Arguments for marriage in Clement of Alexandria's Stromateis II–III

Název: Arguments for marriage in Clement of Alexandria's Stromateis II–III
Zdrojový dokument: Graeco-Latina Brunensia. 2016, roč. 21, č. 2, s. 247-264
Rozsah
247-264
  • ISSN
    1803-7402 (print)
    2336-4424 (online)
Type: Článek
Jazyk
Licence: Neurčená licence
 

Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.

Abstrakt(y)
This article analyses Clement of Alexandria's treatment of authorities in his treatise on marriage (Strom. II, 23, 137, 1 – III, 18, 110, 3). It shows that Clement widely quotes not only biblical authorities, but also classical authors; in his practical theology he puts great emphasis primarily on Paul the Apostle, Plato, and Aristotle. The article includes an overview of all of the sources (direct quotes, paraphrases, allusions) that Clement uses in his interpretation and also presents the treatise as a significant source of a large amount of fragments of both classical and early Christian literature.
Note
This study is a result of the research funded by the Czech Science Foundation as the project GA ČR P401/12/G168 "History and Interpretation of the Bible".
Reference
[1] Ferguson, J. (Transl.). (1991). Clement of Alexandria: Stromateis. Books one to three. Washington, D.C.: The Catholic University of America Press.

[2] Stählin, O., Früchtel, L., & Treu, U. (Eds). (1985). Clemens Alexandrinus: Opera (Vol. II; Die griechischen christlichen Schriftsteller der ersten drei Jahrhunderte, 15). Berlin: Akademie-Verlag.

[3] Stählin, O., Früchtel, L., & Treu, U. (Eds). (1970). Clemens Alexandrinus: Opera (Vol. III; Die griechischen christlichen Schriftsteller der ersten drei Jahrhunderte, 17). Berlin: Akademie-Verlag.

[4] Šedina, M., Černušková, V., & Plátová, J. (Transl. & Notes). (2006). Klement Alexandrijský: Stromata, II–III. Praha: Oikúmené.

[5] Clark, E. A. (1977). Clement's Use of Aristotle. The Aristotelian Contribution to Clement of Alexandria's Refutation of Gnosticism. New York: E. Mellen Press.

[6] Černušková, V. (2011). Apatheia. In V. Černušková, & J. Plátová (Transl. & Notes), Klement Alexandrijský: Stromata, VII (pp. 45–54). Praha: Oikúmené.

[7] Dus, J. A., & Pokorný, P. (2001). Neznámá evangelia. Novozákonní apokryfy (Vol. I). Praha: Vyšehrad.

[8] Hoek, A. van den (1988). Clement of Alexandria and His Use of Philo in the Stromateis. Leiden–Boston: Brill.

[9] Hoek, A. van den (1996). Techniques of Quotation in Clement of Alexandria. A View of Ancient Literary Working Methods. Vigiliae Christianae, 50, 223–243.

[10] Le Boulluec, A. (1985). La notion d'hérésie dans la littérature grecque (II–III siècles). Tome I: De Justin à Irénée; Tome II: Clément d'Alexandrie et Origène (Collection des Études Augustiniennes, Série Antiquité, 110–111). Paris: Institut des Études Augustiniennes.

[11] Löhr, W. A. (1996). Basilides und seine Schule (Wissenschaftliche Untersuchungen zum Neuen Testament, 83). Tübingen: Mohr Siebeck.

[12] Luz, U. (1997). Das Evangelium nach Matthäus (Evangelisch-katholischer Kommentar zum Neuen Testament, 1, 3). Zürich: Benzinger.

[13] Markschies, Ch. (2012). Das Evangelium nach den Ägyptern. In Ch. Markschies, & J. Schröter (Eds.), Antike christliche Apokryphen in deutscher Übersetzung, I: Evangelien und Verwandtes (Vol. I; pp. 661–682). Tübingen: Mohr Siebeck.

[14] Plátová, J. (2006). Matějovy Tradice. In H. Krmíčková, A. Pumprová, D. Růžičková, & L. Švanda (Eds.), Querite primum regnum Dei: Sborník příspěvků k poctě Jany Nechutové (pp. 69–80). Brno: Matice moravská.

[15] Rossé, G. (1972). Gesú in mezzo. Matteo 18, 20 nell'esegesi contemporanea. Roma: Città Nuova.

[16] Rossé, G. (1987). L'ecclesiologia di Matteo. Interpretazione di Mt. 18, 20. Roma: Città Nuova.

[17] Šedina, M. (2006). Apatheia božského bytí. In M. Šedina, V. Černušková, & J. Plátová (Transl. & Notes), Klement Alexandrijský: Stromata, II–III. (pp. 59–74). Praha: Oikúmené.