Název: Stres a žáci středních škol
Variantní název:
- Stress and upper secondary school students
Zdrojový dokument: Studia paedagogica. 2012, roč. 17, č. 2, s. [117]-125
Rozsah
[117]-125
-
ISSN1803-7437 (print)2336-4521 (online)
Trvalý odkaz (DOI): https://doi.org/10.5817/SP2012-2-8
Trvalý odkaz (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/125667
Type: Článek
Jazyk
Licence: Neurčená licence
Přístupová práva
přístupné po uplynutí embarga
Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.
Abstrakt(y)
Příspěvek se zabývá problematikou stresu a copingovými strategiemi u středoškoláků. Prezentuje výsledky kvantitativního výzkumného šetření, v němž byly jako technika sběru dat použity dotazníky distribuované žákům třetích ročníků středních škol. Na základě získaných dat byly z jištěny situace, které jsou vnímány jako stresové, byla určena četnost jejich výskytu a dále byly identifikovány copingové strategie, které žáci při vyrovnávání se stresovou situací používají.
The paper examines stress and coping strategies among upper secondary school students. It presents the results of a quantitative research study which used questionnaires completed by third year students as its data collection method. Based on the collected data, the paper identifies which situations are perceived as stressful, what is their occurrance [i.e. occurrence] rate and which coping strategies students use while dealing with them.
Reference
[1] ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
[2] KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-568-4.
[3] MAREŠ, J. Zvládání školních zátěžových situací žáky. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 1999, roč. 34, č. 3, s. 230–235. ISSN 0555-5574.
[4] POLEDŇOVÁ, I. a kol. Zátěžové situace dětí ve škole a způsoby jejich zvládání. In Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělávání: 11. výroční mezinárodní konference ČAPV: Sborník referátů. [online]. Brno: Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, 2003, s. 1–6. ISBN 80-7315-046-8. [cit. 12. března 2012]. Dostupné z: http://www.ped.muni.cz/capv11/4sekce/4_CAPV_Stranska,Polednova,Vizdalova,Zobacova.pdf.
[5] PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
[6] URBANOVSKÁ, E. Strategie zvládání stresu u středoškolské mládeže [online]. In Škola a zdraví pro 21. století. Aktuální otázky výchovy ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita, 2009, s. 69–74. ISBN 978-80-210-4930-7 (Masarykova univerzita), ISBN 978-80-7392-097-5. [cit. 24. března 2012]. Dostupné z: http://www.ped.muni.cz/z21/knihy/2009/28/28/texty/aktualni_otazky_vychovy_ke_zdravi_cze.pdf.
[2] KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-568-4.
[3] MAREŠ, J. Zvládání školních zátěžových situací žáky. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 1999, roč. 34, č. 3, s. 230–235. ISSN 0555-5574.
[4] POLEDŇOVÁ, I. a kol. Zátěžové situace dětí ve škole a způsoby jejich zvládání. In Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělávání: 11. výroční mezinárodní konference ČAPV: Sborník referátů. [online]. Brno: Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, 2003, s. 1–6. ISBN 80-7315-046-8. [cit. 12. března 2012]. Dostupné z: http://www.ped.muni.cz/capv11/4sekce/4_CAPV_Stranska,Polednova,Vizdalova,Zobacova.pdf.
[5] PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
[6] URBANOVSKÁ, E. Strategie zvládání stresu u středoškolské mládeže [online]. In Škola a zdraví pro 21. století. Aktuální otázky výchovy ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita, 2009, s. 69–74. ISBN 978-80-210-4930-7 (Masarykova univerzita), ISBN 978-80-7392-097-5. [cit. 24. března 2012]. Dostupné z: http://www.ped.muni.cz/z21/knihy/2009/28/28/texty/aktualni_otazky_vychovy_ke_zdravi_cze.pdf.