Současná uměleckonaučná tvorba pro děti a mládež o umění

Název: Současná uměleckonaučná tvorba pro děti a mládež o umění
Variantní název:
  • The contemporary non-fiction books of art for children and youth
Zdrojový dokument: Bohemica litteraria. 2024, roč. 27, č. 1, s. 92-115
Rozsah
92-115
  • ISSN
    1213-2144 (print)
    2336-4394 (online)
Type: Článek
Jazyk
Přístupová práva
otevřený přístup
 

Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.

Abstrakt(y)
The current book production aimed at children and youth provides an expansive territory for non-fiction titles. Besides the extent of art methods, there is an extraordinarily immense topic spectrum approached from an original perspective presented by the titles. The study pays attention to the art topic, which is mediated by non-fiction books in a different intensity. The study focuses on various perspectives which make the art accessible for the youth, and on the creative approach based on the cooperation of words, images, graphics, and book type. Non-fiction books of art can be a good example of today's book media, which invites readers of different generations to share and encourages an inexperienced reader to enter the dialogue with the experienced one. The books encourage the interest in the creative process and inspiring activities of others by fostering a learning path and showing that the art is open to a reader for discovery and experience, even without his or her previous education.
Reference
[1] BIRD, Michael. 2017. Van Goghova hvězdná noc. Dějiny umění v příbězích pro děti (Brno: Cpress)

[2] BRUKNER, Josef. 1985. Obrazárna (Praha: Albatros)

[3] BRUKNER, Josef. 1995. Pojďte s námi za obrazy aneb Malování zvířat (Praha: Albatros)

[4] DVOŘÁK, Jiří. 2018. Bydlíme! (Praha: Baobab)

[5] DVOŘÁK, Jiří – ŠTUMPFOVÁ, Marie. 2014. Jak zvířata spí (Praha: Baobab)

[6] FUČÍKOVÁ, Renáta. 2012. Antonín Dvořák (Praha: Práh)

[7] FUČÍKOVÁ, Renáta a kol. 2018. Dobrých 100 (Praha: Pikola)

[8] HODGEOVÁ, Susie. 2017. Proč je v umění tolik nahých lidí? (Praha: Euromedia Group)

[9] HORÁK, Ondřej. 2014. Proč obrazy nepotřebují názvy (Praha: Labyrint)

[10] HORÁK, Ondřej. 2016. Průvodce neklidným územím (Praha: Labyrint)

[11] HOŠKOVÁ, Michaela – HOŠEK, Matěj. 2021. Matěj mapuje výtvarné umění (Brno: Edika)

[12] HRUŠKOVÁ, Marie. 2007. Tajemství starého dubu (Praha: Mladá fronta)

[13] CHMELAŘOVÁ, Veronika. 2022. Od Venuše po atomy (Brno: Cpress)

[14] JIRKALOVÁ, Karolína – DUŠEK, Ondřej. 2019. K čemu jsou architekti (Praha: Jana Kostecká – JAKOST)

[15] KONÁRKOVÁ, Marcela. 2015. Galerie aneb Arturovo dobrodružství (Praha: Meander, Národní galerie v Praze)

[16] KOVÁŘ, Petr a kol. 2016. To bych zvládl taky: umění moderny v komiksech (Brno: OFF/Format, Masarykova univerzita)

[17] KROLUPPEROVÁ, Daniela. 2014. Zločin na Starém Městě pražském (Praha: Albatros)

[18] MIZIELIŃSKI, Daniel – MIZIELIŃSKA MACHOWIAK, Aleksandra. 2014. D.O.M.E.K. (Praha: Jana Kostecká – JAKOST)

[19] NOVOTNÁ, Anna – VOTRUBA, Jiří. 2021. Skladatelník. 55 hudebních géniů a co o nich vědět (Praha: Práh)

[20] MALÝ, Radek – FUČÍKOVÁ, Renáta. 2017. Franz Kafka – Člověk své i naší doby (Praha: Práh)

[21] NIKL, Petr. 2020. Hudebníček (Praha: Meander)

[22] RŮŽIČKA, Oldřich – MÁJOVÁ, Alexandra. 2022. Jak se dělá umění (Praha: Albatros)

[23] SCHOLLEOVÁ, Martina. 2019. Hysterie umění (Praha: Labyrint)

[24] SÍS, Petr. 2014. Pilot a Malý princ (Praha: Labyrint/Raketa)

[25] ŠAŠEK, Miroslav. 2016. Toto není kámen (Praha: Baobab)

[26] ŠEBOROVÁ, Lucie. 2020. Jak namalovat vejce? (Brno: Moravská galerie v Brně)

[27] TOMAN, Marek. 2018. Cukrárna u Šilhavého Jima (Praha: Baobab)

[28] TOY_BOX. 2019. Komiksová učebnice komiksu. Od prvních nápadů po komiksovou knihu (Praha: Paseka)

[29] TŘEŠTÍK, Michael. 2019. Umění vnímat umění pro děti a rodiče (Praha: Motto)

[30] TŘEŠTÍK, Michael. 2020. Umění vnímat architekturu pro děti a rodiče (Praha: Motto)

[31] VANĚK, Martin – CHROBÁK, Ondřej – KORYČÁNEK, Rostislav. 2016. Jak se dělá galerie (Brno: Moravská galerie)

[32] VOSTRADOVSKÁ, Tereza – SVOBODNÁ, Šárka – KRÁL, Robin. 2017. Řez kočkou (Praha: Běžíliška)

[33] VRÁTNÁ MILITKÁ, Karin – ŠVEC SYBOLOVÁ, Monika. 2018. Čapek&Čapek (Praha: Verzone)

[34] ADLT, Jaromír. 2000. "Literatura faktu", in POLÁČEK, Jiří: Průhledy do české literatury 20. století (Brno: CERM), s. 89–110

[35] BEAUVAIS, Clementine. 2017. The Edinburgh Companion to Children´s Literature (Edinburgh: Edinburgh University Press)

[36] DVOŘÁKOVÁ, Lucie. 2021. Současná uměleckonaučná literatura a její aktivizační funkce ve čtenářství dětí. Diplomová práce, vedoucí O. Kubeczková (Ostrava: Ostravská univerzita)

[37] GRILLI, Giorgia. 2021. "The New Non-fiction picturebook for Children: Mending the Rift between Science and Art", Libri et liberi, roč. 9, č. 1, s. 75–89

[38] GRILLI, Giorgia. 2021. "The artistic nonfiction picturebook", in GOGA, Nina – IVERSEN, Sarah Hoem – TEIGLAND, Anne-Stefi (eds.): Verbal and visual strategies in nonfiction picturebooks (Oslo: Scandinavian University Press), s. 22–36

[39] HARVEY, Stephanie. 1998. Nonfiction matters: reading, writing, and research in grades 3–8 (Portland: Stenhouse Publishers)

[40] HOMOLKOVÁ, Kamila – KUZMIČOVÁ, Anežka. 2022. "Nová nonfikce v rukou malých a mladých čtenářů", O dieťati, jazyku, literatúre, roč. X, č. 2, s. 45–65

[41] CHALOUPKA, Otakar A KOL. 1981. Uměleckonaučná literatura pro děti. Referáty a diskusní příspěvky z prac. konference Společnosti přátel knihy pro děti, čs. sekce IBBY (Praha: Společnost přátel knihy pro děti, čs. Sekce IBBY)

[42] JURČO, Milan. 1996. "Literatúra faktu – žánrová oblasť synkretickej povahy", Literika, roč. 1, č. 2, s. 137–148

[43] JURČO, Milan. 2000a. "Literatúra poznania – poznanie literatúry", Bibiana, roč. 7, č. 1, s. 53–55

[44] JURČO, Milan. 2000b. Paradoxný svet literatúry faktu (Banská Bystrica: Fakulta humanitných vied UMB)

[45] KUBECZKOVÁ, Olga. 2019. "Probírka dětských knih k 100. výročí republiky", Slovo a obraz v komunikaci s dětmi, roč. 9, č. 1, s. 46–52

[46] LEIKERT, Jozef. 2018. "Využitie metódy oral history pri tvorbe literatúry faktu", in HALADA, Jan (ed.): Žánry a průniky literatury faktu (Praha: Karolinum), s. 20–27

[47] PROVAZNÍK, Jaroslav. 1981. "Uměleckonaučná literatura pro starší děti", in CHALOUPKA, O. a kol.: Uměleckonaučná literatura pro děti. Referáty a diskusní příspěvky z prac. konference Společnosti přátel knihy pro děti, čs. sekce IBBY (Praha: Společnost přátel knihy pro děti, čs. Sekce IBBY), s. 28–31

[48] REISSNER, Martin. 2006. "Česká uměleckonaučná literatura", Ladění, roč. 11, č. 1, s. 2–8

[49] SANDERS, Joe Sutliff. 2018. A literature of questions (Minnesota: University of Minnesota Press)

[50] TOMAN, Jaroslav. 2003. "Myšlení o uměleckonaučné literatuře", Ladění, roč. 8, č. 3, s. 2–8

[51] VÁŠOVÁ, Ludmila – ČERNÁ, Milena. 1986. Bibliopedagogika (Praha: SPN)