Název: Janáčkova Její pastorkyňa a Suchoňova Krútňava
Variantní název:
- Janáček's Jenůfa and Suchoň's The Whirlpool
Zdrojový dokument: Musicologica Brunensia. 2024, roč. 59, č. 2, s. 191-209
Rozsah
191-209
-
ISSN1212-0391 (print)2336-436X (online)
Trvalý odkaz (DOI): https://doi.org/10.5817/MB2024-2-10
Trvalý odkaz (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/digilib.80867
Type: Článek
Jazyk
Licence: CC BY-SA 4.0 International
Přístupová práva
otevřený přístup
Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.
Abstrakt(y)
There are several parallels between Leoš Janáček's Její pastorkyňa (Jenůfa, 1903) and Eugen Suchoň's Krútňava (The Whirlpool, 1949). Její pastorkyňa is one of the most important operas of the 20th century. Krútňava fulfilled the function of a national opera and is still the most performed opera in Slovakia. It has also been staged abroad, although it is not yet widely known internationally. Both works were written during almost a decade and had a similar fate after their creation. The composers were confronted with the problem of interference with their authorial conception, and the debate as to whether these changes constituted an infringement of their personal freedom or whether they benefited the works to a certain extent is still going on today. This article aims to highlight some similarities between the operas and the unique dramatic and musical conception of Krútňava.
Note
Článek je výstupem projektu VEGA 1/0629/22.
Reference
[1] BENDIK, Martin. Operné sondy. Bratislava: Asociácia Corpus, 2014.
[2] BOKES, Vladimír. Krútňava okolo Krútňavy. Slovenská hudba, 2008, roč. 34, č. 3 – 4, s. 271–281.
[3] BOKESOVÁ, Zdenka. K premiére Suchoňovej opery. Ľud, 1949, roč. II, č. 291, 14. 12. 1949, s. 4.
[4] HRČKOVÁ, Naďa – SUCHOŇ, Eugen. Od reflexie k teórii (1978). Slovenská hudba, 1998, roč. 24, č. 1–2, s. 113–117.
[5] CHALUPKA, Ľubomír. Pohnuté osudy Suchoňovej Krútňavy. Impuls [online]. 2012, 8, 3. [cit. 2024_07_09]. Dostupné z: http://www.impulzrevue.sk/article.php?878.
[6] KARBUSICKY, Vladimir. Grundriß der musikalischen Semantik. Darmstadt: Wisssenschaftliche Buchgesellschaft, 1986.
[7] KLINDA, Ferdinand. Neberte nám básnika! Hudobný život, 1997, roč. 29, č. 9, s. 5.
[8] KRESÁNEK, Jozef. Slovenská ľudová pieseň zo stanoviska hudobného. Bratislava: Hudobné centrum, 1997.
[9] KUNDERA, Milan. Verratene Vermächtnisse. Frankfurt am Main: Fischer, 1996.
[10] KUNDERA, Milan. Můj Janáček. Brno: Atlantis, 2004.
[11] MOJŽIŠOVÁ, Michaela. Zápas o dušu slovenskej opery. In Cenzura v literatuře a umění střední Evropy. Jiří Hrabal (ed.). Olomouc: Univerzita Palackého, 2014.
[12] SMOLÍK, Pavol. Iná koncepcia heroizmu. Slovenská hudba, 1994, roč. 20, č. 1.
[13] SUCHOŇ, Eugen. Krútňava – Eugen Suchoň o svojom diele. Slovenská hudba, 1998, roč. 24, č. 1–2, s. 121–127.
[14] SUCHOŇ, Eugen. Akordika od trojzvuku po dvanásťzvuk. Bratislava: OPUS, 1979.
[15] ŠTEFKOVÁ, Markéta. Podstata hudobného jazyka Suchoňovej Krútňavy. Slovenská hudba, 2008, roč. 34, č. 3–4, s. 239–257.
[16] ŠTĚDROŇ, Miloš. Leoš Janáček a hudba 20. století. Paralely, sondy, dokumenty. Brno: Nadace Universitas Masarykiana, 1998.
[17] ŠTILICHOVÁ-SUCHOŇOVÁ, Danica – ŠTILICHA, Peter. Denník z notovej osnovy. Komentovaný denník profesora Eugena Suchoňa. Bratislava: Perfekt, 2012.
[18] TYRRELL, John. Janáček I. Osiřelý kos. 1854–1914. Brno: Host, 2018.
[19] VAJDA, Igor. Slovenská opera. Bratislava: Opus, 1988.
[20] VAJDA, Igor. Práca s hudobnými myšlienkami v operách Eugena Suchoňa. Slovenská hudba, 1994, roč. 20, č. 1, s. 1–10.
[21] VOGEL, Jaroslav. Leoš Janáček. Praha: Academia, 1997.
[22] VYSLOUŽILOVÁ, Věra. Monolog v operní dramaturgii Eugena Suchoně (Krútňava), Leoše Janáčka (Její pastorkyňa) a Arnolda Schönberga (Erwartung). Slovenská hudba, 2008, roč. 34, č. 3–4, s. 258–263.
[23] ZAHRÁDKA, Jiří. "Pravdu, první věcí pravdu, ne krásu." Příběh Janáčkovy Její pastorkyně = "Truth, the first thing is truth, not beauty." The Story of Janaček's Jenůfa. Brno: Moravské zemské muzeum, 2021.
[24] ZAVARSKÝ, Ernest. Eugen Suchoň. Bratislava: Hudobné centrum, 2008.
[25] ZVARA, Vladimír. Krútňava – detektívka alebo mýtus? Opera Slovakia [online]. 2012, 12. septembra [cit. 2024_07_09]. Dostupné z: https://operaslovakia.sk/vladimir-zvara-krutnava-detektivka-alebo-mytus/
[26] ZVARA, Vladimír. Leoš Janáček and the "Slavic Catharsis". International Review of the Aesthetics and Sociology of Music, 2012, roč. 43, č. 1, s. 23–34.
[27] ZVARA, Vladimír. Návraty k Suchoňovej Krútňave. In Studia Academica Slovaca 38. Bratislava: FF UK, 2009, s. 335–349.
[2] BOKES, Vladimír. Krútňava okolo Krútňavy. Slovenská hudba, 2008, roč. 34, č. 3 – 4, s. 271–281.
[3] BOKESOVÁ, Zdenka. K premiére Suchoňovej opery. Ľud, 1949, roč. II, č. 291, 14. 12. 1949, s. 4.
[4] HRČKOVÁ, Naďa – SUCHOŇ, Eugen. Od reflexie k teórii (1978). Slovenská hudba, 1998, roč. 24, č. 1–2, s. 113–117.
[5] CHALUPKA, Ľubomír. Pohnuté osudy Suchoňovej Krútňavy. Impuls [online]. 2012, 8, 3. [cit. 2024_07_09]. Dostupné z: http://www.impulzrevue.sk/article.php?878.
[6] KARBUSICKY, Vladimir. Grundriß der musikalischen Semantik. Darmstadt: Wisssenschaftliche Buchgesellschaft, 1986.
[7] KLINDA, Ferdinand. Neberte nám básnika! Hudobný život, 1997, roč. 29, č. 9, s. 5.
[8] KRESÁNEK, Jozef. Slovenská ľudová pieseň zo stanoviska hudobného. Bratislava: Hudobné centrum, 1997.
[9] KUNDERA, Milan. Verratene Vermächtnisse. Frankfurt am Main: Fischer, 1996.
[10] KUNDERA, Milan. Můj Janáček. Brno: Atlantis, 2004.
[11] MOJŽIŠOVÁ, Michaela. Zápas o dušu slovenskej opery. In Cenzura v literatuře a umění střední Evropy. Jiří Hrabal (ed.). Olomouc: Univerzita Palackého, 2014.
[12] SMOLÍK, Pavol. Iná koncepcia heroizmu. Slovenská hudba, 1994, roč. 20, č. 1.
[13] SUCHOŇ, Eugen. Krútňava – Eugen Suchoň o svojom diele. Slovenská hudba, 1998, roč. 24, č. 1–2, s. 121–127.
[14] SUCHOŇ, Eugen. Akordika od trojzvuku po dvanásťzvuk. Bratislava: OPUS, 1979.
[15] ŠTEFKOVÁ, Markéta. Podstata hudobného jazyka Suchoňovej Krútňavy. Slovenská hudba, 2008, roč. 34, č. 3–4, s. 239–257.
[16] ŠTĚDROŇ, Miloš. Leoš Janáček a hudba 20. století. Paralely, sondy, dokumenty. Brno: Nadace Universitas Masarykiana, 1998.
[17] ŠTILICHOVÁ-SUCHOŇOVÁ, Danica – ŠTILICHA, Peter. Denník z notovej osnovy. Komentovaný denník profesora Eugena Suchoňa. Bratislava: Perfekt, 2012.
[18] TYRRELL, John. Janáček I. Osiřelý kos. 1854–1914. Brno: Host, 2018.
[19] VAJDA, Igor. Slovenská opera. Bratislava: Opus, 1988.
[20] VAJDA, Igor. Práca s hudobnými myšlienkami v operách Eugena Suchoňa. Slovenská hudba, 1994, roč. 20, č. 1, s. 1–10.
[21] VOGEL, Jaroslav. Leoš Janáček. Praha: Academia, 1997.
[22] VYSLOUŽILOVÁ, Věra. Monolog v operní dramaturgii Eugena Suchoně (Krútňava), Leoše Janáčka (Její pastorkyňa) a Arnolda Schönberga (Erwartung). Slovenská hudba, 2008, roč. 34, č. 3–4, s. 258–263.
[23] ZAHRÁDKA, Jiří. "Pravdu, první věcí pravdu, ne krásu." Příběh Janáčkovy Její pastorkyně = "Truth, the first thing is truth, not beauty." The Story of Janaček's Jenůfa. Brno: Moravské zemské muzeum, 2021.
[24] ZAVARSKÝ, Ernest. Eugen Suchoň. Bratislava: Hudobné centrum, 2008.
[25] ZVARA, Vladimír. Krútňava – detektívka alebo mýtus? Opera Slovakia [online]. 2012, 12. septembra [cit. 2024_07_09]. Dostupné z: https://operaslovakia.sk/vladimir-zvara-krutnava-detektivka-alebo-mytus/
[26] ZVARA, Vladimír. Leoš Janáček and the "Slavic Catharsis". International Review of the Aesthetics and Sociology of Music, 2012, roč. 43, č. 1, s. 23–34.
[27] ZVARA, Vladimír. Návraty k Suchoňovej Krútňave. In Studia Academica Slovaca 38. Bratislava: FF UK, 2009, s. 335–349.