Title: The practice of music in Rajhrad monastery in the first half of the 18th century
Source document: Musicologica Brunensia. 2014, vol. 49, iss. 2, pp. [169]-180
Extent
[169]-180
-
ISSN1212-0391 (print)2336-436X (online)
Persistent identifier (DOI): https://doi.org/10.5817/MB2014-2-11
Stable URL (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/132804
Type: Article
Language
License: Not specified license
Notice: These citations are automatically created and might not follow citation rules properly.
Abstract(s)
Continuity of change is perhaps the best characteristic for a wide range of activities that influenced the everyday life in Rajhrad Benedictine monastery in South Moravia during the first half of the eighteenth century. These activities reached their climax under provost Anton Pirmus (1676–1744) in an attempt to realise an ambitious project made by famous architect Johann Santini Aichl of rebuilding the monastery complex and monastery church. An attempt to answer an arising question of how music was practised there and how in general the monastery's musical life mirrors the above mentioned continuity of change is the aim of this paper. I will try to formulate an answer by giving an insight into the evolving musical life in Rajhrad monastery in the first half of the 18th century and within this I accentuate local and distant individualities (e.g Günther Jacob) connecting with musical culture in Rajhrad, changes in repertoire and places where music was performed.
References
[1] BOURDIEU, Pierre. The forms of capital. In Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education. New York: Greenwood, 1986, p. 241–258.
[2] BOURDIEU, Pierre: Practical Reason: On the Theory of Action, Stanford University Press: 1998.
[3] CULKA, Zdeněk. Inventáře hudebních nástrojů a hudebnin piaristické koleje v Kosmonosích. Příspěvky dějinám české hudby. 1972, vol. 2, p. 5–43.
[4] FREEMAN, Daniel E. The opera theater of Count Franz Anton Sporck in Prague. Pendragon Press, 1992.
[5] JONÁŠOVÁ, Milada. Kontrafakturen in der böhmischen Kirchenmusik des 18. Jahrhunderts. Musicologica Brunensia, 2014, Vol. 49, Nr. 2, p.
[6] KRAUS, Felix von. Biographie des k. k. Vice-Hof-Kapellmeister A. Caldara. Wien: 1894.
[7] POHANKA, Jaroslav. Loutnové tabulatury z rajhradského kláštera. Časopis Moravského muzea, 1955, vol. 40.
[8] SEHNAL, Jiří. Hudba v premonstrátském klášteře Hradisko u Olomouce 1693–1739. Časopis Moravského muzea, 1991, vol. 76, p. 185–220.
[9] SEHNAL, Jiří. Počátky opery na Moravě. In O divadle na Moravě. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1974, p. 69–71.
[10] SEHNAL, Jiří. Trubači a hra na přirozenou trompetu na Moravě v 17. a 18. století. Časopis Moravského muzea, 1988, vol. 73.
[11] STRAKOVÁ, Theodora. Rajhradský hudební inventář z roku 1725. Časopis Moravského muzea, 1973, vol. 58, p. 217–246.
[12] THALHAMMER, Manfred. Studien zur Messenkomposition Antonio Caldaras (um 1670–1736). Würzburg: 1971.
[13] TROLDA, Emilián. P. Gunther Jacob (Eine Musikerbiographie). Mitteilungen des Vereines für Geschichte der Deutschen in Böhmen, Vol. 53, hrsg. Ottokar Weber, Praha: 1915, p. 285–286.
[14] VESELÁ, Irena – ŽŮREK, Pavel. Maurus Haberhauer (1746–1799) und die Musikkultur Kloster Raygerns seiner Zeit. Regensburg: 2014 (in print).
[15] ŽŮREK, Pavel. Zapomenutý brněnský skladatel Jan Brixides. Opus musicum, 2005, vol. 37, p. 41–46.
[16] ŽŮREK, Pavel: "Es mir gehet wie jenem der Ketzereÿ unschuldig beschuldigten…" Nové poznatky a dokumenty k životu skladatele Jana Furbeho (?1717–1775?). Acta musicologica [online]. 2014, 1. URL:< http://acta.musicologica.cz/>
[2] BOURDIEU, Pierre: Practical Reason: On the Theory of Action, Stanford University Press: 1998.
[3] CULKA, Zdeněk. Inventáře hudebních nástrojů a hudebnin piaristické koleje v Kosmonosích. Příspěvky dějinám české hudby. 1972, vol. 2, p. 5–43.
[4] FREEMAN, Daniel E. The opera theater of Count Franz Anton Sporck in Prague. Pendragon Press, 1992.
[5] JONÁŠOVÁ, Milada. Kontrafakturen in der böhmischen Kirchenmusik des 18. Jahrhunderts. Musicologica Brunensia, 2014, Vol. 49, Nr. 2, p.
[6] KRAUS, Felix von. Biographie des k. k. Vice-Hof-Kapellmeister A. Caldara. Wien: 1894.
[7] POHANKA, Jaroslav. Loutnové tabulatury z rajhradského kláštera. Časopis Moravského muzea, 1955, vol. 40.
[8] SEHNAL, Jiří. Hudba v premonstrátském klášteře Hradisko u Olomouce 1693–1739. Časopis Moravského muzea, 1991, vol. 76, p. 185–220.
[9] SEHNAL, Jiří. Počátky opery na Moravě. In O divadle na Moravě. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1974, p. 69–71.
[10] SEHNAL, Jiří. Trubači a hra na přirozenou trompetu na Moravě v 17. a 18. století. Časopis Moravského muzea, 1988, vol. 73.
[11] STRAKOVÁ, Theodora. Rajhradský hudební inventář z roku 1725. Časopis Moravského muzea, 1973, vol. 58, p. 217–246.
[12] THALHAMMER, Manfred. Studien zur Messenkomposition Antonio Caldaras (um 1670–1736). Würzburg: 1971.
[13] TROLDA, Emilián. P. Gunther Jacob (Eine Musikerbiographie). Mitteilungen des Vereines für Geschichte der Deutschen in Böhmen, Vol. 53, hrsg. Ottokar Weber, Praha: 1915, p. 285–286.
[14] VESELÁ, Irena – ŽŮREK, Pavel. Maurus Haberhauer (1746–1799) und die Musikkultur Kloster Raygerns seiner Zeit. Regensburg: 2014 (in print).
[15] ŽŮREK, Pavel. Zapomenutý brněnský skladatel Jan Brixides. Opus musicum, 2005, vol. 37, p. 41–46.
[16] ŽŮREK, Pavel: "Es mir gehet wie jenem der Ketzereÿ unschuldig beschuldigten…" Nové poznatky a dokumenty k životu skladatele Jana Furbeho (?1717–1775?). Acta musicologica [online]. 2014, 1. URL:< http://acta.musicologica.cz/>