Title: Ingmar Bergman's Guests at the Last Supper in the time of nuclear threats
Source document: Theatralia. 2019, vol. 22, iss. 1, pp. 76-87
Extent
76-87
-
ISSN1803-845X (print)2336-4548 (online)
Persistent identifier (DOI): https://doi.org/10.5817/TY2019-1-6
Stable URL (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/141179
Type: Article
Language
License: Not specified license
Notice: These citations are automatically created and might not follow citation rules properly.
Abstract(s)
This article discusses the film Nattvardsgästerna (1963) – released in the U.S. as Winter Light, and in the U.K. as The Communicants – in the context of the Swedish post-war religious scene and Ingmar Bergman's other productions of the period. The film is read theologically with an assumption that the author carries on a certain religious dialogue, whatever its form may be. With the basis of the film in the title, it asks about the meaning of the Lord's Supper celebration and of the individual 'guests', i.e. the film's main characters: Tomas Ericsson, Märta Lundberg and Jonas Persson. The article applies a comparative perspective to the relevant texts of the Old and (especially) New Testaments and includes pericopes and verses concerning the doubting Thomas, the biblical Martha and the prophet Jonah.
Note
This article is published as an output of the Charles University (Faculty of Arts) research programme Progres Q12: Literature and Performativity.
References
[1] BERGMAN, Ingmar. 1963/1973. Såsom i en spegel. Nattvardsgästerna. Tystnaden. Stockholm: PAN/ Norstedt, 1963/1973.
[2] CIESLAR, Jiří. 1982. Mlčení, šepoty a výkřiky Ingmara Bergmana. In Ingmar Bergman. Filmové povídky. Praha: Odeon, nakladatelství krásné literatury a umění, n.p., 1982: 400–416.
[3] HÄGG, Göran. 2005. Välfärdsåren. Svensk historia 1945–1986. Stockholm: Månpocket, 2005.
[4] NOVOTNÝ, Adolf. 1956. Biblický slovník. Díl 1. A – R. Praha: Kalich, Ústřední církevní nakladatelství, 1956.
[5] NYSTEDT, Hans. 1989. Ingmar Bergman och kristen tro. Stockholm: Verbum, 1989.
[6] POKORNÝ, Petr. 1997. Nový zákon. In Miloš Bič and Petr Pokorný. Co nevíš o Bibli. Úvod do studia Starého a Nového zákona. Praha: Česká biblická společnost, 1997: 131–170.
[7] PONDĚLÍČEK, Ivo. 1967. Bergmanův filosofický film a problémy jeho interpretace. Praha: Filmový ústav, 1967.
[8] STEENE, Birgitta. 2005. Ingmar Bergman: A Reference Guide. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2005.
[9] UOAA, JAR. 2010. Jedna otázka pro Martina Machovce. Tvar, literární obtýdeník XXI: 17 (21. 10. 2010): 3.
[2] CIESLAR, Jiří. 1982. Mlčení, šepoty a výkřiky Ingmara Bergmana. In Ingmar Bergman. Filmové povídky. Praha: Odeon, nakladatelství krásné literatury a umění, n.p., 1982: 400–416.
[3] HÄGG, Göran. 2005. Välfärdsåren. Svensk historia 1945–1986. Stockholm: Månpocket, 2005.
[4] NOVOTNÝ, Adolf. 1956. Biblický slovník. Díl 1. A – R. Praha: Kalich, Ústřední církevní nakladatelství, 1956.
[5] NYSTEDT, Hans. 1989. Ingmar Bergman och kristen tro. Stockholm: Verbum, 1989.
[6] POKORNÝ, Petr. 1997. Nový zákon. In Miloš Bič and Petr Pokorný. Co nevíš o Bibli. Úvod do studia Starého a Nového zákona. Praha: Česká biblická společnost, 1997: 131–170.
[7] PONDĚLÍČEK, Ivo. 1967. Bergmanův filosofický film a problémy jeho interpretace. Praha: Filmový ústav, 1967.
[8] STEENE, Birgitta. 2005. Ingmar Bergman: A Reference Guide. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2005.
[9] UOAA, JAR. 2010. Jedna otázka pro Martina Machovce. Tvar, literární obtýdeník XXI: 17 (21. 10. 2010): 3.