Název: Rituály a skryté kurikulum, alebo, Kam v pedagogike zaradiť rituálne štúdie? : teoretická (a biografická) rekonštrukcia
Variantní název:
- Rituals and the hidden curriculum, or, Where should ritual studies be classified within education? : a theoretical (and biographical) reconstruction
Zdrojový dokument: Studia paedagogica. 2009, roč. 14, č. 2, s. [29]-40
Rozsah
[29]-40
-
ISSN1803-7437 (print)2336-4521 (online)
Trvalý odkaz (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/115391
Type: Článek
Jazyk
Licence: Neurčená licence
Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.
Abstrakt(y)
Stať predstavuje pokus o lokalizáciu rituálnych štúdií v teoretickom a metodologickom prostredí vied o výchove. Základné paradigmatické (ale aj biograficky fundované) "spojenectvo" sa nachádza s koncepciami tzv. skrytého kurikula, pričom z týchto koncepcií sa vyberajú konštitutívne znaky tohto "spojenectva" (existencia manifestnej a latentnej stránky formatívnych javov, význam rutinizácie pri odštepovaní manifestného od latentného a pod.). Metodologické "spojenectvo" sa identifikuje s etnografickým prístupom, s ktorým bývajú spájané aj koncepty skrytého kurikula. Zo systematického hľadiska možno identifikovať napojenie na tzv. reflexívne vedecké paradigmy, v pedagogike integrované v systematike tzv. reflexívnej vedy o výchove.
The paper is an attempt to localize ritual studies within the theory and methodology of educational sciences. A fundamental paradigmatic (but also biographically-based) "alliance" can be found with the concepts of the so-called hidden curriculum, the latter providing a ground for selecting features constitutive of this "alliance" (overt and covert aspects of formative phenomena, importance of automating the process of splitting the overt from the covert etc.). A methodological "alliance" is found with the ethnographic approach, one associated with concepts of the hidden curriculum, too. As for the systemic point of view, ritual studies may be seen as akin to the so-called reflexive paradigms, integrated within the so-called reflexive education science in educational theory.
Reference
[1] BECKER, H. S. Social-Class Variations in the Teacher-Pupil Relationship. Journal of Educational Sociology, 1952, roč. 25, č. 8, s. 451–465.
[2] BOURDIEU, P. Entwurf einer Theorie der Praxis auf der ethnologischen Grundlage der kabylischen Gesellschaft. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1979.
[3] BOURDIEU, P. Sozialer Sinn: Kritik der theoretischen Vernunft. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1987.
[4] GEERTZ, C. Interpretace kultur. Praha: Slon, 2000.
[5] GIDDENS, A. Důsledky modernity. Praha: Slon, 1998.
[6] HENRY, J. Culture Against Man. New York: Vintage, 1965.
[7] HOLLINGSHEAD, A. B. Elmtown's Youth. The impact of social classes on adolescents. New York: John Wiley, 1967.
[8] HUMPHREY, C., LAIDLAW, J. The Archetypal Actions of Ritual. Oxford: Oxford University Press, 1994.
[9] JACKSON, W. P. Life in the Classrooms. New York: Teacher College Press, 1990.
[10] KAŠČÁK, O. Školské rituály a školské ritualizácie. Acta Fac. Paed. Univ. Tyrnaviensis [online], 2004. Ser. D, roč. 8, s. 56–59. Dostupné na: http://pdfweb.truni.sk/down/ACTAFP/2004/2004d.pdf
[11] KAŠČÁK, O. Přechodové rituály v mateřské škole. In ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Praha: Portál, 2007, s. 312–334.
[12] KAŠČÁK, O. Materská škola ako miesto profánnych a magicko-náboženských prechodových rituálov. Český lid – Etnologický časopis, 2008a, roč. 95, č. 4, s. 337–353.
[13] KAŠČÁK, O. Význam výročných a situačných rituálov v školskom prostredí. Acta Fac. Paed. Univ. Tyrnaviensis [online]. Ser. D, 2008, roč. 12, s. 12–19. Dostupné na: http://pdfweb.truni.sk/down/ACTAFP/2008/2008d.pdf
[14] KAŠČÁK, O. Stať sa žiakom – školská socializácia v prechodových rituáloch vstupu do základnej školy. Pedagogika, 2009a, roč. 59, č. 4, s. 12–26.
[15] KAŠČÁK, O. Význam a miesto rituálov v pedagogickej teórii a praxi. Pedagogická orientace, 2009b, roč. 19, č. 2, s. 38–52.
[16] KAŠČÁK, O., FILAGOVÁ, M. Javisko a zákulisie školy: O materskej škole a skrytom kurikule. Bratislava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2007.
[17] LANGEVELD, M. J. Die Schule als Weg des Kindes: Versuch einer Anthropologie der Schule. Braunschweig: Westermann, 1968.
[18] LENZEN, D. Handlung und Reflexion: Vom pädagogischen Theoriedefizit zur Reflexiven Erziehungswissenschaft. Weinheim und Basel: Beltz, 1996.
[19] MEIGHAN. R. A Sociology of Education. London: Cassell Educational Ltd., 1981.
[20] MULLIS, F., FINCHER, S. F. Using rituals to define the school community. Elementary School Guidance & Counseling, 1996, roč. 30, č. 4, s. 243–252.
[21] NEDBÁLKOVÁ, K. Etnografie (Jedna ruka kreslí druhou aneb Jak se dělá etnografický výzkum). In ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Praha: Portál, 2007, s. 112–123.
[22] NITZSCHKE, V. Zur Wirksamkeit politischer Bildung II. Schulbuch-Analyse. Frankfurt am Main: Max Traeger Stiftung, 1966.
[23] PETRUSEK, M. Anthony Giddens – Teoretik strukturace a modernity. In GIDDENS, A. Důsledky modernity. Praha: Slon, 1998, s. 159–195.
[24] POPP, U. Individualisierung, Schule und der heimliche Lehrplan der Geschlechtersozialisation. In HELSPER, W., KRÜGER, H. H., WENZEL, H. (eds.). Schule und Gesellschaft im Umbruch. Band 1: Theoretische und internationale Perspektiven. Weinheim: Deutscher Studien Verlag, 1996, s. 276–298.
[25] PÝCHOVÁ, I. K přínosu etnografické metody v pedagogickém výzkumu. Pedagogika, 1993, roč. 43, č. 4, s. 405–413.
[26] RATCLIFF, D. Rituals in a School Hallway: Evidence of a Latent Spirituality of Children. In Annual Meeting of University of Georgia's Qualitative Interest Group (QUIG), Athens: Georgia, 2001, s. 3–23.
[27] SAMBELL, K., McDOWELL, L. The Construction of the Hidden Curriculum: Messages and Meanings in the Assessment of Student Learning. Assessment & Evaluation in Higher Education, 1998, roč. 23, č. 4, s. 391–402. | DOI 10.1080/0260293980230406
[28] SCULLY, P., HOWELL, J. Using Rituals and Traditions to Create Classroom Community for Children, Teachers, and Parents. Early Childhood Education Journal, 2008, roč. 36, č. 3, s. 261–266. | DOI 10.1007/s10643-008-0279-7
[29] ŠEĎOVÁ, K. Škola jako terén. In ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Praha: Portál, 2007, s. 123–126.
[30] ŠVEC, Š. Prečo nie je u nás rozvinutá teória cieľového programu? (Predslov). In Pedagogická revue, 2006, roč. 58, č. 5, s. 449–450.
[31] VAN GENNEP, A. Přechodové rituály: Systematické studium rituálů. Praha: Lidové noviny, 1997.
[32] WOODS, P. Inside Schools: Ethnography in Educational Research. London: Routledge and Kegan Paul, 1986.
[33] ZEHRFELD, K., ZINN ECKER, J. Acht Minuten heimlicher Lehrplan bei Herrn Tausch: Analyse einer gefilmten Unterrichtsstunde. In ZINNECKER, J. (ed.). Der heimliche Lehrplan: Untersuchungen zum Schulunterricht. Weinheim und Basel: Beltz, 1975, s. 72–100.
[34] ZINNECKER, J. Die Schule als Hinterbühne oder Nachrichten aus dem Unterleben der Schüler. In REINERT, B., ZINNECKER, J. (Eds.). Schüler im Schulbetrieb: Berichte und Bilder vom Lernalltag, von Lernpausen und vom Lernen in den Pausen. Reinbek: Rowohlt, 1978, s. 29–121.
[35] ZIRFAS, J. Die Inszenierung einer schulischen Familie. Zur Einschulungsfeier einer reformpädagogischen Grundschule. In WULF, CH. et al. Bildung im Ritual: Schule, Familie, Jugend, Medien. Wiesbaden: VS Verlag, 2004, s. 23–68.
[2] BOURDIEU, P. Entwurf einer Theorie der Praxis auf der ethnologischen Grundlage der kabylischen Gesellschaft. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1979.
[3] BOURDIEU, P. Sozialer Sinn: Kritik der theoretischen Vernunft. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1987.
[4] GEERTZ, C. Interpretace kultur. Praha: Slon, 2000.
[5] GIDDENS, A. Důsledky modernity. Praha: Slon, 1998.
[6] HENRY, J. Culture Against Man. New York: Vintage, 1965.
[7] HOLLINGSHEAD, A. B. Elmtown's Youth. The impact of social classes on adolescents. New York: John Wiley, 1967.
[8] HUMPHREY, C., LAIDLAW, J. The Archetypal Actions of Ritual. Oxford: Oxford University Press, 1994.
[9] JACKSON, W. P. Life in the Classrooms. New York: Teacher College Press, 1990.
[10] KAŠČÁK, O. Školské rituály a školské ritualizácie. Acta Fac. Paed. Univ. Tyrnaviensis [online], 2004. Ser. D, roč. 8, s. 56–59. Dostupné na: http://pdfweb.truni.sk/down/ACTAFP/2004/2004d.pdf
[11] KAŠČÁK, O. Přechodové rituály v mateřské škole. In ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Praha: Portál, 2007, s. 312–334.
[12] KAŠČÁK, O. Materská škola ako miesto profánnych a magicko-náboženských prechodových rituálov. Český lid – Etnologický časopis, 2008a, roč. 95, č. 4, s. 337–353.
[13] KAŠČÁK, O. Význam výročných a situačných rituálov v školskom prostredí. Acta Fac. Paed. Univ. Tyrnaviensis [online]. Ser. D, 2008, roč. 12, s. 12–19. Dostupné na: http://pdfweb.truni.sk/down/ACTAFP/2008/2008d.pdf
[14] KAŠČÁK, O. Stať sa žiakom – školská socializácia v prechodových rituáloch vstupu do základnej školy. Pedagogika, 2009a, roč. 59, č. 4, s. 12–26.
[15] KAŠČÁK, O. Význam a miesto rituálov v pedagogickej teórii a praxi. Pedagogická orientace, 2009b, roč. 19, č. 2, s. 38–52.
[16] KAŠČÁK, O., FILAGOVÁ, M. Javisko a zákulisie školy: O materskej škole a skrytom kurikule. Bratislava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2007.
[17] LANGEVELD, M. J. Die Schule als Weg des Kindes: Versuch einer Anthropologie der Schule. Braunschweig: Westermann, 1968.
[18] LENZEN, D. Handlung und Reflexion: Vom pädagogischen Theoriedefizit zur Reflexiven Erziehungswissenschaft. Weinheim und Basel: Beltz, 1996.
[19] MEIGHAN. R. A Sociology of Education. London: Cassell Educational Ltd., 1981.
[20] MULLIS, F., FINCHER, S. F. Using rituals to define the school community. Elementary School Guidance & Counseling, 1996, roč. 30, č. 4, s. 243–252.
[21] NEDBÁLKOVÁ, K. Etnografie (Jedna ruka kreslí druhou aneb Jak se dělá etnografický výzkum). In ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Praha: Portál, 2007, s. 112–123.
[22] NITZSCHKE, V. Zur Wirksamkeit politischer Bildung II. Schulbuch-Analyse. Frankfurt am Main: Max Traeger Stiftung, 1966.
[23] PETRUSEK, M. Anthony Giddens – Teoretik strukturace a modernity. In GIDDENS, A. Důsledky modernity. Praha: Slon, 1998, s. 159–195.
[24] POPP, U. Individualisierung, Schule und der heimliche Lehrplan der Geschlechtersozialisation. In HELSPER, W., KRÜGER, H. H., WENZEL, H. (eds.). Schule und Gesellschaft im Umbruch. Band 1: Theoretische und internationale Perspektiven. Weinheim: Deutscher Studien Verlag, 1996, s. 276–298.
[25] PÝCHOVÁ, I. K přínosu etnografické metody v pedagogickém výzkumu. Pedagogika, 1993, roč. 43, č. 4, s. 405–413.
[26] RATCLIFF, D. Rituals in a School Hallway: Evidence of a Latent Spirituality of Children. In Annual Meeting of University of Georgia's Qualitative Interest Group (QUIG), Athens: Georgia, 2001, s. 3–23.
[27] SAMBELL, K., McDOWELL, L. The Construction of the Hidden Curriculum: Messages and Meanings in the Assessment of Student Learning. Assessment & Evaluation in Higher Education, 1998, roč. 23, č. 4, s. 391–402. | DOI 10.1080/0260293980230406
[28] SCULLY, P., HOWELL, J. Using Rituals and Traditions to Create Classroom Community for Children, Teachers, and Parents. Early Childhood Education Journal, 2008, roč. 36, č. 3, s. 261–266. | DOI 10.1007/s10643-008-0279-7
[29] ŠEĎOVÁ, K. Škola jako terén. In ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Praha: Portál, 2007, s. 123–126.
[30] ŠVEC, Š. Prečo nie je u nás rozvinutá teória cieľového programu? (Predslov). In Pedagogická revue, 2006, roč. 58, č. 5, s. 449–450.
[31] VAN GENNEP, A. Přechodové rituály: Systematické studium rituálů. Praha: Lidové noviny, 1997.
[32] WOODS, P. Inside Schools: Ethnography in Educational Research. London: Routledge and Kegan Paul, 1986.
[33] ZEHRFELD, K., ZINN ECKER, J. Acht Minuten heimlicher Lehrplan bei Herrn Tausch: Analyse einer gefilmten Unterrichtsstunde. In ZINNECKER, J. (ed.). Der heimliche Lehrplan: Untersuchungen zum Schulunterricht. Weinheim und Basel: Beltz, 1975, s. 72–100.
[34] ZINNECKER, J. Die Schule als Hinterbühne oder Nachrichten aus dem Unterleben der Schüler. In REINERT, B., ZINNECKER, J. (Eds.). Schüler im Schulbetrieb: Berichte und Bilder vom Lernalltag, von Lernpausen und vom Lernen in den Pausen. Reinbek: Rowohlt, 1978, s. 29–121.
[35] ZIRFAS, J. Die Inszenierung einer schulischen Familie. Zur Einschulungsfeier einer reformpädagogischen Grundschule. In WULF, CH. et al. Bildung im Ritual: Schule, Familie, Jugend, Medien. Wiesbaden: VS Verlag, 2004, s. 23–68.