Vývoj, systém a funkce pedagogických principů

Název: Vývoj, systém a funkce pedagogických principů
Variantní název:
  • Развитие, система и функция педагогических принципов
    • Razvitije, sistema i funkcija pedagogičeskich principov
  • Entwicklung, System und Funktion der pädagogischen Prinzipien
    • Razvitije, sistema i funkcija pedagogičeskich principov
Zdrojový dokument: Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. I, Řada pedagogicko-psychologická. 1977-1978, roč. 26-27, č. I12-13, s. [83]-96
Rozsah
[83]-96
Type: Článek
Jazyk
Licence: Neurčená licence
 

Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.

Abstrakt(y)
Úspěch pedagogické práce je podmíněn mnoha činiteli. Podílí se na něm pedagogova osobnost i žákovy předpoklady, materiální i organizační zabezpečení pedagogického procesu a v neposlední řadě i samo pojetí vzdělávací a výchovné práce. Pedagogika po staletí usilovala o formulaci základních pravidel, která by zajistila efektivnost výchovně vzdělávací činnosti. Tak postupně vznikal a rozvíjel se systém pedagogických principů (zásad), tj. nejobecnějších norem podmiňujících úspěch pedagogické práce. Tyto principy se zprvu získávaly empiricky, na základě rozboru v praxi zvláště úspěšných pedagogických postupů. O jejich formulaci se se zdarem pokusil již Komenský, Pestalozzi, Diesterweg, Ušinskij, Spencer i další klasikové novodobé pedagogiky. Současná teorie je zdůvodňuje také gnozeologicky, fyziologicky i psychologicky.