Název: Jazz na Slovensku v období fašizmu
Variantní název:
- Jazz music during the fascist regime in Slovakia
Zdrojový dokument: Musicologica Brunensia. 2019, roč. 54, č. 2, s. 29-42
Rozsah
29-42
-
ISSN1212-0391 (print)2336-436X (online)
Trvalý odkaz (DOI): https://doi.org/10.5817/MB2019-2-3
Trvalý odkaz (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/141910
Type: Článek
Jazyk
Licence: CC BY-SA 4.0 International
Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.
Abstrakt(y)
This study presents new findings about jazz music in Slovakia at the time of World War II. Research has discovered that during the fascist Slovak State semi-professional orchestras consisting mainly of Romani and Jewish musicians also played jazz in small towns, where they were less conspicuous to the Nazis. Jazz ensembles and Romani bands substituted for the shortage of orchestras needed for live broadcasts. One special category was "military jazz". Divisions of Hlinka Youth also included jazz bands and, paradoxically, these were considered as part of youth education. The theatres in Zvolen, Nitra, and Prešov had jazz orchestras performing in their shows. The press of the time featured ensembles, such as the Hans Knauer Orchestra, the Perschitz Orchestra, and the František Prášil Orchestra, whose names have not been mentioned until now by any other theorists. Newspapers offered a rather "glorifying" and "optimistic" interpretation of jazz, which significantly contrasted with the offensive and racist attacks on the Czech "potápka" [duck/grebe] jazz subculture.
Note
Príspevok bol podporený grantom VEGA č. 1/0015/19.
Reference
[1] BAKA, Igor. Politický systém a režim Slovenskej republiky v rokoch 1939–1940. Bratislava: Vojenský historický ústav, 2010.
[2] BÁLINTOVÁ, LENKA. Džez, zakázaná hudba. Historická revue, 2000, roč. XI, č. 6, s. 29.
[3] Čo Slovensko chcelo, to má; rozhovor s Pavlom Polanským. .týždeň [online]. 20. 9. 2008. [Cit. 2008-9-20]. Dostupné z: https://www.tyzden.sk/casopis/3286/co-slovensko-chcelo-to-ma.
[4] GÁLOVÁ, Jana. Hudobné vysielanie slovenského rozhlasu v období 2. svetovej vojny. In Musicologica.eu [online]. 2012, 1. [Cit. 2012-05-12]. Dostupné z: http://www.musicologica.eu/?p=576.
[5] HLAVATÝ, Jozef. Sťažnosť na ľahkú hudbu (Téma s variáciami). Kultúra, XIV, č. 3, 1942, s. 116.
[6] KOTEK, Josef. Kronika české synkopy 1903–1938, I. Půlstoletí českého jazzu a moderní populární hudby v obrazech a svědectví současníků. Praha: Supraphon, 1975.
[7] KOTEK, Josef – HOŘEC, Jaromír. Kronika české synkopy 1939–1961, II. Půlstoletí českého jazzu a moderní populární hudby v obrazech a svědectví současníků. Praha: Supraphon, 1990.
[8] KOURA, Petr. Swingaři a potápky v protektorátní noci. Protektorátní swingová subkultura a její svět. Praha: Academie, 2016.
[9] MATZNER, Antonín – POLEDŇÁK, Ivan – WASSERBERGER, Igor a kol. Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby I. Praha: Supraphon, 1980, 2. vydanie, 1983, III. Československá scéna. Praha: Supraphon, 1990.
[10] MAZZOLETTI, Adriano. Il jazz in Italia. Volume secondo dallo swing agli anni sessanta. Torino: EDT, 2010.
[11] MAZZOLETTI, Adriano. Il jazz in Italia. Dalle origini alle grandi orchestre. Torino: EDT, 2004.
[12] SCHINDLER, Agata. Maličká slzička. A Tiny teardrop. Bratislava: HC, 2016.
[13] SCHVARC, Michal – HALLON, Ľudovít – MIČKO, Peter. Pracovali v Tretej ríši. Bratislava: Veda, 2015.
[14] ŠOLTÝS, Ladislav. Polstoročie slovenskej populárnej hudby. Hudobné križovatky IX. časť. Populár, 1983, roč. XV, č. 9, s. 23.
[15] ZELENAY, Pavol – ŠOLTÝS, Ladislav. Hudba, tanec, pieseň. Bratislava: HC, 2008.
[16] Zpravodaj odborového sdružení hudebníků pro Čechy a Moravu, december 1942, roč. XII, č. 12, s. 3.
[2] BÁLINTOVÁ, LENKA. Džez, zakázaná hudba. Historická revue, 2000, roč. XI, č. 6, s. 29.
[3] Čo Slovensko chcelo, to má; rozhovor s Pavlom Polanským. .týždeň [online]. 20. 9. 2008. [Cit. 2008-9-20]. Dostupné z: https://www.tyzden.sk/casopis/3286/co-slovensko-chcelo-to-ma.
[4] GÁLOVÁ, Jana. Hudobné vysielanie slovenského rozhlasu v období 2. svetovej vojny. In Musicologica.eu [online]. 2012, 1. [Cit. 2012-05-12]. Dostupné z: http://www.musicologica.eu/?p=576.
[5] HLAVATÝ, Jozef. Sťažnosť na ľahkú hudbu (Téma s variáciami). Kultúra, XIV, č. 3, 1942, s. 116.
[6] KOTEK, Josef. Kronika české synkopy 1903–1938, I. Půlstoletí českého jazzu a moderní populární hudby v obrazech a svědectví současníků. Praha: Supraphon, 1975.
[7] KOTEK, Josef – HOŘEC, Jaromír. Kronika české synkopy 1939–1961, II. Půlstoletí českého jazzu a moderní populární hudby v obrazech a svědectví současníků. Praha: Supraphon, 1990.
[8] KOURA, Petr. Swingaři a potápky v protektorátní noci. Protektorátní swingová subkultura a její svět. Praha: Academie, 2016.
[9] MATZNER, Antonín – POLEDŇÁK, Ivan – WASSERBERGER, Igor a kol. Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby I. Praha: Supraphon, 1980, 2. vydanie, 1983, III. Československá scéna. Praha: Supraphon, 1990.
[10] MAZZOLETTI, Adriano. Il jazz in Italia. Volume secondo dallo swing agli anni sessanta. Torino: EDT, 2010.
[11] MAZZOLETTI, Adriano. Il jazz in Italia. Dalle origini alle grandi orchestre. Torino: EDT, 2004.
[12] SCHINDLER, Agata. Maličká slzička. A Tiny teardrop. Bratislava: HC, 2016.
[13] SCHVARC, Michal – HALLON, Ľudovít – MIČKO, Peter. Pracovali v Tretej ríši. Bratislava: Veda, 2015.
[14] ŠOLTÝS, Ladislav. Polstoročie slovenskej populárnej hudby. Hudobné križovatky IX. časť. Populár, 1983, roč. XV, č. 9, s. 23.
[15] ZELENAY, Pavol – ŠOLTÝS, Ladislav. Hudba, tanec, pieseň. Bratislava: HC, 2008.
[16] Zpravodaj odborového sdružení hudebníků pro Čechy a Moravu, december 1942, roč. XII, č. 12, s. 3.