Název: Vztahy mezi učiteli a řediteli na základních školách - přehled relevantních výzkumů
Variantní název:
- Relations between basic schools teachers and headteachers - an overview of relevant studies
Zdrojový dokument: Studia paedagogica. 2009, roč. 14, č. 1, s. [127]-145
Rozsah
[127]-145
-
ISSN1803-7437 (print)2336-4521 (online)
Trvalý odkaz (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/115382
Type: Článek
Jazyk
Licence: Neurčená licence
Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.
Abstrakt(y)
Příspěvek, který má charakter přehledové studie, se zabývá možnostmi hlubší analýzy, měření a případné úpravy vztahů mezi učiteli a ředitelem školy. V první části příspěvku je sledovaná problematika popsána na základě zahraničních teoretických a empirických prací. Zároveň je předloženo několik možných nástrojů a způsobů zjišťování podoby vztahů mezi učiteli a ředitelem. Poté je shrnut stav dané oblasti zkoumání vztahů v České republice. Hlavním závěrem příspěvku je zjištění, že analyzovaná oblast vztahů na školách je v naší literatuře relativně málo rozpracovaným tématem a tento nedostatek je zřetelně vnímán zejména v oblasti diagnostiky vztahů mezi učiteli a řediteli.
An overview study, this contribution explores the opportunities for a deeper analysis, measurement, and possible adjustment of the relationship between teachers and the headteacher. In the opening part, the subject matter is described through an outline of several foreign studies, theoretical and empirical. Also, some possible tools and ways of investigation in the forms of the teacher-to-headteacher relation are presented. The state of things in the Czech Republic is summarized then, ascertaining that this kind of relations still remains largely unexplored in literature, which is seen as a weighty drawback.
Reference
[1] Bacík, F., Kalous, J., Svoboda, J. et al. Úvod do teorie a praxe školského managementu I. Praha: Univerzita Karlova, 1995.
[2] Blase, J., Blase, J. Effective instructional leadership: Teachers' perspective on how principals promote teaching and leasing in school [online]. Journal of Educational Administration, 2000, roč. 38, č. 2, s. 130 [cit. 2007-08-21]. Dostupné z fulltextové databáze http://proquest.umi.com. | DOI 10.1108/09578230010320082
[3] Bogler, R. The Influence of Leadership Style on Teacher Job Satisfaction [online]. Educational Administration Quarterly, 2001, roč. 37, č. 5, s. 662–683 [cit. 2004-10-31]. Dostupné z fulltextové databáze http://www.eric.ed.gov. | DOI 10.1177/00131610121969460
[4] Burns, J. M. Transactional and Transforming Leadership. In Wren, J., T. (ed.) The Leader's Companion: Insights on Leadership Through Ages. New York: The Free Press, 1995, s. 100–102.
[5] Cresswell, J., Fisher, D. A Qualitative Description of Teachers' and Principals' Perceptions of Interpersonal Behavior and School Environment [online]. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, San Diego, April 13–17, 1998 [cit. 2007-08-21]. Dostupné z fulltextové databáze http://www.eric.ed.gov.
[6] Evans, L. Managing morale, job satisfaction and motivation. In DAVIES, B., WEST-BURNHAM, J. (eds.). Handbook of Educational Leadership and Management. London: Pearson Education Limited, 2003, s. 606–612.
[7] Fisher, D., Fraser, B., Wubbels, T. Interpersonal Teacher Behavior and School Environment. In Wubbels, T., Levy, J. (eds.). Do You Know What You Look Like? Interpersonal Relationships in Education. London: The Falmer Press, 1993, s. 103–112.
[8] Fullan, M. Principals in a Culture of Change. In DAVIES, B., WEST-BURNHAM, J. (eds.). Handbook of Educational Leadership and Management. London: Pearson Education Limited, 2003, s. 451–459.
[9] Gougeon, T., D., Hutton, S., I. Effects of Culture and Gender on Principal-Teacher Communication in Schools [online]. Human Resource Development Quarterly, 1993, roč. 4, č. 3, s. 277–290 [cit. 2009-03-04]. Dostupné z fulltextové databáze http://www.eric.ed.gov. | DOI 10.1002/hrdq.3920040307
[10] Harris, A. Distributed Leadership in Schools: Leading or Misleading? [online]. Paper presented at the British Educational Leadership Management & Administration Society Conference, Birmingham, England, September, 2002 [cit. 2009-02-05]. Dostupné z fulltextové databáze http://www.eric.ed.gov.
[11] Hipp, K. A. Teacher Efficacy: Influence of Principal Leadership Behavior [online]. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, New York, April, 1996 [cit. 2007-08-25]. Dostupné z fulltextové databáze http://www.eric.ed.gov.
[12] Hogg, M. A. Social Identity and Leadership. In Messick, D., M., Kramer, R., M. (eds.). The Psychology of Leadership: New Perspectives and Research. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2005, s. 53–80.
[13] Havlínová, M. (ed.). Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál, 1998.
[14] Hargreaves, A., Fink, D. Sustaining Leadership. In DAVIES, B., WEST-BURNHAM, J. (eds.). Handbook of Educational Leadership and Management. London: Pearson Education Limited, 2003, s. 435–450.
[15] Janík, T. a kol. Kurikulum – výuka – školní klima – učitelské vzdělávání. Analýza nálezů českého pedagogického výzkumu (2001–2008). Brno: MU, 2009.
[16] Janoušek, J. Sociální komunikace. Praha: Svoboda, 1968.
[17] Ježek, S. (ed.). Psychosociální klima školy III. Brno: MSD, 2005.
[18] Ježek, S. Možnosti diagnostiky psychosociálního klimatu školy. Disertační práce. Brno, Fakulta sociálních studií MU, 2006.
[19] Kožený, J., Ganický, P. Dotazník interpersonální diagnózy – ICL. Bratislava: Psychodiagnostica, 1978.
[20] Kremer-Hayon, l., Wubbels, T. Principals' Interpersonal Behavior and Teachers' Satisfaction. In Wubbels, T., Levy, J. (eds.). Do You Know What You Look Like? Interpersonal Relationships in Education. London: The Falmer Press, 1993, s. 113–122.
[21] Lašek, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001.
[22] Leithwood, K. A. The Principal's Role in Teacher Development. In Fullan, M., Hargreaves, A. (eds.). Teacher Development and Educational Change. London: Routledge-Falmer, 2002, s. 86–103.
[23] Lukas, J. Systémové pojetí výukové komunikace a osobnost učitele v jejím procesu. In Macek, P., Dalajka, J. (eds.) Vývoj a utváření osobnosti v sociálních a etnických kontextech, Brno: FSSMU, 2005, s. 370–376.
[24] Lukas, J. Návrh koncepce diagnostiky vnitřního sociálního prostředí školy [online]. Příspěvek z konference Novinky v pedagogické a školní psychologii, Zlín, 30. 8. – 1. 9. 2007. [cit. 2007-08-20]. Dostupné z: http://www.jlukas.cz/doc/pedagogicka/navrh_koncepce_diagnostiky.pdf .
[25] Mareš, J. Sociální klima školní třídy [online]. Hradec Králové: IPPP ČR, AŠP ČRa SR, 1998 [cit. 2007-08-20]. Dostupné z http://klima.pedagogika.cz/trida/doc/Mares_Klima_tridy.pdf.
[26] Mareš, J. Diagnostika sociálního klimatu školy. In Ježek, S. (ed.). Psychosociální klima školy I., Brno: MSD, 2003, s. 32–74.
[27] Mareš, J. Sociální klima školy jako teoretický a výzkumný problém. Disertační práce. Brno, Fakulta sociálních studií MU, 2007.
[28] Mareš, J. Edukace založená na důkazech: inspirace pro pedagogický výzkum i školní praxi. Pedagogika, č. 3, 2009.
[29] Mlčák, Z. Psychická zátěž učitelů a sociálně suportivní chování ředitele školy. In Řehulka, E., Řehulková, O. (eds.). Učitelé a zdraví 4. Brno: Psychologický ústav AV ČR, 2002, s. 27–38.
[30] Moss, R., H. Connections between School, Work, and Family Setting. In Fraser, B. J., Walberg, H. J. (eds.). Educational Environments: Evaluation, Antecedents and Consequences. Oxford: Pergamon Press, 1991, s. 29–54.
[31] Pol, M., Hloušková, L., Novotný, P., Zounek, J. (eds.). Kultura školy: příspěvek k výzkumu a vývoji. Brno: MU, 2005.
[32] Pol, M., Novotný, P. On the Challenge of Diversity: Case Studies of Headteachers and Scholl Quality Management. In Pol, M. (ed.). Dealing with Diversity. Brno: MU, 2006, s. 81–96.
[33] Prášilová, M., Vašátková, J. Kolik toho skutečně víme o vzájemných vztazích mezi vedením škol a učiteli? Příspěvek z mezinárodní vědecké konference České pedagogické společnosti Proměny pedagogiky, 3.– 4. 2. 2005.
[34] Reyes, P., Hoyle, D. Teachers' Satisfaction With Principals' Communication [online]. Journal of Educational Research, 1992, roč. 85, č. 3, s. 163–168 [cit. 2009-02-05]. Dostupné z fulltextové databáze http://www.eric.ed.gov. | DOI 10.1080/00220671.1992.9944433
[35] Richards, J. Principal Behaviors That Encourage Teachers to Stay in the Profession: Perceptions of K-8 Teachers in Their Second to Fifth Year of Teaching [online]. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Chicago, April 21–25, 2003 [cit. 2007-08-24]. Dostupné z fulltextové databáze http://www.eric.ed.gov.
[36] Richardson, M., D. et al. Teacher Perception of Principal Behaviors: A Research Study [online]. Paper presented at the Annual Meeting of the Mid-South Educational Research Association, Knoxville, November 10–13, 1992 [cit. 2007-08-21]. Dostupné z fulltextové databáze http://www.eric.ed.gov.
[37] Sedláček, M. Řízení základní školy: perspektiva případových studií práce ředitelů. Disertační práce. Brno, Filozofická fakulta MU, 2008.
[38] Urbánek, P. K metodologickým otázkám měření klimatu učitelských sborů. In Ježek, S. (ed.). Psychosociální klima školy I., Brno: MSD, 2003, s. 123–134.
[39] Urbánek, P. Klima učitelských sborů ZŠ: empirická zjištění. In Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu. Sborník příspěvků 14. Konference ČAPV. Plzeň: PedF ZČU, 2006.
[40] Vandenberghe, R. Thinking about principals: How they cope with external pressures and internal redefinition of their role. International Journal of Educational Research, 1998, č. 29, s. 371–380.
[41] Vašutová, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004.
[2] Blase, J., Blase, J. Effective instructional leadership: Teachers' perspective on how principals promote teaching and leasing in school [online]. Journal of Educational Administration, 2000, roč. 38, č. 2, s. 130 [cit. 2007-08-21]. Dostupné z fulltextové databáze http://proquest.umi.com. | DOI 10.1108/09578230010320082
[3] Bogler, R. The Influence of Leadership Style on Teacher Job Satisfaction [online]. Educational Administration Quarterly, 2001, roč. 37, č. 5, s. 662–683 [cit. 2004-10-31]. Dostupné z fulltextové databáze http://www.eric.ed.gov. | DOI 10.1177/00131610121969460
[4] Burns, J. M. Transactional and Transforming Leadership. In Wren, J., T. (ed.) The Leader's Companion: Insights on Leadership Through Ages. New York: The Free Press, 1995, s. 100–102.
[5] Cresswell, J., Fisher, D. A Qualitative Description of Teachers' and Principals' Perceptions of Interpersonal Behavior and School Environment [online]. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, San Diego, April 13–17, 1998 [cit. 2007-08-21]. Dostupné z fulltextové databáze http://www.eric.ed.gov.
[6] Evans, L. Managing morale, job satisfaction and motivation. In DAVIES, B., WEST-BURNHAM, J. (eds.). Handbook of Educational Leadership and Management. London: Pearson Education Limited, 2003, s. 606–612.
[7] Fisher, D., Fraser, B., Wubbels, T. Interpersonal Teacher Behavior and School Environment. In Wubbels, T., Levy, J. (eds.). Do You Know What You Look Like? Interpersonal Relationships in Education. London: The Falmer Press, 1993, s. 103–112.
[8] Fullan, M. Principals in a Culture of Change. In DAVIES, B., WEST-BURNHAM, J. (eds.). Handbook of Educational Leadership and Management. London: Pearson Education Limited, 2003, s. 451–459.
[9] Gougeon, T., D., Hutton, S., I. Effects of Culture and Gender on Principal-Teacher Communication in Schools [online]. Human Resource Development Quarterly, 1993, roč. 4, č. 3, s. 277–290 [cit. 2009-03-04]. Dostupné z fulltextové databáze http://www.eric.ed.gov. | DOI 10.1002/hrdq.3920040307
[10] Harris, A. Distributed Leadership in Schools: Leading or Misleading? [online]. Paper presented at the British Educational Leadership Management & Administration Society Conference, Birmingham, England, September, 2002 [cit. 2009-02-05]. Dostupné z fulltextové databáze http://www.eric.ed.gov.
[11] Hipp, K. A. Teacher Efficacy: Influence of Principal Leadership Behavior [online]. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, New York, April, 1996 [cit. 2007-08-25]. Dostupné z fulltextové databáze http://www.eric.ed.gov.
[12] Hogg, M. A. Social Identity and Leadership. In Messick, D., M., Kramer, R., M. (eds.). The Psychology of Leadership: New Perspectives and Research. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2005, s. 53–80.
[13] Havlínová, M. (ed.). Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál, 1998.
[14] Hargreaves, A., Fink, D. Sustaining Leadership. In DAVIES, B., WEST-BURNHAM, J. (eds.). Handbook of Educational Leadership and Management. London: Pearson Education Limited, 2003, s. 435–450.
[15] Janík, T. a kol. Kurikulum – výuka – školní klima – učitelské vzdělávání. Analýza nálezů českého pedagogického výzkumu (2001–2008). Brno: MU, 2009.
[16] Janoušek, J. Sociální komunikace. Praha: Svoboda, 1968.
[17] Ježek, S. (ed.). Psychosociální klima školy III. Brno: MSD, 2005.
[18] Ježek, S. Možnosti diagnostiky psychosociálního klimatu školy. Disertační práce. Brno, Fakulta sociálních studií MU, 2006.
[19] Kožený, J., Ganický, P. Dotazník interpersonální diagnózy – ICL. Bratislava: Psychodiagnostica, 1978.
[20] Kremer-Hayon, l., Wubbels, T. Principals' Interpersonal Behavior and Teachers' Satisfaction. In Wubbels, T., Levy, J. (eds.). Do You Know What You Look Like? Interpersonal Relationships in Education. London: The Falmer Press, 1993, s. 113–122.
[21] Lašek, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001.
[22] Leithwood, K. A. The Principal's Role in Teacher Development. In Fullan, M., Hargreaves, A. (eds.). Teacher Development and Educational Change. London: Routledge-Falmer, 2002, s. 86–103.
[23] Lukas, J. Systémové pojetí výukové komunikace a osobnost učitele v jejím procesu. In Macek, P., Dalajka, J. (eds.) Vývoj a utváření osobnosti v sociálních a etnických kontextech, Brno: FSSMU, 2005, s. 370–376.
[24] Lukas, J. Návrh koncepce diagnostiky vnitřního sociálního prostředí školy [online]. Příspěvek z konference Novinky v pedagogické a školní psychologii, Zlín, 30. 8. – 1. 9. 2007. [cit. 2007-08-20]. Dostupné z: http://www.jlukas.cz/doc/pedagogicka/navrh_koncepce_diagnostiky.pdf .
[25] Mareš, J. Sociální klima školní třídy [online]. Hradec Králové: IPPP ČR, AŠP ČRa SR, 1998 [cit. 2007-08-20]. Dostupné z http://klima.pedagogika.cz/trida/doc/Mares_Klima_tridy.pdf.
[26] Mareš, J. Diagnostika sociálního klimatu školy. In Ježek, S. (ed.). Psychosociální klima školy I., Brno: MSD, 2003, s. 32–74.
[27] Mareš, J. Sociální klima školy jako teoretický a výzkumný problém. Disertační práce. Brno, Fakulta sociálních studií MU, 2007.
[28] Mareš, J. Edukace založená na důkazech: inspirace pro pedagogický výzkum i školní praxi. Pedagogika, č. 3, 2009.
[29] Mlčák, Z. Psychická zátěž učitelů a sociálně suportivní chování ředitele školy. In Řehulka, E., Řehulková, O. (eds.). Učitelé a zdraví 4. Brno: Psychologický ústav AV ČR, 2002, s. 27–38.
[30] Moss, R., H. Connections between School, Work, and Family Setting. In Fraser, B. J., Walberg, H. J. (eds.). Educational Environments: Evaluation, Antecedents and Consequences. Oxford: Pergamon Press, 1991, s. 29–54.
[31] Pol, M., Hloušková, L., Novotný, P., Zounek, J. (eds.). Kultura školy: příspěvek k výzkumu a vývoji. Brno: MU, 2005.
[32] Pol, M., Novotný, P. On the Challenge of Diversity: Case Studies of Headteachers and Scholl Quality Management. In Pol, M. (ed.). Dealing with Diversity. Brno: MU, 2006, s. 81–96.
[33] Prášilová, M., Vašátková, J. Kolik toho skutečně víme o vzájemných vztazích mezi vedením škol a učiteli? Příspěvek z mezinárodní vědecké konference České pedagogické společnosti Proměny pedagogiky, 3.– 4. 2. 2005.
[34] Reyes, P., Hoyle, D. Teachers' Satisfaction With Principals' Communication [online]. Journal of Educational Research, 1992, roč. 85, č. 3, s. 163–168 [cit. 2009-02-05]. Dostupné z fulltextové databáze http://www.eric.ed.gov. | DOI 10.1080/00220671.1992.9944433
[35] Richards, J. Principal Behaviors That Encourage Teachers to Stay in the Profession: Perceptions of K-8 Teachers in Their Second to Fifth Year of Teaching [online]. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Chicago, April 21–25, 2003 [cit. 2007-08-24]. Dostupné z fulltextové databáze http://www.eric.ed.gov.
[36] Richardson, M., D. et al. Teacher Perception of Principal Behaviors: A Research Study [online]. Paper presented at the Annual Meeting of the Mid-South Educational Research Association, Knoxville, November 10–13, 1992 [cit. 2007-08-21]. Dostupné z fulltextové databáze http://www.eric.ed.gov.
[37] Sedláček, M. Řízení základní školy: perspektiva případových studií práce ředitelů. Disertační práce. Brno, Filozofická fakulta MU, 2008.
[38] Urbánek, P. K metodologickým otázkám měření klimatu učitelských sborů. In Ježek, S. (ed.). Psychosociální klima školy I., Brno: MSD, 2003, s. 123–134.
[39] Urbánek, P. Klima učitelských sborů ZŠ: empirická zjištění. In Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu. Sborník příspěvků 14. Konference ČAPV. Plzeň: PedF ZČU, 2006.
[40] Vandenberghe, R. Thinking about principals: How they cope with external pressures and internal redefinition of their role. International Journal of Educational Research, 1998, č. 29, s. 371–380.
[41] Vašutová, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004.