Title: Obraz Židů v českém kazatelství přelomu 17. a 18. století: předběžné poznámky
Variant title:
- The representation of Jews in Czech sermons at the turn of the 17th and 18th centuries: preliminary notes
Source document: Bohemica litteraria. 2016, vol. 19, iss. 1, pp. 72-106
Extent
72-106
-
ISSN1213-2144 (print)2336-4394 (online)
Stable URL (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/136160
Type: Article
Language
License: Not specified license
Notice: These citations are automatically created and might not follow citation rules properly.
Abstract(s)
Although Jews and Judaism were marginal topics of early modern preaching in the Czech lands, this paper shows that these rare mentions shaped the image of the Jewish community in Christian eyes, and that the Catholic sermons both guided and partly smoothed the hostile perception of Jews. This article examines Czech collections of sermons from the turn of the 17th and 18th centuries, the period of the official oppression, and the state anti-Jewish policy, moreover focusing on the roots and function of the literary representation of Jews. It is indisputable that preachers, drawing from medieval literature, were fundamentally influenced by the traditional theological concept of Jews as a living witness to the Christian truth. At the same time, baroque sermons reused medieval exempla and miracula preserving narratives about host desecrations, ritual murders, as well as miraculous conversions. The Jewish figures in the Czech sermons served also as a concetto (conceit), a cornerstone in the structure of conceptual preaching. Due to the increasing number of Bohemian and Moravian Jewry at the end of 17th century, and the socioeconomical tension between Christian and Jewish communities, catholic preachers pursued contemporary topics and criticized unpermitted contacts, allegedly leading to the inferior status of Christians. On the other hand, these critical notes usually were targeted primarily on Christian believers and their laxity in the observance of religious life, as well as ignorance of social hierarchy. Anti-Jewish rhetoric was an integral part of early modern homiletics, however, catholic preachers endeavoured to avoid vulgar and popular anti-Judaism. Based on the analysis of Czech sermons, the pulpit oratory did not represent the official reduction and extirpation policy of the Habsburg dynasty in Bohemia and Moravia, contrarily, there are few examples of preachers who reservedly defended Jewish community against any kind of injustice.
Note
Studie vychází v rámci grantu "Konfesijní kultura mezi středověkem a moderní dobou – Posílení mezinárodního výzkumu na Katedře historie FF UP" (CZ.1.07/2.3.00/20.0192).
References
[1] BECKOVSKÝ, Jan, 1707. Katolického živobytí nepohnutedlný základ (Praha: Jan Karel Jeřábek)
[2] BILOVSKÝ, Bohumír Hynek Josef, 1720. Cantator cygnus funeris ipse sui mortis beate traditor (Olomouc: Joannes Adam Auinger)
[3] BILOVSKÝ, Bohumír Hynek Josef, 1721. Pia quadragesima aeterna veneratione (Opava: Eva Schindler)
[4] BILOVSKÝ, Bohumír Hynek Josef, 1724. Coelum vivium, et firmamentum dogmatum Christi (Opava: Joannes Wenceslaus Schindler)
[5] BUXTORF, Johannes, 1643. Synagoga Judaica. Das ist Judenschul (Basel: Ludwig König) [1603]
[6] BUXTORF, Johannes, 1712. Synagoga Judaica de Judaeorum fide, ritibus, ceremoniis tam publicis et sacris, quam privatis, in domestica vivendi ratione [...] a Johanne Buxtorfio fil. quinta hac editione autem revisa a mendis expurgata a Joh. Jacobo Buxtorfio (Basel: Johannes Georgius König)
[7] DAVROUTIUS, Antonius, 1616. Florum exemplorum sive Catechismi historialis. Tomus III. (Duaci: Ioannes Bogardus)
[8] HASELBAUER, Franciscus, 1730. Kurtzer Inhalt deß Christlichen Gesatzes, in 100. Unterweisungen, allen Kindern Israel, welche von Gott erlaüchtet, an Jesum Christum den wahren Messiam glauben wollen (Praha: Carolo-Ferdinandeische Buchdruckerey im Colleg. S. J. bey St. Clement)
[9] HESS, Ernst Ferdinand, 1603. Flagellum Iudaeorum. Bič židovský (Praha: s. n.)
[10] KLEKLAR, Jan, 1702. Semen verbi Dei, to jest semeno slova Božího (Praha: Vojtěch Jiří Koniáš)
[11] KONIÁŠ, Antonín, 1740. Vejtažní naučení a vejkladové na všecky nedělní i sváteční epištoly (Hradec Králové: Václav Jan Tybely)
[12] KOPECKÝ, Milan (ed.), 1999. Fridrich Bridel: Básnické dílo (Praha: Torst)
[13] LAŠTOVKA, Tomáš Xaverius, 1748. Čtvrtý článek víry katolické: Trpěl pod Pontským Pilátem, ukřižován, umřel i pohřben jest (Trnava: Akademická imprese)
[14] LINKA, Jan (ed.), 2013. Václav Hájek z Libočan: Kronika česká (Praha: Academia)
[15] NÁCHODSKÝ, Štěpán František, 1707. Sancta curiositas, to jest svatá všetečnost. Díl první (Praha: Petr Antonín Bennek)
[16] NÁCHODSKÝ, Štěpán František, 1748. Sancta curiositas, to jest svatá všetečnost. Díl druhý (Praha: Johanna Koudelková)
[17] PETRŮ, Eduard (ed.), 1957. Olomoucké povídky: Příspěvek ke studiu vývoje staročeské zábavné prózy (Praha: SPN), s. 23–26
[18] ROBLIK, Elias Liborius, 1741. Jüdische Augen-Gläser (Brno – Znojmo: Maria Barbora Swobodin – Anton Johannes)
[19] ROBLIK, Elias Liborius, 1743. Jüdische Augen-Gläser (Hradec Králové: Wenzl Johann Tibelli)
[20] ŘÍMSKÝ MISÁL, 1947. Římský misál, ed. Marian Schaller (Praha: Bohuslav Rupp)
[21] ŠTEYER, Matěj Václav, 1731ab. Postila katolická na dvě části rozdělená, nedělní a sváteční (Praha: Joachym Jan Kamenický) [1691]
[22] TÁBORSKÝ, Chrysostom Xaver Ignác, 1738. Tria tabernacula in Monte Thaboraeo exstructa (Olomouc: František Antonín Hirnle)
[23] VESELÝ, Fabián, 1725. Conciones in praecipua totius Anni Dominicas, item sermones Quadragesimales. Tomus secundus (Praha: Joachym František Kamenický)
[24] WALDT, Ondřej František Jakub de, 1736. Chválořeč neb kázání na některé svátky a obzvláštní roční slavnosti svatých Božích (Praha: Matěj Adam Höger)
[25] ARAVA – NOVOTNÁ, Lena, 2011. The Bydzov's "Israelites" and the Frankist, two sects in 18th-Century Bohemia: Similarities and differences (Praha: Karlova Universita)
[26] BLUMENKRANTZ, Bernhard, 1946. Die Judenpredigt Augustins: Ein Beitrag Zur Geschichte der Jüdisch-Christlichen Beziehungen in den Ersten Jahrhunderten (Basel: Helbing und Lichtenhahn)
[27] BURNET, Stephen G., 1996. From Christian Hebraism to Jewish studies: Johannes Buxtorf (1564–1629) and Hebrew learning in the seventeenth century (Leiden-New York: E. J. Brill)
[28] CARLEBACH, Elisheva, 2001. The Death of Simon Abeles: Jewish-Christian Tension in Seventeenth-Century Prague (New York: Queens College)
[29] CERMAN, Ivo, 2003. "Maria Theresia in the Mirror of Contemporary Mock Jewish Chronicles", Judaica Bohemiae 38, s. 5–47
[30] COHEN, Jeremy, 2001. Living letters of the Law. Ideas of the Jew in Medieval Christianity (Berkeley: California University Press)
[31] DEUTSCH, Yaacov, 2012. Judaism in Christian Eyes: Ethnographic Descriptions of Jews and Judaism in Early Modern Europe (Oxford: Oxford University Press)
[32] DOBALOVÁ, Sylva, 2004. Pašijový cyklus Karla Škréty (Praha: NLN)
[33] FAÜ, Jean-Francois, 2005. L'image des Juifs dans l'art chrétien mediéval (Paris: Maisonneuve et Larose), s. 29–54
[34] FREDRIKSEN, Paula, 1995. "Excaecati Occulta Justitia Dei: Augustine on Jews and Judaism", Journal of Early Christian Studies Volume 3, Number 3, Fall 1995, s. 299–324 | DOI 10.1353/earl.0.0061
[35] FINKIELKRAUT, Alain, 1997. The Imaginary Jew (Lincoln: University of Nebraska Press)
[36] GREENBLAT, Rachel L., 2016. "Aby vyprávěli svým dětem". Paměť židovské obce v raně novověké Praze (Praha: Academia)
[37] GREGG, Joan Young, 1997. Devils, Women, and Jews: Reflections of the Other in Medieval Sermon Stories (Albany: State University of New York Press)
[38] HAVELKA, Tomáš, 2009. Komika českého raně novověkého bohemikálního dramatu (disertační práce) (Brno: MMU)
[39] HRUBÝ, Hynek, 1901. České postilly: Studie literarně a kulturně historická (Praha: Jubilejní fond Král. české společnosti náuk)
[40] KOPECKÝ, Milan, 1970. Staří slezští kazatelé (Ostrava: Profil)
[41] KOŘÁN, Ivo, 1968. "Cyriacký klášter a chrám sv. Kříže Většího v baroku", Umění 16, s. 173–195
[42] KOŘÁN, Ivo, 1998. "Židovská sekta na Bydžovsku v polovině 18. století", Český časopis historický 96/1, s. 72–101
[43] KRÁSL, František, 1886. Arnošt hrabě Harrach, kardinál sv. církve římské a kníže arcibiskup pražský: Historicko-kritické vypsání náboženských poměrů v Čechách od roku 1623–1667 (Praha: Kn. arcibiskupská knihtiskárna)
[44] KRUGER, Steven F., 2006. The Spectral Jew: Conversion and Embodiment in Medieval Europe (Minneapolis: University of Minnesota Press)
[45] KVAPIL, Jan, 1999. "Obraz Židovstva v díle pražského barokního kazatele Tobiáše Jana Beckera", in Jinakost, cizost v jazyce a v literatuře: Sborník z mezinárodní konference (Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně), s. 254–258
[46] KVAPIL, Jan, 2003. "Die deutsch-böhmische Barockliteratur für/über die Juden", in O! werthestes Vatter-Land! Kultur Deutschböhmens 17.–18. Jh. (Ústí nad Labem: Společnost pro dějiny Němců v Čechách), s. 65–72
[47] LIPTON, Sara, 2014. Dark Mirror: The Medieval Origins of Anti-Jewish Iconography (New York: Metropolitan Books)
[48] LOUTHAN, Howard, 2011. Obracení Čech na víru aneb Rekatolizace po dobrém i po zlém (Praha: Rybka Publishers)
[49] LUDVÍKOVÁ, Kristýna, 2007. Svatá všetečnost Štěpána Františka Náchodského (diplomová práce) (Praha: Univerzita Karlova)
[50] MACIEJKO, Pavel, 2014. "The Rabbi and the Jesuit: On Rabbi Jonathan Eibeschuetz and Father Franciscus Haselbauer Editing the Talmud", Jewish Social Studies, 20/2, s. 147–184 | DOI 10.2979/jewisocistud.20.2.147
[51] MILLER, Michael L., 2015. Moravští Židé v době emancipace (Praha: NLN)
[52] NOVÁK, Vladimír – MAŠLANOVÁ, Ludmila, 1993. Musicae navales Pragenses: Pražské lodní hudby 18. století: Studie, texty, analýzy (Praha: Národní knihovna v Praze)
[53] NOVOTNÝ, Antonín, 2002. U staropražských cyriáků čili Kronika zaniklého kláštera 1256–1925 (Praha: Bystrov a synové)
[54] OORT, Johannes van, 2009. "Jews and Judaism in Augustine's Sermones", in Ministerium Sermonis. Philological, Historical and Theological Studies on Augustine's Sermones ad Populum (Turnhout: Brepols Publishers), s. 243–265
[55] PODLAHA, Antonín, 1893. "Život a působení Antonína Koniáše", Sborník historického kroužku 2, s. 3–48
[56] PODLAHA, Antonín, 1917. Dějiny arcidiecése pražské od konce století 17. do počátku století 19. (Praha: Dědictví sv. Prokopa)
[57] PODLAHA, Antonín, 1924. "Drobné příspěvky k dějinám starší literatury české. Š. F. Náchodský", Časopis Národního muzea 98, s. 269–271
[58] PROKEŠ, Jaroslav, 1929. "Úřední antisemitismus a pražské ghetto v době pobělohorské: Redukční a extirpační pokusy z let 1679 až 1729", in Ročenka Společnosti pro dějiny Židů v Československé republice, s. 41–224
[59] PUTÍK, Alexandr, 1999. "The Prague Jewish Community in the Late 17th and Early 18th Centuries", Judaica Bohemiae 35, s. 4–140
[60] TOMASCH, Sylvia, 2000. "Postcolonial Chaucer and the Virtual Jew", in The Postcolonial Middle Ages (New York: St. Martin's Press), s. 243–260
[61] ROEMER, Nils, 2004. "Colliding Visions: Jewish Messianism and German Scholarship in the Eighteenth Century, in Hebraica Veritas? Christian Hebraists and the Study of Judaism in Early Modern Europe (Philadelphia: University of Pennsylvania Press), s. 266–285
[62] RYANTOVÁ, Marie, 2007. "Čtenář", in Člověk českého raného novověku (Praha: Argo), s. 398–432
[63] SEGERT, Stanislav – BERÁNEK, Karel, 1967. Orientalistik an der Prager Universität – Erster Teil (1348–1848) (Praha: Univerzita Karlova)
[64] SEGERT, Stanislav, 1993. An Eighteenth Century Czech Manuscript Abour Jews: A preliminary Report on "Mura Žydowska" by Karel Jugl from 1745, Archív Orientální 61/ 1, s. 30–40
[65] SLÁDEK, Miloš, 2005. "Josef Vašica a edice osmi kázání Ondřeje Františka de Waldta z roku 1940", in Ondřej František Jakub de Waldt (1683–1752) a jeho doba (Dobrš: Římskokatolická farnost Dobrš), s. 75–79
[66] SLÁDEK, Miloš, 2010. "Na okraj postily Jana Kleklara", Bohemia jesuitica 1556–2006 (Praha: Karolinum), s. 869–877
[67] SLÁDEK, Miloš, 2013. "O skrýších převzácných darů ducha aneb Poznámky ke Koniášově Postile", in Krátké věčného spasení upamatování: k životu a době jezuity Antonína Koniáše (Praha: ÚČL AV ČR), s. 81–91
[68] SLÁDEK, Pavel, 2015. "Early Modern Polemical Anti-Ethnographies of Jews: An Unpublished Book on Jewish Mores by the Czech Catholic Priest Karel Jugl", in Frankfurt's 'Jewish Notabilia' ('Jüdische Merckwürdigkeiten'): Ethnographic Views of Urban Jewry in Central Europe around 1700 – Frankfurter Judaistische Beiträge 40, s. 167–198
[69] SOUKUP, Daniel, 2009. "Šimon Abeles: Zrození barokní legendy", Česká literatura 57/3, s. 346–371
[70] SOUKUPOVÁ, Helena, 2007. "Pražský klášter cyriaků s kostelem sv. Kříže", in Od knížat ke králům. Sborník u příležitosti 60. narozenin Josefa Žemličky (Praha: NLN), s. 254–272
[71] STRAUSS, Walter L., 1975. The German Single-leaf Woodcut 1550–1600. A Pictorial Catalogue 1. (New York: abaris Books)
[72] TETER, Magda, 2006. Jews and Heretics in Catholic Poland: A Beleaguered Church in the Post-Reformation Era (Cambridge: Cambridge University)
[73] TOLAN, John, 2015. "Of Milk and Blood: Innocent III and the Jews, Revisted", in Jews and Christians in Thirteenth-Century France (New York: Palgrave), s. 139–149
[74] VAŠICA, Josef, 1938. České literární baroko (Praha: Vyšehrad)
[75] VESELÁ-PRUDKOVÁ, Lenka, 2003. Židé a česká společnost v zrcadle české literatury (Praha: NLN)
[76] WOLF, Gerson, 1864. "Statistik der Juden in Böhmen, Mähren und Schlesien im Jahre 1754", Ben Chananja 7/41, s. 819–821
[77] ZUBER, Rudlof, 2003. Osudy moravské církve v 18. století. 2. (Olomouc: Matice cyrilometodějská)
[2] BILOVSKÝ, Bohumír Hynek Josef, 1720. Cantator cygnus funeris ipse sui mortis beate traditor (Olomouc: Joannes Adam Auinger)
[3] BILOVSKÝ, Bohumír Hynek Josef, 1721. Pia quadragesima aeterna veneratione (Opava: Eva Schindler)
[4] BILOVSKÝ, Bohumír Hynek Josef, 1724. Coelum vivium, et firmamentum dogmatum Christi (Opava: Joannes Wenceslaus Schindler)
[5] BUXTORF, Johannes, 1643. Synagoga Judaica. Das ist Judenschul (Basel: Ludwig König) [1603]
[6] BUXTORF, Johannes, 1712. Synagoga Judaica de Judaeorum fide, ritibus, ceremoniis tam publicis et sacris, quam privatis, in domestica vivendi ratione [...] a Johanne Buxtorfio fil. quinta hac editione autem revisa a mendis expurgata a Joh. Jacobo Buxtorfio (Basel: Johannes Georgius König)
[7] DAVROUTIUS, Antonius, 1616. Florum exemplorum sive Catechismi historialis. Tomus III. (Duaci: Ioannes Bogardus)
[8] HASELBAUER, Franciscus, 1730. Kurtzer Inhalt deß Christlichen Gesatzes, in 100. Unterweisungen, allen Kindern Israel, welche von Gott erlaüchtet, an Jesum Christum den wahren Messiam glauben wollen (Praha: Carolo-Ferdinandeische Buchdruckerey im Colleg. S. J. bey St. Clement)
[9] HESS, Ernst Ferdinand, 1603. Flagellum Iudaeorum. Bič židovský (Praha: s. n.)
[10] KLEKLAR, Jan, 1702. Semen verbi Dei, to jest semeno slova Božího (Praha: Vojtěch Jiří Koniáš)
[11] KONIÁŠ, Antonín, 1740. Vejtažní naučení a vejkladové na všecky nedělní i sváteční epištoly (Hradec Králové: Václav Jan Tybely)
[12] KOPECKÝ, Milan (ed.), 1999. Fridrich Bridel: Básnické dílo (Praha: Torst)
[13] LAŠTOVKA, Tomáš Xaverius, 1748. Čtvrtý článek víry katolické: Trpěl pod Pontským Pilátem, ukřižován, umřel i pohřben jest (Trnava: Akademická imprese)
[14] LINKA, Jan (ed.), 2013. Václav Hájek z Libočan: Kronika česká (Praha: Academia)
[15] NÁCHODSKÝ, Štěpán František, 1707. Sancta curiositas, to jest svatá všetečnost. Díl první (Praha: Petr Antonín Bennek)
[16] NÁCHODSKÝ, Štěpán František, 1748. Sancta curiositas, to jest svatá všetečnost. Díl druhý (Praha: Johanna Koudelková)
[17] PETRŮ, Eduard (ed.), 1957. Olomoucké povídky: Příspěvek ke studiu vývoje staročeské zábavné prózy (Praha: SPN), s. 23–26
[18] ROBLIK, Elias Liborius, 1741. Jüdische Augen-Gläser (Brno – Znojmo: Maria Barbora Swobodin – Anton Johannes)
[19] ROBLIK, Elias Liborius, 1743. Jüdische Augen-Gläser (Hradec Králové: Wenzl Johann Tibelli)
[20] ŘÍMSKÝ MISÁL, 1947. Římský misál, ed. Marian Schaller (Praha: Bohuslav Rupp)
[21] ŠTEYER, Matěj Václav, 1731ab. Postila katolická na dvě části rozdělená, nedělní a sváteční (Praha: Joachym Jan Kamenický) [1691]
[22] TÁBORSKÝ, Chrysostom Xaver Ignác, 1738. Tria tabernacula in Monte Thaboraeo exstructa (Olomouc: František Antonín Hirnle)
[23] VESELÝ, Fabián, 1725. Conciones in praecipua totius Anni Dominicas, item sermones Quadragesimales. Tomus secundus (Praha: Joachym František Kamenický)
[24] WALDT, Ondřej František Jakub de, 1736. Chválořeč neb kázání na některé svátky a obzvláštní roční slavnosti svatých Božích (Praha: Matěj Adam Höger)
[25] ARAVA – NOVOTNÁ, Lena, 2011. The Bydzov's "Israelites" and the Frankist, two sects in 18th-Century Bohemia: Similarities and differences (Praha: Karlova Universita)
[26] BLUMENKRANTZ, Bernhard, 1946. Die Judenpredigt Augustins: Ein Beitrag Zur Geschichte der Jüdisch-Christlichen Beziehungen in den Ersten Jahrhunderten (Basel: Helbing und Lichtenhahn)
[27] BURNET, Stephen G., 1996. From Christian Hebraism to Jewish studies: Johannes Buxtorf (1564–1629) and Hebrew learning in the seventeenth century (Leiden-New York: E. J. Brill)
[28] CARLEBACH, Elisheva, 2001. The Death of Simon Abeles: Jewish-Christian Tension in Seventeenth-Century Prague (New York: Queens College)
[29] CERMAN, Ivo, 2003. "Maria Theresia in the Mirror of Contemporary Mock Jewish Chronicles", Judaica Bohemiae 38, s. 5–47
[30] COHEN, Jeremy, 2001. Living letters of the Law. Ideas of the Jew in Medieval Christianity (Berkeley: California University Press)
[31] DEUTSCH, Yaacov, 2012. Judaism in Christian Eyes: Ethnographic Descriptions of Jews and Judaism in Early Modern Europe (Oxford: Oxford University Press)
[32] DOBALOVÁ, Sylva, 2004. Pašijový cyklus Karla Škréty (Praha: NLN)
[33] FAÜ, Jean-Francois, 2005. L'image des Juifs dans l'art chrétien mediéval (Paris: Maisonneuve et Larose), s. 29–54
[34] FREDRIKSEN, Paula, 1995. "Excaecati Occulta Justitia Dei: Augustine on Jews and Judaism", Journal of Early Christian Studies Volume 3, Number 3, Fall 1995, s. 299–324 | DOI 10.1353/earl.0.0061
[35] FINKIELKRAUT, Alain, 1997. The Imaginary Jew (Lincoln: University of Nebraska Press)
[36] GREENBLAT, Rachel L., 2016. "Aby vyprávěli svým dětem". Paměť židovské obce v raně novověké Praze (Praha: Academia)
[37] GREGG, Joan Young, 1997. Devils, Women, and Jews: Reflections of the Other in Medieval Sermon Stories (Albany: State University of New York Press)
[38] HAVELKA, Tomáš, 2009. Komika českého raně novověkého bohemikálního dramatu (disertační práce) (Brno: MMU)
[39] HRUBÝ, Hynek, 1901. České postilly: Studie literarně a kulturně historická (Praha: Jubilejní fond Král. české společnosti náuk)
[40] KOPECKÝ, Milan, 1970. Staří slezští kazatelé (Ostrava: Profil)
[41] KOŘÁN, Ivo, 1968. "Cyriacký klášter a chrám sv. Kříže Většího v baroku", Umění 16, s. 173–195
[42] KOŘÁN, Ivo, 1998. "Židovská sekta na Bydžovsku v polovině 18. století", Český časopis historický 96/1, s. 72–101
[43] KRÁSL, František, 1886. Arnošt hrabě Harrach, kardinál sv. církve římské a kníže arcibiskup pražský: Historicko-kritické vypsání náboženských poměrů v Čechách od roku 1623–1667 (Praha: Kn. arcibiskupská knihtiskárna)
[44] KRUGER, Steven F., 2006. The Spectral Jew: Conversion and Embodiment in Medieval Europe (Minneapolis: University of Minnesota Press)
[45] KVAPIL, Jan, 1999. "Obraz Židovstva v díle pražského barokního kazatele Tobiáše Jana Beckera", in Jinakost, cizost v jazyce a v literatuře: Sborník z mezinárodní konference (Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně), s. 254–258
[46] KVAPIL, Jan, 2003. "Die deutsch-böhmische Barockliteratur für/über die Juden", in O! werthestes Vatter-Land! Kultur Deutschböhmens 17.–18. Jh. (Ústí nad Labem: Společnost pro dějiny Němců v Čechách), s. 65–72
[47] LIPTON, Sara, 2014. Dark Mirror: The Medieval Origins of Anti-Jewish Iconography (New York: Metropolitan Books)
[48] LOUTHAN, Howard, 2011. Obracení Čech na víru aneb Rekatolizace po dobrém i po zlém (Praha: Rybka Publishers)
[49] LUDVÍKOVÁ, Kristýna, 2007. Svatá všetečnost Štěpána Františka Náchodského (diplomová práce) (Praha: Univerzita Karlova)
[50] MACIEJKO, Pavel, 2014. "The Rabbi and the Jesuit: On Rabbi Jonathan Eibeschuetz and Father Franciscus Haselbauer Editing the Talmud", Jewish Social Studies, 20/2, s. 147–184 | DOI 10.2979/jewisocistud.20.2.147
[51] MILLER, Michael L., 2015. Moravští Židé v době emancipace (Praha: NLN)
[52] NOVÁK, Vladimír – MAŠLANOVÁ, Ludmila, 1993. Musicae navales Pragenses: Pražské lodní hudby 18. století: Studie, texty, analýzy (Praha: Národní knihovna v Praze)
[53] NOVOTNÝ, Antonín, 2002. U staropražských cyriáků čili Kronika zaniklého kláštera 1256–1925 (Praha: Bystrov a synové)
[54] OORT, Johannes van, 2009. "Jews and Judaism in Augustine's Sermones", in Ministerium Sermonis. Philological, Historical and Theological Studies on Augustine's Sermones ad Populum (Turnhout: Brepols Publishers), s. 243–265
[55] PODLAHA, Antonín, 1893. "Život a působení Antonína Koniáše", Sborník historického kroužku 2, s. 3–48
[56] PODLAHA, Antonín, 1917. Dějiny arcidiecése pražské od konce století 17. do počátku století 19. (Praha: Dědictví sv. Prokopa)
[57] PODLAHA, Antonín, 1924. "Drobné příspěvky k dějinám starší literatury české. Š. F. Náchodský", Časopis Národního muzea 98, s. 269–271
[58] PROKEŠ, Jaroslav, 1929. "Úřední antisemitismus a pražské ghetto v době pobělohorské: Redukční a extirpační pokusy z let 1679 až 1729", in Ročenka Společnosti pro dějiny Židů v Československé republice, s. 41–224
[59] PUTÍK, Alexandr, 1999. "The Prague Jewish Community in the Late 17th and Early 18th Centuries", Judaica Bohemiae 35, s. 4–140
[60] TOMASCH, Sylvia, 2000. "Postcolonial Chaucer and the Virtual Jew", in The Postcolonial Middle Ages (New York: St. Martin's Press), s. 243–260
[61] ROEMER, Nils, 2004. "Colliding Visions: Jewish Messianism and German Scholarship in the Eighteenth Century, in Hebraica Veritas? Christian Hebraists and the Study of Judaism in Early Modern Europe (Philadelphia: University of Pennsylvania Press), s. 266–285
[62] RYANTOVÁ, Marie, 2007. "Čtenář", in Člověk českého raného novověku (Praha: Argo), s. 398–432
[63] SEGERT, Stanislav – BERÁNEK, Karel, 1967. Orientalistik an der Prager Universität – Erster Teil (1348–1848) (Praha: Univerzita Karlova)
[64] SEGERT, Stanislav, 1993. An Eighteenth Century Czech Manuscript Abour Jews: A preliminary Report on "Mura Žydowska" by Karel Jugl from 1745, Archív Orientální 61/ 1, s. 30–40
[65] SLÁDEK, Miloš, 2005. "Josef Vašica a edice osmi kázání Ondřeje Františka de Waldta z roku 1940", in Ondřej František Jakub de Waldt (1683–1752) a jeho doba (Dobrš: Římskokatolická farnost Dobrš), s. 75–79
[66] SLÁDEK, Miloš, 2010. "Na okraj postily Jana Kleklara", Bohemia jesuitica 1556–2006 (Praha: Karolinum), s. 869–877
[67] SLÁDEK, Miloš, 2013. "O skrýších převzácných darů ducha aneb Poznámky ke Koniášově Postile", in Krátké věčného spasení upamatování: k životu a době jezuity Antonína Koniáše (Praha: ÚČL AV ČR), s. 81–91
[68] SLÁDEK, Pavel, 2015. "Early Modern Polemical Anti-Ethnographies of Jews: An Unpublished Book on Jewish Mores by the Czech Catholic Priest Karel Jugl", in Frankfurt's 'Jewish Notabilia' ('Jüdische Merckwürdigkeiten'): Ethnographic Views of Urban Jewry in Central Europe around 1700 – Frankfurter Judaistische Beiträge 40, s. 167–198
[69] SOUKUP, Daniel, 2009. "Šimon Abeles: Zrození barokní legendy", Česká literatura 57/3, s. 346–371
[70] SOUKUPOVÁ, Helena, 2007. "Pražský klášter cyriaků s kostelem sv. Kříže", in Od knížat ke králům. Sborník u příležitosti 60. narozenin Josefa Žemličky (Praha: NLN), s. 254–272
[71] STRAUSS, Walter L., 1975. The German Single-leaf Woodcut 1550–1600. A Pictorial Catalogue 1. (New York: abaris Books)
[72] TETER, Magda, 2006. Jews and Heretics in Catholic Poland: A Beleaguered Church in the Post-Reformation Era (Cambridge: Cambridge University)
[73] TOLAN, John, 2015. "Of Milk and Blood: Innocent III and the Jews, Revisted", in Jews and Christians in Thirteenth-Century France (New York: Palgrave), s. 139–149
[74] VAŠICA, Josef, 1938. České literární baroko (Praha: Vyšehrad)
[75] VESELÁ-PRUDKOVÁ, Lenka, 2003. Židé a česká společnost v zrcadle české literatury (Praha: NLN)
[76] WOLF, Gerson, 1864. "Statistik der Juden in Böhmen, Mähren und Schlesien im Jahre 1754", Ben Chananja 7/41, s. 819–821
[77] ZUBER, Rudlof, 2003. Osudy moravské církve v 18. století. 2. (Olomouc: Matice cyrilometodějská)