"Neobarokní" romantický historismus na příkladu sakrální tvorby Benedikta Edeleho a Josefa Břenka

Název: "Neobarokní" romantický historismus na příkladu sakrální tvorby Benedikta Edeleho a Josefa Břenka
Variantní název:
  • "Neo-Baroque" romantic historicism, based on the example of the sacred work of Benedikt Edele and Josef Břenek
Zdrojový dokument: Opuscula historiae artium. 2013, roč. 62, č. 2, s. 152-159
Rozsah
152-159
  • ISSN
    1211-7390 (print)
    2336-4467 (online)
Type: Článek
Jazyk
Jazyk shrnutí
Licence: Neurčená licence
Přístupová práva
přístupné po uplynutí embarga
 

Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.

Abstrakt(y)
In the period around the middle of the 19th century, a wave of sculptures in a neo-Baroque style appeared in Moravia which can be considered as one of the stylistic fashions of formal expressions of sculpture at that time. Using the principle of historicism, they "brought up to date" the Baroque era, as the embodiment of the "Christian historical tradition" of Moravia. A good illustration of this phenomenon is provided by the cooperation between the sculptors from Brno, Benedikt Edele (1797–1867) and his pupil Josef Břenek (1820–1878), and the Dean in Lomnice, Amand Kudrna (†1858), and the Benedictine Abbot of the monastery in Rajhrad, Viktor Schlossar (1793–1854).