Title: Radosti a trápení nadaných dětí
Variant title:
- Joys and worries of gifted children
Source document: Studia paedagogica. 2013, vol. 18, iss. 2-3, pp. [125]-140
Extent
[125]-140
-
ISSN1803-7437 (print)2336-4521 (online)
Persistent identifier (DOI): https://doi.org/10.5817/SP2013-2-3-8
Stable URL (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/127304
Type: Article
Language
License: Not specified license
Notice: These citations are automatically created and might not follow citation rules properly.
Abstract(s)
Studie prezentuje výsledky výzkumného šetření, jehož cílem bylo z jistit, jaká jsou přání, radosti, strachy a trápení jedenáctiletých nadaných dětí. Prvním výzkumným nástrojem byl nominační dotazník pro třídní učitele jako metoda následné identifikace 71 nadaných dětí. Ve druhém dotazníku vybrané nadané děti odpovídaly na otevřené otázky: Jaké je tvoje největší přání? Z čeho máš největší radost? Z čeho máš největší strach? Co tě nejvíc trápí? Výzkumná data byla z pracována pro každou otázku zvlášť na úrovni primární analýzy četnosti výskytu kategorizovaných odpovědí. Na základě srovnání těchto dat se skupinou dětí bez identifikovaného nadání byly definovány obecné kategorie, které považujeme za specifické pro skupinu nadaných dětí z našeho výzkumu.
This study presents the findings of a research which aimed to discover the wishes, joys, fears and worries of gifted eleven-year old children. The first research tool was a questionnaire based on the nomination technique which was given to the class teachers. This served as a method for the consecutive identification of 71 gifted children. The children then answered the following open-ended questions from a second questionnaire: What is your greatest wish? What makes you feel the greatest joy? What do you fear the most? What is your biggest worry? The research data were processed for each question separately on the level of primary analysis of frequency of appearance of the categorised answers. Based on the comparison of data gained from both the gifted and the non-gifted children, we defined general categories that are considered to be specific for the group of gifted children from our research.
Note
Příspěvek vznikl s podporou projektu IGA, č. IGA/FHS/2013/007.
References
[1] Bocan, M., et al. (2011). Hodnotové orientace dětí ve věku 6–15 let. Praha: Národní institut dětí a mládeže. Dostupné z: http://www.vyzkum-mladez.cz/
[2] Clark, B. (1998). Growing up gifted. Developing the potential of children at home and at school. London: Merrill Publishing Company.
[3] Davis, G. A., & Rimm, S. B. (1998). Education of the Gifted and Talented. Needham Hights: Allyn & Bacon.
[4] Hejlová, H. (2005). Vnímání ohrožujících jevů dětmi (sdělení z předvýzkumu). Pedagogika, 55(2), 119–137.
[5] Hertzog, N. B. (2008). Early Childhood Gifted Education. Texas: Prufrock Press Inc.
[6] Hříbková, L. (2009). Nadání a nadaní. Praha: Grada.
[7] Chiu, J. P., & Nevius, J. R. (1990). Three wishes of gifted and nongifted adolescents. Journal of Genetic Psychology, 151(2), 133–138. | DOI 10.1080/00221325.1990.9914649
[8] Karnes, F., & Wherry, J. (1981). Wishes of fourth-through seventh-grade gifted students. Psychology in the Schools, 18(2), 235–239. | DOI 10.1002/1520-6807(198104)18:2<235::AID-PITS2310180222>3.0.CO;2-S
[9] Machů, E. (2010). Nadaný žák. Brno: Paido.
[10] Matějček, Z. (1994). Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál.
[11] McBee, M. T. (2006). A Descriptive Analysis of Referral Sources for Gifted Identification Screening by Race and Socioeconomic Status. The Journal of Secondary Gifted Education, 17(2), 103–111. | DOI 10.4219/jsge-2006-686
[12] Porter, L. (1999). Gifted Young Children. A guide for teachers and parents. Buckingham: Open University Press.
[13] Portešová, Š., Konečná, V., Budíková, M., & Koutková, H. (2009). Strachy rozumově nadaných dětí jako indikátor jejich pokročilého rozumového vývoje. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 43(4), 307–323.
[14] Praško, J. (2005). Úzkostné poruchy. Praha: Portál.
[15] Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2007). Praha: Výzkumný ústav pedagogický. Dostupné z http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf
[16] Seligman, M. (2003). Opravdové štěstí. Praha: Ikar.
[17] Tippey, J. G., & Burnham, J. J. (2009). Examining the Fears of Gifted Children. Journal for the Education of the Gifted, 32(3), 321–339. | DOI 10.4219/jeg-2009-861
[18] Ťulák, J. (2009). O nás. Dostupné z http://www.sci.muni.cz/elspac/www/cs/o_nas
[19] Vialle, W. (1994). "Termanal" Science? The Work of L. Terman Revisited. Roeper Review, 17(1), 32–38. | DOI 10.1080/02783199409553614
[20] Vymětal, J. (2004). Úzkost a strach u dětí. Praha: Portál.
[21] Webb, J. T. (2002). Guiding The Gifted Child: A Practical Source for Parents and Teachers. Scottsdale: Gifted Psychology Press.
[2] Clark, B. (1998). Growing up gifted. Developing the potential of children at home and at school. London: Merrill Publishing Company.
[3] Davis, G. A., & Rimm, S. B. (1998). Education of the Gifted and Talented. Needham Hights: Allyn & Bacon.
[4] Hejlová, H. (2005). Vnímání ohrožujících jevů dětmi (sdělení z předvýzkumu). Pedagogika, 55(2), 119–137.
[5] Hertzog, N. B. (2008). Early Childhood Gifted Education. Texas: Prufrock Press Inc.
[6] Hříbková, L. (2009). Nadání a nadaní. Praha: Grada.
[7] Chiu, J. P., & Nevius, J. R. (1990). Three wishes of gifted and nongifted adolescents. Journal of Genetic Psychology, 151(2), 133–138. | DOI 10.1080/00221325.1990.9914649
[8] Karnes, F., & Wherry, J. (1981). Wishes of fourth-through seventh-grade gifted students. Psychology in the Schools, 18(2), 235–239. | DOI 10.1002/1520-6807(198104)18:2<235::AID-PITS2310180222>3.0.CO;2-S
[9] Machů, E. (2010). Nadaný žák. Brno: Paido.
[10] Matějček, Z. (1994). Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál.
[11] McBee, M. T. (2006). A Descriptive Analysis of Referral Sources for Gifted Identification Screening by Race and Socioeconomic Status. The Journal of Secondary Gifted Education, 17(2), 103–111. | DOI 10.4219/jsge-2006-686
[12] Porter, L. (1999). Gifted Young Children. A guide for teachers and parents. Buckingham: Open University Press.
[13] Portešová, Š., Konečná, V., Budíková, M., & Koutková, H. (2009). Strachy rozumově nadaných dětí jako indikátor jejich pokročilého rozumového vývoje. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 43(4), 307–323.
[14] Praško, J. (2005). Úzkostné poruchy. Praha: Portál.
[15] Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2007). Praha: Výzkumný ústav pedagogický. Dostupné z http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf
[16] Seligman, M. (2003). Opravdové štěstí. Praha: Ikar.
[17] Tippey, J. G., & Burnham, J. J. (2009). Examining the Fears of Gifted Children. Journal for the Education of the Gifted, 32(3), 321–339. | DOI 10.4219/jeg-2009-861
[18] Ťulák, J. (2009). O nás. Dostupné z http://www.sci.muni.cz/elspac/www/cs/o_nas
[19] Vialle, W. (1994). "Termanal" Science? The Work of L. Terman Revisited. Roeper Review, 17(1), 32–38. | DOI 10.1080/02783199409553614
[20] Vymětal, J. (2004). Úzkost a strach u dětí. Praha: Portál.
[21] Webb, J. T. (2002). Guiding The Gifted Child: A Practical Source for Parents and Teachers. Scottsdale: Gifted Psychology Press.