. 9 (35), Nr. 2, S. 165–199.
[37] VESELOVSKÁ, Eva. Mittelalterliche liturgische Kodizes mit Notation in den Archivbeständen von Bratislava. Ed. Musaeum Musicum. Bratislava: Slovenské národné muzeum – Hudobné muzeum, 2002.
[2] BURAN, Dušan. "Böhmisch – slowakisch – österreichisch"? Die Malerei in Pressburg (Bratislava). In Böhmische Buchmalerei des 14. und 15. Jahrhunderts. Purkersdorf: Verlag Brüder Hollinek, 2012, S. 45–55.
[3] BURAN, Dušan. Fragmente illuminierter gotischer Handschriften aus zwei slowakischen Archiven. In Biblos. Beiträge zu Buch, Bibliothek und Schrift Europa, Die Nationalbibliotheken der neuen EU-Länder. Wien: Phoibos Verlag, 2004, S. 67–79.
[4] BURAN, Dušan. Neznámy budínsky (?) iluminátor a maliar z okruhu Ulricha Schreiera. In RUSINA, Ivan et al. (eds.). Renesancia: umenie medzi neskorou gotikou a barokom: Dejiny slovenského výtvarného umenia. Bratislava: Slovenská národná galéria – Slovart, 2009, S. 873–874.
[5] DOBSZAY, László. A »Budai antiphonále« megtalált töredékei. Zenetudományi dolgozatok. Budapest: MTA Zenetudományi Intézet, 1978, S. 35–39.
[6] HAIDINGER, Alois. Bemerkungen zur Entstehung des Großen Antiphonars Klosterneuburg, Stiftsbibliothek, Cod. 65–68. In Böhmische Buchmalerei des 14. und 15. Jahrhunderts. Purkersdorf: Verlag Brüder Hollinek, 2012, S. 73–80.
[7] HAIDINGER, Alois. Katalog der Handschriften des Augustiner Chorherrenstiftes Klosterneuburg. Teil 1: Cod. 1–100. Wien: Österreichische Akademie der Wissenschaften, 1983.
[8] HLAVAČKOVÁ, Miriam. Juraj zo Schönbergu. Bratislavský prepošt v službách cisára a kráľa. Bratislava: VEDA – Historický ústav SAV, 2015.
[9] HLAVAČKOVÁ, Miriam. Kapitula pri Dóme sv. Martina. Intelektuálne centrum Bratislavy v 15. storočí. Bratislava: Pro Historia, 2008.
[10] HLAVAČKOVÁ, Miriam. Oltárne benefíciá v bratislavskom Dóme sv. Martina v 15. storočí. In Galéria, 2001, Bratislava: Slovenská národná galéria, 2001, S. 85–99.
[11] HLAVAČKOVÁ, Miriam. Vzdelanostná úroveň členov Bratislavskej kapituly v 15. storočí. Historický časopis 2001, 49, Nr. 3, S. 433–451.
[12] KLUGSEDER, Robert – RAUSCH, Alexander – ČIZMIĆ, Ana – CHARVAT, Vera Maria – VERHAAR, Oscar – VESELOVSKÁ, Eva – ZÜHLKE, Hanna. Katalog der mittelalterlichen Musikhandschriften der Österreichischen Nationalbibliothek Wien. In Codices Manuscripti & Impressi. Purkersdorf: Verlag Brüder Hollinek, 2014, Supplementum 10.
[13] KLUGSEDER, Robert. Medieval musical manuscripts and fragments in the Austrian National Library (ÖNB), Vienna. In Cantus Planus. Papers read at the 16th Meeting Vienna, 2011. Wien: Verlag Brüder Hollinek, 2012, S. 192–201.
[14] LEHOTSKÁ, Darina. Vývoj bratislavskej mestskej kancelárie do roku 1523. Historické štúdie 1958, Jahrg. 4, S. 222–274.
[15] LEWON, Marc. Die Liedersammlung des Liebhard Eghenvelder: im Ganzen mehr als die Summe ihrer Teile. In RAUSCH, Alexander – TAMMEN, Bjorn R. (eds.). Musikalische Repertoires in Zentraleuropa (1420–1450). Wien, Köln, Weimar: Böhlau Verlag, 2014, S. 299–346.
[16] LOMNITZER, Helmut. Liebhard Eghenvelders Liederbuch. Zeitschrift für doe deutsche Philologie, 1973, Jahrg. 90, S. 190–216.
[17] MAJOROSSY, Judit – SZENDE, Katalin (eds.). Das Pressburger Protocollum Testamentorum 1410 (1427)–1529. Teil 1: 1410–1487. Wien: Böhlau Verlag, 2010.
[18] MASCHEK, Franz. Die Handschriftensammlung des Stadtschreibers Liebhard Eghenvelder. Unsere Heimat, Monatsblatt des Vereins für Landeskunde von Niederösterreich und Wien, 1953, S. 93–96.
[19] MAZAL, Otto – UNTERKIRCHER, Franz. Katalog der abendländischen Handschriften der Österreichischen Nationalbibliothek: Series nova (Neuerwerbungen): Teil 3: Cod. Ser. n. 3201–4000. Wien: Prachner, 1967.
[20] MIKÓ, Árpád. Fáncsi Imre armálisa (1511) és két Budán illuminált, kottás díszkódex. Ars hungarica 2013, Jahrg. 39, Nr. 2, S. 163–173.
[21] RISCHPLER, Susanne. Der Illuminator Michael. Codices Manuscripti. Supplementum 1, 2009. Purkersdorf: Verlag Brüder Hollinek, 2009.
[22] SOPKO, Július. Stredoveké latinské kódexy slovenskej proveniencie v Maďarsku a Rumunsku. Martin: Matica slovenská, 1982.
[23] SOPKO, Július. Stredoveké latinské kódexy v slovenských knižniciach. Martin: Matica slovenská, 1981.
[24] SPIRITZA, Juraj. Curriculum vitae bratislavského mestského notára a skriptora Liebharda Egkenfeldera. In SEDLÁK, Vincent (ed.). Zborník príspevkom k slovenským dejinám. Bratislava: Slovenský historický ústav Matice slovenskej, 1998, S. 190–215.
[25] SPIRITZA, Juraj. Testament Liebharda Egkenfeldera, bratislavského mestského notára v rokoch 1441–1456. In Sborník Slovenského národného múzea – História, 1967, roč. 61, S. 167–182.
[26] SZENDREI, Janka. A magyar középkor hangjegyes forrásai. Budapest: MTA Zenetudományi Intézet, 1981.
[27] SZENDREI, Janka. Die Geschichte der Graner Notation. Studia Musicologica Academiae Scientiarum Hungaricae 1988, 30, S. 5–234.
[28] ŠEDIVÝ, Juraj. Beiträge zur mittelalterlichen deutschprachigen Schriftkultur in der Slowakei I. Bratislava: Univerzita Komenského, 2019.
[29] ŠEDIVÝ, Juraj. Mittelalterliche Schriftkultur im Pressburger Kollegiatkapitel. Bratislava: Chronos, 2007.
[30] THEISEN, Maria – JENNI, Ulricke (eds.). Mitteleuropäische Schulen IV (ca. 1380–1400). Hofwerkstätten König Wenzels IV. und deren Umkreis. Wien: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, 2014.
[31] VESELOVSKÁ, Eva – ADAMKO, Rastislav – BEDNÁRIKOVÁ, Janka. Stredoveké pramene cirkevnej hudby na Slovensku. Bratislava: Slovenská muzikologická spoločnosť – Ústav hudobnej vedy SAV, 2017.
[32] VESELOVSKÁ, Eva. Bohemian Notation in Slovakia in the Middle Ages. Hudební věda, 2012, Jahrg. 49, Nr. 4, S. 337–376.
[33] VESELOVSKÁ, Eva. Catalogus fragmentorum cum notis musicis medii aevi e civitate Tyrnaviensi. Catalogus fragmentorum cum notis musicis medii aevi in Slovacia. Tomus IV. Bratislava: Ústav hudobnej vedy SAV, 2015.
[34] VESELOVSKÁ, Eva. Der böhmische Einfluß auf mitteleuropäische Musikhandschriften des 14. und 15. Jahrhunderts unter Berücksichtigung illuminierter Codices. In Böhmische Buchmalerei des 14. und 15. Jahrhunderts. Purkersdorf: Verlag Brüder Hollinek, 2012, s. 95–115.
[35] VESELOVSKÁ, Eva. Fragmente des Budaer Antiphonars im St. Adalbert-Verein Trnava und im Archiv des Slowakischen Nationalmuseums. Studia Musicologica, 2015, Jahrg. 56, Nr. 2–3, S. 233–246. | DOI 10.1556/6.2015.56.2.9
[36] VESELOVSKÁ, Eva. Métsko-gotická notácia na Slovensku v období stredoveku. Musicologica Slovaca, 2018, Jahrg. 9 (35), Nr. 2, S. 165–199.
[37] VESELOVSKÁ, Eva. Mittelalterliche liturgische Kodizes mit Notation in den Archivbeständen von Bratislava. Ed. Musaeum Musicum. Bratislava: Slovenské národné muzeum – Hudobné muzeum, 2002.