Frömmigkeit und Musik

Název: Frömmigkeit und Musik
Variantní název:
  • Piety and music
Zdrojový dokument: Musicologica Brunensia. 2014, roč. 49, č. 1, s. [3]-9
Rozsah
[3]-9
  • ISSN
    1212-0391 (print)
    2336-436X (online)
Type: Článek
Jazyk
Licence: Neurčená licence
 

Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.

Abstrakt(y)
This paper is dedicated to explaining how the term Piety was used with respect to Music. The most important document concerning liturgical music within the Roman Catholic Church in the 18th century was the Encyclica Annus qui, published by Pope Benedikt XIV in 1749 for the jubilee year of 1750. This document represents the somewhat delayed official reaction of the church to the so-called "stile nuovo" and opera. Its aim was to weaken the impact of musical innovations developed within secular music on liturgical music. This document was apparently not published in the Habsburg Empire in 1750, because the prohibition of trumpets and kettle drums in church music was not declared by the empress Maria Theresia until 1754.
Reference
[1] FELLERER, Karl Gustav. Die Enzyklika Annus qui des Papstes Benedikt XIV. In Geschichte der katholischen Kirchenmusik. Band 2. Kassel 1976.

[2] Katechismus katolické církve, Praha, 1995.

[3] KOSTÍLKOVÁ, Marie. Nástin dějin svatovítského kůru (Abriß der Geschichte des St. Veit Chores). In Štefan, Jiří. Ecclesia Metropolitana Pragensis. Pragae, 1983.

[4] MATTEUCCI, Benedetto. Il papato di fronte dell'assolutismo e al giurisdizionalismo (1605–1774). In I papi nella storia a cura di Pio Paschini-Vincenzo Monachino. Vol. 2. Roma 1961.

[5] PEŘINKA, František Václav. Kotly a trubky v kostele (Pauken und Trompeten in der Kirche). In Od Horácka k Podyjí 1934.

[6] ROSTIROLLA, Giancarlo. Musici e apparati nella basilica Vaticana per le feste dei santi Pietro e Paolo e della dedicazione dalla fine del XVI al primo quarto del XVII secolo. Analecta musicologica 33, 2004.

[7] Sacrorum conciliorum nova amplissima collectio. Ed. Johannes Dominicus Mansi. Firenze. Tomus 34.

[8] SACHS, Curt. Real-Lexikon der Musikinstrumente. Berlin 1913.

[9] SEHNAL, Jiří. Hudba u brněnských augustiniánů v 18. století (Musik bei den Augustinern in Brünn im 18. Jahrhundert). Hudební věda 20, 1983.

[10] SEHNAL, Jiří. Hudba v olomoucké katedrále v 17. a 18. století. (Geschichte der Musik in der Olmützer Kathedrale im 17. und 18. Jahrhundert). Brno, 1988.

[11] SEHNAL, Jiří. Trubači a hra na přirozenou trompetu na Moravě v 17. a 18. století. (Trompeter und Spiel auf der Naturtrompete in Mähren im 17. und 18. Jahrhundert). 1. Teil. Acta Musei Moraviae – scientiae sociales 73, 1988.

[12] SCHNOEBELEN, Anne. The concerted Mass at San Petronio in Bologna ca 1660–1730. Ph.D. diss. University of Illinois 1966.