Jak děti vnímají smrt v muzejní expozici

Název: Jak děti vnímají smrt v muzejní expozici
Transliterovaný název
How children perceive death in a museum exhibition
Zdrojový dokument: Museologica Brunensia. 2024, roč. 13, č. 2, s. 15-23
Rozsah
15-23
  • ISSN
    1805-4722 (print)
    2464-5362 (online)
Type: Článek
Jazyk
Přístupová práva
otevřený přístup
 

Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.

Abstrakt(y)
Článek se zabývá vnímáním tématu umírání a smrti dětskými návštěvníky v muzejním prostředí. Cílem článku je pochopit vnímání tématu smrti těmito návštěvníky v muzejní expozici a ověřit, jak je toto vnímání ovlivněno jejich kognitivním a emočním vývojem, tabuizací tématu ve společnosti a jaký vliv mají u dětí na chápání konceptu smrti jejich individuální zkušenosti. Součástí článku je i stručný přehled historie výzkumů zabývajících se tématem dětského pojetí smrti a také výzkum zkoumající reakce dětských návštěvníků na expozici lidských ostatků, který proběhl v roce 2024 v Kostnici u svatého Jakuba v Brně. Na základě výsledků vyplývajících z výzkumu jsou uvedena doporučení vhodné prezentace a komunikace tématu smrti dětským návštěvníkům muzeí, s cílem minimalizovat jejich stres tak, aby bylo dosaženo rovnováhy mezi vzděláváním a ochranou dětské psychiky.
The article deals with the perception of the topic of dying and death by child visitors in the museum environment. The aim of the article is to understand the perception of the topic of death by these visitors in a museum exhibition and to verify how this perception is determined by their cognitive and emotional development or the taboo of the topic in society and how the children's understanding of the concept of death is influenced by their individual experiences. The article also includes a brief overview of the history of research dealing with the topic of children's conception of death and also an inquiry which took place in 2024, examining the reactions of child visitors to the permanent exhibition of human remains in the Ossuary at the Church of St. James in Brno. Based on the research results, recommendations are given for the appropriate presentation and communication of the topic of death to child visitors to museums, with the aim of minimizing their stress so that a balance between education and the protection of the child's psyche is achieved.
Reference
[1] ARIÈS, Philippe. Dějiny smrti. Praha: Argo, 2020. ISBN 978-80-257-3251-9.

[2] BARTALSKÝ, Adam. Ľudské telo v múzejných zbierkách. Museologica Brunensia [online]. 2023, roč. 12, č. 2, s. 2–11 [cit. 2024-08-24]. Dostupný z www: https://digilib.phil.muni.cz/sites/default/files/pdf/MuB2023-2-1.pdf. ISSN 2464-5362. https://doi.org/10.5817/MuB2023-2-1

[3] BENEŠ, Josef. Kulturně výchovná činnost muzeí. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981.

[4] BORŮVKA, Martin. Prezentace tématu smrti dětskému návštěvníkovi muzea. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav archeologie a muzeologie, 2024. Bakalářská práce. Vedoucí práce Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD.

[5] BROMBERG, Walter a Paul SCHILDER. Death and dying: a comparative study of the attitudes and mental reactions toward death and dying. Psychoanalytic Review, 1933, č. 20, s. 133–135.

[6] CAREY, Susan. Conceptual Change in Childhood. Cambridge: The MIT Press, 1987. ISBN 978-0-262-53073-6.

[7] CLARK, Cindy Dell. In A Younger Voice: doing child-centered qualitative research. Oxford: Oxford University Press, 2011. Child development in cultural context. ISBN 978-0-19-537659-3.

[8] GOLDMAN, Linda. Jak s dětmi mluvit o smrti. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0819-8.

[9] GORER, Geoffrey. The Pornography of Death. Encouter, 1955, roč. 5, č. 4, s. 49–52. ISSN 0013-7073.

[10] HAŠKOVCOVÁ, Helena. Thanatologie: nauka o umírání a smrti. Praha: Galén, 2000. ISBN 80-7262-034-7.

[11] Je smrt školou povinná? Exkluzivní výzkum: Zda a proč mluvit o smrti a umírání ve školách. In Cesta domů [online]. [cit. 2024-08-24]. Dostupný z www: https://www.cestadomu.cz/je-smrt-skolou-povinna.

[12] KANE, Barbara. Children's concepts of death. The Journal of Genetic Psychology: Research and Theory on Human Development, 1979, roč. 134, č. 1, s. 141–153. ISSN 0022-1325. https://doi.org/10.1080/00221325.1979.10533406

[13] KÜBLER-ROSS, Elisabeth. O dětech a smrti. Praha: ERMAT, 2003. ISBN 80-903086-1-9.

[14] MALÁ, Eva. Dítě a stres. Praha: Tigis, 2007. ISBN 978-80-903750-1-7.

[15] NAGY, Maria. The Child's Theories concerning Death. The Pedagogical Seminary and Journal of Genetic Psychology, 1948, roč. 73, č. 1, s. 3–27. https://doi.org/10.1080/08856559.1948.10533458

[16] NEŠPOROVÁ, Olga. O smrti a pohřbívání. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2013. ISBN 978-80-7325-320-2.

[17] ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: vývojová psychologie. 4. vyd. Praha: Portál, 2021. ISBN 978-80-262-1783-1.

[18] SCHILDER, Paul a David WECHSLER. The Attitudes of Children toward Death. The Pedagogical Seminary and Journal of Genetic Psychology, 1934, roč. 45, č. 2, s. 406–451. https://doi.org/10.1080/08856559.1934.10533137

[19] SLAUGHTER, Virginia. Young children's understanding of death. Australian Psychologist, 2005, roč. 40, č. 3, s. 179–186. ISSN 0005-0067. https://doi.org/10.1080/00050060500243426

[20] STEM/MARK. Téma smrti a umírání na základních školách v ČR: Závěrečná zpráva z individuálních rozhovorů a diskusních skupin pro organizaci Cesta domů STEM/MARK červen §§2021§§ [online]. 2021 [cit. 2024-08-25]. Dostupný z www: https://www.cestadomu.cz/sites/default/files/vyzkum_kvalitativni_cast.pdf.

[21] STEM/MARK. "Je smrt školou povinná?": Závěrečná zpráva z kvantitativní části výzkumu pro organizaci Cesta domů STEM/MARK červen 2021 [online]. §§2021§§ [cit. 2024-08-25]. Dostupný z www: https://www.cestadomu.cz/sites/default/files/vyzkum_kvantitativni_cast.pdf.

[22] THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.

[23] YALOM, Irvin D. Existenciální psychoterapie. 2. vyd. Praha: Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1587-5.

[24] ŽALOUDÍKOVÁ, Iva. Dětské pojetí smrti. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-8104-8. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8268-2016