Ohýbání času : dramaturgické principy v projektovém způsobu práce Elišky Brtnické a kolektivu

Název: Ohýbání času : dramaturgické principy v projektovém způsobu práce Elišky Brtnické a kolektivu
Variantní název:
  • Bending time : dramaturgical principles in the project work of Eliška Brtnická and collective
Zdrojový dokument: Theatralia. 2024, roč. 27, č. 1, s. 194-214
Rozsah
194-214
  • ISSN
    1803-845X (print)
    2336-4548 (online)
Type: Článek
Jazyk
Přístupová práva
otevřený přístup
 

Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.

Abstrakt(y)
Tato případová studie popisuje dramaturgická rozhodnutí v procesu zkoušení inscenace nového cirkusu Thin Skin (2022) české akrobatky Elišky Brtnické a kolektivu. Poskytuje přehled proměn dramaturgie ve fyzickém divadle a novém cirkuse, zejména v kontextu postdramatického divadla, a to s důrazem na východiska v samotné cirkusové technice. Dramaturgie je v textu chápána jako praxe zahrnující více funkcí a forem, které se rozkládají v čase zkoušení a navzájem se ovlivňují. Proces dramaturgických rozhodnutí je dán do vztahu s pracovními podmínkami v současném umění v České republice, zejména se systémem rezidencí a projektovým způsobem práce. Kritický rozbor „projektové časovosti“ Bojany Kunst je usouvztažněn s interpretací dat získaných zejména zúčastněným pozorováním zkoušek a dále prostřednictvím rozhovorů s tvůrčím týmem. Dramaturgická rozhodnutí související s projektovou prací jsou interpretovaná z hlediska nestabilního postavení umělců a umělkyň nového cirkusu v ČR, způsobů spolupráce v sérii rezidencí, ambivalentní časové konstelace při projektování výsledků, které mají teprve vzniknout, a ve specifické souhře a slaďování rozhodování, které se ze zkoušek přesouvají do prostoru instantní sociální komunikace. Studie tak podává detailní popis toho, jak dramaturgie v novém cirkuse souvisí s pracovními podmínkami, s vyčerpáním a s nedostatkem času. Zároveň zachycuje, jak se tyto okolnosti promítají do samotného díla, které zdůrazňuje křehkost, nestabilitu a vztah hmoty, těla a času.
This case study describes dramaturgical decisions made in rehearsing the contemporary circus (nouveau cirque) performance Thin Skin (2022) by Czech acrobat Eliška Brtnická and her collective. It provides an overview of the transformations of dramaturgy in physical theatre and contemporary circus, particularly in the context of post-dramatic theatre, with an emphasis on the starting points in circus technique itself. Dramaturgy is understood in the text as a practice that encompasses multiple functions and forms. These unfold and interact over the course of rehearsal. The process of dramaturgical decisions is related to the working conditions of contemporary art in the Czech Republic, especially the residency system and the project-based way of working. Bojana Kunst's critical analysis of the 'projective temporality' is correlated with the interpretation of data obtained mainly through participant observation of rehearsals and interviews with the creative team. The dramaturgical decisions related to the project work are interpreted in terms of the unstable position of contemporary circus artists in the Czech Republic, the ways in which they collaborate in a series of residencies, the ambivalent temporal constellation in projecting outcomes that have yet to emerge, and the specific interplay and orientation of decisions that move from rehearsals to the space of instant social communication. The study thus provides a detailed account of how dramaturgy in the new circus is related to working conditions, exhaustion, and lack of time. It also shows how these circumstances are reflected in the work itself. This work emphasises fragility, instability, and the relationship between matter, body, and time.
Note
Tato studie vznikla za podpory MŠMT ČR udělené UP v Olomouci (IGA_FF_2022_06) Estetické praktiky v současné audiovizuální a performativní kultuře.
Reference
[1] ARNTZEN, Knut Ove. 2020. Visual Dramaturgy: Interview with Knut Ove Arntzen. Interview by Amálie Bulandrová. Theatralia 23 (2020): 2: 163-168. | DOI 10.5817/ty2020-2-9

[2] BAARLE, Kristof van, Felipe CERVERA and Helena GREHAN. 2023. Stranger than Kindness: Crises of Care and Performance Research. Performance Research 27 (2023): 6-7: 1-4.

[3] BAUER, Bojana. 2015. Propensity: Pragmatics and Functions od Dramaturgy in Contemporary Dance. In Pil Hansen and Darcey Callison (eds.). Dance Dramaturgy: Modes of Agency, Awareness and Engagement. Basingstoke/New York: Palgrave Macmillan, 2015: 31-50. | DOI 10.1017/s0307883316000493

[4] BAYLY, Simon. 2013. The End of the Project: Futurity in the Catastrophe. Angelaki 18 (2013): 2: 161-177. | DOI 10.1080/0969725x.2013.804997

[5] BLEEKER, Maaike. 2015. Thinking No-One's Thought. In Pil Hansen and Darcey Callison (eds.). Dance Dramaturgy: Modes of Agency, Awareness and Engagement. Basingstoke/New York: Palgrave Macmillan, 2015: 67-83.

[6] BRTNICKÁ, Eliška. 2018. Vzdušná akrobacie jako východisko tvorby v cirkusovém umění. Umělecký výzkum akrobatického pohybu v rámci tvorby inscenace Enola [Aerial Acrobatics as a Starting Point for Creation in Circus Art. Artistic Research of Acrobatic Movement in the Production of Enola]. Disertační práce [Unpublished PhD dissertation]. Akademie múzických umění v Praze, 2018.

[7] BRTNICKÁ, Eliška. 2021a. Dramaturgický deník (poskytnutá část) [Dramaturgical Diary (Provided Part)]. Uloženo v archivu autorky [Saved in the Author's Archive]. 2021, 5 stran.

[8] BRTNICKÁ, Eliška. 2021b. Grantová žádost k projektu [Project Grant Application]. Uloženo v archivu autorky [Saved in the Author's Archive]. 2021, 5 stran.

[9] BRTNICKÁ, Eliška. 2023a. Osobní stránky Elišky Brtnické: anotace inscenace Thin Skin [Eliska Brtnická's Personal Website: Annotation of the Performance Thin Skin] [online]. [cit. 9.6.2023]. Dostupné online z https://eliskabrtnicka.com/other-projects/thin-skin-1.

[10] BRTNICKÁ, Eliška. 2023b. S Eliškou Brtnickou o riziku, důvěře, odpovědnosti i výtvarném umění [With Eliska Brtnicka on Risk, Trust, Responsibility, and Art] [online]. Rozhovor Lucie Kocourkové. Opera Plus (14. 8. 2023). [cit. 10.9.2023]. Dostupné online z https://operaplus.cz/s-eliskou-brtnickou-o-riziku-duvere-odpovednosti-i-vytvarnem-umeni/.

[11] CALLISON, Darcey and Pil HANSEN (eds.). 2015. Dance Dramaturgy: Modes of Agency, Awareness and Engagement. Basingstoke/New York: Palgrave Macmillan, 2015.

[12] CVEJIĆ, Bojana and Ana VUJANOVIĆ. 2010. Exhausting Immaterial Labour [online]. TkH 17 (October 2010): Exhausting Immaterial Labour in Performance: 4-5. [cit. 9.6.2023]. Dostupné online z http://www.tkh-generator.net/wp-content/uploads/2014/04/tkh-17eng-web.pdf.

[13] DOX. 2023. Thin Skin [online]. 2023. Centrum současného umění DOX [DOX Contemporary Art Centre] [online]. [cit. 8.2.2024]. Dostupné online z https://www.dox.cz/program/thin-skin-2724.

[14] GROYS, Boris. 2010. The Loneliness of the Project. In Boris Groys. Going Public. Berlin: Sternberg Press, 2010: 70-83.

[15] HAVRÁNKOVÁ, Nikola. 2020. Proces vzniku divadelního představení herců v Divadle Aldente [The Process of Creating a Theatrical Performance by Actors at the Aldente Theatre]. Bakalářská práce [Unpublished Bachelor's thesis]. Univerzita Palackého v Olomouci, 2020.

[16] HENDL, Jan. 2016. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace [Qualitative Research. Basic Theory, Methods and Applications]. Praha: Portál, 2016.

[17] KANN, Sebastian. 2016. Taking Back the Technical: Contemporary Circus Dramaturgy beyond the Logic of Mimesis. [Unpublished Master's thesis]. Utrecht University, 2016.

[18] KORYCHOVÁ, Kateřina. 2019. Dramaturgie českého nového cirkusu - Tvorba Elišky Brtnické [Dramaturgy of the Czech New Circus - The Work of Eliska Brtnická]. Bakalářská práce [Unpublished Bachelor's thesis]. Univerzita Karlova, 2019.

[19] KORYCHOVÁ, Kateřina. 2022a. Dramaturgické principy tvorby Elišky Brtnické a kolektivu v projektu Thin Skin [Dramaturgical Principles of Eliska Brtnicka and the Collective in the Thin Skin Project]. Diplomová práce [Unpublished Master's thesis]. Univerzita Palackého v Olomouci, 2022.

[20] KORYCHOVÁ, Kateřina. 2022b. Terénní deník (11. 10. 2021 - 21. 2. 2022) [Field Diary (11. 10. 2021 - 21. 2. 2022)]. Uloženo v archivu autorky [Saved in the Author's Archive]. 2022, 23 stran.

[21] KUBALA, Petr. 2020. Pokušení romantické soudržnosti: Rutina a revoluce v experimentálním divadle [The Temptation of Romantic Cohesion: Routine and Revolution in Experimental Theatre]. Disertační práce [Unpublished PhD dissertation]. Brno: Masarykova Univerzita, 2020.

[22] KUNST, Bojana. 2015. Artist at Work: Proximity of Art and Capitalism. Winchester: Zero Books, 2015.

[23] KUNST, Bojana. 2019. Umělcův čas: projektová časovost [The Artist's Time: Project Temporality]. In Eva Skopalová a Václav Janoščík (eds.) Návrat do budoucnosti [Back to the Future]. Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2019: 235-252.

[24] LACMANOVÁ, Tereza. 2021. Umělecké rezidence ve 21. století: případová studie [Artist Residencies in the 21st Century: A Case Study]. Diplomová práce [Unpublished Master's thesis]. Vysoká škola ekonomická v Praze, 2021.

[25] LEHMANN, Hans-Thies and Patrick PRIMAVESI. 2009. Dramaturgy on Shifting Grounds. Performance Research 14 (2009): 3: 3-6.

[26] LEPECKI, André. 2015. Errancy as Work: Seven Strewn Notes for Dance Dramaturgy. In Pil Hansen and Darcey Callison (eds.). Dance Dramaturgy: Modes of Agency, Awareness and Engagement. Basingstoke/New York: Palgrave Macmillan, 2015: 51-67. | DOI 10.1057/9781137373229_3

[27] LIEVENS, Bauke. 2015. First Open Letter to the Circus: 'The need to redefine' [online]. Etcetera (8. 12. 2015). [cit. 9.6.2023]. Dostupné online z https://e-tcetera.be/first-open-letter-to-the-circus-the-need-to-redefine/.

[28] LIEVENS, Bauke. 2016. The Myth Called Circus [online]. Etcetera (7. 12. 2016). [cit. 9.6.2023]. Dostupné online z https://e-tcetera.be/the-myth-called-circus/.

[29] LIGHTMAN, Alan. 2012. Einstein's Dreams. Boston: Little, Brown Book Group, 2012.

[30] LIKAVČAN, Lukáš. 2020. Proměny (technologické a politické) imaginace [Transformations of (Technological and Political) Imagination]. In Pavel Barša a Martin Dokupil Škabraha (eds.). Za hranice kapitalismu [Beyond Capitalism]. Praha: Rybka Publishers, 2020: 111-129.

[31] ROMANSKA, Magda. 2015a. Introduction. In Magda Romanska (ed.). The Routledge Companion to Dramaturgy. Abingdon: Routledge, 2015: 1-15. | DOI 10.1515/jcde-2017-0020

[32] ROMANSKA, Magda (ed.). 2015b. The Routledge Companion to Dramaturgy. Abingdon: Routledge, 2015.

[33] STANKIEWICZ, Teresa. 2015. Who is the Dramaturg in Devised Theatre? In Magda Romanska (ed.). The Routledge Companion to Dramaturgy. Abingdon: Routledge, 2015: 192-196.

[34] ŠTEFANOVÁ, Veronika a Alexej BYČEK. 2018. Český tanec v datech. 4, Nový cirkus a nonverbální divadlo [Czech Dance in Data. 4, New Circus and Nonverbal Theatre]. Praha: Institut umění - Divadelní ústav, 2018.

[35] ŠTEFANOVÁ, Veronika. 2020. Od formy k obsahu. Artisté a artistky nového cirkusu představují cirkusové disciplíny a jak s nimi tvoří [From Form to Content. New Circus Artists Present Circus Disciplines and How They Create with Them] [online]. Český rozhlas: Vltava, 2020. [cit. 10.1.2024]. Dostupné online z https://vltava.rozhlas.cz/od-formy-k-obsahu-artiste-a-artistky-noveho-cirkusu-predstavuji-cirkusove-8382788?fbclid=IwAR3GX9TU91_14S_qGKD1pD3IebYv-XK7vng7HSPM_0_-eoCRPvElzAh6qdg