Název: The missing faces
Variantní název:
- Chýbajúce tváre
Zdrojový dokument: Studia archaeologica Brunensia. 2018, roč. 23, č. 2, s. 33-50
Rozsah
33-50
-
ISSN1805-918X (print)2336-4505 (online)
Trvalý odkaz (DOI): https://doi.org/10.5817/SAB2018-2-3
Trvalý odkaz (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/141923
Type: Článek
Jazyk
Jazyk shrnutí
Licence: Neurčená licence
Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.
Abstrakt(y)
Vessels with human face application represent one of the groups from a whole set of Neolithic figurative and symbolic objects. These findings from Middle Neolithic period with few exceptions do not conform to the kind the variety and number species we encounter in Middle East and South Western Europe. Despite of this fact, it is a specific set of findings with depictions of humans, many of which by their level of artistic quality and expression of motive significantly exceed local standards. These findings used to be a subject of long lasting study in on our territory, which started at the end on 19th and beginning of 20th century. As it already implies from the title itself, identifications of this set of finds is based on anthropomorphic depiction which is applied to the surface of the pottery. The purpose of this article, however, is to emphasize that in addition to mentioned face motive, there are many additional characteristic features of face pots and their identification would offer a more complex view of the whole topic regarding ceramics with applied face motifs, especially in the light of their symbolic significance within Neolithic communities.
Nádoby so zobrazeniami ľudskej tváre tvoria jednu zo skupín celého súboru neolitických plastík a symbolickej ornamentiky. Tieto nálezy z obdobia stredného neolitu až na pár výnimiek nedosahujú rozmanitosť ani početnosť jedincov, s ktorou sa stretávame v oblasti Blízkeho Východu a juhovýchodnej Európy. Napriek tomu ide o špecifický súbor nálezov s ľudskými zobrazeniami, z ktorých viaceré svojou výtvarnou kvalitou a stvárnením motívu výrazne prevyšujú miestne štandardy. Na našom území boli predmetom dlhodobého skúmania, ktorého počiatky siahajú na prelom 19. a 20. storočia. Samozrejme, ako už z názvu vyplýva, definujúcim prvkom pre tento súbor nálezov je práve samotné antropomorfné zobrazenie. Cieľom tohto príspevku je však poukázať na skutočnosť, že okrem spomínanej tváre existuje viacero znakov charakterizujúcich tvárové nádoby a ich identifikácia by umožnila komplexnejší náhľad na celú problematiku keramiky s aplikovaným tvárovým motívom, predovšetkým vo svetle ich symbolického významu v rámci neolitických komunít.
Reference
[1] Bánffy, E. 2001: Notes on the Connection between Human and Zoomorphic Representations in the Neolithic. In: Bertemes, F./ Biehl, P. F. (ed.): The Archaeology of Cult and Religion. Archeolingua 13, Budapest 2001, 53–71.
[2] Bárta , J. 1957: Záchranný výskum v v záplavou postihnutej Domici. Študijné zvesti AÚ SAV 2, 29–33.
[3] Becker, V. 2007: Early and middle Neolithic figurines – the migration of religious belief. Documenta Praehistorica XXXIV, 119–127.
[4] Berciu, D. 1966: Cultura Hamangia vol. 1. Editura Academiei Republich Socialiste Romania, 1966.
[5] Bertemes, F. – Biehl, P. F. 2001: The Archaeology of Cult and Religion. Archeolingua 13, Budapest 2001.
[6] Csallány, G. 1939: Gesichtsdarstellungen auf Gefäßen der Theißkultur. Germania 23, 145–146.
[7] Csengeri, P. 2010: Settlements of the Bükk Culture from Hernád Valley, North-Eastern Hungary. Archeometriai Műhely 2010/4, 227–235.
[8] Csengeri, P. 2011: Középső neolitikus arcos edények Garadnáról. Herman Ottó Múzeum Évkönyve L, 67–104.
[9] Fábián, S. 2005: Arcos edénytöredékek a Zselizi kultúra lelőhelyéről, Sszécsény-Ültetŕsről. Archeológiai Értesítő CXXX, 5–20. | DOI 10.1556/ArchErt.130.2005.1-2.1
[10] Garfinkel, Y. 1998: Dancing and the Beginning of Art Scenes in the Early Village Communities of the Near East and Southeast Europe. Cambridge Archaeological Journal 8: 2, 307–237.
[11] Garfinkel, Y. 2010: Dance in prehistoric Europe. Documenta Praehistorica XXXVII, 205–214.
[12] Goldman, Gy. - Szánászky, J. 2002: Ein Gesichtsgefäß der Szakalhát-kultur. Budapest Régiségei XXXVI, 55–61.
[13] Gimbutas, M. 1974: The Goddesses and Gods of Old Europe 7000-3500 BC. London 1974.
[14] Hegedüs, K. 1981: Újkőkori lakótelep Csanytelek határában. Archeológiai Értesítő, CVIII, 3–12.
[15] Hodder, I. 1992: Theory and Practice in archaeology. Routledge 1992.
[16] Höckmann, O. 2000–2001: Bandkeramische Menschenbilder: Göttinnen – oder? Mitteilungen der Anthropologischen Gesellschaft Wien 130/131, 77–92.
[17] Hreha, R. – Šiška, S. 2015: Bukovohorská kultúra na Slovensku vo svetle výskumov v Šarišských Michaľanoch a Zemplínskych Kopčanoch. VEDA 2015.
[18] Cheben, I. 2000: Bajč- eine Siedlung der ŽeliezovceGruppe. Bonn 2000.
[19] Kalicz, N. – Koós, J. 2000: Neolitische Gesichtsgefässe im Nordosten des Karpatenbeckens. Herman Ottó Múzeum Évkönyve, XXXIX, 15–44.
[20] Kalicz, N. – Makkay, J. 1972: Gefäße mit Gesichtsdarstellungen in der Linienbandkeramik aus Ungarn. In: Bachmayer, F. – Ruttkay, E. – Melichar, H. – Schultz, O. (ed.): Idole: prähistorische Keramiken aus Ungarn. Wien, 9–15.
[21] Kalicz, N. – Makkay, J. 1977: Die Linienbandkeramik in der Großen Ungarischen Tiefebene. Stud. Arch. 7. Budapest.
[22] Kuzma, I. 1990: Plastika želiezovskej skupiny z MužleČenkova. Slovenská archeológia XXXVII, 429–450.
[23] Lies, H. 1963: Ein Gefäß der Linearbandkeramik mit reliefierten Gesichtsdarstellungen von Barleben, Kr. Wolmirstedt. Ausgrabungen und Funde 8, 9–16.
[24] Lichardus, J. 1974: Studien zur Bükker Kultur. Saarbrücker Beiträge zur Altertumskunde Band 12. Bonn.
[25] Makkay, J. 1964: Early Near Eastern and South East European gods. Acta Archaeologica Hungarica. XVI, 3–64.
[26] Pavlů, I. 1966: Early "Myths" relating to the Neolic Society. Archeologické rozhledy XVIII, 700–717.
[27] Pavlů, I 1997/98: Kultureller Kontext der Neolithischen Gesichtsgefäße im Donaubecken. SASTUMA 6/7, 111–131.
[28] Pavlů, I 2010: Obličejové amfory středoevropského neolitu v evropském kontextu. In: Šuteková, J. et all (ed.): PANTA RHEI. Studies in Chronology and Cultural Development of South-Eastern and Central Europe in Earlier Prehistory Presented to Juraj Pavúk on the Occasion of his 75. Birthday. Bratislava 2010, 601–606.
[29] Pavúk, J. 1969: Chronologie der Želiezovce Gruppe. Slovenská archeológia XVII, 269–367.
[30] Pavúk, J. 1981: Umenie a život doby kamennej. Dávnoveké umenie Slovenska (Ars Slovaca Antiqua) 13. Bratislava 1981.
[31] Podborský, V. 1985: Těšetice- Kyjovice II. Figurální plastika lidu s moravskou malovanou keramikou. Brno 1985.
[32] Podborský, V. 2006: Náboženství pravěkých Evropanů. FF MU Brno 2006.
[33] Quitta, H. 1957: Zur Deutung und Herkunft der bandkeramischen "Krötendarstellungen". Varia Praehistorica, Forschungen Leipzig 2, 51–81.
[34] Raczky, P. – Anders, A. 2003: The internal relations of the Alföld Linear Pottery culture in Hungary and the charakteristics of human representation. In: Jerem, E. – Raczky, P. (ed.): Morgenrot der Kulturen. Frühe Etappen der Menschheitsgeschichte in Mittel- und Südosteuropa. Festschrift für Nándor Kalicz zum 75. Geburstag. Archeolingua 15. Budapest, 155–182.
[35] Remišová-Věšínová, K. 2008: K problematice interpretace antropomorfní plastiky neolitu. Praehistorica XXVIII, 145–175.
[36] Sebők, K. – Kovács, K. 2009: Hengeres testű arcos edény töredékei a fiatal Szakálháti-kultúra Rákóczifalva határában feltárt településéről. In: Bende, L./ Lőrinczy, G. (ed.): Medinától Etéig. Tisztelgő írások Csalog József születésének 100. évfordulóján. Szentes 2009, 81–90.
[37] Schade-Lindig, S. 2002: Idol- und Sonderfunde der bandkeramischen Siedlung von Bad NauheimNieder-Mörlen "Auf dem Hempler" (Wetteraukreis). Germania 80, 47–114.
[38] Szénászky, J. 1990: Arcos edényfedő Battonyáról (Deckel eines Gesichtsgefäßes aus Battonya). Archeológiai Értesítő, CXVII, 151–160.
[39] Šiška, S. 1989: Kultúra s východnou lineárnou keramikou na Slovensku. Bratislava.
[40] Škrdle, F. 1926–27: Nález zajímavé amfory na volutovém sídlišti v Močovicích u Čáslavě. Památky archeologické, XXXV, 547–550.
[41] Tichý, R. 1958: Anthropomorfní nádoby z Mohelnice na Moravě a jiné poznámky k volutové keramice. Památky archeologické XLIX, 1–14.
[42] Tomašovičová, T. 2012: Zobrazenie človeka na keramike v strednom neolite. nepubl. dipl. práca, Nitra 2012.
[43] Tomašovičová, T. 2015: Vývoj antropomorfného dekoru na neolitickej keramike v prostredí karpatskej kotliny (vybrané aspekty problematiky). Acta Musealia 13, 6–31.
[44] Vasić, M. 1936: Preistoriska Vinča II. Beograd.
[2] Bárta , J. 1957: Záchranný výskum v v záplavou postihnutej Domici. Študijné zvesti AÚ SAV 2, 29–33.
[3] Becker, V. 2007: Early and middle Neolithic figurines – the migration of religious belief. Documenta Praehistorica XXXIV, 119–127.
[4] Berciu, D. 1966: Cultura Hamangia vol. 1. Editura Academiei Republich Socialiste Romania, 1966.
[5] Bertemes, F. – Biehl, P. F. 2001: The Archaeology of Cult and Religion. Archeolingua 13, Budapest 2001.
[6] Csallány, G. 1939: Gesichtsdarstellungen auf Gefäßen der Theißkultur. Germania 23, 145–146.
[7] Csengeri, P. 2010: Settlements of the Bükk Culture from Hernád Valley, North-Eastern Hungary. Archeometriai Műhely 2010/4, 227–235.
[8] Csengeri, P. 2011: Középső neolitikus arcos edények Garadnáról. Herman Ottó Múzeum Évkönyve L, 67–104.
[9] Fábián, S. 2005: Arcos edénytöredékek a Zselizi kultúra lelőhelyéről, Sszécsény-Ültetŕsről. Archeológiai Értesítő CXXX, 5–20. | DOI 10.1556/ArchErt.130.2005.1-2.1
[10] Garfinkel, Y. 1998: Dancing and the Beginning of Art Scenes in the Early Village Communities of the Near East and Southeast Europe. Cambridge Archaeological Journal 8: 2, 307–237.
[11] Garfinkel, Y. 2010: Dance in prehistoric Europe. Documenta Praehistorica XXXVII, 205–214.
[12] Goldman, Gy. - Szánászky, J. 2002: Ein Gesichtsgefäß der Szakalhát-kultur. Budapest Régiségei XXXVI, 55–61.
[13] Gimbutas, M. 1974: The Goddesses and Gods of Old Europe 7000-3500 BC. London 1974.
[14] Hegedüs, K. 1981: Újkőkori lakótelep Csanytelek határában. Archeológiai Értesítő, CVIII, 3–12.
[15] Hodder, I. 1992: Theory and Practice in archaeology. Routledge 1992.
[16] Höckmann, O. 2000–2001: Bandkeramische Menschenbilder: Göttinnen – oder? Mitteilungen der Anthropologischen Gesellschaft Wien 130/131, 77–92.
[17] Hreha, R. – Šiška, S. 2015: Bukovohorská kultúra na Slovensku vo svetle výskumov v Šarišských Michaľanoch a Zemplínskych Kopčanoch. VEDA 2015.
[18] Cheben, I. 2000: Bajč- eine Siedlung der ŽeliezovceGruppe. Bonn 2000.
[19] Kalicz, N. – Koós, J. 2000: Neolitische Gesichtsgefässe im Nordosten des Karpatenbeckens. Herman Ottó Múzeum Évkönyve, XXXIX, 15–44.
[20] Kalicz, N. – Makkay, J. 1972: Gefäße mit Gesichtsdarstellungen in der Linienbandkeramik aus Ungarn. In: Bachmayer, F. – Ruttkay, E. – Melichar, H. – Schultz, O. (ed.): Idole: prähistorische Keramiken aus Ungarn. Wien, 9–15.
[21] Kalicz, N. – Makkay, J. 1977: Die Linienbandkeramik in der Großen Ungarischen Tiefebene. Stud. Arch. 7. Budapest.
[22] Kuzma, I. 1990: Plastika želiezovskej skupiny z MužleČenkova. Slovenská archeológia XXXVII, 429–450.
[23] Lies, H. 1963: Ein Gefäß der Linearbandkeramik mit reliefierten Gesichtsdarstellungen von Barleben, Kr. Wolmirstedt. Ausgrabungen und Funde 8, 9–16.
[24] Lichardus, J. 1974: Studien zur Bükker Kultur. Saarbrücker Beiträge zur Altertumskunde Band 12. Bonn.
[25] Makkay, J. 1964: Early Near Eastern and South East European gods. Acta Archaeologica Hungarica. XVI, 3–64.
[26] Pavlů, I. 1966: Early "Myths" relating to the Neolic Society. Archeologické rozhledy XVIII, 700–717.
[27] Pavlů, I 1997/98: Kultureller Kontext der Neolithischen Gesichtsgefäße im Donaubecken. SASTUMA 6/7, 111–131.
[28] Pavlů, I 2010: Obličejové amfory středoevropského neolitu v evropském kontextu. In: Šuteková, J. et all (ed.): PANTA RHEI. Studies in Chronology and Cultural Development of South-Eastern and Central Europe in Earlier Prehistory Presented to Juraj Pavúk on the Occasion of his 75. Birthday. Bratislava 2010, 601–606.
[29] Pavúk, J. 1969: Chronologie der Želiezovce Gruppe. Slovenská archeológia XVII, 269–367.
[30] Pavúk, J. 1981: Umenie a život doby kamennej. Dávnoveké umenie Slovenska (Ars Slovaca Antiqua) 13. Bratislava 1981.
[31] Podborský, V. 1985: Těšetice- Kyjovice II. Figurální plastika lidu s moravskou malovanou keramikou. Brno 1985.
[32] Podborský, V. 2006: Náboženství pravěkých Evropanů. FF MU Brno 2006.
[33] Quitta, H. 1957: Zur Deutung und Herkunft der bandkeramischen "Krötendarstellungen". Varia Praehistorica, Forschungen Leipzig 2, 51–81.
[34] Raczky, P. – Anders, A. 2003: The internal relations of the Alföld Linear Pottery culture in Hungary and the charakteristics of human representation. In: Jerem, E. – Raczky, P. (ed.): Morgenrot der Kulturen. Frühe Etappen der Menschheitsgeschichte in Mittel- und Südosteuropa. Festschrift für Nándor Kalicz zum 75. Geburstag. Archeolingua 15. Budapest, 155–182.
[35] Remišová-Věšínová, K. 2008: K problematice interpretace antropomorfní plastiky neolitu. Praehistorica XXVIII, 145–175.
[36] Sebők, K. – Kovács, K. 2009: Hengeres testű arcos edény töredékei a fiatal Szakálháti-kultúra Rákóczifalva határában feltárt településéről. In: Bende, L./ Lőrinczy, G. (ed.): Medinától Etéig. Tisztelgő írások Csalog József születésének 100. évfordulóján. Szentes 2009, 81–90.
[37] Schade-Lindig, S. 2002: Idol- und Sonderfunde der bandkeramischen Siedlung von Bad NauheimNieder-Mörlen "Auf dem Hempler" (Wetteraukreis). Germania 80, 47–114.
[38] Szénászky, J. 1990: Arcos edényfedő Battonyáról (Deckel eines Gesichtsgefäßes aus Battonya). Archeológiai Értesítő, CXVII, 151–160.
[39] Šiška, S. 1989: Kultúra s východnou lineárnou keramikou na Slovensku. Bratislava.
[40] Škrdle, F. 1926–27: Nález zajímavé amfory na volutovém sídlišti v Močovicích u Čáslavě. Památky archeologické, XXXV, 547–550.
[41] Tichý, R. 1958: Anthropomorfní nádoby z Mohelnice na Moravě a jiné poznámky k volutové keramice. Památky archeologické XLIX, 1–14.
[42] Tomašovičová, T. 2012: Zobrazenie človeka na keramike v strednom neolite. nepubl. dipl. práca, Nitra 2012.
[43] Tomašovičová, T. 2015: Vývoj antropomorfného dekoru na neolitickej keramike v prostredí karpatskej kotliny (vybrané aspekty problematiky). Acta Musealia 13, 6–31.
[44] Vasić, M. 1936: Preistoriska Vinča II. Beograd.