Název: Hábova "Musik der Freiheit" pohledem německy píšící muzikologie
Variantní název:
- Hába's "Music of Freedom" through the lens of German musicology
Zdrojový dokument: Musicologica Brunensia. 2009, roč. 44, č. 1-2, s. [171]-182
Rozsah
[171]-182
-
ISSN1212-0391 (print)2336-436X (online)
Trvalý odkaz (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/115226
Type: Článek
Jazyk
Licence: Neurčená licence
Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.
Abstrakt(y)
This study addresses the reception of Hába's music in German-speaking lands with a view to his relationship to Arnold Schoenberg. In German musicology, two milestones mark the borders of the history and change of interest in Hába's Musik der Freiheit. The first milestone is represented by the publications of Hans Mersmann, Musik der Gegenwart (1924) and Die moderne Musik seit der Romantik (1927); the second one is Danuser's 1984 book Die Musik des 20. Jahrhunderts. The borders formed by these two poles are not merely symbolic: we see in them the considerable change that reception of Hába's music has undergone in over half a century. Whereas Mersmann sees in Hába the promise of the future development of music, Danuser is able to judge the composer with the necessary historical distance. Jiří Vysloužil's significance for the explication of Hába's compositional and theoretical oeuvre is also mentioned in the article.
Reference
[1] Danuser, Hans: Die Musik des 20. Jahrhunderts (Neues Handbuch der Musikwissenschaft). Laaber [1984] 1992.
[2] Dibelius, Ulrich: Moderne Musik nach 1945. München/Zürich [I. 1966, II. 1988] 1998.
[3] Helfert, Vladimír: Česká moderní hudba. Studie o české hudební tvořivosti. Olomouc 1936.
[4] Mersmann, Hans: Musik der Gegenwart. Berlin 1924.
[5] Mersmann, Hans: Die moderne Musik seit der Romantik (Handbuch der Musikwissenschaft 9).
[6] Spurný, Lubomír: "Exteritoriální" Hába – několik poznámek k Adornově pojmu exterritoriale Musik. In: Opus musicum, XXXIII 2001, s.11–16.
[7] Stephan, Rudolf: Hába und Schönberg. Die Wiener Schule und die tschechische Musik des 20. Jahrhunderts. In: Vom musikalischen Denken. Gesammelte Vorträge (ed. R. Damm/A. Traub). Mainz 1985, s. 155–161.
[8] Vogt, Hans: Neue Musik seit 1945. Stuttgart [1972] 1982.
[9] Vysloužil, Jiří: Alois Hába, Arnold Schönberg und die tschechische Musik. In: Aspekte der Neuen Musik. Kassel 1968, s. 58–67.
[10] Vysloužil, Jiří: Hába, Schönberg a česká hudba. K Hábově Symfonické fantazii op. 8. In: Hudební rozhledy XXII 1969, s. 38–41.
[11] Vysloužil, Jiří: Alois Hába. Život a dílo. Praha 1974.
[2] Dibelius, Ulrich: Moderne Musik nach 1945. München/Zürich [I. 1966, II. 1988] 1998.
[3] Helfert, Vladimír: Česká moderní hudba. Studie o české hudební tvořivosti. Olomouc 1936.
[4] Mersmann, Hans: Musik der Gegenwart. Berlin 1924.
[5] Mersmann, Hans: Die moderne Musik seit der Romantik (Handbuch der Musikwissenschaft 9).
[6] Spurný, Lubomír: "Exteritoriální" Hába – několik poznámek k Adornově pojmu exterritoriale Musik. In: Opus musicum, XXXIII 2001, s.11–16.
[7] Stephan, Rudolf: Hába und Schönberg. Die Wiener Schule und die tschechische Musik des 20. Jahrhunderts. In: Vom musikalischen Denken. Gesammelte Vorträge (ed. R. Damm/A. Traub). Mainz 1985, s. 155–161.
[8] Vogt, Hans: Neue Musik seit 1945. Stuttgart [1972] 1982.
[9] Vysloužil, Jiří: Alois Hába, Arnold Schönberg und die tschechische Musik. In: Aspekte der Neuen Musik. Kassel 1968, s. 58–67.
[10] Vysloužil, Jiří: Hába, Schönberg a česká hudba. K Hábově Symfonické fantazii op. 8. In: Hudební rozhledy XXII 1969, s. 38–41.
[11] Vysloužil, Jiří: Alois Hába. Život a dílo. Praha 1974.