Title: Art museum collections in the light of social media : typology of the possibilities of presenting art collections on social media in the Czech Republic
Variant title:
- Sbírky muzeí umění ve světle sociálních sítí : typologie možností prezentace uměleckých sbírek na sociálních sítích v České republice
Source document: Museologica Brunensia. 2024, vol. 13, iss. 1, pp. 14-28
Extent
14-28
-
ISSN1805-4722 (print)2464-5362 (online)
Persistent identifier (DOI): https://doi.org/10.5817/MuB2024-1-2
Stable URL (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/digilib.80184
Type: Article
Language
License: CC BY-SA 4.0 International
Rights access
open access
Notice: These citations are automatically created and might not follow citation rules properly.
Abstract(s)
The study provides an insight into the issue of presenting the collections of art museums on social media in the Czech Republic, which is based on the results of qualitative research conducted in 2023. The issue of social networking is placed in a theoretical frame, examples of working with collections on social media abroad are outlined and the research methodology is described in detail. The main goal of the article is to present a typology resulting from the research, which shows the possibilities by which the art museums under investigation approach the presentation of their collections. At the same time, a context is added that outlines the conditions which influence the social networking in museums and thereby also the presentation of collections.
Studie přináší pohled na problematiku prezentace sbírek muzeí umění na sociálních sítích v České republice, která vychází z výsledků kvalitativního výzkumu, který proběhl v roce 2023. Problematika práce na sociálních sítích je zasazena do teoretického rámce, nastíněny jsou příklady práce se sbírkami na sociálních sítích v zahraničí a podrobně je popsána metodologie výzkumu. Hlavním cílem článku je představit typologii vzešlou z výzkumu, která ukazuje možnosti, jakými zkoumaná muzea umění k prezentaci sbírek přistupují. To je zároveň obohaceno o kontext, který nastiňuje podmínky, které v muzeích práci na sociálních sítích ovlivňují a tím i prezentaci sbírek.
Note
The article was prepared as a part of the project of Specific Research MUNI/A/1497/2023.
References
[1] BURKE, Verity, Dolly JǾRGENSEN and Finn Arne JǾRGENSEN. Museums at Home: Digital Initiatives in Response to COVID-19. Norsk Museumstidsskrift [online]. 2020, vol. 6, no. 2, pp. 117–123 [accessed 2022-05-06]. Available from www: https://doi.org/10.18261/issn.2464-2525-2020-02-05 | DOI 10.18261/issn.2464-2525-2020-02-05
[2] BEESTON, Alix, Alexandra KINGSTONREESE and Cadence KINSEY. On Instagram: An Intimate, Immediate, Conversation, Alix Beeston, Alexandra Kingston-Reese, and Cadence Kinsey. ASAP Journal [online]. 29 February 2020 [accessed 2022-05-06]. www: https://asapjournal.com/on-instagraman-intimate-immediate-conversationalix-beeston-alexandra-kingston-reeseand-cadence-kinsey.
[3] DORNAN, Russel. Reflecting the Museum: How Instagram brings back seeing. In Museum iD [online]. 2016 [accessed 2022-05-06]. Available from www: https://museum-id.com/reflecting-themuseum-how-instagram-brings-backseeing-by-russell-dornan.
[4] DORNAN, Russel and Charlie MORGAN. Perspectives: I can't help the way I feel. In Wellcome Collection Blog [online]. 2014 [accessed 2022-05-06]. Available from www: https://wellcomecollection.wordpress.com/category/more/perspectives-more/.
[5] ICOM. Social Media Guidelines for ICOM Committees [online]. Paris: ICOM, 2019 [accessed 2022-05-06]. Available from www: https://icom.museum/wpcontent/uploads/2019/10/Social-mediaguidelinesEN-1.pdf.
[6] JAT, S. C. Is Instagram the world's hottest museum? In The Dyás [online]. 28 April 2022 [accessed 2022-05-06]. Available from www: https://thedyas.com/blogs/the-dyas-magazine/instagramworld-hottest-museum.
[7] Krajská galerie ve Zlíně. In Instagram [online]. 19. 1. 2023 [accessed 2023-11-14]. Available from www: https://www.instagram.com/p/CnmQJMWLVL4/?img_index=1.
[8] KUDĚLKOVÁ, Nikola. Využití influencerů v komunikačních strategiích kulturní instituce Centra současného umění DOX. Praha: Vysoká škola ekonomická, Fakulta podnikohospodářská, 2020. Bachelor thesis. Supervisor Ing. Marek Prokůpek, Ph.D.
[9] LOSEKOOT, Michelle and Eliška VYHNÁNKOVÁ. Jak na sítě: ovládněte čtyři principy úspěchu na sociálních sítích. Brno: Jan Melvil Publishing, 2019. ISBN 978-80-7555-084-2.
[10] Muzeum umění Olomouc. In Instagram [online]. 3. 3. 2023 [accessed 2023-11-14]. Available from www: https://iwww.instagram.com/p/CpUU5oiSk_X.
[11] Muzeum umění Olomouc. In Instagram [online]. 7. 2. 2023 [accessed 2023-11-14]. Available from www: https://www.instagram.com/p/CoXQY0TL9la.
[12] O Radě galerií ČR. In Rada galerií České republiky [online]. 2014 [accessed 2024-20-03]. Available from www: http://rgcr.cz/o-rade-galerii-cr/.
[13] Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě. In Facebook [online]. 10. 1. 2023 [accessed 2023-11-14]. Available from www: https://www.facebook.com/OGVJihlava/posts/pfbid02tUp87paHSWnfKa15AP4bgzthpQrwcNVq42YcPb3kUVRBvo1t5XZoh6ZPqvk9ZRcHl.
[14] O'HAGAN, Lauren. Instagram as an exhibition space: reflections on digital remediation in the time of COVID-19. Museum Management and Curatorship [online]. 2021, vol. 36, no. 6, pp. 610–631 [accessed 2022-05-06]. Available from www: https://doi.org/10.1080/09647775.2021.2001362 | DOI 10.1080/09647775.2021.2001362
[15] PŘIKRYLOVÁ, Jana et al. Moderní marketingová komunikace. 2nd fully revised ed. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0787-2.
[16] SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3568-9.
[17] STRAUSS, Anselm L. and Juliet CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. ISBN 80-85834-60-X.
[18] VACKOVÁ, Veronika. Možnosti prezentace sbírek muzeí umění na sociálních sítích. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, 2023. Master thesis. Supervisor Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD.
[19] Západočeská galerie v Plzni. In Instagram [online]. 10. 1. 2023 [accessed 2023-11-14]. Available from www: https://www.instagram.com/p/CnPPcfhofqd/.
[2] BEESTON, Alix, Alexandra KINGSTONREESE and Cadence KINSEY. On Instagram: An Intimate, Immediate, Conversation, Alix Beeston, Alexandra Kingston-Reese, and Cadence Kinsey. ASAP Journal [online]. 29 February 2020 [accessed 2022-05-06]. www: https://asapjournal.com/on-instagraman-intimate-immediate-conversationalix-beeston-alexandra-kingston-reeseand-cadence-kinsey.
[3] DORNAN, Russel. Reflecting the Museum: How Instagram brings back seeing. In Museum iD [online]. 2016 [accessed 2022-05-06]. Available from www: https://museum-id.com/reflecting-themuseum-how-instagram-brings-backseeing-by-russell-dornan.
[4] DORNAN, Russel and Charlie MORGAN. Perspectives: I can't help the way I feel. In Wellcome Collection Blog [online]. 2014 [accessed 2022-05-06]. Available from www: https://wellcomecollection.wordpress.com/category/more/perspectives-more/.
[5] ICOM. Social Media Guidelines for ICOM Committees [online]. Paris: ICOM, 2019 [accessed 2022-05-06]. Available from www: https://icom.museum/wpcontent/uploads/2019/10/Social-mediaguidelinesEN-1.pdf.
[6] JAT, S. C. Is Instagram the world's hottest museum? In The Dyás [online]. 28 April 2022 [accessed 2022-05-06]. Available from www: https://thedyas.com/blogs/the-dyas-magazine/instagramworld-hottest-museum.
[7] Krajská galerie ve Zlíně. In Instagram [online]. 19. 1. 2023 [accessed 2023-11-14]. Available from www: https://www.instagram.com/p/CnmQJMWLVL4/?img_index=1.
[8] KUDĚLKOVÁ, Nikola. Využití influencerů v komunikačních strategiích kulturní instituce Centra současného umění DOX. Praha: Vysoká škola ekonomická, Fakulta podnikohospodářská, 2020. Bachelor thesis. Supervisor Ing. Marek Prokůpek, Ph.D.
[9] LOSEKOOT, Michelle and Eliška VYHNÁNKOVÁ. Jak na sítě: ovládněte čtyři principy úspěchu na sociálních sítích. Brno: Jan Melvil Publishing, 2019. ISBN 978-80-7555-084-2.
[10] Muzeum umění Olomouc. In Instagram [online]. 3. 3. 2023 [accessed 2023-11-14]. Available from www: https://iwww.instagram.com/p/CpUU5oiSk_X.
[11] Muzeum umění Olomouc. In Instagram [online]. 7. 2. 2023 [accessed 2023-11-14]. Available from www: https://www.instagram.com/p/CoXQY0TL9la.
[12] O Radě galerií ČR. In Rada galerií České republiky [online]. 2014 [accessed 2024-20-03]. Available from www: http://rgcr.cz/o-rade-galerii-cr/.
[13] Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě. In Facebook [online]. 10. 1. 2023 [accessed 2023-11-14]. Available from www: https://www.facebook.com/OGVJihlava/posts/pfbid02tUp87paHSWnfKa15AP4bgzthpQrwcNVq42YcPb3kUVRBvo1t5XZoh6ZPqvk9ZRcHl.
[14] O'HAGAN, Lauren. Instagram as an exhibition space: reflections on digital remediation in the time of COVID-19. Museum Management and Curatorship [online]. 2021, vol. 36, no. 6, pp. 610–631 [accessed 2022-05-06]. Available from www: https://doi.org/10.1080/09647775.2021.2001362 | DOI 10.1080/09647775.2021.2001362
[15] PŘIKRYLOVÁ, Jana et al. Moderní marketingová komunikace. 2nd fully revised ed. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0787-2.
[16] SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3568-9.
[17] STRAUSS, Anselm L. and Juliet CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. ISBN 80-85834-60-X.
[18] VACKOVÁ, Veronika. Možnosti prezentace sbírek muzeí umění na sociálních sítích. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, 2023. Master thesis. Supervisor Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD.
[19] Západočeská galerie v Plzni. In Instagram [online]. 10. 1. 2023 [accessed 2023-11-14]. Available from www: https://www.instagram.com/p/CnPPcfhofqd/.