Didaché 9-10 : problémy a perspektivy současného bádání

Název: Didaché 9-10 : problémy a perspektivy současného bádání
Variantní název:
  • Didache 9-10 : problems and perspectives of contemporary research
Zdrojový dokument: Religio. 2013, roč. 21, č. 1, s. [73]-94
Rozsah
[73]-94
  • ISSN
    1210-3640 (print)
    2336-4475 (online)
Type: Článek
Jazyk
Licence: Neurčená licence
 

Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.

Abstrakt(y)
This article reconsiders recent scholarship on the Didache 9-10 and analyzes some of the important social formative terms used in this early Christian text. It is argued that the concentration of recent scholars on the essence of the meal prescribed in the text and on the supposed Jewish roots of the text unjustly shadowed the social formative aspects standing behind the text itself. A social scientific approach to early Christianity is much more helpful than these traditional questions if we want to disentangle the communal identity of the group standing behind the text and put this group into the context of other early Christian movements.
Note
Text vznikl v rámci projektu specifického výzkumu "Interdisciplinární přístupy v religionistice" (IPVREL) řešeného Ústavem religionistiky FF MU v roce 2013.