Schemata a výzkum přístupu k výchově ve vyloučených lokalitách

Název: Schemata a výzkum přístupu k výchově ve vyloučených lokalitách
Variantní název:
  • Schemas and research of approaches to education in excluded localities
Zdrojový dokument: Studia paedagogica. 2013, roč. 18, č. 1, s. [77]-96
Rozsah
[77]-96
  • ISSN
    1803-7437 (print)
    2336-4521 (online)
Type: Článek
Jazyk
Licence: Neurčená licence
Přístupová práva
přístupné po uplynutí embarga
 

Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.

Abstrakt(y)
Článek vychází z etnografických výzkumů realizovaných autory a soustřeďuje se na některé metodologické otázky výzkumů, které byly zaměřeny na problematiku vzdělávání ve vyloučených lokalitách. Cílem je odkrýt souvislosti mezi empirickou zkušeností výzkumníka během etnografického výzkumu a použitím teorie pro interpretaci sesbíraných dat. V textu jsou vyloženy koncepty kulturních modelů a kognitivních schemat, které jsou dále prezentovány jako interpretační nástroje, s jejichž pomocí může badatel pochopit emický pohled na zkoumanou otázku.
The paper stems from the ethnographic research of its authors and discusses some methodological questions relating to education in excluded localities. The aim of the paper is to reveal connections between the empirical experience of ethnographic researchers and theories used to interpret gathered data. The paper expounds the concepts of cultural models and cognitive schemas, which it further presents as interpretative tools that can help researchers understand the emic perspective on the researched matter.
Note
Text vychází ze tří výzkumných projektů podporovaných Grantovou agenturou České republiky: Vzdělání a jeho hodnota z hlediska Romů (Pohled na vzdělání očima romských matek), (2005–2007, GAČR reg. č. 406/05/P560), Funkce kulturních modelů ve vzdělávání (2008–2010, GAČR reg. č. 406/08/805), Rozhodovací procesy pomáhajících profesí v oblasti interkulturních vztahů (2012–2015, GAČR reg. č. P407/12/0547).
Reference
[1] ADAMS, M. (2006). Hybridizing habitus and reflexivity: Towards an understanding of contemporary identity? Sociology, 40(3), 511–528. | DOI 10.1177/003803850663672

[2] ALLPORT, G. W. (2004). O povaze předsudků. Praha: Prostor.

[3] ARCHER, M. S. (2010). Routine, reflexivity, and realism. Sociological Theory, 28(3), 272–303. | DOI 10.1111/j.1467-9558.2010.01375.x

[4] BARTH, F. (2001). Rethinking the object of anthropology. In F. Barth, R. A. Shweder, H. L. Rodset, & N. M. Stolzenberg. A conversation about culture. American Anthropologist, 103(2), 432–446.

[5] BARTH, F. (1975). Ritual and knowledge among the Baktaman of New Guinea. New Haven: Yale University Press.

[6] BITTNEROVÁ, D. (2011). Rodina a výchova – diskurz rodičů a dětí. In D. Bittnerová, D. Doubek, & M. Levínská, Funkce kulturních modelů ve vzdělávání (s. 121–214). Praha: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze.

[7] BITTNEROVÁ, D., DOUBEK, D., & LEVÍNSKÁ, M. (2011). Funkce kulturních modelů ve vzdělávání. Praha: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze.

[8] BOURDIEU, P. (1998). Teorie jednání. Praha: Karolinum.

[9] D'ANDRADE, R. (1995). Cultural meaning systems. In R. A. Shweder & R. Le Vine, Culture theory: Essays on mind, self and emotion (s. 88–119). Cambridge: Cambridge University Press.

[10] D’ANDRADE R. G. (1994). Schemas and motivation. In R. G. D'Andrade & C. Strauss, Human motives and cultural models (s. 23–44). Cambridge: Cambridge University Press.

[11] GEERTZ, C. (1988). Works and Lives. The Antropologist as Author. Stanford: Stanford University Press.

[12] HAMMERSLEY, M., & ATKINSON, P. (1983). Ethnography. Principles in practice. London and New York: Tavistock Publications.

[13] JAKOUBEK, M. (2004). Romové – konec (ne)jednoho mýtu. Praha: Socioklub.

[14] KANOVSKÝ, M. (2004). Etnická identita, kognitívny prístup a terénny výskum: Ako na to? Etnologické rozpravy, 11(2), 11–24.

[15] KEESING, R. M. (1987). Models, folk and cultural: paradigms regained? In D. Holland & N. Quinn (Eds.), Cultural models in language & thought (s. 369–393). Cambridge: Cambridge University Press.

[16] KUŽEL, S. (2000). Skrytá ekonomika segregace a kolektivní paternalismus aneb Proč je třeba rozumět situaci slovenských vesničanů – monitoring z rubové strany. In S. Kužel (Ed.), Terénní výzkum integrace a segregace (s. 144–164). Plzeň: Cargo publishers.

[17] LAKOFF, G. (1990). Women, fire and dangerous things. What categories reveal about the mind. Chicago and London: The University of Chicago Press.

[18] LAKOFF, G., & JOHNSON, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago and London: The University of Chicago Press.

[19] LEVÍNSKÁ, M. (2011). Kulturní modely ve vzdělávání. In D. Bittnerová, D. Doubek, & M. Levínská, Funkce kulturních modelů ve vzdělávání (s. 121–214). Praha: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy.

[20] MŠMT (2009). Vzdělávání Romů dva roky po štrasburském rozsudku. Dostupné z http://www.msmt.cz/pro-novinare/vzdelavani-romu-dva-roky-po-strasburskem-rozsudku

[21] PIKE, K. L. (Ed.). (1967). Language in relation to a unified theory of structure of human behavior. The Hague: Mouton.

[22] RODSETH, L. (1998). Distributive models of culture. A Sapirian alternative to essentialism. American Anthropologist, 100(1), 55–69. | DOI 10.1525/aa.1998.100.1.55

[23] ROSALDO, M. (1995). Toward an anthropology of self and feeling. In R. A. Shweder & R. A. Le Vine (Eds.), Culture theory. Essays on mind, self and emotion (s. 137–157). Cambridge: Cambridge University Press.

[24] SIVÁKOVÁ, D. (1992). Antropologické výskumy Cigánov/Rómov/ na Slovensku. In A. R. Mann (Ed.), Neznámi Rómovia. Ze života a kultúry Cigánov-Rómov na Slovensku (s. 39–50). Bratislava: Ister Science Press.

[25] SCHWARTZ, T. (1978). Where is the culture? Personality as the distributive locus of culture. In G. P. Spindler (Ed.), The Making of Psychological Anthropology (s. 410–441). Berkeley: University od California Press.

[26] SCHWARTZ, T. (1992). Anthropology and psychology: An unrequited relationship. In T. Schwarz, G. M. White, & C. A. Lutz (Eds.), New directions in psychological anthropology (s. 324–349). New York: Cambridge University Press.

[27] SPERBER, D. (1985). Anthropology and psychology: Towards an epidemiology of representations. Man, 20(1), 73–89. | DOI 10.2307/2802222

[28] STRAUSS, C., & QUINN, N. (2003). A cognitive theory of cultural meaning. Cambridge: Cambridge University Press.

[29] TURNER, V. (1969). The ritual process. Structure and anti-structure. New York: Aldine De Gruyter.

[30] VAN GENNEP, A. (1996). Přechodové rituály. Systematické studium rituálů. Praha: NLN.

[31] WALLACE, A. F. C. (1967). Culture and Personality. New York: Random House.

[32] WITTGENSTEIN, L. (1993). Filosofická zkoumání. (Philosopische Untersuchungen). Praha: Filosofický ústav AV ČR.