Rozhlasová hudba a Pavel Haas

Název: Rozhlasová hudba a Pavel Haas
Variantní název:
  • Radio music and Pavel Haas
Zdrojový dokument: Musicologica Brunensia. 2015, roč. 50, č. 2, s. [53]-67
Rozsah
[53]-67
  • ISSN
    1212-0391 (print)
    2336-436X (online)
Type: Článek
Jazyk
Licence: Neurčená licence
 

Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.

Abstrakt(y)
A genesis of Pavel Haas' Radio Ouverture, op. 11 composed between 1930/1931 is connected with a development of radio broadcasting from 1920's. Haas' Ouverture is explored in context of specific technical conditions, influencing music interpretation in radio broadcast at that time (especially a quality of microphones, acoustic conditions of broadcast studios, a size and instrumentation of radio orchestras) and in context of period aesthetic criterions of radio music production (Weill's absolute Rundfunkmusik, Besseler's Gebrauchsmusik, new objectivity etc.). This aspects affected substantially a final shape of Haas' work concerning its orchestration, musical form and style.
Note
Předložená práce vznikla za finanční podpory Ministerstva kultury v rámci institucionálního financování na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace Moravské zemské muzeum (DKRVO, MK000094862).
Reference
[1] AMBROSIUS, Hermann. Die Klangfarben der Orchesterinstrumenten und Singstimmen im Rundfunk. Pult und Taktstock. Fachzeitschrift für Dirigenten 4, 1927, č. 7–8, s. 95–100.

[2] BUKOFZER, Manfred. Rundfunk-Instrumentation? Melos. Zeitschrift für Musik 10, 1931, č. 2, s. 58–60.

[3] BUTTING, Max. Der Komponist über Rundfunkmusik. Die Musikblätter des Anbruch 11, 1929, č. 2, s. 86–87.

[4] GUTMAN, Hanns. Runfunk-Musik: Kongreß in Göttingen. Der Auftakt 8, 1928, č. 5–6, s. 125–129.

[5] HAILEY, Christopher. Rethinking Sound: Music and Radio in Weimar Germany. In Music and Performance in Weimar Republic (ed. Brian Gilliam). Cambridge: Cambridge University Press, 1994. s. 13–36.

[6] HEINSHEIMER, H. Lindberghův let. Radiojournal 9, 1931, č. 1, s. 4.

[7] KOSINER, B. Mluvené slovo. Lidové noviny 41, 15. 4. 1933, č. 193, s. 11.

[8] LATZKO, Ernst. Rundfunk-Probleme. Pult und Taktstock. Fachzeitschrift für Dirigenten 4, 1927, č. 7–8, s. 85–91.

[9] LATZKO, Ernst. Rundfunk und öffentliche Musikpflege. Der Auftakt 9, 1929, č. 7–8, s. 161–163.

[10] MERSMANN, Hans – SCHULTZE-RITTER, Hans – STROBEL, Heinrich. Neue Rundfunkmusik. Melos. Zeitschrift für Musik 8, 1929, č. 7, s. 319–321.

[11] NICK, Edmund. Neue und alte Rundfunkmusik. Der Auftakt 10, 1930, č. 3, s. 78–80.

[12] PATZAKOVÁ, A. J. (ed.). Prvních deset let Československého rozhlasu. Praha: Nákladem Radiojournalu, Čsl. zpravodajství radiotelefonického, 1935. 1039 s.

[13] PEDUZZI, Lubomír. Pavel Haas. Život a dílo skladatele. Brno: Muzejní a vlastivědná společnost, 1993. 175 s.

[14] PIVODA, Ondřej. Pavel Haas. Janáčkův nejnadanější žák. Brno: Moravské zemské muzeum, 2014. 43 s.

[15] RÝPAR, Vl. Možnosti rozhlasu. Index. Leták kulturní informace 2, 1930, č. 3, s. 21–22.

[16] SACHS, Kurt. Rundfunk und Konzertsaal. Die Musikblätter des Anbruch 11, 1929§, č. 5, s. 217–218.

[17] SCHEINBERG, Erica Jill. Music and the Technological Imagination in the Weimar Republic: Media, Machines and New Objectivity. Dizertace. University of California, Los Angeles, 2007.

[18] SCHOEN, Ernst. Die Rundfunkkompositionen für Baden-Baden. Melos. Zeitschrift für Musik 8, 1929, č. 7, s. 313–315.

[19] STEINHARD, Erich. Tonfilme, Liebhaberkunst, Rundfunkmusik in Baden-Baden. Der Auftakt 9, 1929, č. 9, s. 215–217.

[20] SZENDREI, Alfred. Tonkünstler und Rundfunk. Pult und Taktstock. Fachzeitschrift für Dirigenten 4, 1927, č. 7–8, s. 77–84.

[21] SZENDREI, Alfred. Der Klang der Orchesterinstrumente im Rundfunk. (Aus einem Vortrag, gehalten anlässlich der Tagung für Rundfunkmusik in Göttingen). Pult und Taktstock. Fachzeitschrift für Dirigenten 5, 1928, č. 7, s. 71–75.

[22] SZENDREI, Alfred. Die Stimme im Rundfunk. Die Musikblätter des Anbruch 10, 1928, č. 9–10, s. 376–383.

[23] SZENDREI, Alfred. Der Klang der Orchesterinstrumente im Rundfunk. Der Auftakt 11, 1931, č. 8–9, s. 203–206.

[24] K. V. [= Vetterl; Karel]. Novinky v rozhlasové hudbě. Radiojournal 9, 1931, č. 22, s. 3.

[25] VETTERL, Karel. O novou hudbu pro rozhlas. Tempo – Listy Hudební matice 8, 1928/1929, č. 10, s. 327–330.

[26] VETTERL, Karel. Rozhlasová hudba. Tempo – Listy Hudební matice 9, 1929/1930, č. 2, s. 53–57, č. 3, s. 94–98.

[27] WARSCHAUER, Frank. Die Musik im Rundfunk. Die Musikblätter des Anbruch 8, 1926, Sonderheft Musik und Maschine, s. 374–379.

[28] WARSCHAUER, Frank. Die Göttinger Tagung für Rundfunkmusik. Pult und Taktstock. Fachzeitschrift für Dirigenten 5, 1928, č. 5–6, s. 58–59; též Die Musikblätter des Anbruch 10, 1928, č. 6, s. 212–215.

[29] WARSCHAUER, Frank. Rundfunkmusik. Die Musikblätter des Anbruch 11, 1929, č. 2, s. 84–86.

[30] WIENER, Karl. Der Einfluss des Rundfunks auf die musikalische Form. Pult und Taktstock 7, 1930, č. 2, s. 28–30.