Název: Ženy v nábožensky smíšených manželstvích a proměny jejich náboženské identity
Variantní název:
- Women in interfaith marriages and shifts in their religious identity
Zdrojový dokument: Sacra. 2022, roč. 20, č. 2, s. 7-21
Rozsah
7-21
-
ISSN1214-5351 (print)2336-4483 (online)
Trvalý odkaz (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/digilib.77110
Type: Článek
Jazyk
Licence: Neurčená licence
Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.
Abstrakt(y)
The article focuses on Christian-Muslim interfaith marriages from the perspective of Christian wives. Through biographical narrative interviews, this text follows two main themes, religious identity, and its transformations in narrative stories of these Christian women, and strategies of negotiating two religions within one marriage. The analysis of their religious identity shows changes of their religious practices and beliefs that occurred primarily before their marriage. It also shows that through bricolage their religious identity comprises the idea that Islam and Christianity have the same core, and therefore there is a need to overcome presumed religious differences by changing one's religious practices and beliefs. Strategies of negotiating religion became important primarily in the context of parenthood and, therefore, raising their children.
Reference
[1] Altglas, V. (2014). 'Bricolage': Reclaiming a Conceptual Tool. Culture and Religion, 15(4), 474–493.
[2] Arweck, E. & Nesbitt, E. (2010). Close Encounters? The Intersection of Faith and Ethnicity in Mixed‐faith Families. Journal of Beliefs & Values, 31(1), 39–52.
[3] Ata, A. & Furlong, M. (2005). Researching Moslem – Christian Marriages: Extrapolating from Mixed‐faith Couples Towards the Practices of Convivencia. Australian and New Zealand Journal of Family Therapy, 26(4), 200–209.
[4] Cerchiaro, F., Aupers, S., & Houtman, D. (2015). Christian-Muslim Couples in the Veneto Region, Northeastern Italy: Dealing with Religious Pluralism in Everyday Family Life. Social Compass, 62(1), 43–60.
[5] Český statistický úřad (2019). R83 Sňatky cizinců v ČR podle vybraných státních občanství v letech 1995–2019, Demografické události cizinců – datové údaje. Nalezeno [15.05.2021] na https://www.czso.cz/documents/11292/29682397/c08R83_2019.pdf/2a348fed-2efa-4339-9bb5-fabb04efe39e?version=1.0.
[6] Danto, A. C. (1985). Narration and Knowledge. New York: Columbia University Press.
[7] Drápalová, B. & Kolářová, I. (2003). Manželství s cizincem (cizinkou) muslimského vyznání. Integrace cizinců na území České republiky. Praha: Akademie věd České republiky.
[8] Hájek, M., Havlík, M., & Nekvapil, J. (2012). Narativní analýza v sociologickém výzkumu: přístupy a jednotící rámec. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 48(2), 199–224.
[9] Hamar, E. (2008). Vyprávěná židovství: O narativní konstrukci druhogeneračních židovských identit. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
[10] Harkness, S. et al. (2010). Parental Ethnotheories of Children's Learning. In: D. F. Lancy, J. Bock, & S. Gaskins (Eds.), The Anthropology of Learning in Childhood (pp. 65–84). Plymouth: AltaMira Press.
[11] Kalmijn, M. (1998). Intermarriage and Homogamy: Causes, Patterns, Trends. Annual Review of Sociology, 24(1), 395–421.
[12] Kundtová Klocová, E. & Geertz A. W. (2018). Ritual and Embodied Cognition. In R. Uro, J. Day, R. Roitto, & E. Demaris (Eds.), The Oxford Handbook of Early Christian Ritual (pp. 73–94). Oxford: Oxford University Press.
[13] Kurttekin, F. (2020). Religious Education of Children in Interfaith Marriages. Journal of Beliefs & Values, 41(3), 272–283.
[14] Letavajova, S., Hučková, J., & Čukanová, L. (2017). Group Identity and its Importance in Creating Mixed Marriages. Ad Alta: Journal of Interdisciplinary Research, 7(2), 112–117.
[15] Lévi-Strauss, C. (1966). The Savage Mind. London: Weidenfeld & Nicolson.
[16] Meintel, D. (2014). Religious Collectivities in the Era of Individualization. Social Compass, 61(2), 195–206.
[17] Muhič Dizdarevič, S. (2020). Islamophobia in Czech Republic. In E. Bayrakli & F. Hafez (Eds), European Islamophobia Report (pp. 207–225). Istanbul: SETA.
[18] Ondrašinová, M. (2010). Jak uchopit "neuchopitelné": Diskuse o detradicionalizované spiritualitě. In D. Lužný & D. Václavík (Eds.), Individualizace náboženství a identita (pp. 118–144). Praha: Malvern.
[19] Riessman, C. K. (1993). Narrative Analysis. Newbury Park: SAGE.
[20] Topinka, D. (2015). Role religiozity a etnicity v procesu integrace muslimů-imigrantů do české společnosti. In K. Černý (Ed.), Nad Evropou půlměsíc: Muslimové v Česku a západních společnostech (pp. 24–64). Praha: Karolinum.
[2] Arweck, E. & Nesbitt, E. (2010). Close Encounters? The Intersection of Faith and Ethnicity in Mixed‐faith Families. Journal of Beliefs & Values, 31(1), 39–52.
[3] Ata, A. & Furlong, M. (2005). Researching Moslem – Christian Marriages: Extrapolating from Mixed‐faith Couples Towards the Practices of Convivencia. Australian and New Zealand Journal of Family Therapy, 26(4), 200–209.
[4] Cerchiaro, F., Aupers, S., & Houtman, D. (2015). Christian-Muslim Couples in the Veneto Region, Northeastern Italy: Dealing with Religious Pluralism in Everyday Family Life. Social Compass, 62(1), 43–60.
[5] Český statistický úřad (2019). R83 Sňatky cizinců v ČR podle vybraných státních občanství v letech 1995–2019, Demografické události cizinců – datové údaje. Nalezeno [15.05.2021] na https://www.czso.cz/documents/11292/29682397/c08R83_2019.pdf/2a348fed-2efa-4339-9bb5-fabb04efe39e?version=1.0.
[6] Danto, A. C. (1985). Narration and Knowledge. New York: Columbia University Press.
[7] Drápalová, B. & Kolářová, I. (2003). Manželství s cizincem (cizinkou) muslimského vyznání. Integrace cizinců na území České republiky. Praha: Akademie věd České republiky.
[8] Hájek, M., Havlík, M., & Nekvapil, J. (2012). Narativní analýza v sociologickém výzkumu: přístupy a jednotící rámec. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 48(2), 199–224.
[9] Hamar, E. (2008). Vyprávěná židovství: O narativní konstrukci druhogeneračních židovských identit. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
[10] Harkness, S. et al. (2010). Parental Ethnotheories of Children's Learning. In: D. F. Lancy, J. Bock, & S. Gaskins (Eds.), The Anthropology of Learning in Childhood (pp. 65–84). Plymouth: AltaMira Press.
[11] Kalmijn, M. (1998). Intermarriage and Homogamy: Causes, Patterns, Trends. Annual Review of Sociology, 24(1), 395–421.
[12] Kundtová Klocová, E. & Geertz A. W. (2018). Ritual and Embodied Cognition. In R. Uro, J. Day, R. Roitto, & E. Demaris (Eds.), The Oxford Handbook of Early Christian Ritual (pp. 73–94). Oxford: Oxford University Press.
[13] Kurttekin, F. (2020). Religious Education of Children in Interfaith Marriages. Journal of Beliefs & Values, 41(3), 272–283.
[14] Letavajova, S., Hučková, J., & Čukanová, L. (2017). Group Identity and its Importance in Creating Mixed Marriages. Ad Alta: Journal of Interdisciplinary Research, 7(2), 112–117.
[15] Lévi-Strauss, C. (1966). The Savage Mind. London: Weidenfeld & Nicolson.
[16] Meintel, D. (2014). Religious Collectivities in the Era of Individualization. Social Compass, 61(2), 195–206.
[17] Muhič Dizdarevič, S. (2020). Islamophobia in Czech Republic. In E. Bayrakli & F. Hafez (Eds), European Islamophobia Report (pp. 207–225). Istanbul: SETA.
[18] Ondrašinová, M. (2010). Jak uchopit "neuchopitelné": Diskuse o detradicionalizované spiritualitě. In D. Lužný & D. Václavík (Eds.), Individualizace náboženství a identita (pp. 118–144). Praha: Malvern.
[19] Riessman, C. K. (1993). Narrative Analysis. Newbury Park: SAGE.
[20] Topinka, D. (2015). Role religiozity a etnicity v procesu integrace muslimů-imigrantů do české společnosti. In K. Černý (Ed.), Nad Evropou půlměsíc: Muslimové v Česku a západních společnostech (pp. 24–64). Praha: Karolinum.