Czech puppet theatre - tradition, legend, and reality: or, is contemporary Czech puppet theatre and endangered species?

Název: Czech puppet theatre - tradition, legend, and reality: or, is contemporary Czech puppet theatre and endangered species?
Přispěvatel
Krajník, Filip (překladatel)
Zdrojový dokument: Theatralia. 2015, roč. 18, č. 2, s. 347-383
Rozsah
347-383
  • ISSN
    1803-845X (print)
    2336-4548 (online)
Type: Článek
Jazyk
Licence: Neurčená licence
 

Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.

Abstrakt(y)
This article reflects on the current state of Czech puppet theatre, discussing the position of puppet theatre in contemporary Czech society, set against a background of what is an often-overwhelming cultural heritage. The essay uses historical inquiry and rhetorical interrogation to set out before readers some of the thorny problems that need to be solved before a foundation can be established on which the future of Czech puppetry can be based.
Reference
[1] BEZDĚK, Zdeněk. 1969. Kontinuita a diskontinuita [Continuity and Discontinuity]. Československý loutkař [The Czechoslovak Puppeteer] (1969): 5: 81–8.

[2] BEZDĚK, Zdeněk. 1983. Dějiny české loutkové hry do roku 1945 [A History of Czech Puppet Theatre up to 1945]. Praha: Divadelní ústav, 1983.

[3] ČESAL, Miroslav. 1983. Živý herec na loutkovém divadle [The Live Actor in the Puppet Theatre]. Praha: UKVČ, 1983.

[4] ČESAL, Miroslav. 1987. Kapitoly z historie českého loutkového divadla II [Chapters of a History of Czech Puppet Theatre II]. Praha: SPN, 1987.

[5] ČESAL, Miroslav. 1991. Úvahy o loutkařské dramaturgii [Reflections on Puppet Dramaturgy]. Praha: SPN, 1991.

[6] ČESAL, Miroslav. 1995. Kontinuita a diskontinuita II [Continuity and Discontinuity II]. Loutkař [The Puppeteer] (1995): 12: 270–3.

[7] ČESAL, Miroslav. 1996. Kontinuita a diskontinuita II [Continuity and Discontinuity II]. Loutkař [The Puppeteer] (1996): 1: 4–6; 2: 31–3.

[8] CÍSAŘ, Jan. 1978. Na křižovatce aneb Po Plzni 1977 – K postavení loutkového divadla ve společnosti [At a Crossroads, or After Pilsen 1977: On the Position of Puppet Theatre in Society]. 12 parts. Československý loutkař [The Czechoslovak Puppeteer] (1978): 1: 7; 2: 33; 3: 56; 4: 78; 5: 104; 6: 127; 7: 148; 8–9: 181; 10: 231; 11: 250; 12: 272.

[9] CÍSAŘ, Jan. 1985. Teorie herectví loutkového divadla [Theory of Puppet Theatre Acting]. Praha: SPN, 1985.

[10] DRÁBEK, Pavel. 2009. Anglické hry u našich loutkařů a naopak [English Plays and Czech Marionettists]. Divadelní revue [Theatre Review] (2009): 3: 27–44. A reworked English language version published as: 'English Comedy and Central European Marionette Theatre'. In Robert Henke and Eric Nicholson (eds.). Transnational Mobilities in Early Modern Theater. Farnham: Ashgate, 2014: 177–96.

[11] DUBSKÁ, Alice. 2000. Vedené divadlo (heslo) [The Led Theatre Company (an entry)]. In Eva Šormová (ed.): Česká divadla – encyklopedie divadelních souborů [Czech Theatres – Encyclopedia of Theatre Ensembles]. Praha: Divadelní ústav, 2000: 508.

[12] DUBSKÁ, Alice. 2000. Tradice je vědomím souvislosti [Tradition is an Awareness of Continuities]. Loutkař [The Puppeteer] (2000): 1: 13.

[13] DUBSKÁ, Alice. 2004. Dvě století českého loutkářství [Two Centuries of Czech Puppet Theatre]. Praha: AMU, 2004.

[14] DUBSKÁ, Alice, Nina MALÍKOVÁ, Jan NOVÁK and Marie ZDEŇKOVÁ. 2006. Czech Puppet Theatre Yesterday and Today. Praha: Divadelní ústav, 2006: 26–7, 34–8, 42–4, 50–9, 62–7.

[15] DVOŘÁK, Jan and Věra ELIÁŠKOVÁ et al. 2007. Karel Makonj a Vedené divadlo. [Karel Makonj and the Management of Theater]. Praha: Pražská scéna, 2007.

[16] ETLÍK, Jaroslav. 1999. Divadlo jako zakoušení [Theatre as Experiencing]. Divadelni revue [Thetre Review] (1999): 1: 3–30.

[17] HULEC, Vladimír. 2012. České loutkové divadlo na dějinné křižovatce [Czech Puppet Theatre at a Historical Crossroads]. Loutkař [The Puppeteer] (2012): 4: 164–7.

[18] HULEC, Vladimír. 2014. Ve znamení recyklací [Under the sign of Recycling]. Loutkař [The Puppeteer] (2014): 4: 22–7.

[19] JURKOWSKI, Henryk. 1957. Magie loutky [The Magic of the Puppet]. Transl. by Jana Pilátová. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1957.

[20] JURKOWSKI, Henryk. 2001. Konec specifik? [The End of Specifics?] Loutkař [The Puppeteer] (2001): 5: 202–4. Transl. from Polish by Jana Pilátová.

[21] JURKOWSKI, Henryk. 2004. Metamorfózy babkového divadla v 20. storočí [The Metamorphoses of the Puppet Theatre in the 20th Century]. Transl. by Renata Majerčíková and Ida Hledíková. Bratislava: Divadelní ústav, 2004.

[22] JURKOWSKI, Henryk. 2015. Překračovaní hranic vlastního druhu [Crossing the Boundaries of our own Species]. Loutkař [The Puppeteer] (2015): 2: 16–9. Transl. from English by Daniel Dolenský.

[23] KRATKÝ, Radovan. 1962. O mladých, starších a starých loutkařích [On the Young, Older and the Oldest Puppeteers]. Divadelní noviny [Theatre News] 1962: 5 (15. 5. 1962): 21–2.

[24] KYSELOVÁ, Eva. 2013. KALD – variacie na klasiku [KALD: DAMU's Department of Alternative and Puppet Theatre – A Variation on the Classics]. Loutkař [The Puppeteer] (2013): 3: 18–20.

[25] LAMKOVÁ, Hana. 2009. Černá hodinka 5 [The Blackout Hour 5]. Loutkař [The Puppeteer] 2009: 1: 12–7.

[26] LAMKOVÁ, Hana. 2009. Černá hodinka 6 [The Blackout Hour 6]. Loutkař [The Puppeteer] 2009: 6: 62–3.

[27] LEŠKOVÁ DOLENSKÁ, Kateřina. 2011. Loutkaři bez loutek? [Puppeteers without Puppets?]. Loutkař [The Puppeteer] (2011): 2: 75.

[28] LEŠKOVÁ DOLENSKÁ, Kateřina. 2014. České profesionální loutkové divadlo dnes [Czech Professional Puppet Theatre Today]. Loutkař [The Puppeteer] (2014): 1: 11–3.

[29] MAKONJ, Karel. 2014. O křehkosti spájení [On the Fragility of Bonding]. Loutkař [The Puppeteer] (2014): 4: 20–1.

[30] MALÍK, Jan. 1969. Matěj Kopecký – legenda a skutečnost [Matěj Kopecký: the Legend and the Reality]. Praha: Statni pedagogické nakladatelství, 1969.

[31] MALÍKOVÁ, Nina. 2011. Loutkařské Mirotice [The Puppeteers' Mirotice]. Loutkař [The Puppeteer] (2011): 4: 169.

[32] MALÍKOVÁ, Nina. 2012. Moderní české loutkářství a jeho ohlasy v Muzeu loutkařských kultur [Modern Czech Puppetry and the Responses in the Chrudim Puppetry Museum]. In Obrazy z dějin českého loutkářství. Praha/Chrudim: Arbor vita/Muzeum loutkařských kultur, 2012: 126–45.

[33] MALÍKOVÁ, Nina and Petr PAVLOVSKÝ. 2013. Společenská emancipace evropského loutkářství a jeho česká specifika [The Social Emancipation of European Puppetry and its Czech Specifics]. In Živé dědictví loutkářství [The Living Legacy of Puppetry]. Praha/Chrudim: Arbor vita/Muzeum loutkařských kultur, 2013: 40–6.

[34] MALÍKOVÁ, Nina. 2013. Modern Czech Puppets. In Strings Attached – The Living Tradition of Czech Puppets. Ohio: Columbus Museum of Arts, 2013: 40–65.

[35] NOVOTNÝ, Josef Alois. 1958. Bukurešť – Praha – Chrudim přesedat [Bucharest – Prague – Chrudim: All change!]. Československý loutkař [The Czechoslovak Puppeteer] (1958): 11: 242–5.

[36] OBRAZCOV, Sergej Vladimirovič. 1947. Herec s loutkou [An Actor with a Puppet]. Transl. by Jan Malík. Praha: Československý kompas, 1947.

[37] OBRAZCOV, Sergej Vladimirovič. 1955. Moje povolání [My Profession]. Transl. by Jan Malík and Emil Havlík. Praha: Orbis, 1955.

[38] POSNER, Dassia. N., Cladia ORENSTEIN and John BELL. 2014. The Routledge Companion to Puppetry and Material Performance. London/New York: Routledge, 2014.

[39] RICHTER, Luděk. 2000. Tradice a současnost [Tradition and the Present]. Loutkař [The Puppeteer] (2000): 3: 105–7.

[40] RICHTER, Luděk. 2013. Přelet nad Přeletem [Flying over the Flying Festival]. Loutkař [The Puppeteer] (2013): 6: 31–5.

[41] SMOLÍK, Robert. 2014. Zbabělost riskovat a zkoušet [Cowardice Take Risks and Try Things Out]. Loutkař [The Puppeteer] (2014): 4: 17.

[42] VAŠÍČEK, Pavel. 2014a. Loutkařská katedra DAMU – prvních 20 let (1952–1972), II. etapa (1956–1962), část 8 [The Puppetry Department of DAMU: the First 20 Years (1952–1972), the 2nd phase (1956–1962), part 8]. Loutkař [The Puppeteer] (2014): 4: 5–9.

[43] VAŠÍČEK, Pavel. 2014b. Loutkařská katedra DAMU – 20 let (1952–1972), II. etapa (1956–1962), část 9 [The Puppetry Department of DAMU: the First 20 Years (1952–1972), the 2nd phase (1956–1962), part 9]. Loutkař [The Puppeteer] (2014): 5: 7–10.

[44] VAŠÍČEK, Pavel. 2014c. Loutkařská katedra DAMU – 20 let (1952–1972), II. etapa (1956–1962), část 10 [The Puppetry Department of DAMU: the First 20 Years (1952–1972), the 2nd phase (1956–1962), part 10]. Loutkař [The Puppeteer] (2014): 6: 9–11.

[45] VITVAR, Jan. H. 2012. Kašpárek v kómatu [Kašpárek in a Coma]. Respekt.cz (2012): 7: 59–61.

[46] VOJTÍŠKOVÁ, Zuzana (ed.). 2013. Živé dědictví loutkářství [The Live Legacy of Puppets]. Praha: Akademie múzických umění, 2013.