Název: Neverbální chování učitelů ve vyučovacích hodinách
Variantní název:
- Non-verbal behaviour of teachers in classes
Zdrojový dokument: Studia paedagogica. 2016, roč. 21, č. 1, s. [127]-137
Rozsah
[127]-137
-
ISSN1803-7437 (print)2336-4521 (online)
Trvalý odkaz (DOI): https://doi.org/10.5817/SP2016-1-7
Trvalý odkaz (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/135159
Type: Článek
Jazyk
Licence: Neurčená licence
Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.
Abstrakt(y)
Článek je věnován problematice neverbálního projevu učitelů ve výuce. V prostředí školní třídy hrají vysílané neverbální signály podstatnou úlohu. Významně se podílejí nejen na probíhajících interakcích mezi učitelem a žáky, potažmo na ustavování jejich vzájemných vztahů, ale rovněž na průběhu vyučovacího procesu. Mým cílem bylo zjistit, jakým způsobem jsou neverbální projevy učitelů provázané, a jak se podílejí na průběhu vyučování. Metodou zkoumání neverbální komunikace učitelů bylo nepřímé pozorování jejich vyučovacích hodin. Na základě analýzy nashromážděných dat byla odhalena vzájemná souvislost mezi jednotlivými vybranými formami neverbální komunikace. Prezentovaným výsledkem je kategorizace neverbálního chování učitelů do tří typů pojmenovaných jako katedrový, tabulový a lavicový. Místo ve školní třídě, kde se učitel situuje, významně souvisí s jeho dalšími neverbálními projevy i jeho pojetím výuky.
This paper examines non-verbal behaviour of teachers in classes. Non-verbal signals are of prime importance in the classroom because as well as influencing ongoing interactions between teachers and students, they shape their relationships and even the teaching process. The aim of this paper is to describe how non-verbal signals are connected to one another and how they influence the teaching process. The chosen method of research was non-direct observation of teachers' non-verbal behaviour in the classes which they taught. The analysis of their behaviour revealed a connection between particular types of non-verbal behaviour. The paper thus identifies three types of non-verbal behaviour, which it describes as teachers' desk-oriented, students' desk oriented and board-oriented. It concludes by claiming that a teacher's position in the classroom significantly influences their non-verbal behaviour and even their mode of teaching.
Reference
[1] Bednaříková, I. (2006). Sociální komunikace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
[2] Bradová, J. (2011). Variácie priestorového usporiadania školskej triedy a ich vplyv na pedagogickú komunikáciu. Studia paedagogica, 16(1), 191–209.
[3] Bruno, T., & Adamczyk, G. (2005). Řeč těla: Jak neverbálně působit na druhé a rozumět řeči těla. Praha: Grada.
[4] Doherty-Sneddon, G. (2005). Neverbální komunikace dětí. Praha: Portál.
[5] Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.
[6] Kelly, S. D., Özyürek, A., & Maris, E. (2010). Two sides of the same coin: Speech and gesture mutually interact to enhance comprehension. Psychological Science, 21(2), 260–267. | DOI 10.1177/0956797609357327
[7] Mareš, J., & Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita v Brně.
[8] Mareš, J., & Křivohlavý, J. (1989). Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
[9] Nelešovská, A. (2005). Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing.
[10] Pease, A. (2001). Řeč těla: Jak porozumět druhým z jejich gest, mimiky a postojů těla. Praha: Portál.
[11] Pease, A., & Peaseová, B. (2008). Řeč těla. Praha: Portál.
[12] Sklenářová, N. (2013). Interakce a komunikace učitele v edukačním procesu. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
[13] Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.
[14] Špatenková, N., & Králová, J. (2009). Základní otázky komunikace: Komunikace (nejen) pro sestry. Praha: Galén.
[15] Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2013). Vizuální akty ve výukové komunikaci. Pedagogická orientace, 23(1), 48–71. | DOI 10.5817/PedOr2013-1-48
[16] Tegze, O. (2003). Neverbální komunikace. Praha: Computer Press.
[17] Vybíral, Z. (2009). Psychologie komunikace. Praha: Portál.
[2] Bradová, J. (2011). Variácie priestorového usporiadania školskej triedy a ich vplyv na pedagogickú komunikáciu. Studia paedagogica, 16(1), 191–209.
[3] Bruno, T., & Adamczyk, G. (2005). Řeč těla: Jak neverbálně působit na druhé a rozumět řeči těla. Praha: Grada.
[4] Doherty-Sneddon, G. (2005). Neverbální komunikace dětí. Praha: Portál.
[5] Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.
[6] Kelly, S. D., Özyürek, A., & Maris, E. (2010). Two sides of the same coin: Speech and gesture mutually interact to enhance comprehension. Psychological Science, 21(2), 260–267. | DOI 10.1177/0956797609357327
[7] Mareš, J., & Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita v Brně.
[8] Mareš, J., & Křivohlavý, J. (1989). Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
[9] Nelešovská, A. (2005). Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing.
[10] Pease, A. (2001). Řeč těla: Jak porozumět druhým z jejich gest, mimiky a postojů těla. Praha: Portál.
[11] Pease, A., & Peaseová, B. (2008). Řeč těla. Praha: Portál.
[12] Sklenářová, N. (2013). Interakce a komunikace učitele v edukačním procesu. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
[13] Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.
[14] Špatenková, N., & Králová, J. (2009). Základní otázky komunikace: Komunikace (nejen) pro sestry. Praha: Galén.
[15] Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2013). Vizuální akty ve výukové komunikaci. Pedagogická orientace, 23(1), 48–71. | DOI 10.5817/PedOr2013-1-48
[16] Tegze, O. (2003). Neverbální komunikace. Praha: Computer Press.
[17] Vybíral, Z. (2009). Psychologie komunikace. Praha: Portál.