From Moravská Třebová to Klosterneuburg: to the fate of one part book

Název: From Moravská Třebová to Klosterneuburg: to the fate of one part book
Zdrojový dokument: Musicologica Brunensia. 2023, roč. 58, č. 2, s. 79-92
Rozsah
79-92
  • ISSN
    1212-0391 (print)
    2336-436X (online)
Type: Článek
Jazyk
Přístupová práva
otevřený přístup
 

Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.

Abstrakt(y)
Not many Renaissance musical sources survived to this day from the region of Moravia. Other sources, however, may also testify to what repertoire was performed in the churches in the sixteenth and the early seventeenth centuries. These include music inventories, for example, which survived in the case of some Moravian towns already from the late sixteenth century and, more numerously, from the seventeenth and the eighteenth centuries.
One such inventory was written in 1644 in Moravská Třebová and it captures the actual form of the music collection of the local Parish Church of the Assumption of the Blessed Virgin Mary. The inventory lists about sixty pieces of musical manuscripts and printed sheet music, most of them containing compositions by Baroque composers of the first half of the seventeenth century, in addition to some works by Renaissance composers. Except for three medieval liturgical codices, no sheet music survived from this music collection. This fact, however, has changed recently. A tenor book (a composite volume of four Nuremberg prints from the turn of the sixteenth and the seventeenth centuries – those of Kaspar Hassler, Christoph Demantius, and Valentin Haußmann), which had originally been part of the music collection in Moravská Třebová, has been identified among the holdings of the Klosterneuburg Abbey. In a 1644 music inventory written in Moravská Třebová, this composite volume figures as the thirty-second item. The part book probably made its way to Klosterneuburg only in the nineteenth century, i.e., it had been in practical use in the church in Moravská Třebová and not in the Klosterneuburg Abbey. This study aims to describe the facts we know about this part book and, at the same time, formulate some hypotheses and questions related to its transfer from the Czech Republic to Austria.
Reference
[1] DOKOUPIL, Vladislav. Dějiny moravských klášterních knihoven ve správě Universitní knihovny v Brně. Brno: Musejní spolek, 1972.

[2] DOKOUPIL, Vladislav. Soupis rukopisů knihovny benediktinů v Rajhradě. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1966.

[3] EDWARDS, Scott. Repertory Migration in the Czech Crown Lands, 1570–1630. Dissertation, University of California, Berkeley, 2012.

[4] GROLIG, Moriz. Schulzustände in Mähr. Trübau im 16. Jh. und 17. Jh. Mitteilungen zur Volks und Heimatskunde des Schönhengster Landes, 1920, Vol. 16, pp. 39–52.

[5] HOLINKOVÁ, Jiřina. Dvě studie z dějin městské školy na Moravě v předbělohorském období. Olomouc: Monse, 2005.

[6] KALINAYOVÁ, Jana a kolektiv. Hudobné inventáre a repertoár viachlasnej hudby na Slovensku v 16. – 17. storočí. Bratislava: Slovenské národné múzeum, 1994.

[7] KORKISCH, Gustav. Geschichte des Schönhengstgaues. Bd. 1. München: Robert Lerche, 1966.

[8] MAŇAS, Vladimír – SPÁČILOVÁ, Jana – KAPSA, Václav. Hudební inventáře raného novověku v českých zemích (in print).

[9] MAŇAS, Vladimír. Nicolaus Zangius. Hudebník přelomu 16. a 17. století. Na stopě neznámému. Brno: Masarykova univerzita, 2020. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9717-2020

[10] MAŇAS, Vladimír. Středověké liturgické kodexy v raněnovověkých inventářích: případ Moravská Třebová. Opus musicum, 2017, Vol. 49, No. 5, pp. 71–73.

[11] SEHNAL, Jiří. Hudební inventář kostela v Moravské Třebové z konce třicetileté války. Hudební věda, 2015, Vol. 52, No. 1, pp. 55–78.

[12] STRAKOVÁ, Theodora. Vokálně polyfonní skladby na Moravě v 16. a na začátku 17. století. 3. Hudební instituce na Moravě a jejich repertoár. Časopis Moravského muzea – vědy společenské, 1983, Vol. 68, pp. 156–172.

[13] STUDENIČOVÁ, Hana. ... einem ersamen Rath verehrt. Über Widmungen der Musikalien an mährische Städte ca 1560-1620. Musicologica Brunensia, 2020, Vol. 55, No. 1, pp. 15–37. https://doi.org/10.5817/MB2020-1-2

[14] STUDENIČOVÁ, Hana. Kantoři, varhaníci, trubači. Hudební kultura moravských královských měst v letech 1500–1620. Brno: Archiv města Brna, 2023.

[15] STUDENIČOVÁ, Hana. What Happened to the Disused Renaissance Sheet Music in Klosterneuburg? Polyphonic Prints, Manuscripts, and ther Fragments in the Abbey Library and Archive. Jahrbuch des Stiftes Klosterneuburg (in print).

[16] ŽŮREK, Pavel – ŠVAŘIL, Lumír – MAŇAS, Vladimír. In conspectu angelorum psallam tibi. K hudební kultuře benediktinského kláštera Rajhrad od jeho založení do začátku 18. století. Brno: Moravská zemská knihovna v Brně, 2014.