Title: Školní hodnocení očima matek žáků druhého stupně základní školy
Variant title:
- School assessment from the perspective of lower secondary school students' mothers
Source document: Studia paedagogica. 2014, vol. 19, iss. 1, pp. [149]-159
Extent
[149]-159
-
ISSN1803-7437 (print)2336-4521 (online)
Persistent identifier (DOI): https://doi.org/10.5817/SP2014-1-9
Stable URL (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/130006
Type: Article
Language
License: Not specified license
Notice: These citations are automatically created and might not follow citation rules properly.
Abstract(s)
Studie se zabývá otázkou, jak matky žáků druhého stupně základní školy vnímají školní hodnocení svých dětí. Kvalitativní výzkumné šetření realizované na bázi hloubkových polostrukturovaných rozhovorů ukázalo, že existují rozdíly mezi vnímáním hodnocení a s tím spojeným rodičovským chováním mezi skupinou matek, jejichž děti mají výborný prospěch, a skupinou matek dětí s horším prospěchem. Společným rysem obou skupin je přijetí školních známek jako indikátoru vzdělávacího potenciálu dítěte.
The study deals with the question how do lower secondary school students' mothers view the school assessment of their children. A qualitative research conducted on the basis of semi-structured in-depth interviews has shown differences in the views of assessment and the related parents' behaviour within a group of mothers of children with excellent results and a group of mothers of children with worse results. Acceptance of school grades as an indicator of a child's learning potential is a feature which both groups share.
References
[1] De Singly, F. (1999). Sociologie současné rodiny. Praha: Portál.
[2] Katrňák, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: SLON .
[3] Kolář, Z., & Šikulová, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada.
[4] Pasch, M. et al. (1995). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Jak pracovat s kurikulem. Praha: Portál.
[5] Pospíšilová, R. (2011). Role rodičů v domácí přípravě do školy. Diplomová práce, Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Dostupné z: http://is.muni.cz/th/362734/ff_m/DP.pdf.
[6] Rabušicová, M., Šeďová, K., Trnková, K., & Čiháček, V. (2004). Škola a (versus) rodina. Brno: Masarykova univerzita.
[7] Šeďová, K. (2009). Tiché partnerství. Studia paedagogica, 14(1), 13–26.
[8] Viktorová, I. (2001). Co dělat po základní škole. In: S. Štech & I. Viktorová (Eds.), Co se v mládí naučíš. Rodičovské pohledy na školu a vztah dětí k ní. Dostupné z: http://userweb.pedf.cuni.cz/kpsp/psse/pdf/co_se_v_mladi_naucis/co_se_v_mladi_naucis_6.pdf.
[2] Katrňák, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: SLON .
[3] Kolář, Z., & Šikulová, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada.
[4] Pasch, M. et al. (1995). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Jak pracovat s kurikulem. Praha: Portál.
[5] Pospíšilová, R. (2011). Role rodičů v domácí přípravě do školy. Diplomová práce, Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Dostupné z: http://is.muni.cz/th/362734/ff_m/DP.pdf.
[6] Rabušicová, M., Šeďová, K., Trnková, K., & Čiháček, V. (2004). Škola a (versus) rodina. Brno: Masarykova univerzita.
[7] Šeďová, K. (2009). Tiché partnerství. Studia paedagogica, 14(1), 13–26.
[8] Viktorová, I. (2001). Co dělat po základní škole. In: S. Štech & I. Viktorová (Eds.), Co se v mládí naučíš. Rodičovské pohledy na školu a vztah dětí k ní. Dostupné z: http://userweb.pedf.cuni.cz/kpsp/psse/pdf/co_se_v_mladi_naucis/co_se_v_mladi_naucis_6.pdf.