Повышение квалификации преподавателей русского языка в Чехии : (организация, основные направления и актуальные проблемы)

Název: Повышение квалификации преподавателей русского языка в Чехии : (организация, основные направления и актуальные проблемы)
Transliterovaný název
Povyšenije kvalifikacii prepodavatelej russkogo jazyka v Čechii : (organizacija, osnovnyje napravlenija i aktual'nyje problemy)
Variantní název:
  • Advanced training for Russian language teachers in the Czech Republic : (organization, main directions and current problems)
Zdrojový dokument: Новая русистика. 2024, roč. 17, č. 2, s. 21-36
Rozsah
21-36
  • ISSN
    1803-4950 (print)
    2336-4564 (online)
Type: Článek
Jazyk
Licence: Neurčená licence
Přístupová práva
otevřený přístup
 

Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.

Abstrakt(y)
The article is devoted to the possibilities of improving the professional qualifications of Russian language teachers in 2019–2024 in the Czech Republic. In connection with recent events (pandemic, Russian-Ukrainian war), which have greatly affected the Czech education system as a whole, some trends in the field of advanced training of Russian language teachers are considered. More emphasis is placed on reviewing the existing offering and thematic focus of the courses. The first part of the article raises questions about changes in interest in the Russian language in a historical perspective, summarizes information about the foundation of Russian studies in individual universities, mentions organizations developing pedagogical foundations for teaching foreign languages, as well as other entities offering similar courses for Russian language teachers. The article presents available statistical data concerning the change in interest in the Russian language among primary and secondary school students. The final section lists several issues that influence changes in the organization of advanced training courses for Russian language teachers in the Czech Republic.
Reference
[1] 11. ročník rusistického semináře maslenica. https://asociacerusistu.cz/?p=5604. [online]. [cit. 14.07.2024].

[2] Celoživotní vzdělávání na Fakultě pedagogické ZČU. https://pc.fpe.zcu.cz/index.php?obor/145/0. [online]. [cit. 13.07.2024].

[3] Centrum celoživotního vzdělávání PedF UK. https://pages.pedf.cuni.cz/czv/?page_id=105. [online]. [cit. 13.07.2024].

[4] Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání. https://cermat.cz/. [online]. [cit. 14.07.2024].

[5] Descartes. Nabídka vzdělávacích akcí. https://www.descart.cz/index.php?pg=home. [online]. [cit. 14.07.2024].

[6] GRUNIK-CIKINA, N., KALITA, I. (2021): Rol' videoprodukcii v formirovanii kommunikativnoj i sociokul'turnoj kompetencii pri obučenii RKI. In: Èpistemologičeskije osnovanija sovremennogo obrazovanija: aktual'nyje voprosy prodviženija fundamental'nogo znanija v učebnyj process. Materialy II naučno-praktičeskoj konferencii (15–16 oktjabrja 2021 g.). Moskva, s. 343–352.

[7] Graf – Počet žáků v základních školách Statistika. https://csu.gov.cz/graf-pocet-zakuv-zakladnich-skolach. [online]. [cit. 14.07.2024].

[8] HŘÍBKOVÁ, R., ŽOFKOVÁ, H. (2016): Tradice oboru nás zavazují i inspirují: (historie a současnost didaktiky ruského jazyka na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze). Slavica litteraria 19, 2016, č. 2, s. 197–204.

[9] Kabinet Cizí jazyky. https://www.projektsypo.cz/webinare/kabinet-cizi-jazyky.html. [online]. [cit. 14.07.2024].

[10] KOROSTENSKI, J. (2016): K postavení ruštiny v českých zemích a na Slovensku do roku 1989. Opera Slavica 26, 2016, č. 2, s. 39–48.

[11] KORYČANKOVA, S. (2016): Sistema podgotovki učitelej russkogo jazyka v Češskoj Respublike — sovremennoje sostojanije, zadači i perspektivy napravlenija. Novaja rusistika 9, 2016, č. 2, s. 89–98.

[12] MORÁVKOVÁ, N. (2018): Dějiny učitelského vzdělávání v Plzni. Praha.

[13] Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského. https://www.npmk.cz/. [online]. [cit. 27.06.2024].

[14] Národní ústav pro vzdělávání. https://archiv-nuv.npi.cz/vse-o-nuv.html. [online]. [cit. 10.07.2024].

[15] Naše projekty – NPI – Národní pedagogický institut. https://www.npi.cz/projekty. [online]. [cit. 14.07.2024].

[16] Portál celoživotního vzdělávání. https://www.upol.cz/czv/info/#c52412. [online]. [cit. 13.07.2024].

[17] ŠTVERÁK, V. (1983): Stručné dějiny pedagogiky: vysokoškolská příručka pro studenty vysokých škol připravujících učitele. Praha.

[18] VORLÍČEK, Ch. (1992): K vývoji vysokoškolského vzdělání učitelů v Československu. Pedagogika, časopis pro vědy o vzdělávání a výchově 57, 1992, č. 3, s. 345–352.

[19] Vývojová ročenka školství. https://msmt.gov.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/statistikaskolstvi/vyvojova-rocenka-skolstvi-2012-13-2022-23. [online]. [cit. 13.07.2024].

[20] ZAN'KO, T. (2021): Tematičeskije i metodičeskije aspekty kursov povyšenija kvalifikacii dlja učitelej russkogo jazyka kak inostrannogo v obščeobrazovatel'nych i srednich učebnych zavedenijach. Philologia Rossica 3, 2021, č. 1, s. 133–148.