Tříštění těla : středověká inkoherence Kafkova Rozjímání a Ortelu

Název: Tříštění těla : středověká inkoherence Kafkova Rozjímání a Ortelu
Variantní název:
  • The body falling apart : medieval incoherence of Kafka's Contemplation and The Judgment
Zdrojový dokument: Bohemica litteraria. 2021, roč. 24, č. 2, s. 69-99
Rozsah
69-99
  • ISSN
    1213-2144 (print)
    2336-4394 (online)
Type: Článek
Jazyk
 

Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.

Abstrakt(y)
The study aims to show how the short stories by Franz Kafka, proverbially challenging with respect to the modern idea of narrative coherence, can be fruitfully read with the help of premodern paradigms and with regard to their medial aspects. In the first part, the authors examine the affinities between Kafka's authorial practices and the pre-Guttenbergian situation. On the material plane, both Kafka and medieval producers create an environment where various manuscript versions of the text exist in parallel and individual fragments are autonomous. We must also note the status of the fragment in Kafka as part of the temporal continuity created by both writing and life. The oft-noted absurdity of Kafka's texts can be validly interpreted as stemming from the "postreligious attitude", where residuals of the medieval idea of divinely sanctioned meaning are transferred into the secular, post-Cartesian world. The second part is focused on Kafka's first published book, Contemplation (Betrachtung, 1912), and two competing modes of coherence: the temporal coherence of a human life that proceeds towards its termination against the spatial coherence of the human body. The first mode relates to the countryside and eventually prevails over the second one, artificial and urban. The scars and wrinkles inscribed in the human face remind the reader of the external force of time, serving a purpose similar to the physical traces of saintly intervention in medieval miracle stories. It is, however, the new status of writing (especially handwriting) in the new media situation that brings the evidence of the body and textual evidence back to close proximity – again, a feature uniting the medieval condition and Kafka's modernity. Descriptions, especially those of gestures – with roots in the Yiddish theatre, open the texture of Kafka's fiction, providing key clues of sense and disorienting at the same time. Finally, the authors turn to The Judgment (Das Urteil, 1913) and present Georg's final suicidal jump as a modern instance of an ordeal ("Gottesurteil"). The world of The Judgment implodes as rhetorical structures inherent to the "text of a quarrel" permeate it. Significantly, however, Georg's death or survival is withheld from us. Considering the final destiny of the protagonist's body might enable readers to establish a coherent meaning of the story and see through all the rhetorical traps set inside. The challenge to coherence posed in the text continues – in reading rather than perpetuity
Note
Publikace vznikla v rámci výzkumného záměru Ústavu pro českou literaturu Akademie věd České republiky, v. v. i., (RVO: 68378068). Při práci na textu byly využity zdroje výzkumné infrastuktury Česká literární biografie (kód ORJ: 90 136).
Reference
[1] CAESARIUS VON HEISTERBACH 1901 Die Fragmente der Libri VIII Miraculorum, ed. Alois Meister (Rom: Herder – Spithöver)

[2] GOTTFRIED VON STRASSBURG 2004 Tristan, ed. Karl Marold, unveränderter fünfter Abdruck nach dem dritten (Berlin – New York: De Gruyter)

[3] KAFKA, Franz 1996 Dopisy Ottle a rodině, přel. Vojtěch Saudek (Praha: Aurora)

[4] KAFKA, Franz 1997a Proces, přel. Josef Čermák (Praha: Nakladatelství Franze Kafky)

[5] KAFKA, Franz 1997b Deníky 1909–1912, přel. Josef Čermák (Praha: Nakladatelství Franze Kafky)

[6] KAFKA, Franz 1998 Deníky 1913–1923, přel. Věra Koubová (Praha: Nakladatelství Franze Kafky)

[7] KAFKA, Franz 1999 Deníky z cest, přel. Věra Koubová (Praha: Nakladatelství Franze Kafky)

[8] KAFKA, Franz 2003 Povídky II. Popis jednoho zápasu a jiné texty z pozůstalosti, přel. Jiří Stromšík (Praha: Nakladatelství Franze Kafky)

[9] KAFKA, Franz 2006 Povídky I. Proměna a jiné texty vydané za života, přel. Vladimír Kafka (Praha: Nakladatelství Franze Kafky)

[10] KAFKA, Franz 2007 Dopisy přátelům a jiná korespondence, přel. Věra Koubová (Praha: Nakladatelství Franze Kafky)

[11] ANDERSON, Mark 1992 Kafka's Clothes. Ornament and Aestheticism in the Habsburg Fin de Siècle (Oxford: Clarendon Press)

[12] ANGENENDT, Arnold 2002 "Das Wunder – Religionsgeschichtlich und Christlich", in HEINZELMANN, Martin – HERBERS, Klaus – BAUER, Dieter R. (eds.): Mirakel Im Mittelalter. Konzeptionen, Ercheinungen, Deutungen (Stuttgart: Steiner), s. 95–113

[13] AURELIUS AUGUSTINUS 2004 Křesťanská vzdělanost – De doctrina christiana, přel. Jana Nechutová (Praha: Vyšehrad)

[14] BATTS, Michael S. 2003 "Gottfried's Strasbourg. The City and Its People", in: HASTY, Will (ed.): A Companion to Gottfried von Strassburg's Tristan (Rochester, NY: Camden House), s. 55–69

[15] BENJAMIN, Walter 2009 "Franz Kafka", in IDEM: Výbor z díla I. Literárněvědné studie, přel. Martin Ritter (Praha: OIKOYMENH), s. 271–298

[16] BENJAMIN, Walter 2016 Původ německé truchlohry, přel. Martin Pokorný (Praha: Malvern)

[17] BROD, Max 1994 Život plný bojů. Autobiografie, přel. Bedřich Fučík a Hana Žantovská (Praha: Nakladatelství Franze Kafky)

[18] BROD, Max 2000 Franz Kafka. Životopis, přel. Josef Čermák (Praha: Nakladatelství Franze Kafky)

[19] BÜRGER, Peter 1974 Theorie der Avantgarde (Frankfurt am Main: Suhrkamp)

[20] BURGWINKLE, William E. 1997 Love for Sale. Materialist Readings of the Troubadour Razo Corpus (New York – London: Garland)

[21] CARY, Phillip 2008 Outward Signs. The Powerlessness of External Things in Augustine's Thought (New York: Oxford University Press)

[22] CROSBY, Donald H. 1964 "Heinrich von Kleist's Der Zweikampf", Monatshefte 1964, roč. 56, č. 4, s. 191–201

[23] ČERMÁK, Josef 2011 "Má povídka mě odmítá… Malý příspěvek k fragmentárnosti díla Franze Kafky", Svět literatury 2011, roč. 21, č. 43, s. 117–124

[24] DECKER, Frances L. 1982 "Gottfried's Tristan and the Minnesang. The Relationship between the Illicit Couple and Courtly Society", The German Quarterly 1982, roč. 55, s. 64–79

[25] ELLESTRÖM, Lars 2010 "The Modalities of Media. A Model for Understanding Intermedial Relations", in IDEM (ed.): Media Borders, Multimodality and Intermediality (London: Palgrave Macmillan), s. 11–48

[26] ERNST, Ulrich 2006 "Text und Intext. Textile Metaphorik und Poetik der Intertextualität am Beispiel visueller Dichtungen der Spätantike und des Frühmittelalters", in KUCHENBUCH, Ludolf – KLEINE, Uta (eds.): Textus im Mittelalter. Komponenten und Situationen des Wortgebrauchs im schriftsemantischen Feld (Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht), s. 43–76

[27] FISCHER, Walter 1987 Human Communication as Narration: Toward a Philosophy of Reason, Value, and Action (Columbia, SC: University of Southern California Press)

[28] FURST, Lilian R. 1985. "Reading Kleist and Kafka", The Journal of English and Germanic Philology 1985, roč. 84, č. 3, s. 374–395

[29] GRICE, Paul 1975 "Logic and conversation", in COLE, Peter – MORGAN, Jerry L. (eds.): Syntax and semantics 3. Speech Acts (New York: Academic Press), s. 41–58

[30] GRÖZINGER, Karl Erich 2014 Kafka und die Kabbala, 5., aktualisierte und erweiterte Auflage (Frankfurt am Main – New York: Campus)

[31] HEIDSIECK, Arnold 1994 The Intellectual Contexts of Kafka's Fiction. Philosophy, Law, Religion (Columbia: Camden House)

[32] JALUŠKA, Matouš 2019 "Božské komedie. Příběhy o zázracích a dějiny spásy", in BAŽANT, Vojtěch – ŠORM, Martin (eds.): Hranice smíchu. Komika a vážnost ve středověké Evropě (Praha: NLN), s. 75–107

[33] KERMODE, Frank 2007 Smysl konců, přel. Miroslav Kotásek (Brno: Host)

[34] KITTLER, Friedrich 1995 Aufschreibesysteme 1800/1900 (München: Fink)

[35] KITTLER, Friedrich 2017 Gramofon. Film. Typewriter, přel. Tomáš Chudý (Praha: Karolinum)

[36] KITTLER, Wolf – NEUMANN, Gerhard (eds.) 1990 Franz Kafka. Schriftverkehr (Freiburg im Breisgau: Rombach)

[37] KRINGS, Marcel 2018 Franz Kafka. Beschreibung eines Kampfes und Betrachtung. Frühwerk – Freiheit – Literatur (Heidelberg: Winter)

[38] KÜPPER, Peter 1985 "Die Verirrungen eines Landvermessers. Ueberlegungen zum Roman Das Schloss von Franz Kafka", in ENKLAAR, Jattie – KÜPPER, Peter (eds.): Kafka–Kolloquium. Utrecht, Mai 1984 (Amsterdam: Rodopi), s. 38–52

[39] LATOUR, Bruno 1991 Nous n'avons jamais été modernes. Essai d'anthropologie symétrique (Paris: La Découverte)

[40] LINDINGER, Stefan 2013. "Gott hat gerichtet! – ? – Das Gottesurteil. Ein Motiv in Heinrich von Kleists Das Käthchen von Heilbronn und Der Zweikampf", in LASKARIDOU, Olga – THEISEN, Joachim (eds.): Nur zerrissene Bruchstücke. Kleist zum 200. Todestag. Athener Kleist-Tagung 2011 (Frankfurt am Main: Peter Lang), s. 75–88

[41] MASSINO, Guido 2007 Franz Kafka, Jizchak Löwy und das jiddische Theater. Dieses nicht niederzudrückende Feuer des Löwy, přel. Norbert Bickert (Frankfurt am Main – Basel: Stroemfeld)

[42] MEHIGAN, Tim 2013 "The Process of Inferential Contexts. Franz Kafka Reading Heinrich von Kleist", in HIGH, Jeffrey L. – CLARK, Sophia (eds.): Heinrich von Kleist. Artistic and Political Legacies (Amsterdam: Rodopi), s. 69–85

[43] MÜLLER, Richard et al. 2020 Za obrysy média. Literatura a medialita (Praha: Karolinum – Ústav pro českou literaturu)

[44] NEUMANN, Sarah 2010 Der gerichtliche Zweikampf. Gottesurteil – Wettstreit – Ehrensache (Ostfildern: Thorbecke)

[45] NEYMEYR, Barbara 2010 "Betrachtung", in ENGEL, Manfred – AUEROCHS, Bernd (eds.): Kafka-Handbuch. Leben – Werk – Wirkung (Stuttgart – Weimar: Metzler), s. 111–126.

[46] NICOLAI, Ralf R. 1973 "Kafkas Stellung zu Kleist und der Romantik", Neophilologus 1973, roč. 45, č. 1, s. 80–103

[47] NIETZSCHE, Friedrich 1992 Radostná věda, přel. Věra Koubová (Praha: Československý spisovatel)

[48] NOLTING-HAUFF, Ilse 1991 "Die Fantastische Erzählung als Transformation Religiöser Erzählgattungen (Am Beispiel von Théophile Gautiers La Morte Amoureuse)", in MAURER, Karl – WEHLE, Winfried (eds.): Romantik. Aufbruch zur Moderne (München: Fink), s. 73–100

[49] PASLEY, Malcolm 1989 "Kafka's Der Process. What the manuscript can tell us", Oxford German Studies 1989, roč. 18, č. 1, s. 109–118

[50] PROKOP, Josef 2020 Les Vies des poëtes provensaux de Jehan de Nostredame. Essai d'interprétation (České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích)

[51] REUSS, Roland 2011 "Running Texts, Stunning Drafts", in CORNGOLD, Stanley – GROSS, Ruth V. (eds.): Kafka for the Twenty-First Century (Rochester, NY: Camden House), s. 24–47

[52] RYAN, Judith 2002 "Kafka Before Kafka. The Early Stories", in ROLLESTON, James (ed.): A Companion to the Works of Franz Kafka (Rochester, NY – Woodbridge: Camden House), s. 61–83

[53] SIEGERT, Bernhard 1993 Relais. Geschicke der Literatur als Epoche der Post, 1751–1913 (Berlin: Brinkmann und Bose)

[54] SCHILLEMEIT, Jost 2004 Kafka-Studien (Göttingen: Wallstein)

[55] STEIGERWALD, Jörn 2008 "The Fairy-Tale, the Fantastic Tale", in GILLESPIE, Gerald – ENGEL, Manfred – DIETERLE, Manfred (eds.): Romantic Prose Fiction (Amsterdam – Philadelphia: John Benjamins), s. 325–344

[56] STEINBERG, Justin 2019 "More than an Eye for an Eye. Dante's Sovereign Justice", in GAIMARI, Giulia – KEEN, Catherine (eds.): Ethics, Politics and Justice in Dante (London: UCL Press), s. 80–93

[57] TOOLAN, Michael 2013 "Coherence", in HÜHN, Peter et al. (eds.): The Living Hadbook of Narratology [online]. Created: 29. September 2011; revised: 1. October 2013 [citováno 15. 5. 2021]. Dostupné z: https://www.lhn.uni-hamburg.de/node/69.html

[58] TOOM, Tarmo 2020 "Scripture in Augustine's De doctrina christiana", in YATES, Jonathan – DUPONT, Anthony (eds.): The Bible in Christian North Africa. Part I. Commencement to the Confessiones of Augustine (ca. 180 to 400 CE) (Berlin – Boston: De Gruyter), s. 321–342

[59] ULLYOT, Jonathan 2016 The Medieval Presence in Modernist Literature. The Quest to Fail (New York: Cambridge University Press)

[60] VÍZDALOVÁ, Ivana 2002 "Jiří Mordechai Langer und seine Tore zur Identität", in: WALLAS, Armin A. (ed.): Jüdische Identitäten in Mitteleuropa. Literarische Modelle der Identitätskonstruktion (Tübingen: Niemeyer), s. 111–118

[61] VON CONTZEN, Eva 2017 "Unnatural Narratology and Premodern Narratives. Historicizing a Form", Journal of Literary Semantics 2017, roč. 46, č. 1, s. 1–23 | DOI 10.1515/jls-2017-0001

[62] WAGENBACH, Klaus 1958 Franz Kafka. Eine Biographie seiner Jugend, 1883–1912 (Bern: Francke)

[63] WAGNER, Eva Sabine 2020 Narrativity, Coherence and Literariness. A Theoretical Approach with Analyses of Laclos, Kafka and Toussaint (Berlin – Boston: De Gruyter)

[64] ZANKER, Andreas T. 2016 Greek and Latin Expressions of Meaning. The Classical Origins of a Modern Metaphor (München: Beck)

[65] Zischler, Hans 2004 S Kafkou do kina, přel. Lucy Topoľská (Praha: Prostor)