Inventář ke zjišťování pracovní spokojenosti učitelů

Title: Inventář ke zjišťování pracovní spokojenosti učitelů
Variant title:
  • Inventory to determine teacher job satisfaction
Source document: Studia paedagogica. 2024, vol. 29, iss. 1, pp. [5]-24
Extent
[5]-24
  • ISSN
    2336-4521 (online)
Type: Article
Language
License: Not specified license
Rights access
open access
 

Notice: These citations are automatically created and might not follow citation rules properly.

Abstract(s)
Příspěvek představuje původní metodu k měření pracovní spokojenosti učitelů. Metoda zahrnuje jedenáct položek hodnocených na pětibodové odpovědní škále a měří dvě dimenze pracovní spokojenosti: spokojenost s učitelskou profesí jako takovou a spokojenost na stávajícím pracovišti (škole). Nástroj byl ověřen na souboru 3 136 učitelů a vykazuje přijatelné psychometrické vlastnosti. Součástí příspěvku je aplikace dostupná online umožňující odhad faktorových skórů na základě finálního modelu.
The article presents an original method for measuring teacher job satisfaction. The method consists of 11 items rated on a five-point response scale and measures two dimensions of job satisfaction: satisfaction with the teaching profession itself and satisfaction with the current workplace (school). The tool was validated in a sample of 3,136 teachers and showed acceptable psychometric properties. We present a free online application that enables the estimation of factor scores based on the final model.
References
[1] Auerswald, M., & Moshagen, M. (2019). How to determine the number of factors to retain in exploratory factor analysis: A comparison of extraction methods under realistic conditions. Psychological Methods, 24(4), 468–491. https://doi.org/10.1037/met0000200 | DOI 10.1037/met0000200

[2] Baudiš, J. (2016). Pracovní spokojenost učitelů středních a vyšších policejních škol Ministerstva vnitra České republiky [dizertační práce]. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta. https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/83790

[3] Bektaş, Ç. (2017). Explanation of intrinsic and extrinsic job satisfaction via Mirror Model. Business & Management Studies: An International Journal, 5(3), 627–639. https://doi.org/10.15295/bmij.v5i3.118 | DOI 10.15295/bmij.v5i3.118

[4] Bowling, N. A., Eschleman, K. J., & Wang, Q. (2011). A meta-analytic examination of the relationship between job satisfaction and subjective well-being. Journal of Occupational and Organizarional Psychology, 83(4), 915–934. https://doi.org/10.1348/096317909X478557 | DOI 10.1348/096317909x478557

[5] Čapek, R. (2010). Třídní klima a školní klima. Grada.

[6] Diener, E., & Biswas-Diener, R. (2008). Happiness: Unlocking the mysteries of psycholological wealth. Blackwell Publishing.

[7] DiStefano, C., Zhu, M., & Mîndrilă, D. (2009). Understanding and using factor scores: Considerations for the applied researcher. Practical Assessment, Research & Evaluation, 14(20), 1–11. https://scholarworks.umass.edu/pare/vol14/iss1/20, https://doi.org/10.7275/da8t-4g52

[8] Fahrenberg, J., Myrtek, M., Schumacher, J., & Brähler, E. (2001). Dotazník životní spokojenosti (K. Rodná, & T. Rodný, Trans.). Testcentrum.

[9] Grawitch, M. J., Gottschalk, M., & Munz, D. C. (2006). The path to a healthy workplace: A critical review linking healthy workplace practices, employee well-being, and organizational improvements. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 58(3), 129–147. https://doi.org/10.1037/1065-9293.58.3.129 | DOI 10.1037/1065-9293.58.3.129

[10] Grice, J. W. (2001). Computing and evaluating factor scores. Psychological Methods, 6(4), 430–450. https://doi.org/10.1037/1082-989X.6.4.430

[11] Ho, C.-L., & Au, W.-T. (2006). Teaching satisfaction scale: Measuring job satisfaction of teachers. Educational and Psychological Measurement, 66(1), 172–185. https://doi.org/10.1177/0013164405278573

[12] Ironson, G. H., Smith, P. C., Brannick, M. T., Gibson, W. M., & Paul, K. B. (1989). Construction of a job in general scale: A comparison of global, composite, and specific measures. Journal of Applied Psychology, 74(2), 193–200. https://doi.org/10.1037/0021-9010.74.2.193

[13] Judge, T. A., Thoresen, C. J., Bono, J. E., & Patton, G. K. (2001). The job satisfaction–job performance relationship: A qualitative and quantitative review. Psychological Bulletin, 127(3), 376–407. https://doi.org/10.1037/0033-2909.127.3.376 | DOI 10.1037//0033-2909.127.3.376

[14] Kebza, V. (2009). Psychosociální determinanty zdraví. Academia.

[15] Kenny, D. A. (June 5, 2020). Measuring model fit. http://www.davidakenny.net/cm/fit.htm#RMSEA

[16] Kollárik, T., Letovancová, E., & Výrost, J. (2011). Psychológia práce a organizácie. Univerzita Komenského v Bratislave.

[17] Kostelecká, Y., & Valášková Vincejová, E. (2023). Odchody učitelů z profese: přehledová studie. Orbis Scholae, 17(1), 1–33. https://doi.org/10.14712/23363177.2023.5 | DOI 10.14712/23363177.2023.5

[18] Koťa, J. (2011). Učitelství – kontinuita v proměnách a proměny v kontinuitě. In B. Lazarová (Ed.). Pozdní sběr. O práci zkušených učitelů (s. 29–44). Paido.

[19] Li, C.-H. (2016). Confirmatory factor analysis with ordinal data: Comparing robust maximum likelihood and diagonally weighted least squares. Behavior Research Methods, 48(3), 936–949. https://doi.org/10.3758/s13428-015-0619-7 | DOI 10.3758/s13428-015-0619-7

[20] OECD (2020). TALIS 2018 Results (Volume II): Teachers and School Leaders as Valued Professionals. TALIS, OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/19cf08df-en

[21] Paulík, K. (1995). Pracovní zátěž vysokoškolských učitelů. Ostravská univerzita.

[22] Paulík, K. (1999). Psychologické aspekty pracovní spokojenosti učitelů. Ostravská univerzita.

[23] Paulík, K. (2007). Učitelský stres a potřeba změny. In I. Sarmány-Schuller (Ed.), Metanoia-Harmónia člověka: 25. Psychologické dni: Zborník príspevkov (s. 249–253). Stimul.

[24] Paulík, K. (2012). Job satisfaction and stress among teachers. The New Educational Review. 30(4), 138–149.

[25] Paulík, K. (2017). Některé psychologické souvislosti hodnocení smyslu vlastní práce učiteli. Studia paedagogica, 22(3), 9–24. https://doi.org/10.5817/SP2017-3-2 | DOI 10.5817/sp2017-3-2

[26] Pepe, A., Addimando, L., & Veronese, G. (2017). Measuring teacher job satisfaction: Assessing invariance in the teacher job satisfaction scale (TJSS) across six countries. Europe's Journal of Psychology, 13(3), 396–416. https://doi.org/10.5964/ejop.v13i3.1389 | DOI 10.5964/ejop.v13i3.1389

[27] Pierce, C. M. B., & Molloy, G. N. (1990). Psychological and biographical differences between secondary schools teachers experiencing high and low levels of burnout. British Journal of Educational Psychology, 60(1), 37–51. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1990.tb00920.x | DOI 10.1111/j.2044-8279.1990.tb00920.x

[28] Průcha, J. (2002). Učitel: Současné poznatky o profesi. Portál.

[29] R Core Team. (2017). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. https://www.R-project.org

[30] Revelle, W. (2017). psych: Procedures for psychological, psychometric, and personality research. Northwestern University. https://CRAN.R-project.org/package=psych

[31] Riggio, R. E. (2018). Introduction to industrial/organizational psychology (7th ed). Routledge.

[32] Rosseel, Y. (2012). lavaan: An R package for structural equation modeling. Journal of Statistical Software, 48(2), 1–36. https://doi.org/10.18637/jss.v048.i02

[33] Rozkovcová, A., & Urbánek, P. (2017§). Fluktuace učitelů: vybrané zahraniční teorie a výzkumné přístupy. Studia paedagogica, 22(3), 25–40. https://doi.org/10.5817/SP2017-3-3 | DOI 10.5817/sp2017-3-3

[34] Řehulka, E. (2016). Zdraví – učitelé – škola. Masarykova univerzita.

[35] Slezáčková, A., & Škrabská, S. (2013). Vztah silných stránek charakteru s životní a pracovní spokojeností učitelů a studentů pedagogiky. Klinická psychologie a osobnost, 2(1), 27–44.

[36] Smetáčková, I., Viktorová, I., Pavlas Martanová, V., Pachová A., Francová, V., & Štech, S. (2019). Teachers between job satisfaction and burnout syndrome: What makes difference in Czech elementary schools. Frontiers in Psychology, 10, Article 2287. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02287 | DOI 10.3389/fpsyg.2019.02287

[37] Smith, P. C., Kendall, L., & Hulin, C. L. (1969). The measurement of satisfaction in work and retirement: A strategy for the study of attitudes. Rand McNally.

[38] Štětovská, I., & Skalníková, M. (2004). Sociální opora v kontextu proměn role učitele. In A. Vališová, M. Rymeš, & K. Riegel (Eds.), Rozvoj české společnosti v Evropské unii IV (s. 105–119). Matfyzpress.

[39] Toropova, A., Myrberg. E., & Johansson, S. (2021) Teacher job satisfaction: The importance of school working conditions and teacher characteristics. Educational Review, 73(1), 71–97. https://doi.org/10.1080/00131911.2019.1705247 | DOI 10.1080/00131911.2019.1705247

[40] Travers, C. J., Cooper, C. L. (1996). Teachers under pressure: Stress in teaching profession (1st Ed.). Routledge.

[41] van Lissa, C. J. (2022). tidySEM: Tidy structural equation modeling. https://CRAN.R-project.org/package=tidySEM

[42] Weiss, D. J., Dawis, R. V., England, G. W. & Lofquist, L. H. (1967a). Manual for the Minnesota Satisfaction Questionnaire. Minnesota Studies in Vocational Rehabilitation, 22, 120. https://vpr.psych.umn.edu/sites/vpr.umn.edu/files/files/monograph_xxii_-_manual_for_the_mn_satisfaction_questionnaire.pdf

[43] Weiss, D. J, Dawis, R. V., England, G. W., & Lofquist, L. H. (1967b). Minnesota Satisfaction Questionnaire–Short form. APA Psyc Tests. https://doi.org/10.1037/t08880-000

[44] Wickham, H. (2009). ggplot2: Elegant graphics for data analysis. Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-387-98141-3

[45] Wickham, H., & Bryan, J. (2019). readxl: Read excel files. https://CRAN.R-project.org/package=readxl

[46] Wickham, H., François, R., Henry, L., Müller, K., & Vaughan, D. (2022). dplyr: A grammar of data manipulation. https://CRAN.R-project.org/package=dplyr

[47] Xia, Y., & Yang, Y. (2019). RMSEA, CFI, and TLI in structural equation modeling with ordered categorical data: The story they tell depends on the estimation methods. Behavior Research Methods, 51(1), 409–428. https://doi.org/10.3758/s13428-018-1055-2 | DOI 10.3758/s13428-018-1055-2