"... přesto bych se nikdy nerozhodl pro libreto, které by mne přímo nerozpálilo." : spletitá cesta Pavla Haase k libretu Šarlatána

Název: "... přesto bych se nikdy nerozhodl pro libreto, které by mne přímo nerozpálilo." : spletitá cesta Pavla Haase k libretu Šarlatána
Variantní název:
  • "... yet I would never choose a libretto that didn't directly fire me up." : complicated path of Pavel Haas to the libretto of The Charlatan
Zdrojový dokument: Musicologica Brunensia. 2024, roč. 59, č. 2, s. 141-151
Rozsah
141-151
  • ISSN
    1212-0391 (print)
    2336-436X (online)
Type: Článek
Jazyk
Přístupová práva
otevřený přístup
 

Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.

Abstrakt(y)
Pavel Haas' only opera Šarlatán (The Charlatan), composed in 1934-1937, is the composer's most extensive work and in many ways the culmination of his interwar output. The creation of The Charlatan was preceded by a series of plans and unfinished opera attempts, but these mostly failed in negotiations with the authors of the subjects. These included Stanislav Lom's play Kající Venuše (Penitent Venus), Karel Čapek's Loupežník (The Robber) and Salomon Anski's Dybbuk. In 1932 Haas also negotiated about a libretto for an opera with the poet Vítězslav Nezval. Sometime around this time, probably during the summer months of 1933, Pavel Haas got his hands on a novel by the German writer Josef Winckler, Doctor Eisenbart, which he decided to adapt as an opera. The newly discovered correspondence of Pavel Haas from 1933–1934, addressed to Josef Winckler, helps to reveal the reasons that complicated the negotiations between the artists. Due to the political situation in Hitler's Germany, the negotiations did not reach a final agreement, so Pavel Haas, who himself had adapted the libretto from the novel, had to conceal the name of the author of the novel's subject during the premiere production in Brno in April 1938.
Note
Článek vznikl na základě institucionální podpory dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumné organizace poskytované Ministerstvem kultury (DKRVO, MK000094862).
Reference
[1] Department of the History of Music of the Moravian Museum in Brno, Pavel Haas estate.

[2] The Museum of Czech Literature Literary Archive, Vítězslav Nezval estate.

[3] Archive of the Nyland Foundation in Ahlen, Josef Winckler estate.

[4] Archive of the National Museum in Prague, Robert Smetana estate.

[5] ANONYM. Pavel Haas a jeho opera Šarlatán. Divadelní list Zemského divadla v Brně 13, 1938, č. 15, s. 349–353.

[6] BECKERMAN, Michael. Haas's Charlatan and the Play of Premonitions. The Opera Quarterly 29, 2013, č. 1, s. 31–40.

[7] ČURDA, Martin. Haasův Šarlatán: tragikomedie o starých komediantech, moderních individualistech a podivných dvojnících. Hudební věda 55, 2018, č. 3–4, s. 391–427. 2018.

[8] DELSEIT, Wolfgang, ed. a MENNE, Franz Rudolf, ed. Josef Winckler: 1881–1966: Leben und Werk: Arbeitsbuch zur Ausstellung. Köln: Nyland-Stiftung, 1991.

[9] Divadelní list Národního divadla v Brně 4, 13. 4. 1929, č. 42, s. 622.

[10] FÜRST, Ernst. Doctor Eysenbarth in einer tragischen Komödie vorgestellt: nach Motiven aus der gleichnamigen Romanchronik von Josef Winckler. Stuttgart – Berlin: Chronos Verlag, 1932.

[11] KRULICHOVÁ, Marie, ed., VINAŘOVÁ, Milena, ed. a TOMEK, Lubomír, ed. Depeše z konce tisíciletí: korespondence Vítězslava Nezvala. Praha: Československý spisovatel, 1981, s. 303.

[12] LOSEN, Michael. Pavel Haas: die Rezeption seiner Werke bis zum Aufführungsverbot 1939. Master's thesis. Wien: Universität Wien, Geistes- und Kulturwissenschaftliche Fakultät, 2006.

[13] MITRYCHOVÁ, Linda. Pavel Haas: Šarlatán: Kapitoly ke genezi a recepci díla. Bachelor's thesis. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, 2008.

[14] PEDUZZI, Lubomír. Haasův Šarlatán. Opus musicum 17, 1986, č. 10, s. 293–300.

[15] PEDUZZI, Lubomír. Pavel Haas: Život a dílo skladatele. Brno: Muzejní a vlastivědná společnost, 1993.

[16] PIVODA, Ondřej. Nedokončené operní náčrty a neuskutečněné operní plány Pavla Haase. Opus musicum: hudební revue 50, 2018, č. 6, s. 64–80.

[17] PIVODA, Ondřej – SPURNÝ, Lubomír. Pavel Haas. A Catalogue of the Music and Writings. Praha: Bärenreiter, 2022.

[18] Tempo: list pro hudební kulturu 17, 16. 4. 1938, č. 12, s. 131.

[19] WINCKLER, Josef. Des verwegenen Chirurgus weltberühmbt Wunder-Doktor Johann Andreas Eisenbart Zahnbrechers, Bänkelsängers, Okulisten, Steinschneiders Tugenden und Laster auf Reisen und Jahrmärkten, mancherley bewährteste Artzneyen in Not und Tod smabt vielen Orakeln, Mirakeln, Spektakeln, insonderheit auch philosophische, politische, moralische, mythische Tractata und sehr bedeutsame Mitteilungen zahlloser erschröcklicher und lustiger Begebenheiten. Berlin: Deutsche Buch-Gemeinschaft, 1933.