Vztah religionistiky a multikulturní výchovy

Title: Vztah religionistiky a multikulturní výchovy
Source document: Sacra. 2011, vol. 9, iss. 2, pp. 5-25
Extent
5-25
  • ISSN
    1214-5351 (print)
    2336-4483 (online)
Type: Article
Language
License: Not specified license
 

Notice: These citations are automatically created and might not follow citation rules properly.

Abstract(s)
The purpose of this study is to analyze the relation of the academic study of religion to the multicultural education. Is there any risk to participate on the curriculum of multicultural education? What is the situation about the religious education at Czech schools? What type of didactics is used by teachers to handle the category of religion? These questions motivated my diploma thesis which is the base for this study. The text is divided into four parts – introduction, context of Czech education about religion, analysis of education. All materials and proposal of activites concern the category of religion. Finally a consideration about the role of the academic study of religion within the multicultural education is proposed.
References
[1] Adamová, L. – Dudák, L. – Ventura, V. 2004. Základy filosofie, etiky: základy společenských věd pro střední školy. Praha: Fortuna.

[2] Alberts, W. 2008. "Didactics of the Study of Religion". Numen 55/2–3, 300–334. | DOI 10.1163/156852708X283087

[3] Arnal, W. 2000. "Definition". In: Braun, W. – McCutcheon, R. T. (Eds.). Guide to the Study of Religion. Londýn – New York: Cassel.

[4] Asad, T. 1993. Genealogies of Religion. Discipline and Reason of Power in Christianity and Islam. Baltimore – Londýn: The Johns Hopkins University Press.

[5] Braun, W. 2000. "Religion". In: Braun, W. – McCutcheon, R. T. (Eds.). Guide to the Study of Religion. Londýn – New York: Cassel.

[6] Buryánek, J. et al. 2004. Interkulturní vzdělávání: příručka nejen pro středoškolské pedagogy. Praha: Člověk v tísni v Nakladatelství Lidové noviny.

[7] Čornej, P. 2004. Dějepis pro gymnázia a střední školy. Praha: SPN.

[8] Denglerová, D. et al. 2010. Společenské vědy pro střední školy. Brno: DIDAKTIS.

[9] Emmert, F. et al. 2003. Odmaturuj ze společenských věd. Brno: DIDAKTIS.

[10] Foucault, M. 1994. "Nietzsche, genealogie, historie". In: Foucault, M. (Ed.). Diskurs, autor, genealogie. Praha: Svoboda.

[11] Horyna, B. 2007. "Kulturní věda – další dilema religionistiky". Religio 15/1, 3–27.

[12] Horyna, B. 2008. "Finalizace religionistiky. Problematika vnějších determinant rozvoje vědecké teorie". Religio 16/1, 5–31.

[13] Jensen, T. 2008. "RS based RE in Public Schools: A Must for a Secular State". Numen 55/2–3, 123–150. | DOI 10.1163/156852708X283023

[14] Kuklík, J. 2002. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 4, Nejnovější dějiny. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství.

[15] Lužný, D. 2004. "Stát, média a nová náboženství". In: Nešpor, Z. R. (Ed.). Jaká víra? Současná česká religiozita/spiritualita v pohledu kvantitativní sociologie náboženství. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky.

[16] Národní program rozvoje v České republice: Bílá kniha. 2001. Praha: Tauris.

[17] Popelka, M. – Válková, V. 2001. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 1, Pravěk a starověk. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství.

[18] Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. 2007. Praha: Výzkumný ústav pedagogický.

[19] Smith, J. Z. 2004. Relating Religion: Essays in the Study of Religion. Chicago: University of Chicago Press.

[20] Smith, J. Z. 1990. Drudgery Divine: On the Comparison of Early Christianities and the Religions of Late Antiquity. Chicago: University of Chicago Press – London: School of Oriental and African.

[21] Švingalová, D. 2007. Úvod do multikulturní výchovy. Liberec: Liberecké romské sdružení.

[22] Václavík, D. 2005. "Meze a možnosti religionistického používání pojmů sekta, kult a církev". Religio 13/1, 52–53.

[23] Václavíková Helšusová, L. – Václavík, D. 2006. "Institucionalizovaná podoba religiozity a její projevy v České republice v letech 1989–2000". Religio 14/2, 173–191.

[24] Vries, H. 2001. "In Media Res: Global Religion, Public Sphere, and the Task of Contemporary Comparative Religious Studies". In: Vries, H. – Weber, S. (Eds.). Religion and Media. Stanford: Stanford University Press.

[25] Werner, K. 2002. Náboženské tradice Asie: od Indie po Japonsko. S přihlédnutím k Přednímu východu. Brno: Masarykova univerzita v Brně.