Reflections on the focus of education in the Theresienstadt ghetto based on reports by Theresienstadt's educators

Title: Reflections on the focus of education in the Theresienstadt ghetto based on reports by Theresienstadt's educators
Source document: Studia paedagogica. 2013, vol. 18, iss. 4, pp. [37]-56
Extent
[37]-56
  • ISSN
    1803-7437 (print)
    2336-4521 (online)
Type: Article
Language
License: Not specified license
 

Notice: These citations are automatically created and might not follow citation rules properly.

Abstract(s)
This article deals with issues of the focus of education under the extreme living conditions that occurred in the Theresienstadt ghetto. Based on surviving reports by Theresienstadt's educators, the main subjects under observation are the educational focus and goals in Theresienstadt and ideological directions of the efforts of Theresienstadt's educators, issues of education in and for community, and education for collective responsibility and individual development.
References
[1] Adler, H. G. (1955). Theresienstadt 1941–45. Das Antlitz einer Zwangsgemeinschafts: Geschichte, Soziologie, Psychologie. Tübingen: JCB Mohr.

[2] Adler, H. G. (2003). Terezín 1941–1945. Tvář nuceného společenství [Theresienstadt 1941– The Face of Forced Fellowship]. Praha: Barrister–Principal.

[3] Adorno, T. (1970). Erziehung nach Auschwitz. In T. Adorno, Erziehung zur Mündigkeit (pp. 92–109). Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag.

[4] Arendt, H. (1989). Nach Auschwitz. Berlin: Edition Tiamat.

[5] Brod, T., Kárný, M., & Kárná, M. (Eds.). (1994). Terezínský rodinný tábor v Osvětimi-Birkenau [Theresienstadt: a Family Camp in Osvětim-Birkenau]. Praha: Melantrich.

[6] Drachmann, E. (1936). K otázkám židovského školství [On the Questions of Jewish Education]. Brno: Spolek Židovská škola.

[7] Frankl, V. E. (1996). A přesto říci životu ano [Say Yes to Life in Spite of Everything]. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství.

[8] Chládková, L. (1992). Terezínské děti – bilance [The Children of Theresienstadt: a Summary]. In M. Kárný & V. Blodig (Eds.), Terezín v konečném řešení židovské otázky [Theresienstadt and Its Role in the Final Solution of the Jewish Question] (pp. 144–148). Praha: Logos.

[9] Kasperová, D. (2005). Theresienstädter Erziehung. Versuch einer pädagogischen Untersuchung. In S. Höhne, M. Mekula, M. Tvrdík, & I. Cvrkal (Eds.), Brücken (pp. 269–290). Praha: Lidové noviny.

[10] Kasperová, D. (2010). Výchova a vzdělávání židovských dětí v protektorátu a v ghettu Terezín [Education of Jewish Children in the Protectorate and the Theresienstadt Ghetto]. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.

[11] Kárný, M. (1991). "Konečné řešení". Genocida českých židů v německé protektorátní politice ['Final Solution': The Genocide of Czech Jews in the Protectorate of Bohemia and Moravia]. Praha: Academia.

[12] Kárný, M., & Blodig, V. (Eds.) (1992). Terezín v konečném řešení židovské otázky [Theresien-stadt and Its Role in the Final Solution of the Jewish Question]. Praha: Logos.

[13] Klein, P. (2006). Terezín: ghetto, nebo koncentrační tábor? [Theresienstadt: ghetto or a concentration camp?] In M. Kárný, M. Kárná, & E. Lorencová, Terezínské studie a dokumenty 2006 [Theresienstadt's studies and documents 2006] (pp. 100–111). Praha: Academia.

[14] Lagus, K., & Polák, J. (1964). Město za mřížemi [The City Behind Bars]. Praha: Naše vojsko.

[15] Polák, E. (1994). Terezín v "konečném řešení židovské otázky" [Theresienstadt and its Role in the 'Final Solution of the Jewish Question']. In T. Brod, M. Kárný, & M. Kárná (Eds.), Terezínský rodinný tábor v Osvětimi-Birkenau [Theresienstadt: a Family Camp in Osvětim-Birkenau] (pp. 15–35). Praha: Melantrich.

[16] A report from Dr. Gertrud Bäuml. Über positive Erziehung, no. 304. The Jewish Museum in Prague, Collection Theresienstadt.

[17] A report from Rosa Engländer. Unsere Aufgabe – unser Weg, no. 304. The Jewish Museum in Prague, Collection Theresienstadt.

[18] A report from Luisa Fischer. Social Care in L 417, no. 304. The Jewish Museum in Prague, Collection Theresienstadt.

[19] A report from Berta Freund. Erziehung ist Kunst – Kunst ist Erziehung, no. 304. The Jewish Museum in Prague, Collection Theresienstadt.

[20] A report from Fredy Hirsch. Our Youth in Terezín, no. 304. The Jewish Museum in Prague, Collection Theresienstadt.

[21] A report from Dr. Leo Janowitz. No title, no. 304. The Jewish Museum in Prague, Collection Theresienstadt.

[22] A report from Dr. Franz Kahn. Das Paradox der jüdischen Erziehungin, no. 304. The Jewish Museum in Prague, Collection Theresienstadt.

[23] A report from Israel Kestenbaum. Jüdische Erziehung, no. 304. The Jewish Museum in Prague, Collection Theresienstadt.

[24] A report from Ota Klein. O takzvané politické výchově mládeže On the So-called Political Education of the Young, no. 304. The Jewish Museum in Prague, Collection Theresienstadt.

[25] A report from MUDr. Rudolf Klein. No title, no. 304. The Jewish Museum in Prague, Collection Theresienstadt.

[26] A report from Egon Redlich. The Three Tasks in Caring for the Young, no. 304. The Jewish Museum in Prague, Collection Theresienstadt.

[27] A report from Ing. Otto Zucker. Ein Jahr L 417, no. 304. The Jewish Museum in Prague, Collection Theresienstadt.

[28] Vedem, Vol. 2, K 6A, no. 1317. Terezín Memorial.

[29] Zucker, O. (undated). Dějiny terezínského ghetta 1941–43 [History of the Theresienstadt Ghetto 1941–43]. A 5250 – K 17.

[30] Hořec, J. (Ed.) (1961). Deníky dětí. Deníky a zápisky z koncentračních táborů [Diaries of Children. Diaries and Logs from Concentration Camps]. Praha: Naše vojsko.

[31] Křížová, R., Kotouč, K. J., & Ornest, Z. (Eds.) (1995). Je mojí vlastí hradba ghett? [Is My Homeland a Barrier of Ghettos?]. Praha: Aventinum.

[32] Redlich, E. (1995). Zítra jedeme, synu, pojedeme transportem [We Shall Go Tomorrow, Son, Go on the Transport]. Brno: Doplněk.