Radio and audiobook acting : comparative analysis of two audio productions of The Master and Margarita

Název: Radio and audiobook acting : comparative analysis of two audio productions of The Master and Margarita
Zdrojový dokument: Theatralia. 2024, roč. 27, č. 1, s. 167-193
Rozsah
167-193
  • ISSN
    1803-845X (print)
    2336-4548 (online)
Type: Článek
Jazyk
Přístupová práva
otevřený přístup
 

Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.

Abstrakt(y)
This study analyses the differences and commonalities of acting in traditional radio production and audiobooks. Using the examples of two adaptations of Mikhail Bulgakov’s novel The Master and Margarita, a radio dramatisation directed by Jiří Horčička (1987) and an audiobook by Natália Deáková (2021), it deals with the differences between the two audio treatments, noting the ways in which the literary subject is creatively concretised through the audio medium and the relationship between the literary text and its vocal interpretation. The aim of the study is to define the specificities and name the typical practices of actor-interpretation within radio and audiobook production. Methodologically, the analysis is based on the structural semiotics of acting, as proposed by Jiří Veltruský for the context of drama acting.
Note
The publication was made possible thanks to the financial support of the Faculty of Arts of Palacký University Olomouc in the years 2023–2024 from the Fund for the Support of Scientific Activities.
Reference
[1] BECK, Alan. 1997. Radio Acting. London: A & C Black, 1997.

[2] BERRY, Cicely. 1973. Voice and the Actor. New York: Wiley Publishing, 1973.

[3] BOJDA, Tomáš. 2020. Herec a režisér v rozhlase. Kapitoly z tvorby Jiřího Horčičky a Josefa Melče [Actor and Director on Radio. On the Works of Jiří Horčička a Josef Melč]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. | DOI 10.5507/ff.20.24456980

[4] BULGAKOV, Michail Afanasjevič. 1969. Mistr a Markétka [The Master and Margarita]. Transl. by Alena Morávková. Praha: Odeon, 1969.

[5] BULGAKOV, Michail Afanasjevič. 2005. Mistr a Markétka [The Master and Margarita]. Transl. by Libor Dvořák. Praha: Odeon, 2005.

[6] BULGAKOV, Michail Afanasjevič and Jelena Sergejevna BULGAKOVOVÁ. 2013. Deníky Mistra a Markétky [Diaries of The Master and Margarita]. Praha: Academia, 2013.

[7] CROOK, Tim. 1994. Radio Drama: Theory and Practice. New York: Routledge, 1994.

[8] CZECH, Jan. 1987. O rozhlasové hře: hledání specifiky české rozhlasové inscenace od roku 1945 [About Radio Play: The Search for the Specificity of Czech Radio Production Since 1945]. Praha: Panorama, 1987.

[9] ČUNDERLE, Michal. 2013. Dialogy řeči: tucet studií o hercích a o řeči [Speech Dialogues: A Dozen Studies on Actors and Speech]. Praha: Brkola, 2013.

[10] DURDÍK, Josef. 1997. Kalilogie čili O výslovnosti [Kalilogie or On Pronunciation]. Olomouc: Votobia, 1997.

[11] HNILIČKA, Přemysl. 2021. Mistr a Markétka pro šedesát herců [The Master and Margarita for Sixty Actors]. Heroine 8 (2021): 20-21.

[12] HUWILER, Elke. 2005. Storytelling by sound: a theoretical frame for radio drama analysis. The Radio Journal - International Studies in Broadcast and Audio Media 1 (2005): 3: 45-59. | DOI 10.1386/rajo.3.1.45/1

[13] LOPATKA, Jan. 1964. Estetická problematika vztahu rozhlasu a prózy. 1. [díl], Četba [Aesthetic Issues of the Relationship between Radio and Prose, 1 Volume, Reading]. Praha: Československý rozhlas, 1964.

[14] LOPATKA, Jan. 1995. Šifra lidské existence [The Code of Human Existence]. Praha: Torst, 1995.

[15] MIKULÁŠEK, Miroslav. 2004. Hledání "duše" díla v umění interpretace: genologicko-hermeneutická anamnéza "vnitřní formy" artefaktu a mytopoidních forem narace [The Search for the 'Soul' of the Work in the Art of Interpretation: A Geneological-Hermeneutic Anamnesis of the 'Inner' Form of the Artifact and Mythopoeic Forms of Narration]. Ostrava: Ostravská univerzita, 2004.

[16] MORÁVKOVÁ, Alena. 1996. Křížová cesta Michaila Bulgakova [The Stations of the Cross by Mikhail Bulgakov]. Praha: Paseka, 1996.

[17] MUKAŘOVSKÝ, Jan. 1948. Kapitoly z české poetiky. Díl I. Obecné věci básnictví [Chapters from Czech Poetics. Part I. General Matters of Poetry]. Praha: Svoboda, 1948.

[18] MUKAŘOVSKÝ, Jan. 1971. Studie z estetiky: výbor z estetických prací z let 1931-1948 [Studies from Aesthetics: a Selection of Aesthetic Works from the Years 1931-1948]. Praha: Odeon, 1971.

[19] PAVLOVSKÝ, Petr et al. 2004. Základní pojmy divadla: Teatrologický slovník [Basic Concepts of Theatre: Theatrological Dictionary]. Praha: Libri a Národní divadlo, 2004.

[20] SAINTE-BEUVE, Charles Augustin. 1969. Podobizny a eseje [Likenesses and Essays]. Praha: Odeon, 1969.

[21] SCHMEDES, Götz. 2002. Medientext Hörspiel: Ansätze einer Hörspielsemiotik am Beispiel der Radioadrbeiten von Alfred Behrens [Media Text Radio Play: Approaches to Radio Play Semiotics Using the Example of Alfred Behrens' Radio Works]. Münster: Waxmann, 2002.

[22] STRAKOVÁ, Ivana. 1988. Neviditelné herectví [Invisible Acting]. Praha: Panorama, 1988.

[23] VAVREČKA, Lukáš a Klára SMOLÍKOVÁ. 2022. Nečtu! Poslouchám: průvodce báječným světem audioknih [I don't Read! I Listen: A Guide to The Wonderful World of Audiobooks]. Praha: Euromedia Group, 2022.

[24] VEDRAL, Jan. 2017. Dramatik [Dramatist]. Brno: Větrné mlýny, 2017.

[25] VELTRUSKÝ, Jan. 1994. Příspěvky k teorii divadla [Contributions to the Theory of Theatre]. Praha: Divadelní ústav, 1994.