O vědecké pojetí vědeckého ateismu

Název: O vědecké pojetí vědeckého ateismu
Variantní název:
  • За научное понимание научного атеизма
    • Za naučnoje ponimanije naučnogo ateizma
  • Pour la conception scientifique de l'athéisme scientifique
    • Za naučnoje ponimanije naučnogo ateizma
Zdrojový dokument: Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. B, Řada filozofická. 1960, roč. 9, č. B7, s. [5]-12
Rozsah
[5]-12
Type: Článek
Jazyk
Licence: Neurčená licence
 

Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.

Abstrakt(y)
Nadpis článku je ve zdánlivém rozporu s jeho obsahem. Nedostatky, kterých se zde dotýkám a které souvisejí s nesprávným chápáním vědeckého ateismu, nelze totiž odstranit pouhými teoretickými úvahami o jeho podstatě apod. Mám-li se vyjádřit přesněji, nesprávné chápání smyslu vědeckého ateismu stejně jako vědeckoateistické výchovy a propagandy pramení často z nesprávného chápání smyslu naší kulturní revoluce a v neposlední řadě i z nesprávného chápání smyslu těch usnesení, v nichž naše strana vytyčuje nové úkoly v oblasti ideologie. Víme například, že XI. sjezd KSČ by nepřijal usnesení o budování socialismu v naší vlasti, kdyby pro splnění tohoto velkého cíle nebyly u nás reálné podmínky. Víme, že OV KSČ by nevěnoval tolik pozornosti otázkám vědeckoateistické výchovy, kdyby to nebyly otázky naléhavé a kdyby jejich řešení nebylo v našich silách. Víme, že jednat v duchu těchto usnesení znamená jednat tak, že neztrácíme z očí ani revoluční perspektivy, ani konkrétní podmínky, v nichž za dovršení socialistické výstavby bojujeme, a víme, že je tomu tak proto, že sama stranická usnesení ukazují vždy nejen cestu vpřed, nýbrž i reálné možnosti, jak překážky na této cestě odstraňovat a jak dosavadních budovatelských úspěchů využívat k novým vítězstvím. - Dovedeme však všechno toto vědění vždy a důsledně uplatňovat v praxi? Odpovědět alespoň zhruba na tuto otázku, to je hlavní účel následujícího rozboru. A neodtrhujeme-li vědu od praktického života, teorii od využití jejích výsledků při výchově a převýchově pracujících, pak naše odpověď nemůže nebýt příspěvkem k řešení i té otázky, která je obsažena v nadpise článku.