Title: Die Konkordanzen der Carl Luythons Motetten Bellum insigne und Festa dies hodie
Variant title:
- The Concordances of the Motets Bellum insigne and Festa dies hodie by Carl Luython
Source document: Musicologica Brunensia. 2016, vol. 51, iss. 1, pp. 37-45
Extent
37-45
-
ISSN1212-0391 (print)2336-436X (online)
Persistent identifier (DOI): https://doi.org/10.5817/MB2016-1-3
Stable URL (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/135658
Type: Article
Language
License: Not specified license
Notice: These citations are automatically created and might not follow citation rules properly.
Abstract(s)
There are the concordances to the motet Bellum insigne from Carl Luython's collection Selectissimarum sacrarum cantionum... fasciculus primus in two partbooks from the Bohemian town Rokycany, which dates back to the turn of the 16th and the 17th centuries. This concordance, which was not sufficiently evaluated yet, is not just mere copy of version from Luython's earlyprint collection, but rather its reworking. The main ambition of this paper is to consider and prove Luython's authorship of the version Bellum insigne from Rokycany. An analysis of the another motet, Festa dies hodie from the same Luython's collection and the considering of its concordance preserved in the music print Odae suavissimae commemorating the person of Jacob Chimarrhaeus should after the mutual compare with the case of Bellum insigne provide a positive answer.
References
[1] LUYTHON, Carl, Selectissimarum sacrarum cantionum... fasciculus primus. Pragae, 1603. RISM A/I [L 3117. D-FBo, Freiberg (Sachsen), Andreas-Möller-Bibliothek, Sign. XI 8°47.
[2] Rokycany, Děkanská knihovna, Sign. AV 19 a, b, zwei handschriftliche Stimmbücher, bassus, discantus.
[3] SCHOENDORFF, Philipp. Odae suavissimae. [1602]. RISM B/I/161018. D-Rp, Regensburg, Bischöfliche Zentralbibliothek, Proske-Musikbibliothek, Stimmen Altus, Quints, Bassus. D-W, Wolfenbüttel, Herzog August Bibliothek, Musikabteilung, Stimme Tenor.
[4] BILWACHS, Jan. Moteta ze sbírky Selectissimarum sacrarum cantionum... fasciculus primus Carla Luythona a jejich konkordance. Kritická edice a analýza vybraných motet. Bachelorarbeit. Univerzita Karlova. Praha, 2014.
[5] DANĚK, Petr. Historické tisky vokální polyfonie, rané monodie, hudební teorie a instrumentální hudby v českých zemích do roku 1630. Praha, 2015.
[6] HONISCH, Erika Supria. Sacred Music in Prague, 1580–1612. Dissertation. University of Chicago. Chicago – Illinois, 2011.
[7] JAKOUBKOVÁ, Petra, Typografie hudebních tisků Jiřího Nigrina. Diplomarbeit. Univerzita Karlova. Praha, 2014.
[8] KADE, Otto – KADE, Reinhard. Die älteren Musikalien der Stadt Freiberg in Sachsen. Leipzig, 1888.
[9] MAÝROVÁ, Kateřina. Hudební prameny literátského bratrstva v Rokycanech ze XVI. a začátku XVII. století. Diplomarbeit. Univerzita Karlova. Praha, 1980.
[10] NIEMÖLLER, Klaus Wolfgang. Die musikalische Festschrift für den Direktor der Prager Hofkapelle Kaiser Rudolfs II. 1602. In Bericht über den Internationalen Musikwissenschaftlichen Kongress. Carl Dahlhaus – Hans Joachim Marx (eds.). Bonn, 1970.
[11] NIEMÖLLER, Klaus Wolfgang. Jacob Chimarrhaeus. Ein Kölner Musiker am Habsburger Hof Rudolfs II. in Prag. In Deutsche Musik im Osten. Klaus Wolfgang Niemöller – Helmut Loos (eds.). Köln, 1994.
[12] SILIES, Michael. Die Motetten des Philippe de Monte (1521–1603). Göttingen, 2009.
[13] SMIJERS, Albert. Karl Luython als Motetten-Komponist. Amsterdam, 1923.
[14] TRUHLÁŘ, Antonín – HRDINA, Karel – HEJNIC, Josef – MARTÍNEK, Jan. Rukověť humanistického básnictví v Čechách a na Moravě: Enchiridion renatae poesis Latinae in Bohemia et Moravia cultae. Praha, 1966–2011.
[2] Rokycany, Děkanská knihovna, Sign. AV 19 a, b, zwei handschriftliche Stimmbücher, bassus, discantus.
[3] SCHOENDORFF, Philipp. Odae suavissimae. [1602]. RISM B/I/161018. D-Rp, Regensburg, Bischöfliche Zentralbibliothek, Proske-Musikbibliothek, Stimmen Altus, Quints, Bassus. D-W, Wolfenbüttel, Herzog August Bibliothek, Musikabteilung, Stimme Tenor.
[4] BILWACHS, Jan. Moteta ze sbírky Selectissimarum sacrarum cantionum... fasciculus primus Carla Luythona a jejich konkordance. Kritická edice a analýza vybraných motet. Bachelorarbeit. Univerzita Karlova. Praha, 2014.
[5] DANĚK, Petr. Historické tisky vokální polyfonie, rané monodie, hudební teorie a instrumentální hudby v českých zemích do roku 1630. Praha, 2015.
[6] HONISCH, Erika Supria. Sacred Music in Prague, 1580–1612. Dissertation. University of Chicago. Chicago – Illinois, 2011.
[7] JAKOUBKOVÁ, Petra, Typografie hudebních tisků Jiřího Nigrina. Diplomarbeit. Univerzita Karlova. Praha, 2014.
[8] KADE, Otto – KADE, Reinhard. Die älteren Musikalien der Stadt Freiberg in Sachsen. Leipzig, 1888.
[9] MAÝROVÁ, Kateřina. Hudební prameny literátského bratrstva v Rokycanech ze XVI. a začátku XVII. století. Diplomarbeit. Univerzita Karlova. Praha, 1980.
[10] NIEMÖLLER, Klaus Wolfgang. Die musikalische Festschrift für den Direktor der Prager Hofkapelle Kaiser Rudolfs II. 1602. In Bericht über den Internationalen Musikwissenschaftlichen Kongress. Carl Dahlhaus – Hans Joachim Marx (eds.). Bonn, 1970.
[11] NIEMÖLLER, Klaus Wolfgang. Jacob Chimarrhaeus. Ein Kölner Musiker am Habsburger Hof Rudolfs II. in Prag. In Deutsche Musik im Osten. Klaus Wolfgang Niemöller – Helmut Loos (eds.). Köln, 1994.
[12] SILIES, Michael. Die Motetten des Philippe de Monte (1521–1603). Göttingen, 2009.
[13] SMIJERS, Albert. Karl Luython als Motetten-Komponist. Amsterdam, 1923.
[14] TRUHLÁŘ, Antonín – HRDINA, Karel – HEJNIC, Josef – MARTÍNEK, Jan. Rukověť humanistického básnictví v Čechách a na Moravě: Enchiridion renatae poesis Latinae in Bohemia et Moravia cultae. Praha, 1966–2011.