Protiválečný patos v povídce V. M. Garšina Четыре дня

Title: Protiválečný patos v povídce V. M. Garšina Четыре дня
Variant title:
  • Anti-war pathos in the V. M. Garshin's short story Четыре дня
Author: Dohnal, Josef
Source document: Slavica litteraria. 2023, vol. 26, iss. 2, pp. 47-52
Extent
47-52
  • ISSN
    1212-1509 (print)
    2336-4491 (online)
Type: Article
Language
Rights access
open access
 

Notice: These citations are automatically created and might not follow citation rules properly.

Abstract(s)
Stať analyzuje myšlenkový pochod subjektu vyprávění v povídce V. M. Garšina Четыре дня. Výrazně autobiografický text v ich-formě se koncentruje na "nevýznamnou" válečnou epizodu, v níž se subjekt vyprávění stává jednak tím, kdo zabil nepřítele, jednak díky zranění nepohyblivým. Během čtyř dnů, po které leží vedle naturalisticky líčeného postupně se rozkládajícího těla mrtvého nepřítele, reflektuje svoji situaci, přehodnocuje svůj naivní pohled na válku a dospívá k odporu proti válce jako takové, neboť proti sobě staví jednotlivce, kteří se ve svém nároku na život a ve svých životních rolích nijak neliší. Povídka Четыре дня tak vypovídá o absurditě a nesmyslnosti války jako takové.
The essay analyses the thought process of the subject of the narrative in the short story V. M. Garshin's Четыре дня [Four Days]. The distinctly autobiographical text in ich-form concentrates on an "insignificant" war episode in which the subject of the narrative becomes both the one who killed the enemy and, thanks to an injury, immobile. Over the course of four days, during which he lies next to the naturalistically depicted gradually decomposing body of the dead enemy, he reflects on his situation, reassesses his naive view of war, and comes to oppose war itself by pitting individuals who are no different in their claim to life and in their roles in life against each other. The story of the Четыре дня thus speaks to the absurdity and senselessness of war itself.
Note
Text stati je publikován za podpory grantového projektu Erasmus+ KA220-HED číslo 2021-1-SK01-KA-220-HED-000022917 Inovace koncepce a studijního programu doktorského studia a zvýšení jejich efektivity (The innovation of the concept and curriculum of doctoral study programs and increasing their effectiveness).
References
[1] GARŠIN, Vsevolod Michajlovič: Četyre dnja. In: GARŠIN, Vsevolod Michajlovič: Sočinenija. Moskva: Chudožestvennaja literatura, 1983, s. 25–35.

[2] KOSTŘICA, Vladimír: V. M. Garšin a ruské malířství. Rossica Olomucensia. Supplementum 2. Olomouc: Filozofická fakulta Univerzity Palackého, 1970.

[3] STENBORG, Lennart: Die Zeit als strukturelles Element im literarischen Werk (mit Illustrationen aus der Novellistik V. M. Garšins). Studia Slavica Uppsaliensis 16. Uppsala: Almquist & Wiksell, 1975.

[4] STENBORG, Lennart: Studien zur Erzähltechnik in den Novellen V. M. Garšins. Acta Universitatis Uppsaliensis. Studie Slavica Uppsaliensis 11. Uppsala: Almquist & Wiksells Boktryckeri, 1972.