Název: Prodejci zvuku online: vznik a vývoj databáze zaměřené na osobnosti raného zvukového průmyslu v českých zemích
Variantní název:
- Sound retailers online: development of a database focused on personalities of the early sound industry in the Czech lands
Zdrojový dokument: ProInflow. 2023, roč. 15, č. 2, s. [176]-192
Rozsah
[176]-192
-
ISSN1804-2406 (online)
Trvalý odkaz (DOI): https://doi.org/10.5817/ProIn2023-36926
Trvalý odkaz (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/digilib.79621
Type: Článek
Licence: CC BY 4.0 International
Přístupová práva
otevřený přístup
Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.
Abstrakt(y)
Účel – Předkládaný odborný článek představuje okolnosti vzniku a vývoje specializované databáze shromažďující informace o osobách a subjektech, které se podílely na obchodu a distribuci historických zvukových nosičů a obecně na rozvoji raného zvukového průmyslu v českých zemích. Odborný článek sleduje linii celého procesu vzniku uvedené databáze od pilotních výzkumů historických zvukových dokumentů v Národním muzeu přes mapování souvisejících archivních materiálů až po vznik prezentační webové platformy jako "vedlejšího produktu" celého výzkumu.
Design / metodologie / přístup – Předkládaný text je případovou studií popisující a analyzující vznik a vývoj specializované tematické databáze, která představuje její základní funkce a datovou strukturu. Příspěvek ukazuje, jak byla databáze modelována na digitálních objektech, datech a metadatech získaných primárně ze sbírek Národního muzea, doplněných o materiály z fondů dalších českých paměťových institucí a soukromých sbírek.
Výsledky – Předkládaný text prezentuje praktické aspekty vývoje specializované databáze, vybraná omezení práce s různými typy historických pramenů (včetně zvukových dokumentů) a jejich digitálního zpřístupnění.
Originalita / hodnota – Příspěvek ukazuje, že tvorba specializované tematické databáze byla jedinou cestou ke sjednocení a vzájemnému provázání dříve fragmentovaných a torzovitých archivních materiálů, zvukových záznamů a dalších produktů raného zvukového průmyslu. Vznikající specializovaná databáze má dle autorů i budoucí potenciál pro zhodnocení tématu v mezinárodním kontextu (středoevropské i transatlantické vazby raného zvukového průmyslu).
Design / metodologie / přístup – Předkládaný text je případovou studií popisující a analyzující vznik a vývoj specializované tematické databáze, která představuje její základní funkce a datovou strukturu. Příspěvek ukazuje, jak byla databáze modelována na digitálních objektech, datech a metadatech získaných primárně ze sbírek Národního muzea, doplněných o materiály z fondů dalších českých paměťových institucí a soukromých sbírek.
Výsledky – Předkládaný text prezentuje praktické aspekty vývoje specializované databáze, vybraná omezení práce s různými typy historických pramenů (včetně zvukových dokumentů) a jejich digitálního zpřístupnění.
Originalita / hodnota – Příspěvek ukazuje, že tvorba specializované tematické databáze byla jedinou cestou ke sjednocení a vzájemnému provázání dříve fragmentovaných a torzovitých archivních materiálů, zvukových záznamů a dalších produktů raného zvukového průmyslu. Vznikající specializovaná databáze má dle autorů i budoucí potenciál pro zhodnocení tématu v mezinárodním kontextu (středoevropské i transatlantické vazby raného zvukového průmyslu).
Purpose – The article presents the circumstances surrounding the development of a specialized database that gathers information about individuals and entities involved in the trade and distribution of historical sound carriers and, more broadly, in the development of the early sound industry in the Czech lands. The article traces the entire process of development the database, from initial research on historical sound documents at the National Museum to the mapping of related archival materials, culminating in the development of the presentation web platform.
Design / methodology / approach – The article is a case study describing and analyzing the creation and development of a specialized thematic database, presenting its functions and data structure. The contribution demonstrates how the database was modeled based on digital objects, data, and metadata primarily obtained from the collections of the National Museum, supplemented by materials from other Czech libraries, archives and museums and private collections.
Results – The article is a case study describing and analyzing the creation and development of a specialized database, presenting its fundamental functions and data structure. The contribution demonstrates how the database was modeled based on digital objects, data, and metadata primarily obtained from the collections of the National Museum.
Originality / value – The article illustrates that the creation of a specialized database was the only way to unify and interconnect previously fragmented and incomplete archival materials, sound recordings, and other products of the early sound industry. According to the authors, the emerging specialized database also has future potential for evaluating the subject matter in an international context (including the Central European and transatlantic connections of the early sound industry).
Design / methodology / approach – The article is a case study describing and analyzing the creation and development of a specialized thematic database, presenting its functions and data structure. The contribution demonstrates how the database was modeled based on digital objects, data, and metadata primarily obtained from the collections of the National Museum, supplemented by materials from other Czech libraries, archives and museums and private collections.
Results – The article is a case study describing and analyzing the creation and development of a specialized database, presenting its fundamental functions and data structure. The contribution demonstrates how the database was modeled based on digital objects, data, and metadata primarily obtained from the collections of the National Museum.
Originality / value – The article illustrates that the creation of a specialized database was the only way to unify and interconnect previously fragmented and incomplete archival materials, sound recordings, and other products of the early sound industry. According to the authors, the emerging specialized database also has future potential for evaluating the subject matter in an international context (including the Central European and transatlantic connections of the early sound industry).
Reference
[1] Archiv hlavního města Prahy, Fond živnostenských pramenů výběr archiválií dle zadaných jmen, 2. polovina 19. a první polovina 20. století.
[2] Archiv Města Ústí nad Labem, osobní fond Jindřich Meszner, kartony 1-16, 1910-1999.
[3] Arts in Exile. (2023). Dostupné z https://kuenste-im-exil.de/KIE/Web/EN/Home/home.html
[4] Benetková-Mašek, B., Mejzr, M., Šefců, R. a Šír, F. (2019). Průzkum sbírky fonografických válečků Českého muzea hudby. Muzeum: Muzejní a vlastivědná práce. Praha: Národní muzeum, 57(2), 59-70. Dostupné také z: https://publikace.nm.cz/periodickepublikace/mmavdpc/57-2/pruzkum-sbirky-fonografickych-valecku-ceskeho-muzea-hudby
[5] Gössel, G., Mejzr, M., Studničný, M., & Šír, F. (2019). Digitalizace etiket standardních šelakových desek jako nástroj pro efektivní muzejní evidence: Výsledky průzkumu ve sbírce fonotéky Národního muzea – Českého muzea hudby. Proinflow, 11(2), 42-60. Dostupné také z: https://journals.phil.muni.cz/proinflow/article/view/2019-2-4
[6] Gössel, G., Šír, F. (2016). Recorded Sound in Czech Lands, 1900–1946. Brno: The Moravian Library in Brno.
[7] Henry, T. Disquaires de Paris. (2023). Dostupné z: http://prod.douny.fr/disquairesdeparis/
[8] Hosťák, J. (2018). Sbírka fonografů Národního technického muzea. Praha: Národní technické muzeum.
[9] Manovich, L. (2018). Jazyk nových médií. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum.
[10] Meszner, J. (1984). Přehled zvukového průmyslu: studijní materiály. Strojopis.
[11] Národní archiv, Fondy Policejního ředitelství, výběr archiválií dle zadaných jmen, 2. polovina 19. a první polovina 20. století.
[12] Neil Young Archives. (2017). Dostupné z: https://neilyoungarchives.com/
[13] Strötbaum, H. Recording Pioneers. (2023). Dostupné z: https://www.recordingpioneers.com/
[14] Studničný, M. (2022). Možnosti určování vročení standardních gramofonových desek z diskotéky R. A. Dvorského ve sbírce Národního muzea – Českého muzea hudby s pomocí diskografických zdrojů: Modelové řešení na příkladech praxe katalogizace v knihovním systému Verbis. ProInflow, 14(1–2). https://doi.org/10.5817/ProIn2022-2-6
[15] Večerníková, Lucie, Šír, F., Slavický, T. (2022). Eduard Jedlička: Americký sen zlatníka z Moravy. Muzeum: Muzejní a vlastivědná práce. Praha: Národní muzeum, 60(1), 40–49. DOI: https://doi.org/10.37520/mmvp.2022.005. ISSN 1803-0386. Dostupné také z: https://publikace.nm.cz/periodicke-publikace/muzeum-muzejni-a-vlastivedna-prace/60-1/eduard-jedlicka-americky-sen-zlatnika-z-moravy
[2] Archiv Města Ústí nad Labem, osobní fond Jindřich Meszner, kartony 1-16, 1910-1999.
[3] Arts in Exile. (2023). Dostupné z https://kuenste-im-exil.de/KIE/Web/EN/Home/home.html
[4] Benetková-Mašek, B., Mejzr, M., Šefců, R. a Šír, F. (2019). Průzkum sbírky fonografických válečků Českého muzea hudby. Muzeum: Muzejní a vlastivědná práce. Praha: Národní muzeum, 57(2), 59-70. Dostupné také z: https://publikace.nm.cz/periodickepublikace/mmavdpc/57-2/pruzkum-sbirky-fonografickych-valecku-ceskeho-muzea-hudby
[5] Gössel, G., Mejzr, M., Studničný, M., & Šír, F. (2019). Digitalizace etiket standardních šelakových desek jako nástroj pro efektivní muzejní evidence: Výsledky průzkumu ve sbírce fonotéky Národního muzea – Českého muzea hudby. Proinflow, 11(2), 42-60. Dostupné také z: https://journals.phil.muni.cz/proinflow/article/view/2019-2-4
[6] Gössel, G., Šír, F. (2016). Recorded Sound in Czech Lands, 1900–1946. Brno: The Moravian Library in Brno.
[7] Henry, T. Disquaires de Paris. (2023). Dostupné z: http://prod.douny.fr/disquairesdeparis/
[8] Hosťák, J. (2018). Sbírka fonografů Národního technického muzea. Praha: Národní technické muzeum.
[9] Manovich, L. (2018). Jazyk nových médií. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum.
[10] Meszner, J. (1984). Přehled zvukového průmyslu: studijní materiály. Strojopis.
[11] Národní archiv, Fondy Policejního ředitelství, výběr archiválií dle zadaných jmen, 2. polovina 19. a první polovina 20. století.
[12] Neil Young Archives. (2017). Dostupné z: https://neilyoungarchives.com/
[13] Strötbaum, H. Recording Pioneers. (2023). Dostupné z: https://www.recordingpioneers.com/
[14] Studničný, M. (2022). Možnosti určování vročení standardních gramofonových desek z diskotéky R. A. Dvorského ve sbírce Národního muzea – Českého muzea hudby s pomocí diskografických zdrojů: Modelové řešení na příkladech praxe katalogizace v knihovním systému Verbis. ProInflow, 14(1–2). https://doi.org/10.5817/ProIn2022-2-6
[15] Večerníková, Lucie, Šír, F., Slavický, T. (2022). Eduard Jedlička: Americký sen zlatníka z Moravy. Muzeum: Muzejní a vlastivědná práce. Praha: Národní muzeum, 60(1), 40–49. DOI: https://doi.org/10.37520/mmvp.2022.005. ISSN 1803-0386. Dostupné také z: https://publikace.nm.cz/periodicke-publikace/muzeum-muzejni-a-vlastivedna-prace/60-1/eduard-jedlicka-americky-sen-zlatnika-z-moravy