Název: Нарративный анализ фэнтези
Transliterovaný název
Narrativnyj analiz fèntezi
Variantní název:
- Narrative analysis of fantasy
Zdrojový dokument: Новая русистика. 2024, roč. 17, č. 1, s. 35-44
Rozsah
35-44
-
ISSN1803-4950 (print)2336-4564 (online)
Trvalý odkaz (DOI): https://doi.org/10.5817/NR2024-1-3
Trvalý odkaz (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/digilib.80331
Type: Článek
Jazyk
Licence: Neurčená licence
Přístupová práva
otevřený přístup
Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.
Abstrakt(y)
The article delves into essential moments in narratologyʼs history that shaped its evolution (Russian formalism, French structuralism, German narratology, Anglo-Saxon literary theory), and explores the plot intrigue within Ricoeurʼs work. Specifically, it focuses on the structural aspects of fantasy using the narrative model of a fantastic story devised by J. Šramek. His model draws from Proppʼs Morphology of the Folktale, in which he describes predetermined functions that are repeated in fairy tales. Šramekʼs model consists of nine functions that follow the logic of a work of fiction. His research into the narrative model of a fantastic story outlined a narrative system that can serve as a common denominator for the fantasy genre. As a result, the model was successfully applied in the analysis of the Harry Potter book series, which proves that it could possibly be applied to other fantasy works as well.
eng
Reference
[1] BACHTIN, M. M. (1963): Problemy tvorčestva Dostojevskogo. Kijev.
[2] BART, R. (1987): Vvedenije v strukturnyj analiz povestvovatel'nych tekstov. Zarubežnaja èstetika i teorija literatury XIX–XX vv. Moskva.
[3] BOGEN, A. (2016): «Čert na bljudce»: vvedenije v istoričeskuju narratologiju. Saarbrjukken.
[4] FRÈZER, Dž. Dž. (2006): Zolotaja vetv'. Issledovanija magii i religii. Moskva.
[5] FRIEDEMANN, K. (1910): Die Rolle des Erzählers inder Epik. Hildesheim.
[6] GLAZKOV, A. (2018): Iz real'nosti v tekst i obratno: očerk pragmatiki narrativnogo teksta. Moskva.
[7] GRINCER, P. A. (1974): Drevneindijskij èpos: Genezis i tipologija. Moskva.
[8] ISER, W. (1972): Der implizite Leser: Kommunikationsformen des Romans von Bunyan bis Beckett. Münhen.
[9] JAKOBSON, R. (1935): Formalistická škola a dnešní literární věda ruská. Brno.
[10] KORMAN, B. O. (1972): Izučenije teksta chudožestvennogo proizvedenija. Moskva.
[11] KOŽEVNIKOVA, N. A. (1994): Tipy povestvovanija v russkoj literature XIX–XX vv. Moskva.
[12] KUBÍČEK, T., HRABAL, J., BÍLEK, P. A. (2013): Naratologie. Strukturální analýza vyprávění. Praha.
[13] MACHOV, A. Je. (2013): Teorii romana v Germanii: konec XVIII–XIX vv. Moskva. https://cyberleninka.ru/article/n/teorii-romana-v-germanii-konets-xviii-xix-vv. [online]. [cit. 29.10.2023].
[14] PHELAN, J. AND RABINOWITZ, P. J. (2005): A companion to narrative theory. Oxford.
[15] POLJANSKAJA, Je. S. (2012): «Morfologija» volšebnogo teksta (na materiale tekstov proizvedenij A. M. Volkova i Dž. K. Rouling). Moskva. https://cyberleninka.ru/article/n/morfologiya-volshebnogo-teksta-na-materiale-tekstov-proizvedeniy-a-mvolkova-i-dzh-k-rouling/viewer. [online]. [cit. 29.10.2023].
[16] POSPELOV, G. N. (1970): Problemy literaturnogo stilja. Moskva.
[17] PROPP, V. Ja. (1928): Morfologija volšebnoj skazki. Sankt-Peterburg.
[18] RIKER, P. (1998): Vremja i rasskaz. Tom 1. Moskva.
[19] SAUSSURE, F. (1922): Cours de linguistique générale. Paris.
[20] ŠMID, V. (2003): Narratologija. Moskva.
[21] ŠRÁMEK, J. (1993): Morfologie fantastické povídky. Brno.
[22] TJUPA, V. I. (2023): Kategorija intrigi v sovremennoj narratologii. Černovcy. http://pytlit.chnu.edu.ua/article/view/39829/68332. [online]. [cit. 16.9.2023].
[23] TODOROV, C. (1999): Vvedenije v fantastičeskuju literaturu. Moskva.
[2] BART, R. (1987): Vvedenije v strukturnyj analiz povestvovatel'nych tekstov. Zarubežnaja èstetika i teorija literatury XIX–XX vv. Moskva.
[3] BOGEN, A. (2016): «Čert na bljudce»: vvedenije v istoričeskuju narratologiju. Saarbrjukken.
[4] FRÈZER, Dž. Dž. (2006): Zolotaja vetv'. Issledovanija magii i religii. Moskva.
[5] FRIEDEMANN, K. (1910): Die Rolle des Erzählers inder Epik. Hildesheim.
[6] GLAZKOV, A. (2018): Iz real'nosti v tekst i obratno: očerk pragmatiki narrativnogo teksta. Moskva.
[7] GRINCER, P. A. (1974): Drevneindijskij èpos: Genezis i tipologija. Moskva.
[8] ISER, W. (1972): Der implizite Leser: Kommunikationsformen des Romans von Bunyan bis Beckett. Münhen.
[9] JAKOBSON, R. (1935): Formalistická škola a dnešní literární věda ruská. Brno.
[10] KORMAN, B. O. (1972): Izučenije teksta chudožestvennogo proizvedenija. Moskva.
[11] KOŽEVNIKOVA, N. A. (1994): Tipy povestvovanija v russkoj literature XIX–XX vv. Moskva.
[12] KUBÍČEK, T., HRABAL, J., BÍLEK, P. A. (2013): Naratologie. Strukturální analýza vyprávění. Praha.
[13] MACHOV, A. Je. (2013): Teorii romana v Germanii: konec XVIII–XIX vv. Moskva. https://cyberleninka.ru/article/n/teorii-romana-v-germanii-konets-xviii-xix-vv. [online]. [cit. 29.10.2023].
[14] PHELAN, J. AND RABINOWITZ, P. J. (2005): A companion to narrative theory. Oxford.
[15] POLJANSKAJA, Je. S. (2012): «Morfologija» volšebnogo teksta (na materiale tekstov proizvedenij A. M. Volkova i Dž. K. Rouling). Moskva. https://cyberleninka.ru/article/n/morfologiya-volshebnogo-teksta-na-materiale-tekstov-proizvedeniy-a-mvolkova-i-dzh-k-rouling/viewer. [online]. [cit. 29.10.2023].
[16] POSPELOV, G. N. (1970): Problemy literaturnogo stilja. Moskva.
[17] PROPP, V. Ja. (1928): Morfologija volšebnoj skazki. Sankt-Peterburg.
[18] RIKER, P. (1998): Vremja i rasskaz. Tom 1. Moskva.
[19] SAUSSURE, F. (1922): Cours de linguistique générale. Paris.
[20] ŠMID, V. (2003): Narratologija. Moskva.
[21] ŠRÁMEK, J. (1993): Morfologie fantastické povídky. Brno.
[22] TJUPA, V. I. (2023): Kategorija intrigi v sovremennoj narratologii. Černovcy. http://pytlit.chnu.edu.ua/article/view/39829/68332. [online]. [cit. 16.9.2023].
[23] TODOROV, C. (1999): Vvedenije v fantastičeskuju literaturu. Moskva.