Cíl není poznání, poznáním je cesta (Kubišová, Černoch, Kryl)

Title: Cíl není poznání, poznáním je cesta (Kubišová, Černoch, Kryl)
Variant title:
  • The goal is not knowledge; knowledge is the journey (Kubišová, Černoch, Kryl)
Author: Pavera, Libor
Source document: Slavica litteraria. 2024, vol. 27, iss. 1, pp. 163-181
Extent
163-181
  • ISSN
    1212-1509 (print)
    2336-4491 (online)
Type: Article
Language
Rights access
open access
 

Notice: These citations are automatically created and might not follow citation rules properly.

Abstract(s)
Příspěvek se zaměřuje na tři významné písně z konce šedesátých let, konkrétně na jejich interpretaci a posuny ve významu. Písně "Cesta" (Marta Kubišová), "Píseň o mé zemi" (Karel Černoch) a "Bratříčku, zavírej vrátka" od Karla Kryla vznikly během reformního období v Československu (1968–1969). V článku se analyzuje původní intencionalita těchto písní a jejich následná reinterpretace v kontextu politické situace. Diskutuje se také o významové inverzi a kulturním crossoveru, které ovlivnily jejich recepci v etapě naplněné změnami. Prostřednictvím těchto písní lze lépe porozumět atmosféře a náladě tehdejší doby, včetně zmatků a politických bojů uvnitř komunistické strany i ve společnosti.
This paper focuses on three significant songs from the late 1960s, specifically their interpretation and shifts in meaning. The songs "Cesta" (Way) by Marta Kubišová, "Píseň o mé zemi" (Song about my Country) by Karel Černoch, and "Bratříčku, zavírej vrátka" (Little Brother, Close the Gate) by Karel Kryl were created during the reform period in Czechoslovakia (1968–1969). The article analyzes the original intentionality of these songs and their subsequent reinterpretation in the context of the political situation. It also discusses semantic inversion and cultural crossover that influenced their reception. Through these songs, one can better understand the atmosphere and mood of the time, including the confusion and political struggles within the Communist Party and society.
References
[1] DEN TANDT, Christophe. Cultural Appropriation and Interethnic Empowerment in 1950s Rock and Roll. Academia.edu. Dostupné z: https://www.academia.edu/122285301/Cultural_Appropriation_and_Interethnic_Empowerment_in_1950s_Rock_and_Roll?sm=a [cit. 1-8-2024].

[2] GUO, S. Crossover stardom on small screens: the case of Zhang Ziyi. Celebrity Studies. [online]. 2022. [cit. 2024-07-29]. Dostupné z: https://discovery.researcher.life/article/crossover-stardom-on-small-screens-the-case-of-zhang-ziyi

[3] HOLOUBEK, Jaroslav: Já bejval divnej kluk. Praha: Ikar, 2005.

[4] HUVAR, Michal: Kryl. K nedožitým šedesátinám. 4., rozšířené vyd. Brumovice: Carpe Diem, 2011.

[5] KOHOUT, Pavel: Kde je zakopán pes: Memoáromán. [online]. Praha: Městská knihovna v Praze, 2020. Dostupné z: https://search.mlp.cz/cz/titul/kde-je-zakopan-pes/28384/. ISBN 978-80-274-1306-2, původně Praha: Atlantis, 1990.)

[6] LOBALZO, Wright J.: Crossover Stardom: Popular Male Stars in American Cinema. [online]. 2022. [cit. 2024-07-29]. Dostupné z: https://clevelandreads.org/book/crossover-stardom

[7] NĚMEC, Jan: Jan Němec. In: Filmový přehled. Dostupné z: https://www.filmovyprehled.cz/cs/person/3041/jan-nemec [cit. 1-8-2024].

[8] PAPEŽOVÁ, Miroslava: Marta Kubišová: ne-herečka s cenou Thálie. České pop-hvězdy 60. let mezi divadlem, filmem a televizí. ILUMINACE, ročník 30, 2018, č. 2 (110), s. 77–92.

[9] PAVERA, Libor: Nesamozřejmost irénismu. Slavica Litteraria 26, 2023, č. 2, s. 7–13.

[10] PETRŮ, Eduard: Cesta jako klíčový motiv starších slovanských literatur. Slavia, č. 1–2/1995, s. 125–131.