Sprachliche Bewertung in Internet-Foren zu You-Tube-Videos

Název: Sprachliche Bewertung in Internet-Foren zu You-Tube-Videos
Zdrojový dokument: Brünner Beiträge zur Germanistik und Nordistik. 2012, roč. 26, č. 1-2, s. [81]-103
Rozsah
[81]-103
  • ISSN
    1803-7380 (print)
    2336-4408 (online)
Type: Článek
Jazyk
Licence: Neurčená licence
Přístupová práva
přístupné po uplynutí embarga
 

Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.

Abstrakt(y)
My article is devoted to appraisal language means in Internet discussion-forums added to three You-Tube videos containing songs. There is assumed a minimal background in linguistic theory of the appraisal language. My article deals with Internet discussion-forums as a new form of conversation in rudimental form. These Forums seems to be a challenge not only for the research of evaluative language but for the conversation analysis too. The set of text-examples demonstrates the way language is used to evaluate, thus it explores how participators of this forums pass judgement on the singer ("author") or on the singing band or the song; on themes dealt in the song or more precisely in the video; on the formal side of the song or the video and on the art aspect of the song or the video. Lexical, grammatical and stylistic means of evaluation and examples of the "engagement" are provided in the practical part too. The conclusion of the analysis - Internet discussion-forums are evaluative, that's why many evaluative means has been found in them.
Reference
[1] Brinker K. / Sager S.F. (2006): Linguistische Gesprächsanalyse Berlin: Erich Schmidt Verlag.

[2] Hausendorf, H. (2007): Die Sprache der Kunstkommunikation und ihre interdisziplinäre Relevanz. In Hausendorf, H. (Hrsg.) Vor dem Kunstwerk: Interdisziplinäre Aspekte des Sprechens und Schreibens über Kunst. Paderborn: Wilhelm Fink, S. 17–51.

[3] Jahr, S. (2000): Emotionen und Emotionsstrukturen in Sachtexten. Berlin: Walter De Gruyter Inc.

[4] Krčmová, M. (1995): K pramenům specifika mluveného projevu (Mluvenost či spontánnost?). In Davidová, D (ed.) K diferenciaci současného mluveného jazyka. Ostrava: Filosofická fakulta Ostravské univerzity, S. 26 – 32.

[5] Martin, J. R. / White, P. R. R. (2005): The Language of Evaluation. New York: Palgrave Macmillan.

[6] Mikulová, A. (2007): Expressivität in der Sprache der Märchen. Brno: Masarykova univerzita (unveröffentlichte Dissertationsarbeit).

[7] Mikulová, A. (2009): Religion, Umwelt, Europa und andere Werte in den tschechischen Besucherbüchern. In Hausendorf, H. /Thim-Mabrey C. (Hrsg.) Ein Kunstobjekt als Schreibanlass. Regensburg: edition vulpes, S 40–60.

[8] Mikulová, A. (2010): Emocionalita, expresivita a hodnocení – integrace v jazycích a jazykovědných koncepcích. In Krčmová, M. Integrace v jazycích jazyky v integraci. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, S. 113–134.

[9] Osolsobě, K. (2008): Čeho je moc, toho je příliš aneb jaké má čeština komparativy a superlativy? In Přednášky a besedy ze XLI. běhu LŠSS. Brno: Masarykova Univerzita, S. 147 –160.

[10] Schwarz-Friesel, M. (2007): Sprache und Emotion. Stuttgart: Francke A. Verlag / UTB GmbH.

[11] Thompson J / Hunston S (2003): Evaluation: An Introduction In Thompson J./ Hunston S. (Hrsg.) Evaluation in Text. New York: Oxford University Press.

[12] Volek, B. (1987): Emotive signs in language and semantic functioning of derived nouns in Russian. Amsterdam: Benjamins Publishing Company.

[13] van Os, CH. (1989): Aspekte der Intensivierung Tübingen: Stauffenburg.

[14] http:www.grammatics.com/Appraisal- herunterladen am 7.5.2008