Title: Vzdělávací nerovnosti v České republice a sociální změna
Variant title:
- Inequalities in education and social change in the Czech Republic
Source document: Studia paedagogica. 2013, vol. 18, iss. 1, pp. [105]-118
Extent
[105]-118
-
ISSN1803-7437 (print)2336-4521 (online)
Persistent identifier (DOI): https://doi.org/10.5817/SP2013-1-7
Stable URL (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/127043
Type: Article
Language
License: Not specified license
Rights access
embargoed access
Notice: These citations are automatically created and might not follow citation rules properly.
Abstract(s)
Článek se věnuje soudobým teoriím vzdělávacích nerovností, které shrnuje a kategorizuje, aby vzápětí na pozadí stručné analýzy současného stavu terciárního vzdělávání v České republice představil dvě teorie vzdělanostních nerovností: teorii maximálně udržitelných nerovností (maximally maintained inequality; MMI) a teorii efektivně udržovaných nerovností (effectively maintained inequality; EMI).
The paper discusses contemporary theories concerning educational inequality, which it summarizes and divides into categories. It provides a brief analysis of the current state of tertiary education in the Czech Republic and introduces two theories of educational inequality: Maximally Maintained Inequality (MMI) and Effectively Maintained Inequality (EMI).
References
[1] BOWLES, S., & GINTIS, H. (1976). Schooling in capitalist America: Educational reform and the contradictions of economic life. London: Routledge.
[2] BOWLES, S., GINTIS, H., & GROVES, M. O. (2005). Unequal chances: Family background and economic success. New York: Russell Sage Foundation.
[3] DALY, M., et al. (2008). Report of high-level Task force on social cohesion: Towards an active, fair and socially cohesive Europe. Dostupné z http://www.coe.int/t/dg3/socialpolicies/source/TFSC(2007)31E.doc
[4] European Committee For Social Cohesion. (2004). A New Strategy for Social Cohesion. Revisited Strategy for Social Cohesion. Dostupné z http://www.coe.int/t/dg3/socialpolicies/socialcohesiondev/source/RevisedStrategy_en.pdf
[5] FRIEDKIN, N. E. (2004). Social Cohesion. Annual Review of Sociology, 30(1), 409–425. | DOI 10.1146/annurev.soc.30.012703.110625
[6] GREGER, D. (2011). Dvacet let českého školství optikou teorií změny vzdělávání v postsocialistických zemích. Orbis Scholae, 5(1), 9–22. | DOI 10.14712/23363177.2018.70
[7] GREGER, D. (2010). Nerovnosti ve vzdělávání – od konceptů k měření. In P. Matějů, J. Straková, & A. Veselý (Eds.), Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení (s. 22–37). Praha: SLON.
[8] GREGER, D. (2006a). Vzdělanostní nerovnosti v teoretické reflexi. In P. Matějů & J. Straková (Eds.), (Ne)rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice (s. 21–41). Praha: Academia.
[9] HEYNEMAN, S. P. (1995). Thoughts on social stabilization in the formerly centrally-planned economies. Dostupné z http://www.vanderbilt.edu/peabody/heyneman/PUBLICATIONS/199507.pdf
[10] KALOUS, J. (2000). Proč to nejde… Sociální koheze a další problémy politického kapitálu společnosti. Dostupné z http://old.nvf.cz/rozvoj_lz/dokumenty/studie8.pdf
[11] KATRŇÁK, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: SLON.
[12] KERCKHOFF, A. C. (1976). The status attainment process: Socialization or allocation? Social Forces, 55(2), 368–381. | DOI 10.1093/sf/55.2.368
[13] LUCAS, S. R. (2001). Effectively maintained inequality: Education transitions, track mobility, and social background effects. American Journal of Sociology, 106(6), 1642–1690. | DOI 10.1086/321300
[14] MŠMT (2009). Bílá kniha terciárního vzdělávání. Praha: MŠMT.
[15] OAKES, J. (2005). Keeping track: How schools structure inequality. New Haven: Yale University Press.
[16] OECD. (2012). "Entry rates into university-level education", Education at a Glance 2012, Table C3.3. Dostupné z http://www.oecd-ilibrary.org/sites/eag_highlights-2012-en/01/04/g1-07.html?contentType=/ns/Chapter,/ns/StatisticalPublication&itemId=/content/chapter/eag_highlights-2012-6-en&containerItemId=/content/serial/2076264x&accessItemIds=&mimeType=text/html
[17] OECD. (2011a). "Country statistical profile: Czech Republic". Country statistical profi les: Key tables from OECD. Dostupné z http://www.oecd-ilibrary.org/economics/country-statisticalprofile-czech-republic-2011_csp-cze-table-2011-1-en
[18] OECD. (2011b). "Entry rates into tertiary education". Education at a Glance 2011, Table C2.2. Dostupné z http://www.oecd-ilibrary.org/sites/eag_highlights-2011-en/01/04/1-7.html?contentType=/ns/StatisticalPublication,/ns/Chapter&itemId=/content/chapter/eag_highlights-2011-6-en&containerItemId=/content/serial/2076264x&accessItemIds=&mimeType=text/html
[19] OECD. (2010a). "Tertiary education entry rates". Education: Key Tables from OECD, No. 2. Dostupné z http://www.oecd-ilibrary.org/education/tertiary-education-entry-rates-2010_20755120-2010-table2
[20] OECD. (2010b). "Tertiary education graduation rates". Education: Key Tables from OECD, No. 1. Dostupné z http://www.oecd-ilibrary.org/education/tertiary-education-graduationrates-2010_20755120-2010-table1
[21] OECD. (2010c). "Trends in entry rates to tertiary education". Education at a Glance 2010, Table A2.4. Dostupné z http://www.oecd-ilibrary.org/sites/eag_highlights-2010-en/01/03/g1-6.html?contentType=/ns/StatisticalPublication,/ns/Chapter&itemId=/content/chapter/eag_highlights-2010-5-en&containerItemId=/content/serial/2076264x&accessItemIds=&mimeType=text/html
[22] PRETORIUS, S. G., & XUE, Y. Q. (2003). The transition from elite to mass higher education: A Chinese perspective. Prospects, 33(1), 89–101. | DOI 10.1023/A:1022616532317
[23] RAFTERY, A. E., & HOUT, M. (1993). Maximally maintained inequality: Expansion, reform, and opportunity in Irish education. Sociology of Education, 66(1), 41–62. | DOI 10.2307/2112784
[24] ŠAFR, J., BAYER, I., & SEDLÁČKOVÁ, M. (2008). Sociální koheze. Teorie, koncepty a analytická východiska. Sociologický časopis, 44(2), 247–269.
[25] TROW, M. (1974). Problems in the transition from elite to mass higher education. In OECD. Policies for Higher Education (s. 55–101). Paris: OECD.
[26] VESELÝ, A., & MATĚJŮ, P. (2010). Vzdělávací systémy a reprodukce vzdělávacích nerovností. In P. Matějů, J. Straková, & A. Veselý (Eds.), Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení (s. 38–90). Praha: SLON.
[2] BOWLES, S., GINTIS, H., & GROVES, M. O. (2005). Unequal chances: Family background and economic success. New York: Russell Sage Foundation.
[3] DALY, M., et al. (2008). Report of high-level Task force on social cohesion: Towards an active, fair and socially cohesive Europe. Dostupné z http://www.coe.int/t/dg3/socialpolicies/source/TFSC(2007)31E.doc
[4] European Committee For Social Cohesion. (2004). A New Strategy for Social Cohesion. Revisited Strategy for Social Cohesion. Dostupné z http://www.coe.int/t/dg3/socialpolicies/socialcohesiondev/source/RevisedStrategy_en.pdf
[5] FRIEDKIN, N. E. (2004). Social Cohesion. Annual Review of Sociology, 30(1), 409–425. | DOI 10.1146/annurev.soc.30.012703.110625
[6] GREGER, D. (2011). Dvacet let českého školství optikou teorií změny vzdělávání v postsocialistických zemích. Orbis Scholae, 5(1), 9–22. | DOI 10.14712/23363177.2018.70
[7] GREGER, D. (2010). Nerovnosti ve vzdělávání – od konceptů k měření. In P. Matějů, J. Straková, & A. Veselý (Eds.), Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení (s. 22–37). Praha: SLON.
[8] GREGER, D. (2006a). Vzdělanostní nerovnosti v teoretické reflexi. In P. Matějů & J. Straková (Eds.), (Ne)rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice (s. 21–41). Praha: Academia.
[9] HEYNEMAN, S. P. (1995). Thoughts on social stabilization in the formerly centrally-planned economies. Dostupné z http://www.vanderbilt.edu/peabody/heyneman/PUBLICATIONS/199507.pdf
[10] KALOUS, J. (2000). Proč to nejde… Sociální koheze a další problémy politického kapitálu společnosti. Dostupné z http://old.nvf.cz/rozvoj_lz/dokumenty/studie8.pdf
[11] KATRŇÁK, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: SLON.
[12] KERCKHOFF, A. C. (1976). The status attainment process: Socialization or allocation? Social Forces, 55(2), 368–381. | DOI 10.1093/sf/55.2.368
[13] LUCAS, S. R. (2001). Effectively maintained inequality: Education transitions, track mobility, and social background effects. American Journal of Sociology, 106(6), 1642–1690. | DOI 10.1086/321300
[14] MŠMT (2009). Bílá kniha terciárního vzdělávání. Praha: MŠMT.
[15] OAKES, J. (2005). Keeping track: How schools structure inequality. New Haven: Yale University Press.
[16] OECD. (2012). "Entry rates into university-level education", Education at a Glance 2012, Table C3.3. Dostupné z http://www.oecd-ilibrary.org/sites/eag_highlights-2012-en/01/04/g1-07.html?contentType=/ns/Chapter,/ns/StatisticalPublication&itemId=/content/chapter/eag_highlights-2012-6-en&containerItemId=/content/serial/2076264x&accessItemIds=&mimeType=text/html
[17] OECD. (2011a). "Country statistical profile: Czech Republic". Country statistical profi les: Key tables from OECD. Dostupné z http://www.oecd-ilibrary.org/economics/country-statisticalprofile-czech-republic-2011_csp-cze-table-2011-1-en
[18] OECD. (2011b). "Entry rates into tertiary education". Education at a Glance 2011, Table C2.2. Dostupné z http://www.oecd-ilibrary.org/sites/eag_highlights-2011-en/01/04/1-7.html?contentType=/ns/StatisticalPublication,/ns/Chapter&itemId=/content/chapter/eag_highlights-2011-6-en&containerItemId=/content/serial/2076264x&accessItemIds=&mimeType=text/html
[19] OECD. (2010a). "Tertiary education entry rates". Education: Key Tables from OECD, No. 2. Dostupné z http://www.oecd-ilibrary.org/education/tertiary-education-entry-rates-2010_20755120-2010-table2
[20] OECD. (2010b). "Tertiary education graduation rates". Education: Key Tables from OECD, No. 1. Dostupné z http://www.oecd-ilibrary.org/education/tertiary-education-graduationrates-2010_20755120-2010-table1
[21] OECD. (2010c). "Trends in entry rates to tertiary education". Education at a Glance 2010, Table A2.4. Dostupné z http://www.oecd-ilibrary.org/sites/eag_highlights-2010-en/01/03/g1-6.html?contentType=/ns/StatisticalPublication,/ns/Chapter&itemId=/content/chapter/eag_highlights-2010-5-en&containerItemId=/content/serial/2076264x&accessItemIds=&mimeType=text/html
[22] PRETORIUS, S. G., & XUE, Y. Q. (2003). The transition from elite to mass higher education: A Chinese perspective. Prospects, 33(1), 89–101. | DOI 10.1023/A:1022616532317
[23] RAFTERY, A. E., & HOUT, M. (1993). Maximally maintained inequality: Expansion, reform, and opportunity in Irish education. Sociology of Education, 66(1), 41–62. | DOI 10.2307/2112784
[24] ŠAFR, J., BAYER, I., & SEDLÁČKOVÁ, M. (2008). Sociální koheze. Teorie, koncepty a analytická východiska. Sociologický časopis, 44(2), 247–269.
[25] TROW, M. (1974). Problems in the transition from elite to mass higher education. In OECD. Policies for Higher Education (s. 55–101). Paris: OECD.
[26] VESELÝ, A., & MATĚJŮ, P. (2010). Vzdělávací systémy a reprodukce vzdělávacích nerovností. In P. Matějů, J. Straková, & A. Veselý (Eds.), Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení (s. 38–90). Praha: SLON.