Název: Bytí v minulosti : vojenský reenactment perspektivou divadelních a performančních studií
Variantní název:
- Being in the past : military reenactment from the perspective of theatre and performance studies
Zdrojový dokument: Theatralia. 2024, roč. 27, č. 2, s. 45-63
Rozsah
45-63
-
ISSN1803-845X (print)2336-4548 (online)
Trvalý odkaz (DOI): https://doi.org/10.5817/TY2024-2-4
Trvalý odkaz (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/digilib.80609
Type: Článek
Jazyk
Licence: CC BY-NC-ND 4.0 International
Přístupová práva
otevřený přístup
Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.
Abstrakt(y)
Studie se zabývá kulturním fenoménem vojenských reenactmentů, širší veřejnosti známým především díky populárním ukázkám tzv. bitevních rekonstrukcí. Tento fenomén byl donedávna kvůli svému divadelnímu charakteru považován za historiograficky nebo epistemologicky nerelevantní. Autoři využívají napětí mezi tělesností a minulostí jako příležitost k interdisciplinárnímu výzkumu vojenského reenactmentu, prezentují jej jako spleť komplexních činností a nahlížejí na něj z různých perspektiv humanitních a sociálních věd. Cílem autorů je seznámit čtenáře s komplexitou tohoto fenoménu a vytyčit některé klíčové otázky týkající se reenactmentu, které mohou být zodpovězeny s využitím přístupů divadelních a performančních studií.
The study deals with the cultural phenomenon of military re-enactments, known to the general public mainly thanks to popular demonstrations of so-called battle reconstructions. Until recently, this phenomenon was considered historiographically or epistemologically irrelevant due to its theatrical nature. The authors utilise the tension between corporeality and the past as an opportunity for interdisciplinary research on military re-enactment, presenting it as a tangle of complex activities and viewing it from various humanities and social science perspectives. The authors aim to introduce the reader to the complexity of this phenomenon and to pose key questions about re-enactment that can be answered using theatre and performance studies approaches.
Note
Studie byla vypracována v rámci projektu financovaného grantem na podporu specifického vysokoškolského výzkumu na Univerzitě Palackého v Olomouci (IGA_FF_2022_062, "Estetické praktiky v současné audiovizuální a performativní kultuře").
Reference
[1] ADRIAANSEN, Robbert-Jan. 2020. Play. In Vanessa Agnew, Jonathan Lamb and Juliane Tomann (eds.). The Routledge Handbook of Reenactment Studies: Key Terms in the Field. New York: Routledge, 2020: 178–182.
[2] AGNEW, Vanessa. 2007. History's Affective Turn: Historical Reenactment and Its Work in the Present. Rethinking History 11 (3): 299–312.
[3] AGNEW, Vanessa, Jonathan LAMB and Juliane TOMANN (eds.). 2020. The Routledge Handbook of Reenactment Studies: Key Terms in the Field. New York: Routledge, 2020.
[4] ASSMANN, Aleida. 2008. Transformations between History and Memory. Social research 75 (2008): 1: 49–72.
[5] ASSMANN, Jan. 2001. Kultura a paměť: písmo, vzpomínky a politická identita v rozvinutých kulturách starověku [Cultural Memory and Early Civilization: Writing, Remembrance, and Political Imagination]. Praha: Prostor, 2001.
[6] BERVIDOVÁ, Michaela. 2017. Reenactment na Plzeňsku: Studium autenticity [Reenactment in the Pilsen Region: Study of Authenticity]. Bakalářská práce. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2017.
[7] BRŮHA, Jan. 1996. Průvodce po bojišti u Hradce Králové z roku 1866 [Guide to the Battlefield of Hradec Králové from 1866]. Hradec Králové: Komitét pro udržování památek z roku 1866, 1996.
[8] CARLSON, Marvin. 2002. The Resistance to Theatricality. SubStance 31 (2002): 2/3: 238–250.
[9] COLEMAN, Kathleen. 1993. Launching into History. Aquatic Displays in the Early Empire. The Journal of Roman Studies 83 (1993): 1: 48–74.
[10] CUSHMAN, Stephen. 1999. Bloody Promenade: Reflections on a Civil War Battle. Charlottesville: University Press of Virginia, 1999.
[11] DAUGBJERG, Mads. 2020. Battle. In Vanessa Agnew, Jonathan Lamb and Juliane Tomann (eds.). The Routledge Handbook of Reenactment Studies: Key Terms in the Field. New York: Routledge, 2020: 25–29.
[12] DENING, Greg. 1992. Mr Bligh's Bad Language: Passion, Power and Theatre on the Bounty. Cambridge: Cambridge University Press, 1992.
[13] DOLANOVÁ, Barbora. 2021. Inscenování kolektivní paměti v rekonstrukci bitvy u Hradce Králové [Staging of Collective Memory in the Reconstruction of the Battle of Hradec Králové]. Bakalářská práce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2021.
[14] ETLÍK, Jaroslav. 1999. Divadlo jako zakoušení (Vztah noetického a ontologického principu v divadelním umění) [Theatre as Experience. On the Relationship Between the Noetic and Ontological Principles in Theatre Art]. Divadelní revue 10 (1999): 1: 3–30.
[15] FOUCAULT, Michel. 1969. L'archéologie du savoir. Paris: Gallimard, 1969.
[16] FOUCAULT, Michel. 2002. Archeologie vědění [Archeology of Knowledge]. Praha: Herrmann & synové, 2002.
[17] HADAROVÁ, Lenka. 2019. Za oponou autenticity minulosti: Vytváranie dobových historických ukážok druhej svetovej vojny [Behind the Curtain of the Authenticity of the Past : Creating the historical examples of the Second World War]. Cargo (2019): 1–2 : 75–95.
[18] HALBWACHS, Maurice. 1994. Les cadres sociaux de la mémoire. Paris: Albin Michel. 1994.
[19] HANDLER, Richard. 1988. Dyssimulation: Reflexivity, Narrative, and the Quest for Authenticity in Living History. Cultural Anthropology 3 (1988): 3: 242–260.
[20] Historie komitétu 1866 [History of the Committee of 1866] [online]. 2024. 1866.cz. [citováno dne 27. 9. 2024]. Dostupné online na https://www.1866.cz/historie-komitetu-1866/.
[21] HLAVÁČEK, Jiří. 2023. Hraní na socialistické vojáčky? Reenactment Československé lidové armády v aktérské perspektivě současné mladé generace [Playing Socialist Soldiers? Reenactment of the Czechoslovak People's Army in the acting perspective of the current young generation]. Český lid (2023): 4: 407–428.
[22] JOHNSON, Katherine M. 2015a. Rethinking (Re)Doing: Historical Re-Enactment and/as Historiography. Rethinking History 19 (2015): 2: 193–206.
[23] JOHNSON, Katherine M. 2015b. Performing Pasts for Present Purposes: Reenactment as Embodied, Performative History. In David Dean. History, Memory, Performance. London: Palgrave Macmillan UK, 2015: 36–52.
[24] KOLANKIEWICZ, Leszek. 2018. Úvod k antropologii podívaných [Towards the Anthropology of Spectacle]. In Jan Roubal. Divadlo v průsečíku reflexe: antologie současné polské divadelní teorie [Theatre at the Intersection of Reflection: an Anthology of Contemporary Polish Theatre Theory]. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2018: 445–478.
[25] MCCALMAN, Iain, and Paul A. PICKERING (eds.). 2010. Historical Reenactment: From Realism to the Affective Turn. New York: Palgrave Macmillan, 2010.
[26] MODRLÁK, Michal. 2020. Historie klubu vojenské historie La Garde Impériale d' Austerlitz a možné využití tématu napoleonské války při výuce dějepisu na základní škole [History of Reenactment club La Garde Impériale d'Austerlitz and its use at primary schools]. Diplomová práce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020.
[27] NORA, Pierre. 1998. Mezi pamětí a historií: problematika míst [Between Memory and History: Les Lieux de Memoire]. In Alban Bensa. Antologie francouzských společenských věd: politika paměti [Anthology of French Social Sciences: the Politics of Memory]. Praha: Francouzský ústav pro výzkum ve společenských vědách, 1998: 7–29.
[28] PAVLIŠOVÁ, Jitka. 2021. Aktuální taneční diskurz: Obraty v současném tanci [Current Dance Science Discourse: Turnovers in Contemporary Dance]. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2021.
[29] PICKERING, Paul. 2016. "Hark ye back to the age of valour": Re-enacting Chivalry from the Eglinton Tournament to Kill Streak. In Katie Stevenson and Barbara Gribling (eds.). Chivalry and the Medieval Past. Martlesham: The Boydell Press, 2016: 198–214.
[30] PICKERING, Paul. 2020. Evidence. In Vanessa Agnew, Jonathan Lamb and Juliane Tomann (eds.). The Routledge Handbook of Reenactment Studies: Key Terms in the Field. New York: Routledge, 2020: 57–62.
[31] SCHECHNER, Richard. 1977. Ritual, Play and Performance. New York: The Seabury Press, 1977.
[32] SCHECHNER, Richard. 2013. Performance Studies: An Introduction. London/New York: Routledge. 2013.
[33] SCHNEIDER, Rebecca. 2011. Performing Remains: Art and War in Times of Theatrical Reenactment. London: Routledge, 2011.
[34] SZALÓ, Csaba. 2017. Paměť míst: Kulturní sociologie vzpomínání [Memory of Places. Cultural Sociology of Remembrance]. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2017.
[35] ŠUBRT, Jiří. 2010. Kolektivní paměť jako předmět historicko-sociologického bádání [Collective Memory as an Object of Sociological Study]. Historická sociologie 2 (2010): 1: 9–29.
[36] TAYLOR, Diana. 2003. The Archive and the Repertoire: Performing Cultural Memory in the Americas. Durham: Duke University, 2003.
[37] THOMPSON, Jenny. 2010. Wargames: Inside the World of 20th-Century War Reenactors. Washington DC: Smithsonian Books, 2010.
[38] TURNER, Victor Witter. 1982. From Ritual to Theatre: the Human Seriousness of Play. New York: PAJ Publications, 1982.
[39] VACEK, Přemysl, 2023. Czech Historical Reenactment of the Early Middle Ages: Initial Research Problems and Concepts. Národopisná revue 33 (2023): 5: 19–29.
[40] VČELÁK, Petr. 2019. Historické reálie versus současné repliky zbroje užívané v Česku při historických rekonstrukcích zasazených do 14. století [Historical Sources versus Current Replicas of Armour Used in Czechia for Reenactment Reflecting the 14th Century]. Bakalářská práce. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové, 2019.
[41] VON GELDERN, James. 1998. Putting the Masses in Mass Culture: Bolshevik Festivals, 1918–1920. Popular Culture 31 (1998): 4: 133–44.
[42] WOHLMUTH, Petr. 2014. Heterotopická jinočasovost pevnostního města Josefov. Teoretické a výzkumné podněty [Heterotopic Othertimeliness of Josefov Fortress Town. Theoretical and Research Activities]. Historická sociologie 2 (2014): 43–62.
[43] WOHLMUTH, Petr. 2023. Triad of Resistance, Defeat, and Reconciliation: The production of historical meaning in the performances of Czech military reenactment through the example of Estonian SS units. Národopisná revue 5 (2023): 3–18.
[2] AGNEW, Vanessa. 2007. History's Affective Turn: Historical Reenactment and Its Work in the Present. Rethinking History 11 (3): 299–312.
[3] AGNEW, Vanessa, Jonathan LAMB and Juliane TOMANN (eds.). 2020. The Routledge Handbook of Reenactment Studies: Key Terms in the Field. New York: Routledge, 2020.
[4] ASSMANN, Aleida. 2008. Transformations between History and Memory. Social research 75 (2008): 1: 49–72.
[5] ASSMANN, Jan. 2001. Kultura a paměť: písmo, vzpomínky a politická identita v rozvinutých kulturách starověku [Cultural Memory and Early Civilization: Writing, Remembrance, and Political Imagination]. Praha: Prostor, 2001.
[6] BERVIDOVÁ, Michaela. 2017. Reenactment na Plzeňsku: Studium autenticity [Reenactment in the Pilsen Region: Study of Authenticity]. Bakalářská práce. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2017.
[7] BRŮHA, Jan. 1996. Průvodce po bojišti u Hradce Králové z roku 1866 [Guide to the Battlefield of Hradec Králové from 1866]. Hradec Králové: Komitét pro udržování památek z roku 1866, 1996.
[8] CARLSON, Marvin. 2002. The Resistance to Theatricality. SubStance 31 (2002): 2/3: 238–250.
[9] COLEMAN, Kathleen. 1993. Launching into History. Aquatic Displays in the Early Empire. The Journal of Roman Studies 83 (1993): 1: 48–74.
[10] CUSHMAN, Stephen. 1999. Bloody Promenade: Reflections on a Civil War Battle. Charlottesville: University Press of Virginia, 1999.
[11] DAUGBJERG, Mads. 2020. Battle. In Vanessa Agnew, Jonathan Lamb and Juliane Tomann (eds.). The Routledge Handbook of Reenactment Studies: Key Terms in the Field. New York: Routledge, 2020: 25–29.
[12] DENING, Greg. 1992. Mr Bligh's Bad Language: Passion, Power and Theatre on the Bounty. Cambridge: Cambridge University Press, 1992.
[13] DOLANOVÁ, Barbora. 2021. Inscenování kolektivní paměti v rekonstrukci bitvy u Hradce Králové [Staging of Collective Memory in the Reconstruction of the Battle of Hradec Králové]. Bakalářská práce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2021.
[14] ETLÍK, Jaroslav. 1999. Divadlo jako zakoušení (Vztah noetického a ontologického principu v divadelním umění) [Theatre as Experience. On the Relationship Between the Noetic and Ontological Principles in Theatre Art]. Divadelní revue 10 (1999): 1: 3–30.
[15] FOUCAULT, Michel. 1969. L'archéologie du savoir. Paris: Gallimard, 1969.
[16] FOUCAULT, Michel. 2002. Archeologie vědění [Archeology of Knowledge]. Praha: Herrmann & synové, 2002.
[17] HADAROVÁ, Lenka. 2019. Za oponou autenticity minulosti: Vytváranie dobových historických ukážok druhej svetovej vojny [Behind the Curtain of the Authenticity of the Past : Creating the historical examples of the Second World War]. Cargo (2019): 1–2 : 75–95.
[18] HALBWACHS, Maurice. 1994. Les cadres sociaux de la mémoire. Paris: Albin Michel. 1994.
[19] HANDLER, Richard. 1988. Dyssimulation: Reflexivity, Narrative, and the Quest for Authenticity in Living History. Cultural Anthropology 3 (1988): 3: 242–260.
[20] Historie komitétu 1866 [History of the Committee of 1866] [online]. 2024. 1866.cz. [citováno dne 27. 9. 2024]. Dostupné online na https://www.1866.cz/historie-komitetu-1866/.
[21] HLAVÁČEK, Jiří. 2023. Hraní na socialistické vojáčky? Reenactment Československé lidové armády v aktérské perspektivě současné mladé generace [Playing Socialist Soldiers? Reenactment of the Czechoslovak People's Army in the acting perspective of the current young generation]. Český lid (2023): 4: 407–428.
[22] JOHNSON, Katherine M. 2015a. Rethinking (Re)Doing: Historical Re-Enactment and/as Historiography. Rethinking History 19 (2015): 2: 193–206.
[23] JOHNSON, Katherine M. 2015b. Performing Pasts for Present Purposes: Reenactment as Embodied, Performative History. In David Dean. History, Memory, Performance. London: Palgrave Macmillan UK, 2015: 36–52.
[24] KOLANKIEWICZ, Leszek. 2018. Úvod k antropologii podívaných [Towards the Anthropology of Spectacle]. In Jan Roubal. Divadlo v průsečíku reflexe: antologie současné polské divadelní teorie [Theatre at the Intersection of Reflection: an Anthology of Contemporary Polish Theatre Theory]. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2018: 445–478.
[25] MCCALMAN, Iain, and Paul A. PICKERING (eds.). 2010. Historical Reenactment: From Realism to the Affective Turn. New York: Palgrave Macmillan, 2010.
[26] MODRLÁK, Michal. 2020. Historie klubu vojenské historie La Garde Impériale d' Austerlitz a možné využití tématu napoleonské války při výuce dějepisu na základní škole [History of Reenactment club La Garde Impériale d'Austerlitz and its use at primary schools]. Diplomová práce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020.
[27] NORA, Pierre. 1998. Mezi pamětí a historií: problematika míst [Between Memory and History: Les Lieux de Memoire]. In Alban Bensa. Antologie francouzských společenských věd: politika paměti [Anthology of French Social Sciences: the Politics of Memory]. Praha: Francouzský ústav pro výzkum ve společenských vědách, 1998: 7–29.
[28] PAVLIŠOVÁ, Jitka. 2021. Aktuální taneční diskurz: Obraty v současném tanci [Current Dance Science Discourse: Turnovers in Contemporary Dance]. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2021.
[29] PICKERING, Paul. 2016. "Hark ye back to the age of valour": Re-enacting Chivalry from the Eglinton Tournament to Kill Streak. In Katie Stevenson and Barbara Gribling (eds.). Chivalry and the Medieval Past. Martlesham: The Boydell Press, 2016: 198–214.
[30] PICKERING, Paul. 2020. Evidence. In Vanessa Agnew, Jonathan Lamb and Juliane Tomann (eds.). The Routledge Handbook of Reenactment Studies: Key Terms in the Field. New York: Routledge, 2020: 57–62.
[31] SCHECHNER, Richard. 1977. Ritual, Play and Performance. New York: The Seabury Press, 1977.
[32] SCHECHNER, Richard. 2013. Performance Studies: An Introduction. London/New York: Routledge. 2013.
[33] SCHNEIDER, Rebecca. 2011. Performing Remains: Art and War in Times of Theatrical Reenactment. London: Routledge, 2011.
[34] SZALÓ, Csaba. 2017. Paměť míst: Kulturní sociologie vzpomínání [Memory of Places. Cultural Sociology of Remembrance]. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2017.
[35] ŠUBRT, Jiří. 2010. Kolektivní paměť jako předmět historicko-sociologického bádání [Collective Memory as an Object of Sociological Study]. Historická sociologie 2 (2010): 1: 9–29.
[36] TAYLOR, Diana. 2003. The Archive and the Repertoire: Performing Cultural Memory in the Americas. Durham: Duke University, 2003.
[37] THOMPSON, Jenny. 2010. Wargames: Inside the World of 20th-Century War Reenactors. Washington DC: Smithsonian Books, 2010.
[38] TURNER, Victor Witter. 1982. From Ritual to Theatre: the Human Seriousness of Play. New York: PAJ Publications, 1982.
[39] VACEK, Přemysl, 2023. Czech Historical Reenactment of the Early Middle Ages: Initial Research Problems and Concepts. Národopisná revue 33 (2023): 5: 19–29.
[40] VČELÁK, Petr. 2019. Historické reálie versus současné repliky zbroje užívané v Česku při historických rekonstrukcích zasazených do 14. století [Historical Sources versus Current Replicas of Armour Used in Czechia for Reenactment Reflecting the 14th Century]. Bakalářská práce. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové, 2019.
[41] VON GELDERN, James. 1998. Putting the Masses in Mass Culture: Bolshevik Festivals, 1918–1920. Popular Culture 31 (1998): 4: 133–44.
[42] WOHLMUTH, Petr. 2014. Heterotopická jinočasovost pevnostního města Josefov. Teoretické a výzkumné podněty [Heterotopic Othertimeliness of Josefov Fortress Town. Theoretical and Research Activities]. Historická sociologie 2 (2014): 43–62.
[43] WOHLMUTH, Petr. 2023. Triad of Resistance, Defeat, and Reconciliation: The production of historical meaning in the performances of Czech military reenactment through the example of Estonian SS units. Národopisná revue 5 (2023): 3–18.